REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Tramvaje mají do nové čtvrti jezdit skrz budovu nákladového nádraží Žižkov

Tramvaje by na pražském Žižkově mohly z Olšanské ulice jezdit do prostoru nové čtvrti za nákladovým nádražím jeho průčelní budovou. Vyplývá to ze zprávy komise dopravního podniku (DPP), která byla vypracována pro Institut plánování a rozvoje (IPR). Toto řešení bude nyní zahrnuto do připravované změny územního plánu.
Praha, Žižkov, tramvaje

Ve hře byla také varianta obchvatu budovy, podnik ji ale z dopravního hlediska nedoporučuje. V areálu nádraží počítá s výstavbou nové městské čtvrti. Nádražní budova se má stát jejím centrem.

Pokud bude tato varianta potvrzena, tramvaje přijedou Olšanskou ke křižovatce s Jana Želivského a budou pokračovat rovně skrze budovu. Jde o podobné řešení, jaké je v Letenské u Malostranského náměstí nebo na Křižovnickém náměstí. Podle zprávy DPP je třeba ještě nalézt technické řešení průjezdu tramvají budovou.

První variantu nyní IPR zapracuje do změny územního plánu, kterou předá magistrátu a dalším orgánům k finálnímu projednání. Pokud pořízení změny všechny dotčené strany schválí, projednají ji pražští zastupitelé.

Druhá varianta počítala s tím, že by tramvaj objížděla budovu ze severu. Vozy by tak od Olšanské nejely rovně, ale zahnuly doleva a pak doprava za budovu. "Z hlediska dopravního je nevhodné zvětšení plochy tramvajové křižovatky," píše se v dokumentu.

Podle DPP by toto řešení tramvaje v křižovatce zpomalilo a projížděly by ji déle. Současně by se rychleji opotřebovávaly koleje a zvýšily se tak investice do údržby. Vliv by to mělo i na provoz aut, kterým by kvůli delšímu průjezdu tramvají déle svítila červená.

Osud prvorepublikové funkcionalistické nádražní budovy se řeší roky. Původně měla ustoupit výstavbě společnost Žižkov Station Development (ŽSD), která vznikla spojením Českých drah a firmy Sekyra Group, z demolice nakonec sešlo. Objekt je od roku 2013 kulturní památkou.

Společnost ŽSD v areálu počítá s výstavbou nové městské čtvrti. V severní části nádraží plánuje na stavebních pozemcích rezidenční výstavbu firma Central Group.

Stavba nákladového nádraží z 30. let 20. století patřila podle odborníků k nejmodernějším svého druhu v Evropě jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Cihly - ilustrační obrázek, zdroj: pterwort, fotolia

Poptávka po cihlách roste, prodejci se předzásobují ze strachu z výpadků dodávek

Poptávka po zdicích a dalších stavebních materiálech začíná opět růst. Na začátek jarní stavební sezony mají prodejci ve skladech dostatek cihel, se zvyšující se poptávkou ale budou muset zásoby doplňovat. ČTK to sdělili největší čeští prodejci stavebnin DEK a Pro-Doma. Jedním z důvodů, proč se chtějí prodejci…

Veřejné osvětlení, zdroj fotolia, sema_srinouljan

O dotaci na výměnu osvětlení si zažádalo 700 obcí

O dotaci na rekonstrukci veřejného osvětlení zprostředkovávanou ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) si zažádalo 700 obcí. Z vyčleněné částky 2,52 miliardy korun se vyčerpalo 1,78 miliardy korun. Výzva k čerpání dotací určená na opravu lampových stožárů, instalaci LED svítidel a další opatření k úspoře energie za…

OD Kotva [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]

Obchodní dům Kotva dnes uzavřela rekonstrukce, potrvá dva roky

Obchodní dům Kotva v Praze 1 ode dneška uzavřela rekonstrukce. Potrvá dva roky. V nižších patrech vzniknou luxusní obchody a ve vyšších kanceláře. Promění se také okolí Kotvy, například zmizí nynější vstup do potravin. Sedmipodlažní budova s celkovou plochou 28.000 metrů čtverečních byla otevřena v roce 1975.

Libeňský most, archivní záběr, foto: Jakub Kopecký

Zavřenou část Libeňského mostu odborníci doporučili zbourat

Odborníci doporučili zbourat nyní uzavřený tzv. inundační most u pražské Palmovky, který je součástí Libeňského soumostí. Silničáři počkají na platné stavební povolení a pak zahájí demolici mostu. Práce by mohly začít letos v dubnu. Dnes to řekla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

Bytový dům, zdroj: fotolia

Ceny nemovitostí opět na vzestupu. Starší nemovitosti ke konci roku zdražovaly

Průměrná cena staršího bytu v ČR činila ve čtvrtém čtvrtletí minulého roku 87 838 korun za metr čtvereční. Mezičtvrtletně to bylo o pět procent víc a meziročně o sedm procent víc. Cena vzrostla v Česku mezičtvrtletně o osm procent také u rodinných domů, a to na průměrných 55 160 korun za metr čtvereční. O nižší…

Libeňský most, archivní záběr, foto: Jakub Kopecký

Závada uzavřela pro tramvaje pražský Libeňský most

Kvůli havarijní uzavírce Libeňského mostu v Praze je ode dneška do odvolání zastavený provoz tramvají mezi Palmovkou a Maninami. Tramvaje jezdí odklonem, kdy se provoz obnoví zatím není jasné. Závadu pravděpodobně způsobily silné mrazy, uvedla Technická správa komunikací (TSK). Podle její mluvčí Barbory Liškové je…

Zdroj: fotolia.com

Zájem o palivové dřevo meziročně klesl o 43 procent, důvodem počasí i předzásobení

Zájem Čechů o palivové dřevo loni klesl. Celkový objem prodaného palilového dříví se v roce 2023 meziročně snížil o 43 procent. Jedním z hlavních důvodů byla vysoká poptávka o rok dříve, kdy se velká část zákazníků kvůli vysokým cenám energií předzásobila. Roli v loňském roce také hrálo teplejší počasí a pozdější…

Zdroj: fotolia.com

České stavebnictví dál klesá, v listopadu meziročně o 6,5 procenta

Stavební výroba v Česku zrychlila meziroční pokles. Loni v listopadu se snížila o 6,5 procenta, v říjnu klesla o 0,9 procenta. Pokles produkce zčásti ovlivnilo počasí bohaté na srážky, uvedl dnes Český statistický úřad (ČSÚ). Výroba v pozemním stavitelství, což jsou stavby budov, se oproti stejnému období předchozího…

Zdroj: fotolia.com - aleksei

Nové environmentální stanovisko má usnadnit získání stavebního povolení

Nové jednotné environmentální stanovisko má usnadnit a zrychlit získání stavebního povolení. Zavedl ho zcela nový zákon, který o 1. 1. 2024 nabývá účinnosti. Stanovisko bude zahrnovat požadavky na posouzení dopadů stavby na životní prostředí až podle devíti dosud platných zákonů.