REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Tramvaje mají do nové čtvrti jezdit skrz budovu nákladového nádraží Žižkov

Tramvaje by na pražském Žižkově mohly z Olšanské ulice jezdit do prostoru nové čtvrti za nákladovým nádražím jeho průčelní budovou. Vyplývá to ze zprávy komise dopravního podniku (DPP), která byla vypracována pro Institut plánování a rozvoje (IPR). Toto řešení bude nyní zahrnuto do připravované změny územního plánu.
Praha, Žižkov, tramvaje

Ve hře byla také varianta obchvatu budovy, podnik ji ale z dopravního hlediska nedoporučuje. V areálu nádraží počítá s výstavbou nové městské čtvrti. Nádražní budova se má stát jejím centrem.

Pokud bude tato varianta potvrzena, tramvaje přijedou Olšanskou ke křižovatce s Jana Želivského a budou pokračovat rovně skrze budovu. Jde o podobné řešení, jaké je v Letenské u Malostranského náměstí nebo na Křižovnickém náměstí. Podle zprávy DPP je třeba ještě nalézt technické řešení průjezdu tramvají budovou.

První variantu nyní IPR zapracuje do změny územního plánu, kterou předá magistrátu a dalším orgánům k finálnímu projednání. Pokud pořízení změny všechny dotčené strany schválí, projednají ji pražští zastupitelé.

Druhá varianta počítala s tím, že by tramvaj objížděla budovu ze severu. Vozy by tak od Olšanské nejely rovně, ale zahnuly doleva a pak doprava za budovu. "Z hlediska dopravního je nevhodné zvětšení plochy tramvajové křižovatky," píše se v dokumentu.

Podle DPP by toto řešení tramvaje v křižovatce zpomalilo a projížděly by ji déle. Současně by se rychleji opotřebovávaly koleje a zvýšily se tak investice do údržby. Vliv by to mělo i na provoz aut, kterým by kvůli delšímu průjezdu tramvají déle svítila červená.

Osud prvorepublikové funkcionalistické nádražní budovy se řeší roky. Původně měla ustoupit výstavbě společnost Žižkov Station Development (ŽSD), která vznikla spojením Českých drah a firmy Sekyra Group, z demolice nakonec sešlo. Objekt je od roku 2013 kulturní památkou.

Společnost ŽSD v areálu počítá s výstavbou nové městské čtvrti. V severní části nádraží plánuje na stavebních pozemcích rezidenční výstavbu firma Central Group.

Stavba nákladového nádraží z 30. let 20. století patřila podle odborníků k nejmodernějším svého druhu v Evropě jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Stavba - zdroj: fotolia

Experti: Užití AI ve stavebnictví je v počátcích, vhodná je pro státní správu

Využívání umělé inteligence (AI) ve stavebnictví je v České republice zatím v počáteční fázi. Kromě užití v jazykových modelech, tedy ve vytváření textů a slov, by technologii bylo možné použít například jako součást robotické výstavby. Největší přínos umělé inteligence ve stavebnictví může být v generativním…

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia, kyo

Investice do úspor energie loni vzrostly desetkrát na 1,96 mld. Kč

Investice do projektů energetických úspor loni v Česku meziročně vzrostly skoro desetkrát na 1,96 miliardy korun. Týkaly se 16 projektů, které energetické firmy realizovaly na budovách veřejných institucí, případně průmyslových firem. Informovala o tom Asociace poskytovatelů energetických služeb (APES). Dosud jde o…

Byty, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, jamrooferpix

Ombudsman: Byty zkolaudované k bydlení nelze využívat pro krátkodobou rekreaci

Byty zkolaudované k trvalému bydlení nelze podle veřejného ochránce práv Stanislava Křečka využívat pro krátkodobé ubytovací služby. Považuje to za obcházení stavebního zákona. Majitelé by takové byty měli nechat rekolaudovat. Ombudsman o tom dnes informoval na webu. Zabýval se stížností obyvatele domu, kterému…

Louvre, zdroj: Netfalls - stock.adobe.com

Impozantní skleněná pyramida stojí na nádvoří Louvru již 35 let

Impozantní skleněná pyramida uprostřed Napoleonova nádvoří před Louvrem, která od 29. března 1989 slouží jako hlavní vchod do tohoto nejznámějšího pařížského muzea, patří k symbolům francouzské metropole. Odvážný projekt amerického architekta čínského původu Ieoha Minga Peie prosadil v roce 1983 tehdejší francouzský…

Emise, zdroj: Adobestock

Prezident podepsal odsun termínu vyřazování emisních povolenek o pět měsíců

Firmy budou moci vyřazovat emisní povolenky za emise, které vypustily do ovzduší v předchozím roce, až k 30. září. Dosud tak musely učinit k 30. dubnu. Pětiměsíční odklad prezident Petr Pavel podepsal. Odklad se vztahuje také na termín, dokdy musí firmy příslušné množství povolenek nakoupit. Budou tak moci jejich…

Cihly - ilustrační obrázek, zdroj: pterwort, fotolia

Poptávka po cihlách roste, prodejci se předzásobují ze strachu z výpadků dodávek

Poptávka po zdicích a dalších stavebních materiálech začíná opět růst. Na začátek jarní stavební sezony mají prodejci ve skladech dostatek cihel, se zvyšující se poptávkou ale budou muset zásoby doplňovat. ČTK to sdělili největší čeští prodejci stavebnin DEK a Pro-Doma. Jedním z důvodů, proč se chtějí prodejci…

Veřejné osvětlení, zdroj fotolia, sema_srinouljan

O dotaci na výměnu osvětlení si zažádalo 700 obcí

O dotaci na rekonstrukci veřejného osvětlení zprostředkovávanou ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) si zažádalo 700 obcí. Z vyčleněné částky 2,52 miliardy korun se vyčerpalo 1,78 miliardy korun. Výzva k čerpání dotací určená na opravu lampových stožárů, instalaci LED svítidel a další opatření k úspoře energie za…

OD Kotva [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]

Obchodní dům Kotva dnes uzavřela rekonstrukce, potrvá dva roky

Obchodní dům Kotva v Praze 1 ode dneška uzavřela rekonstrukce. Potrvá dva roky. V nižších patrech vzniknou luxusní obchody a ve vyšších kanceláře. Promění se také okolí Kotvy, například zmizí nynější vstup do potravin. Sedmipodlažní budova s celkovou plochou 28.000 metrů čtverečních byla otevřena v roce 1975.

Libeňský most, archivní záběr, foto: Jakub Kopecký

Zavřenou část Libeňského mostu odborníci doporučili zbourat

Odborníci doporučili zbourat nyní uzavřený tzv. inundační most u pražské Palmovky, který je součástí Libeňského soumostí. Silničáři počkají na platné stavební povolení a pak zahájí demolici mostu. Práce by mohly začít letos v dubnu. Dnes to řekla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.