REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Rostislav Vaněk vstoupí do Síně slávy českého designu

V úterý 21. března se budou již pojedenácté slavnostně předávat Ceny Czech Grand Design. Do Síně slávy, která každoročně oceňuje celoživotní přínos v oboru, vstoupí grafický designér, profesor a akademický malíř Rostislav Vaněk. Připojí se tak k osobnostem jako je Bořek Šípek, Jan Solpera, Zdeňka Bauerová, František Vízner, Jan Kaplický nebo Zdeněk Ziegler, kteří byli do Síně slávy uvedeni v předchozích letech.

Rostislav Vaněk patří k osobnostem, které u nás formovaly grafický design a vizuální komunikaci jako disciplínu. V roce 1974 stál u zrodu sdružení Typo&, které v době normalizace udržovalo tuzemskými a zahraničními výstavami povědomí o významu grafického designu v soudobé kultuře, později inicioval založení mezigeneračního TypoDesignClubu a v posledních ročnících působil jako předseda Mezinárodního bienále grafického designu v Brně. Svou prací se do širšího povědomí zapsal jako autor informačního systému pražského metra, v devadesátých letech potom jako tvůrce prvních rozsáhlých manuálů korporátní vizuální identity českých aerolinek, Obchodní banky, zasedání Mezinárodního měnového fondu. V roce 2008 Rostislav Vaněk založil studio Signature Type Foundry, které pod jeho vedením vytvořilo řadu moderních písem klasické harmonie. 

Grafický designér, profesor a akademický malíř Rostislav Vaněk vstoupí do síně slávy českého designuGrafický designér, profesor a akademický malíř Rostislav Vaněk vstoupí do síně slávy českého designu

Práce Rostislava Vaňka se vyznačují rozeznatelným grafickým rukopisem, systémovým komplexním pojetím, optickým perfekcionismem a čistotou v  pozoruhodné plakátové tvorbě, logotypech nebo knižním designu. Schopnost citlivě vést druhé se plně projevila v pedagogické činnosti na pražské Uměleckoprůmyslové škole, kde působil jako vedoucí ateliéru Grafický design a vizuální komunikace a svým studentům předal nejen profesionální tvůrčí a koncepční postupy, ale i schopnost porozumět potřebám klienta a svou práci prezentovat, stejně jako nepřetržitou nutnost rozšiřovat obzory poznání i citlivosti prostřednictvím zahraničních cest a uměleckých děl,“ vysvětluje Iva Knobloch, kurátorka a předsedkyně poroty Grafický designér roku Cen Czech Grand Design.

Do síně slávy českého designu tak vchází silná osobnost, která obětavé nasazení pro pozitivní dění v oboru grafický design vnímá jako samozřejmost, vlastní práci jako maximální osobní odpovědnost a otevřenost ke kulturním pohybům jako základní podmínku radostné energie života a práce.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Interiér

Foto: BoysPlayNice

Dvoupodlažní dřevostavba v úzkém sepětí s přírodou

Projekt vznikl z potřeby investora Vojenských lesů a majetků SR jako administrativní areál umístěný v přírodě, v přímém kontaktu s lesy, které investor spravuje. Je téměř uhlíkově neutrální a energeticky nezávislý. Materiálem hlavní administrativní budovy je v souladu s celkovou filozofií dřevo.

Foto: Federico Farinatti

Z venkovské stodoly vzniklo bydlení na italský způsob

Navenek se tahle architektonická intervence může jevit nenápadně. Tvar rekonstruovaného objektu se totiž nezměnil a jeho silueta pořád vypovídá o tom, že byl stodolou na venkovské farmě. Ovšem uvnitř, v interiéru, se děly velké věci.

Foto: Matej Hakár

Plynoucí prostor s markantním stíněním přesahy střechy

Paralela se žábrami ryby je vcelku přiléhavá, stěny, které cloní jednotlivé části od sousedů i od vstupu, umožňují zároveň zdařile otevřenost dispozice ve směru zahrady, kterou si dům jednoznačně žádá. Takto použité šikminy se promítají do více částí domu včetně mobiliáře, kupříkladu kuchyňského pultu.