Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Budování nejvyšší stavby světa jde zatím podle plánu

Chystaná nejvyšší budova světa v Dubaji je již ve výstavbě. Jak bude vysoká zatím nikdo přesně neví. Stavba základů již dosáhla za svoji polovinu. Souběžně se také rozbíhají stavební práce, související s výstavbou Dubai Creek Harbour.

Na konci letošního ledna navštívil staveniště v dubajské zátoce Mohammed bin Rashid Al Maktoum se svými ministry, aby osobně zkontroloval průběh stavebních prací. Zda byl tento výlet součástí PR projektu, anebo jen u stávajícího nejvyššího představitele Dubaje převládla zvědavost, není zřejmé. Provedená inspekce ale potvrdila, že stavba nejvyšší budovy světa jde zatím přesně podle plánu.  Prvních 50 % základů už je vlastně hotovo.

Al Maktoum si prohlídku dobře načasoval, momentálně totiž dosahují betonové základy svého „vrcholu“.  A na tom se už dá stavět. S jejich konstrukcí se přitom začalo v září loňského roku, a jsou považovány za technicky nejnáročnější část celé realizace. Mnohavrstvé základy, provázané ocelí a zanořenými nosníky, nyní vystupují dvacet metrů nad povrch. Vyžádaly si 25 000 kubíků betonu, a překrývají svou hmotou 145 nosníků, sahajících do hloubky 72 metrů.

Betonový box v sobě nese také 12 000 tun superodolné oceli. Definitivní základy ještě nejsou zcela hotovy, a podpůrný systém počítá s dalšími 25 000 kubíky betonu. V polovině roku 2018 by už měl být tento plán splněn. Dubaj, ať už šejk Al Maktoun, developeři z Emaar Properties nebo architekt Santiago Calatrava, nechtějí riskovat chyby. Na konstrukci základů proto průběžně dohlíží 450 kontrolních techniků, kteří proměřují každý detail stavby.

Sama „stavba do výšky“ má pak být záležitostí měsíců. Už nyní ale překonává první rekordy: v Dubaji použitá ocel zatím trumfla hmotnost Eiffelovy věže dvakrát, a beton už váží tolik, co polovina kanadské CN Tower. A další zpráva nepotěší ochránce přírody: stavební areál totiž částečně zasahuje do příbřežního písčitého mokřadu u Ras Al Khor. Ohroženo stavbou by tak teoreticky mohlo být až 67 ptačích druhů. Al Maktoum ale hodlá na místě rezervace vybudovat přírodní park, který dá ptákům nový domov.

Souběžně se také rozbíhají stavební práce, související s výstavbou Dubai Creek Harbour. Nákupní seznam stojí za to: odhadem 110 kilometrů kabelů (vážících 18 000 tun) a 240 000 kubíků betonu (tedy 40 000 plných náklaďáků). Jak připouští inženýři: „Betonu tu brzy bude tolik, že bychom mohli udělat chodník z Barcelony do Londýna.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura

Foto: Federico Farinatti

Z venkovské stodoly vzniklo bydlení na italský způsob

Navenek se tahle architektonická intervence může jevit nenápadně. Tvar rekonstruovaného objektu se totiž nezměnil a jeho silueta pořád vypovídá o tom, že byl stodolou na venkovské farmě. Ovšem uvnitř, v interiéru, se děly velké věci.

Foto: Organizátor soutěže Česká cena za architekturu (ČKA)

Skončil nominační večer soutěže Česká cena za architekturu. Představil porotu a pětadvacet realizací, které postupují do užšího výběru

Tradiční architektonické klání pokračuje 10. ročníkem. Na nominačním večeru byla kromě zveřejnění postupujících staveb udělena Pocta ČKA, předána Cena za výjimečný počin v oblasti architektury a poprvé v historii bylo spuštěno hlasování veřejnosti. Výsledky budou slavnostně vyhlášeny během…

Foto: Matej Hakár

Plynoucí prostor s markantním stíněním přesahy střechy

Paralela se žábrami ryby je vcelku přiléhavá, stěny, které cloní jednotlivé části od sousedů i od vstupu, umožňují zároveň zdařile otevřenost dispozice ve směru zahrady, kterou si dům jednoznačně žádá. Takto použité šikminy se promítají do více částí domu včetně mobiliáře, kupříkladu kuchyňského pultu.