Přehrát audio verzi
Vánoční světla všude, kam se podíváš
00:00
00:00
1x
- 0.25x
- 0.5x
- 0.75x
- 1x
- 1.25x
- 1.5x
- 2x

Pustit ze řetězu svoji fantazii mohou nejenom zkušení architekti, designéři, umělci, scénografové a světlení inženýři, ale také zcela běžní majitelé rodinných domů a bytů. Inspirací jim mohou být esteticky ozdobené pražské památky či zámecké zahrady ve stylu Signal Festivalu, nasvícený areál Žlutých lázní u řeky Vltavy, který zve na historickou procházku okolo světa, či ukázky ze světových metropolí, obchodních domů, lázeňských měst a uměleckých galerií.
Několik zastávek na vánoční cestě
Galerie hlavního města Prahy (GHMP) je tradičně spojena se Signal Festivalem a se slavností světla na zámku Troja. „Chceme takto přispět k předvánoční atmosféře a ukázat další možnosti, jak pracovat s tímto výjimečným prostředím a jeho barokní krásou, kterou propojujeme se současným vizuálním uměním,“ podotýká Magdalena Juříková, ředitelka GHMP a upozorňuje na to, že návštěvníci nikdy nejsou pouhými pasivními pozorovateli – jejich přítomnost a dokonce i jejich mobilní telefony či další přenosná zařízení, se stávají součástí díla mladých digitálních tvůrců. Přestože festival již skončil, jistě zaujmou laserové paprsky na pohyblivém prstenci z reflexní látky vytvářející na fasádách budov i v prostoru kolem nich světelnou hru, která připomíná vlnění a instalace se mění podle toho, odkud ji návštěvník sleduje a jak se kolem ní pohybuje. Nápaditost převážně mladých tvůrců lze sledovat i v naší obrazové galerii.
Esterházy v Maďarsku. Zdroj: společnost Decoled
Trochu klidnější atmosféru světel a barev přinášejí Žluté lázně. Nabízejí zářivou říši fantazie, zvou na cestu Evropou – od antických chrámů přes středověké katedrály až po moderní symboly evropské architektury. Všechny instalace vznikly v České republice a nesou rukopis domácích výtvarníků, designérů a techniků. „Příběh Evropy mě napadl, když jsem loni odcházela od rozsvíceného stromu na pražském Staroměstském náměstí. Vybavila jsem si tradičně zobrazovanou Evropu podle řeckých bájí a napadlo mě, jak málo si připomínáme evropské tradice a hodnoty, které náš život utvářejí – co nás spojuje a co je to vlastně evropanství,“ vysvětluje Eva Poláčková zrod expozice s názvem Srdce Evropy.
Zajímavý je (kromě jiného) i pečlivě komponovaný scénář: Každá zastávka světelné pouti odhaluje jiný aspekt evropské historie a kultury – od antického Řecka a Říma, přes středověké legendy až k současným moderním metropolím. Vyznačená symbolická srdce se poté sbíhají v srdci Evropy – v Praze. Týká se to několika vybraných zemí a míst spjatých s osobnostmi a milníky naší historie – asi nejlépe rozpoznatelné je římské Koloseum, řecká Akropolis s bohy Diem a Athénou; lze se projít pod světelnou replikou slavného Tower Bridge či se vydat na symbolickou plavbu lodí Santa Maria a prožít tak celé kouzlo evropské kultury, architektury a mytologie.
Esterházy v Maďarsku. Zdroj: společnost Decoled
Citlivý přístup k veřejnému prostoru
„Do veřejného prostoru vstupujeme se světlem citlivě a kultivovaně – nechceme vytvářet světelný smog, ale navazovat s návštěvníky milý vánoční dialog; pomocí příběhů přinést poučení a radost. To vše na místě, kde se světla odrážejí v řece Vltavě a otevírá se nezaměnitelné panorama Prahy a Vyšehradu. Výstava navíc přináší kromě vizuální podívané také speciální hudební doprovod,“ dodává Jan Dell, zástupce provozovatele areálu Žluté lázně.
Stejného názoru je i Eva Poláčková, která se podílela nejenom na osvětlení v Praze, ale i v dalších českých městech. Má zkušenosti s osvětlováním památek, obchodních domů, lázeňských měst či vánočních tramvají, které se staly symbolem zimní atmosféry hlavního města.
„Problematika světelného znečištění je poměrně dobře implementována do různých vyhlášek a nařízení, ale hlavně za posledních pár let doznala značného vývoje. Jinými slovy svítíme stále lépe (směrově) a ve větší shodě s potřebami správného svícení. Týká se to spíše veřejného osvětlení, co se týče vánoční dočasně dekorativní výzdoby, je vcelku zanedbatelná ve vztahu k dalším subjektům. V našem dekorativním osvětlení se jedná spíše o vícerozměrné dekorace v blízkosti silnic a křižovatek, kde musíme naplňovat bezpečnostní požadavky, například regulovat stmívačem a tak podobně,“ dodává Eva Poláčková, majitelka společnosti Decoled a autorka projektu světelných výstav Story of Lights.
Světelná výstava Srdce Evropy ve Žlutých lázních. Zdroj: společnost Decoled
Kouzlo Vánoc ve městech i na venkově
Světlo nevytváří pouze atmosféru Vánoc, proměňuje veřejné prostory v místa vřelého setkávání, radosti, vizuální a smyslové harmonie. Instalace zdobí rodinné i obchodní domy, galerie, hotelové haly, zahrady, parky či kulturní instituce. K Praze neodmyslitelně patří nasvícené Václavské a Staroměstské náměstí, Malá Strana a Hradčany. Vyzdobeny jsou historické budovy i nová nákupní centra. Každé místo i město má svoji atmosféru a identitu – světla by ji měla posílit, nikoli potlačit.
„Výzdoba musí být vždy vytvářena s respektem k architektuře a charakteru daného místa, aby světlo mohlo vyprávět příběhy měst – ať už jde o Třebíč, Teplice, zámek v Děčíně, Janské Lázně, Jičín, Špindlerův Mlýn, Stříbro, Vrchlabí, Ostravu, Ústí nad Labem či Plzeň. Každé město má svůj jedinečný příběh a charakter,“ dodává Eva Poláčková a odkazuje na fotografie, kde je možné porovnat několik světelných výstav v České republice i v řadě evropských zemích. Například v Esterházy Palace, Györu, Komárnu, Curychu či Lindau u Bodamského jezera – v místech, která se díky českým světelným instalacím stávají populárními cíli adventních výletů. České světlo tak propojuje Evropu podobně, jako to dělá české sklo, hudba nebo architektura. Putuje Evropou a spojuje lidi bez ohledu na jazyk nebo kulturu.


























































Sdílet / hodnotit tento článek