REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

V Norsku zkoumají odolnost historických budov vůči klimatu

Působení hlodajícího zubu času na historické budovy, zesíleného o měnící se podmínky okolního klimatu, se stalo předmětem studie norských výzkumníků. Odborníci sdružení v největším skandinávském nezávislém výzkumném technologickém institutu SINTEF podrobili testování blok budov z 19. století, aby zjistili, zda se jejich kulturní dědictví za pár let doslova nerozpustí v kyselých deštích.
Norský parlament v Oslu

Skutečně má série otázek jak správně utěsnit a izolovat, odvlhčit a citlivě renovovat v Norsku historické budovy takovou váhu? Cecilie Flyen, výzkumnice ze SINTEF o tom nepochybuje: „Skoro 80 % dnes existujících budov tu bude stát i v roce 2050. To znamená, že většina „budov pro budoucnost“ tu nebude vznikat, ale už tu prakticky je. Pro budoucnost tedy nebudeme stavět nové, ale spíše upravovat ty staré.“ A vzhledem k tomu, že celá řada státních institucí sídlí v objektech, jejichž zrod je datován před rok 1900 (a mají tedy statut historické, památkově chráněné budovy), doplňuje Flyenová: „Bude nezbytné připravit konkrétní adaptační plány, jež zajistí jejich odolnost vůči vlivům klimatu a energetickou efektivitu, ale současně důstojné přežití bez degradace historické ceny.“

K rozhodnutí, kam ideálně upřít onu aktivitu adaptačních plánů, posloužil rozsáhlý výzkum SINTEF (a jejich kolegů z norského památkového ústavu) bloku budov zvaného Grünerløkka, spadajícího do památkově chráněné čtvrti Osla, Birkelunden. Jedná se o kompletní úsek obytných budov z 19. století, včetně parku, kostela a několika průmyslových dílen. Celá čtvrť je vystavena na jílovitém podloží, a základy domů stojí na dubových pylonech. I proto se Grünerløkka stala ideální, místem pro výzkum vlivu vlhkosti a působení vody na staré stavby. „Přímo v praxi se tu řeší sesedání substrátu a problémy se statikou, extrémní vlhkost na uzavřených dvorech, vymývání omítky podél svislých okapů, strukturální narušení kanalizačního systému a působení mrazových puklin na objekty. A my se tu učíme nenahrazovat novým, ale opravovat to staré,“ říká Flyenová.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Výstavba dálnice D6, Karlovy Vary, termín dokončení

Dálnice D6 nebude podle Ťoka hotová před rokem 2026

Dálnice D6 nebude podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) dokončena před rokem 2026. Ministr to dnes řekl u příležitosti vládní návštěvy v Karlovarském kraji. Přípravu zbývajících úseků ve ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist