Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Terminál 3 pražského Letiště Václava Havla prošel rozsáhlými úpravami

Letištní Terminál 3 prošel rozsáhlými úpravami, které zachovaly jeho postmoderní charakter, zároveň však posílily jeho reprezentativní vzhled a funkcionalitu. Nové architektonické prvky z vnějšku vytvářejí výraznou vizuální identitu, zatímco vnitřní úpravy zlepšují komfort cestujících.
Foto: Petr Polák
Na chicagské letiště přiletěl tryskovým letadlem starý indiánský náčelník, sedl si na letištní plochu a tři hodiny nehybně seděl. Když se ho zeptali, co dělá. Odpověděl, že čeká až za ním doputuje jeho duše.
Americké přísloví

Terminál obecně slouží k odbavení pasažérů letecké dopravy a pro veřejnost

Co je letištní terminál? Je to stěžejní budova letiště sloužící odbavování letecké dopravy. Pokud tedy chcete, je to výkladní skříň letiště a přijímací salón pro kontakt s veřejností, která hodlá letět kamkoliv, a personálem, který jí k tomu poskytuje suport. Je to místo, kde zahajujete svoji cestu, kde odbavujete svoje zavazadla, jste kontrolováni při bezpečnostní kontrole vaší i příručních zavazadel, kde vám zkontrolují doklady. Zároveň se zde mísí příletová a odletová část haly. Při odletu vás čekají prostory s čekací zónou, obchodní část včetně bezcelní zóny a občerstvení. Příletová hala se chová obdobně, ale primárně však slouží k vyzvednutí zavazadel a opuštění prostor letiště, pokud nečekáte na další spojení nebo nemáte své důvody, proč zde setrvat.

Pohled západní. Foto: Petr Polák

Terminál je součástí širokého komplexu

Pochopitelně, že letiště není jenom terminál, ale je to součást složité letištní infrastruktury. Ta zahrnuje veškeré zařízení, stavby a plochy pro provoz letadel. Jsou jimi vzletové a přistávací dráhy a dráhy pojezdové. To vše je třeba obsloužit dopravní obsluhou pro odbavení. Potom zde nalezneme řídicí věž, navigační a vizuální systém, sklady paliva a hangáry. To vše doplňují nemalé plochy parkovišť pro pasažéry, půjčovny aut i parkovací plochy pro personál. Takové letiště, jako je pražské Letiště Václava Havla, zaměstnává asi 2 300 zaměstnanců a více než 14 000 pracuje pro firmy působící na letišti. To opravdu není málo.

Na pražském Letišti Václava Havla máte na výběr. Terminál číslo 1 je vyhrazen pro mezikontinentální lety včetně letů z UK, Severní Ameriky, Blízkého východu, Afriky a Asie a lety mimo EU a schengenský prostor. Terminál číslo 2 platí pro lety z a do zemí EU a v rámci schengenského prostoru. Konečně terminál číslo 3 je určen VIP skupině a privátním letům.

Pohled jihozápadní. Foto: Petr Polák

Geneze letiště Praha

Mezinárodní Letiště Václava Havla v Praze naleznete na severozápadním okraji Prahy v Ruzyni. V roce 2024 odbavilo 16,35 milionu cestujících, kdy také bylo provedeno celkem 134 609 vzletů a přistání letadel. Iniciátorem nápadu na přejmenování ruzyňského letiště na Letiště Václava Havla Praha byl filmový režisér, scenárista a producent Fero Fenič. S návrhem přišel krátce po smrti bývalého prezidenta Václava Havla. Letiště změnilo název 5. října 2012 v den výročí Havlových narozenin.

Místu, kde bylo letiště vytvořeno, se kdysi říkalo Dlouhá míle. Letiště bylo založeno ve třicátých letech minulého století jako doplněk, později náhrada za letiště Kbely. Konstrukce od architekta Benše byla na Mezinárodní výstavě umění a techniky v Paříži v roce 1937 oceněna zlatou medailí. V době vzniku mělo letiště pouze travnaté ranveje. Mezi lety 1947 a 1956 bylo letiště rozšířeno a vylepšeno po technické stránce. Moderní podobu začalo získávat s rozvojem proudových letadel v šedesátých letech minulého století. Letiště se postupně měnilo v letech 1960 až 1968, 1989 až 1993 a postupně až do současnosti. Terminál číslo 1 a Hala Nového letiště pochází z roku 1985, budova terminálu číslo 2 z roku 2006. Terminál číslo 3 byl dokončen v roce 2024. Jako součást starého letiště existuje ještě terminál číslo 4, který je pod správou ministerstva vnitra a je určen pro státní, diplomatické a politické lety.

To vše musí být smysluplně napojeno na organismus naší země, hlavního města, jeho MHD, vlakové a autobusové spoje naše i mezinárodní, s přehlednou infrastrukturou.

Pohled západní. Foto: Petr Polák

Základní popis

Letištní Terminál 3 prošel rozsáhlými úpravami, které zachovaly jeho postmoderní charakter, zároveň však posílily jeho reprezentativní vzhled a funkcionalitu. Nové architektonické prvky, zejména venkovní ocelová markýza, vytvářejí výraznou vizuální identitu, zatímco vnitřní úpravy zlepšují komfort cestujících.

Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu

Autorská zpráva

Letištní terminál je často prvním místem, které formuje dojem z navštívené země. Mísí se zde emoce vítání i loučení, které nás provázejí při příletech a odletech. I proto prošel Terminál 3 pražského letiště, využívaný především pro soukromé lety, architektonickými a dispozičními úpravami s důrazem na reprezentativní a současný vzhled.

Pohled západní. Foto: Petr Polák

Revitalizace terminálu respektuje stávající architektonický charakter původní budovy z 90. let s prvky postmodernismu. Zachován zůstal výraz budovy na veřejné straně („landside“), kde byly repasovány či vyměněny původní zastřešovací prvky. Prostor byl dále kultivován redukcí přemíry zpevněných ploch, doplněním zeleně, nahrazením nevyužívaných ploch travnatými pásy a výsadbou stromů a keřů. To přispělo k vytvoření příjemného a přehledného předprostoru terminálu. Nové prvky mobiliáře, bezpečnostní nerezové sloupky a podsvícené informační pylony zpřehlednily uspořádání přístupových cest.

Na straně letištní plochy („airside“) vznikl nový dominantní architektonický prvek – ocelová markýza s jedinečnou „pavučinovou“ strukturou. Ta je tvořena rovnostrannými trojúhelníky a nesena sedmi sloupy ve tvaru komolého jehlanu. Design markýzy se promítá i do podoby nových schodišť a ramp s kovově broušeným opláštěním, které vytváří elegantní a ikonickou siluetu objektu viditelnou z dálky. Úpravy airside reagují také na potřebu oddělit provozy – nově zde vznikly samostatné vstupy pro VIP, exkurze, přílety a odlety, čímž byla zajištěna jejich provozní nezávislost.

Vstupní hala. Foto: Petr Polák

Interiérové úpravy se soustředily na první nadzemní podlaží, které i během rekonstrukce zůstalo v nepřetržitém provozu. Nová vstupní hala s navazujícími odbavovacími prostory umožňuje plynulý a intuitivní průchod terminálem, zatímco pečlivě rozmístěné relaxační a pracovní zóny nabízejí cestujícím příjemné prostředí pro čekání.

Pojetí interiéru je založeno na jednoduchosti a důstojnosti. Použité materiály – zejména broušený kov, sklo a dekorativní prvky v VIP části – odrážejí význam terminálu jako reprezentativního prostoru. VIP salonek je zvýrazněn skleněným opláštěním sloupů a specifickým nábytkem, zatímco běžné čekárny jsou vybaveny podle standardů Letiště Praha. Zeleň – ve formě stěn i solitérních prvků – doplňuje klidnou a kultivovanou atmosféru interiéru. Samostatný prostor získal protokolární salonek s motivem českého lva.

Výsledkem modernizace je elegantní a funkční terminál, který splňuje specifické nároky na odbavení soukromých letů a poskytuje cestujícím vysoký standard bezpečí a pohodlí.

VIP salónek. Foto: Petr Polák

Doplňující informace

Studio ra15
Autor doc. Ing. arch. Radek Lampa, Ing. Libor Hrdoušek, Ing. David Hřebačka, Ing. arch. Dominika Klavrzová, Ing. arch. David Skalický, Ing. arch. Tomáš Kroužil
Umístění projektu K Letišti 1073/25, 161 00 Praha
Země projektu Česká republika
Rok projektu 2020
Rok dokončení 2024
Hrubá podlahová plocha 4 612 m2
Náklady 310 mil. CZK
Klient Letiště Praha
Fotografie Petr Polák, petrpolakstudio.cz, petr@petrpolakstudio.cz
Spolupracovníci a dodavatelé Generální dodavatel: PORR
Ocelová konstrukce markýzy: Mužík a syn
Hliníková konstrukce zastřešení konstrukce markýzy: Albet
Obklad ramp a schodišť, podhled: ProInterier
Vstupy z ulice: Sipral
Dlažba: ProCeram
Skleněné příčky: RACCOON
Nábytek vestavný: Nüssli
Nábytek mobilní: Techo
Nápisy, navigace: Atlas
Zavazadlový systém: LogTech
Svítidla: Delta Light
Materiály Seznam použitých materiálů
ocel – venkovní markýza, lamelový podhled
hliník – okna, dveře, skleněné příčky
Alucobond – opláštění ramp a schodišť
kůže – sedací nábytek
sklo – sloupy, dveře, obklad vnitřních stěn
keramika – podlaha, obklady vnitřních stěn, obklad fasády
Corian – barový pult
Značky Seznam použitých značek
vstupy z ulice – Schüco
dveřní systémy – ASSA ABLOY
branky v interiéru – dormakaba
skleněný obklad v interiéru – AGC
deskový obklad v interiéru – Grena
podhled – Atena
skleněné příčky – Aluprof
nábytek mobilní – Profim
– mminterier
– TON
– MULTISED
svítidla – EKO LED LIGHTS
venkovní mobiliář – mmcité
O studiu/autorovi Bližší informace

Architektonická kancelář ra15 a.s. vznikla roku 2015 spojením ateliéru rala s.r.o. a atelierem 15 s.r.o. Zakladatelé Radek Lampa a Libor Hrdoušek přinášejí stabilitu a více než 30letou praxi, kterou každý den aplikujeme v naší činnosti. Stejně jako u svých projektů dbáme na udržitelný rozvoj, i jako kancelář se stále rozvíjíme a rozrůstáme o nové kvalitní architekty a projektanty.

V ateliéru udržujeme zdravé prostředí a přátelský přístup ke každému jednotlivci, tento přístup se pak projevuje v našich projektech od prvních společných skic až po prohlídky probíhajících staveb. Naším hlavním zaměřením jsou velká měřítka s důrazem na detail, složitá zadání a koordinace těchto projektů, u kterých vytváříme silné koncepty a rozvíjíme je přes všechny projektové fáze až do realizace.

U svých návrhů dbáme na úzkou spolupráci s klientem, kterého formou tvůrčích workshopů zapojujeme do celého tvůrčího procesu. Již od prvotní analýzy místa a zadání vytváříme koncepční a udržitelnou architekturu šitou na míru konkrétním potřebám. Výsledkem je jedinečná a osobitá architektura reprezentující nejen nás, ale i naše klienty.

Použité podklady:

  • Citáty – http://www.citaty.net
  • Fotografie – Petr Polák, petrpolakstudio.cz, petr@petrpolakstudio.cz
  • Fotografie, část textů, tisková zpráva a web studia – Studio ra15 a Vendula Tůmová, LINKA NEWS s.r.o.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura

Foto: Miran Kambic

Královská krása se vrací zpět. Slovinští architekti obnovili Muhrovu vilu

Hostila výkvět evropské aristokracie, bydleli tu králové a dovolenou tu trávily šlechtické dynastie. Neradostná doba balkánského úpadku ale odsoudila Muhrovu vilu k zániku. Dnes, v časech radostnějších, její sláva znovu ožívá. V netradičním projektu „rekonstrukce“, která re-interpretuje starou…

Foto: Nate Cook

Dům ztracený v lese. Obyvatelé se v něm ale hledat nebudou

Vytvořit budovu, která zapadá do svého okolí. To nevypadá jako nějaký nestandardní cíl práce architektů. Jenže k výsledku je možné se ubírat různými cestami. Sopotští Kruk Architekci se nevydali tou nejpřímější. Zvolili místo toho postup, který přinášel lepší výsledek.

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Nový stavební zákon srozumitelně

Příručka Nový stavební zákon srozumitelně

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Výstavba a rozvoj měst a obcí 2025

Výstavba a rozvoj měst a obcí 2025

Inspirace pro starosty a zastupitele

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

Zdroj: OPOP s.r.o.

Moderní zplynovací kotel: OPOP NATURO 16 v detailu

Moderní zplynovací kotel: OPOP NATURO 16 v detailu

Zdroj: SATJAM s.r.o.

Podzimní trojice výhod s plechovými krytinami SATJAM

Podzimní trojice výhod s plechovými krytinami SATJAM

REKLAMA
REKLAMA