REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Horizontální výtah již testují v Německu, v provozu by mohl být v roce 2019

Věž v německém Rottweilu vysoká 246 metrů se nyní stala místem, kde se přepisuje historie. Alespoň ta, která je vztažena k vývoji výtahů. Společnost ThyssenKrupp tu v dvanácti šachtách současně testuje provoz výtahů, které jsou schopny se při rychlosti deseti metrů za sekundu pohybovat nejen vertikálně, ale i horizontálně. Jejich výtahový „Multisystem“ by mohl zcela proměnit způsob, jakým pohlížíme na stavbu výškových budov.
Horizontální výtah již testují v Německu, v provozu by mohl být v roce 2019

V roce 1854 došlo ke zrození prvního přepravního výtahu, ale v následujících 160 letech k žádné další výrazné změně v původní technologii nedošlo,“ říkají lidé z ThyssenKrupp. „Přesto tento vynález změnil způsob, jakým žijeme. Jenže model jedné přepravní kabiny, jednoho lana a jedné šachty si změnu prostě zaslouží.“ Prvním signálem, že čas změny se blíží, přinesl rok 2003. Tehdy byly do provozu uvedeny první dvoukabinové horizontální výtahy. „Dvě kabiny v jedné šachtě dokázaly o 30 % zvýšit výkon za cenu téměř totožného výdeje energie. Jenže ani tady se pokrok nesmí zastavit.“

ThyssenKrupp si totiž uvědomují, že budoucnost přivede do měst mnohem větší objem lidí, než v nich žije dnes. A tito lidé budou žít a pracovat ve výškových budovách, jejichž provozní a funkční limit představuje právě ona migrace mezi svrchními a spodními patry. A proto se jejich vývojáři v roce 2014 rozhodli celý koncept přepravy osob v budovách změnit. Opravdu zásadním způsobem, který doslova přidává další rozměr k dosavadní technologii.

ThyssenKrupp prostě odrušili systém vodících lan, a nahradili je kolejnicemi. A ty pak v klíčových bodech dokáží svým výklonem do strany převést buňku kabiny z vertikály na horizontálu. Výtahy, zbavené lan a vybavené vlastní pohonnou jednotkou, mohou být výrazně lehčí. A to až o 50 %. A díky tomu, že se mohou pohybovat i do stran, zvyšují užitnou plochu výškové budovy až o 25 %.

"Tím se otevírá zcela nový směr vývoje. Tyto autonomní výtahy, které putují po celé budově všemi směry, navíc spotřebovávají až o 60 % méně energie,“ říká Andreas Schierenbeck, šéfmanažer společnosti. Počáteční investice do novinky se tak může developerům rychle vrátit v podobě kratšího čekání pasažérů na výtah, vyšší obslužnosti i úsporách v provozu. Variantu představují i kombinované systémy výtahů, propojujících několik budov současně.

Projekt v testovací fázi už má i svého prvního klienta. Zájem o realizaci projevila společnost OVG Real Estate, která by ráda pořídila Multisystem pro svou budovu East Side Tower v Berlíně. První univerzální výtah by tak mohl být v reálném provozu už v roce 2019.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Stavba

Foto: BoysPlayNice, Salon Dřevostaveb

Oáza pro turisty v kraji dřevěných kostelů a malebných stavení

Letošní Salon dřevostaveb představuje celou řadu výjimečných budov. Výstava, která nyní cestuje až do poloviny října po republice, nabízí širokou škálu realizací – od drobných staveb, chat, rodinných domů až po velká administrativní sídla. Ukážeme vám některé inspirativní stavby spojené s letošním…

Foto: Open House Praha

Prázdniny skončily, architektonické vycházky Open House Praha začínají

Známý festival Open House se neomezuje pouze na květnové dny, kdy akce vrcholí, své vycházky za architekturou nabízí celoročně. Právě na září je jich připraveno nejvíce. Můžete prozkoumat místa, kam nelze běžně vstoupit, kochat se výhledem na Prahu, sestoupit do starobylého podzemí, obdivovat umělecká díla…

Foto: Filip Šlapal

Stříbrný domov kultury: citlivá obnova historického domu v Jihlavě

Dům se nachází na spodní straně hlavního Masarykova náměstí v Jihlavě. Jedná se o urbanisticky i architektonicky hodnotný objekt. Obnova nevyužívaného domu byla spojena s nalezením vhodného využití, založeném na zájmu o životaschopnost a zpřístupnění velmi cenné architektonické památky…

REKLAMA