REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Eskalátory na Épinettes jsou zároveň rozhlednou i muzeem

Navzdory čistě „mechanickému“ provedení nabízí dělený eskalátor v pařížských Épinettes neobvyklý zážitek, který do města přivádí zeleň. Architekti z Atelier MOSCA navíc upozorňují, že podobný model by bylo možné využít na řadě dalších lokalit, a to nejen v centru.

Z původního zadání vytěžili Atelier MOSCA maximum: plán na vytvoření spojnice pro pěší, kteří by museli jinak překonat pětadvacet metrů převýšení po spádnici dlouhé osmdesát metrů, se totiž rozhodli vést formou jezdících schodů. Namísto uzavřeného tubusu se však rozhodli rozčlenit trasu na několik segmentů, zastřešených „origami“ betonovou střechou s převisem. Její překlady umožňují během jízdy výhledy do okolí, a dávají lidem pocit příjemné vzdušnosti. Trasa je navíc vedena svahem pokrytým (dosud neudržovanou) zelení, která je pro obyvatele metropole na Seině vzácné zboží.

Cíle architektů? Nevytvořit jen prostou spojnici, ale místo, které nabídne výhledy na celý Ile-de-France. Vytvořit prostor pro expozici, díky které se nejen místní dozví něco bližšího o svém městě. A také přehodnotit stávající kompozici městské zeleně. Výsledky? Splněno ve všech bodech. Zvláště zajímavé je přitom zpracování „naučných prvků“, které cestujícím předkládají informace o regionální geologii. Každý segment eskalátoru je totiž vydlážděn jiným typem místní horniny. Lidé, kterých tu v nejvíce vytížených hodinách projede kolem 600 za hodinu, se tak doslova noří do geologické podstaty města.

Eskalátory v Épinettes propojují mnoho funkcí. Autor: Benoit Grimbert

Atelier MOSCA pojal eskalátor komplexně, a zpracoval i krajinářskou studii o bezprostředním okolí. Místo, které by jinak bylo z hlediska biologie mrtvé, obrostlo 260 stromy, 2500 keři a 13 500 pokryvnými trsy bylin, které společně pokrývají plochu 1600 metrů čtverečních. Eskalátor na Épinettes je tedy současně rozhlednou a přírodovědným muzeem, ale hlavně osvěžující trasou při každodenním pohybu městem.

Paříž se v posledních letech výrazně snaží o ozelenění intravilánu (například mandatorním požadavkem na ozelenění všech střech nově stavěných objektů v centru), a nápad využití přepravníku jako potenciálního ozeleňujícího prvku se proto líbí. V současné době je v řešení zřízení dalšího zeleného eskalátoru s výhledy do krajiny v Grand Paris Express a na Fort d´Issy, kde se připravuje nová koncepce ekologické mobility.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Zahrady, chodníky, ploty a terasy

Zdroj: AdobeStock - bellan

Nový plot v novém stavebním zákoně. Kdy je potřeba povolení na stavbu plotu?

Stavba plotu je často nedílnou součástí realizace stavby samotné, mnohdy však probíhá samostatně a nezávisle na nové výstavbě či rekonstrukci. Zda a kdy stavebník k výstavbě plotu potřebuje povolení ze strany stavebního úřadu, zda může být ve stavbě (zejména vzhledu) omezen a co v této souvislosti přináší nový…

Zdroj: AdobeStock - scharfsinn86

Digitalizací se katastrální mapy ne vždy zpřesnily. Jaká je přesnost katastrální mapy?

Digitální katastrální mapy nejsou to samé jako digitalizované. Katastrální mapy vedené dříve na plastové fólii jsou dnes po digitalizaci vektorovými. Pokud nevznikly na podkladě dostatečně přesného měření, tak digitalizace nepřinesla jejich zpřesnění, jak si mnozí možná myslí, přinesla však nové možnosti práce s daty…

REKLAMA