Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Spojení skla a kamene v unikátním díle "Skleněná brána"

Sklo-kamenná socha vznikala po dobu sympozia přímo na Sochařské stezce vedoucí k návrší Baldov nedaleko Domažlic z pěti tun žulových kvádrů a 3,5 tuny skla, které domažlickému Městskému kulturnímu středisku poskytla jako sponzorský dar společnost AGC Processing Teplice.

První červencový týden se v Domažlicích konal jubilejní 10. ročník Sklářského sympozia Tusta Vitrea, které připomíná sklářskou tradici na Domažlicku. A návštěvníci se letos měli opravdu na co těšit: v rámci akce totiž vzniklo unikátní dílo „Skleněná brána“ sochaře Václava Fialy.

Sklo-kamenná socha vznikala po dobu sympozia přímo na Sochařské stezce vedoucí k návrší Baldov nedaleko Domažlic z pěti tun žulových kvádrů a 3,5 tuny skla, které domažlickému Městskému kulturnímu středisku poskytla jako sponzorský dar společnost AGC Processing Teplice.

„Spojit sklo a kámen byla pro mne velice vzrušující práce, protože jsem to dosud nikdy nedělal. Když má toto dílo stát ve volném prostředí, mimo lidská obydlí, musí mít úplně jiný formát. Proto je tvořeno z tolika tun skla a žuly,"
Václav Fiala - Sochař

Na skleněnou část brány bylo použito téměř 74 m2 skla AGC - celkem se jednalo o 460 tabulek o rozměru 40 cm × 40 cm ze skel Planibel Clear (260 ks), Planibel Clearvision (150 ks), Planibel Grey (30 ks), Planibel Green (10 ks) a Planibel Bronze (10 ks).

„Jde o skleněnou bránu, která otevírá celou přírodní galerii. Pěší jí mohou procházet a zároveň si prohlédnout i stávající dřevěná a kamenná díla, která přírodní galerii tvoří a která vznikla při loňském sympoziu Tusta Sculpt,“ upřesnil Karel Jindřich, ředitel domažlického Městského kulturního střediska, které Sklářské sympozium každoročně pořádá.

„Spojit sklo a kámen byla pro mne velice vzrušující práce, protože jsem to dosud nikdy nedělal. Když má toto dílo stát ve volném prostředí, mimo lidská obydlí, musí mít úplně jiný formát. Proto je tvořeno z tolika tun skla a žuly," říká Fiala a pokračuje: „Když jde člověk směrem od zahrádkářské kolonie, prochází zešeřelým prostorem, kde tmu vytvářejí stromy a keře. Pak se mu najednou otevře nádherný rozhled. Proto jsem se sochu rozhodl umístit právě sem. Až se do ní opře slunce, měla by vyvolat jakýsi emotivní zážitek, že vstupujete bránou na stezku na Baldov, kterou bude lemovat stále více soch."

Během letošního sympozia mohli lidé sledovat umění mistrů sklářů přímo na nádvoří před Chodským hradem. K vidění byla ruční výroba skla foukáním, rytí, broušení a malování skla, výroba vitráží a vinutých perlí, výroba skleněných vánočních ozdob i výroba forem. Na prostranství před hradem byla nainstalována i pravá sklářská pec.

AGC Flat Glass Czech a.s., člen AGC Group

logo
Sklářská 450
415 03 Teplice, Řetenice

telefon: 417 50 11 11
e-mail: czech@agc.com

web: www.agc-glass.eu/cs

Více o firmě Vyžádat další informace

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura

Foto: Adolf Bereuter

Dva domy, žádné dilema. Architekti spojili město a hory

Dva domy, žádné dilema. Tak prosté to je. Bydlení, které si klienti architektonického studia Innauer-Matt není o kompromisech. Uchovává to nejlepší z venkova a přitom nabízí jistotu, že do města odtud není daleko.

Zdroj: CAMP, IPR, MHMP

Metropolitní plán byl zveřejněn a představen veřejnosti. Na podzim se uskuteční veřejná projednání a schvalovat se bude za rok

Metropolitní plán zamezuje rozrůstání Prahy do okolní krajiny, chrání přírodu, jasně nastavuje maximální povolenou výšku staveb, ctí veřejná prostranství a charakter pražských lokalit. Soustředí se i revitalizace starých průmyslových areálů, podporuje jejich citlivou proměnu v moderní městské čtvrti,…

Foto: Veronika Raffajová

Mezi Srnky můžete zavítat i v Praze. Osobité bistro na Vinohradech

Bistro Mezi Srnky se nachází v nedávno zrekonstruovaném činžovním domě s historizující fasádou z konce 19. století nedaleko náměstí Míru na pražských Vinohradech. Skládá se ze dvou vzájemně propojených místností, z nichž každá má svůj specifický charakter.

Foto: Piotr Maciaszek

Tajemná zahrada skrývá Barevný dům

Říká se tomu vizuální maximalismus. Je to odvážný krok, při němž se rozměry nenápadnému projektu přiřknou výrazné rysy. V tomto případě šlo o malou chatku a bránu, která k ní vede. Společně vykreslují soukromé království zeleně, oázu klidu uprostřed velkoměsta.

REKLAMA