Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Interiér jako lucerna: Tma, světlo, cesta, cíl

Neri&Hu dokázali víc než jen vyplnit objem interiéru reprezentativními prvky. K projektu transformace budovy v Soulu přišli s jasně definovanou myšlenkou, a dokonale ji zapracovali do celého záměru.

Literární a mytologický význam lucerny je v historii celé Asie jasně patrný. Je to symbol světla ve tmě, kterou nás provází. Je příkladem začátku a konce cesty, jejího cíle. V přeneseném významu je pak ztělesněním úspěšného překonání překážek, vyplývajících z dlouhé (fyzické, psychické, osudové) pouti. V těchto širokých a přesto zřetelně vymezených intencích chápou lucernu stejně obyvatelé Číny, jako třeba Vietnamu. A pochopitelně i Jižní Koreje, kam designérské a architektonické „duo“ ze studia Neri&Hu zasadilo svůj projekt radikální transformace pětipatrové budovy.

Jistě, v tomto případě nešlo zrovna o hlubokou myšlenku zadavatele, jako spíše jasně definovaný „brand“ cílového objektu, se kterým přišli sami architekti. Cílem se stala centrála společnosti Sulwhasoo v Soulu. Zmíněná společnost je totiž minimálně na asijském trhu lídrem v oboru kosmetiky a péče o pleť, a „lucerničku“ má ve znaku. Sama budova této jihokorejské centrály byla v roce 2003 navržena a realizována ve spolupráci s neméně známým studiem IROJE.

Idea je základ

Z nynějšího aktuálního zadání zakázky je patrné další poněkud komplikované přání klienta. Tím bylo oživit stávající styl, vyzvednout étos značky Sulwhasoo, poukázat na bohatství výběru i původní přírodní kořeny… i z toho můžeme usuzovat, že šéfmanažeři v roli klientů architektů mají všude stejně podivná a nekonkrétní přání. Neri&Hu přesto dokázali zpracovat projekt nápaditý a osobitý, a vzhledem k formě zadání, nezaměnitelný.

Pokud nestavíte na myšlence, nemáte základ pro práci,“ říkají Neri&Hu. Jejich myšlenka je s projektem skutečně se záměrem propojená. V tiskové zprávě se „doznávají“ k tomu, že jejich koncept vychází z tří klíčových bodů, které definovaly časné fáze plánování projektu. Když se vrátíme k mytologické a literární symbolice lucerny, pak nás nepřekvapí, že těmito body je Identita, Cesta a Paměť.

Foto: Pedro Pegenaute

Identita, Cesta a Paměť

V přenesené praxi pak chtěli vytvořit takový koncept, při kterém si návštěvník hned při vstupu do objektu silně uvědomí originalitu a identitu daného místa, každý další krok ho bude motivovat k pokračování v cestě, a i poté co objekt opustí, zůstane v něm bezprostřední zkušenost z hlubokého prožitku. Provázáním těchto prvků pak v soulském Sulwhasoo vzniklo mimořádné zpracování „vyplnění“ vnitřního objemu, podle dispozic nastaveného konceptu.

Aby se ale vlastní ideou neodtrhli od fyzického zpracování, zůstali Neri&Hu na „vlně“ lucerny ještě chvíli. Výsledkem je komplexní mosazná konstrukce, která váže celý interiér dohromady, včetně obchodu, i kancelářského zázemí. Při pohledu na konečné zpracování nezbývá než dodat, že trefili do černého. Série dutin, výplní i volných prostorů se díky užití „mříží“ stala neskutečně světlá a přitom jasně definovaná. V konečném důsledku nejste při pohybu opticky omezeni, a bariéry jsou jen vzdušně naznačené.

Jistě, mosazné konstrukce jsou pro volný pohyb fyzickou překážkou, ale váš vjem z celého prostoru je neohraničený. Jednotlivá patra jsou přitom odlišena různým provedením mosazných konstrukcí (kruhové, čtvercové, trojúhelníkové), takže vždy poznáte, kde přesně se nacházíte.

Neri&Hu zaznamenali ještě jeden úspěšný „zásah“. Interiér pětipatrové budovy Sulwhasoo je pochopitelně v principu limitovaný, ale díky střízlivému zapracování odrazných zrcadlových desek (a místy pak syrových kamenných obkladů vytvořili dojem mnohem rozlehlejšího prostoru.

Pohyb v prostoru s emocemi

Zdánlivě nekonečná struktura vinoucích se mosazných prvků je pevně zachycena do širokých palubek, dřevo v několika místech vystoupá do úrovně lidských očí, a tvoří pevné předěly, stejně jako kamenné bloky. Chybět nemůže ani důmyslné osvětlení, přeci jen, je to lucerna. V průběhu pohybu napříč pěti patry se navíc bezprostřední prožitek klienta-zákazníka-návštěvníka mění.

Foto: Pedro Pegenaute

Každé patro má totiž svou osobitou atmosféru. Zatímco lázně v přízemí jsou laděné do tmavých tónů, umocněných cihlovými zdmi, nepravidelnou hliněnou omítkou a neopracovaným kamenem, směrem vzhůru se místnosti světlejší a „lehčí“.  Opět zde narážíme na ono okřídlené přirovnání významu lucerny k cestě a směrování pouti.

Neri&Hu v budově Sulwhasoo v Soulu vytvořili něco, co můžeme popsat jako nevědomou genialitu, nebo zatraceně propracovaný záměr. Tak jako tak, po všech stránkách je jejich realizovaný projekt transformace prostoru mimořádný.

Tvůrčí přesah studia Neri&Hu se neomezuje jen na architekturu, ale i design bytových doplňků. Sulwhasoo v Soulu tak mimo jiné slouží i jako galerie jejich designových výrobků. Křesla z ClassiCon v lobby, lustry Bai Di Di, napodobenina křížového stolu dynastie Ming, zvonkový taburet, osvětlení Sul Sole Va nebo kresba koberce JIE, pod tím vším jsou Neri&Hu podepsáni.

Neri&Hu Design and Research Office

Bylo založeno toku 2004 a od té doby se propracovalo mezi jedny z nejvýznamnějších východních architektonických studií. Neri&Hu je uváděn i v prestižní čtyřicítce architektonických studií, které „vytvořili tvář současného Hong Kongu“. I když je větší část jejich prací směřována do zemí Asie, stále častěji můžeme na jejich práce narážet i v Evropě. Přispělo k tomu i nedávné otevření pobočky studia v Londýně. „Ve skutečnosti jsme skutečně velkým mezinárodním konglomerátem, a naši zaměstnanci dohromady hovoří více než třicítkou jazyků,“ říkají Neri&Hu. Záběr původně ryze čínského studia je skutečně široký: architektura, interiéry, masterplanning, grafika, design, produktová propagace.

Údaje o projektu:

Název projektu: AMORE Sulwhasoo Flagship Store
Typ projektu: architekturální renovace a návrh interiéru
Architektonické studio: Neri&Hu Design and Research Office
Lokalizace: Sinsadong 650, Gangnam-gu, Soul, Jižní Korea
Vedoucí architekt: Lyndon Neri & Rossana Hu
Zahájení projektových prací : listopad 2014
Rok dokončení: březen 2016
Projektový tým : Anne-Charlotte Wiklander, Sela Lim, Yinan Li, Kailun Sun, Brian Lo, Nicolas Fardet, Christine Neri, Haiou Xin, Litien Poeng
Programový záměr: vytvoření „vlajkové lodi“, centrály komerční společnosti
Zadavatel projektu: Sulwhasoo
Osvětlení (dekorativní): Flos, Parachilna, Roll&Hill, Serge Mouille, Vitra
Osvětlení: Viabizzuno
Interiéry – nábytek: Furniture Labo, Carl Hansen, Arne Jacobsen, Mattiazzi, Dela Espada, Classicon, E15, Fritz Hansen, Stellar works
Využitelná plocha: 1949 m2
Počet podlaží 5

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

Fasáda pyramidy v botanické zahradě napodobuje medové včelí plástve

Fasáda pyramidy v botanické zahradě napodobuje medové včelí plástve

Objekt Pyramidy vědy v botanické zahradě je ukázkou tzv. ikonického designu. Odráží progresivní design, udržitelné technologie a biomimetické principy, které zrcadlí samotný účel budovy: poukázat na pokrok vědy. Pyramida, která zabírá plochu 490 metrů čtverečních, není palácem moderního bádání, ale prostorem…

REKLAMA