REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Na prvním dojmu záleží. Proto má tento dům tak elegantní vstupní pasáž

Vstupní lobby jedné z budov administrativního komplexu Avenir Business Park v Praze propojuje interiér s exteriérem otevřeným dispozičním řešením i nápaditou materiálovou skladbou a tvoří tak harmonický přechod mezi prostředím vytvořeným člověkem a světem přírody.
Foto: Tomáš Havel
Všechno začíná láskou a končí administrativou.
François Marty

Není lobby, jako lobby

„Vstupní lobby“ jedné z budov administrativního komplexu Avenir Business Park v Praze je jiným slovem vstupní pasáž tohoto celku. Pozor, nepleťte si slovo lobby s jeho dalším anglickým ekvivalentem. Zde je to význam slov předsíň, kuloár, foyer, vstupní chodba, hala nebo prostor nebo hotelová recepce. Na rozdíl od seskupení, které se snaží většinou nátlakově prosadit svůj názor, tedy lobby, a to prosazení názoru je lobbing nebo lobbování. Výraz lobby, jako vstupní pasáž nemá k sobě sloveso, i když je ta podobnost značná. V tomto případě na vás nikdo nebude vyvíjet žádný nátlak, maximálně bude chtít vědět oprávněná osoba kam jdete a kdo jste. Tedy toto místo je také jakýmsi filtrem. Vzhledem k tomu, že se ocitáte na místě, kde se lámou pojmy venku a uvnitř, je to velmi exponované místo. Že je zde maximální provoz oběma směry, je zřejmé, ale taky se zde schází filtr do více společností podle toho, kdo má v budově „domovské právo“. Tudíž toto místo by mělo být logisticky propustné a přehledné, ale taky by mělo nějak vypadat. Je to vývěsní štít celé budovy, potažmo těch, co tam pracují. V našem případě hledají konsenzus mezi vnějším a vnitřním prostředím, tedy přechod mezi městskou krajinou, potažmo přírodou a interiérem, který má svoji hodnotu, je nositelem kvalit a hrdosti těch, co zde lobby reprezentuje.

Podobně se kupříkladu „tváří“ centrum Bořislavka, jako nová dominanta Evropské třídy, zasazená na bývalou tepnu či stezku, která se vine mezi budovami a společně s užitým uměním vás zve do nitra své náruče obchodů, kaváren, restaurací a terasových zahrad. V jednu chvíli se pohybujete vně budov, v jakési galerii v přírodě, parku, městské krajině, a ve druhé chvíli jste vtaženi do vnitřních prostor. Ten kumšt společně se zelení vás provede touto stezkou, kde se smazává právě to vně a uvnitř. Vy se rádi necháte touto pomocnou rukou provést neznámým prostředím. Přírodní prvky, užité umění, sochy, kamenné skulptury, zeleň i obrazy jsou tou dopomocí, která dělá místu zdařilou estetiku a zbytečně nehledáte, odkud vyvěrá dynamika nebo naopak poklid místa, duch místa, rovnováha a stabilita, přítmí nebo světlo.

Tato místa jsou ideálním prostorem pro dovednost našich sklářů, dovednost sochařů a malířů. Je to vlastně taková galerie v městské krajině, místo zcela svébytné a signifikantní a hlavně zapamatovatelné. Neosobních a nezajímavých vstupů a recepcí jsme si užili dosti, tudíž mám-li si vybrat, potom lépe taková místa, která nás obohatí, cosi znamenají, potěší nás a cosi symbolizují. Na této filozofii se nelze neshodnout, protože taková místa jsou mimo toho rádoby „filtru“ zároveň jakousi výkladní skříní, synonymem kvality, smysluplnosti a stylovosti společností, které zde následně naleznete.

Sezení pro návštěvy a pult. Foto: Tomáš Havel

Dobrovolnosti, estetice a chytrým nápadům se meze nekladou

Vyjadřovací prostředky mohou být zcela jasné a cílené na dané téma či filozofii předmětu podnikání společnosti nebo zprostředkované, kdy vjemy včetně podprahových dokážete udělat prostředí zajímavé a esteticky zdařilé. V zásadě se vyjadřovacím způsobům meze nekladou, jestli nechá autor protékat halou potůček, který překročíte po lávce nebo projdete přes prosklenou plochu, pod kterou se ve výběhu pasou lamy, je v zásadě nedůležité.

Podstatné je, co chceme vstupní lobby sdělit návštěvníkům, co vymyslí autor a s čím se identifikuje investor. Potom nic není zapovězené a v tom je ta krása. Ten potůček i lamy jsou takovou rychlou nadsázkou, i když, co my víme, třeba jednou, někdy, někde… No, a proč Avenir E? Avenir E je totiž budova třídy A, jejíž vybavení odpovídá vysokému standardu budov stejné kategorie a je součástí areálu Avenir Business Park, který je moderním campusem včetně odpočinkové zóny, se školou a jeslemi, volnočasovými aktivitami, kolárnou, restaurací a food tracky v atriu, a hlavně s elegantní centrální recepcí, o které je řeč.

Čelní pohled na pult. Foto: Tomáš Havel

Základní popis

Vstupní lobby kancelářské budovy v komplexu administrativních objektů v Nových Butovicích.

Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu

Autorská zpráva

Vstupní lobby jedné z budov administrativního komplexu Avenir Business Park v Praze propojuje interiér s exteriérem jak svým otevřeným dispozičním řešením, tak i materiálovou skladbou využívající surově opracovaný kámen, plech, sklo a dřevo. Tyto prvky společně vytvářejí harmonický přechod mezi prostředím vytvořeným člověkem a světem přírody.

Pohled do atria. Foto: Tomáš Havel

Výrazná tvarová koncepce budovy se zrcadlí v sebevědomém pojetí vstupních prostor. To se vyznačuje použitím přírodních materiálů a motivů i precizním zpracováním všech detailů. Dominantou vstupního prostoru a centrálním bodem lobby je pětimetrový recepční pult zhotovený ze čtyř masivních bloků belgického kamene Blue Stone a opláštěný tenkým ocelovým plechem. Kámen světlo pohlcuje, zatímco pláty tenkého, za studena válcovaného plechu, si se světlem hrají, mění podle úhlu dopadu slunečních paprsků barvu ve spektru od modré až po černou. Pečlivá volba materiálů podtrhuje kontrast mezi neměnnou, trvalou podstatou kamene a dynamickou, neustále se proměňující hrou světel na kovovém povrchu.

Téma rovnováhy mezi stabilitou a proměnlivostí se v interiéru lobby opakuje i v dalších kombinacích kamenných prvků a ploch plechu. Je zde například půltunový kapradím obrostlý kamenný menhir, který symbolizuje věčné propojení člověka a krajiny. Tento organický prvek je vizuálně pozoruhodný a zároveň návštěvníka kotví v prostoru.

Užitá umění v lobby. Foto: Tomáš Havel

Kubická křišťálová svítidla Pyrite Bomma prezentují umění českých sklářů a tradici českého skla. Odkazují ke struktuře krystalických minerálů jako pokladů nitra země, které při doteku světla odhalují svá optická kouzla. Dokonalý povrch ručně foukané křišťálové kostky objímá ze třech stran leštěný kovový komponent ve stříbrném a zlatém provedení. Kolekce Pyrite Bomma je zde využita v majestátní kompozici padesáti kusů. Světla se dále násobí odrazem v zrcadlovém stropě, který iluzorně zvedá prostor lobby do výšky dvou podlaží. Zdvojená výška stropu vnáší do místnosti pocit vzdušnosti, sofistikovaná svítidla dodávají lobby luxusní dojem. Precizní řemeslo českých sklářů jde ruku v ruce s kvalitou zámečnických prvků a perfektním ručním opracováním kamene. Každý detail stavby je nejen součástí konstrukce, ale také příběhem čekajícím na objevení.

Autorský rukopis zde dále charakterizuje snaha o organické propojení architektury a umění. Výrazný umělec Jakub Špaňhel, pro jehož tvorbu je typická serializace minimalistických prvků, pro tento projekt navrhl motiv smrku, který byl speciální válečkovou technikou nanesen na stěny. Dále tak podpořil přírodní motivy použité v interiéru. Pro prostory lobby Špaňhel stejnou technikou namaloval také obrazy s motivy kůrovce, symbolu přírodního koloběhu a neustálé proměny organického prostředí. Pásy výmalby připomínající kmeny stromů napadené kůrovcem prostor dynamizují a upomínají na sílu přírody jak ničivou, tak obrodnou.

Posezení s kamenným stolkem. Foto: Tomáš Havel

Doplňující informace

Studio ŠENKÝŘ Architekti
Autor Ing. arch. Bohuslav Šenkýř
Ing. arch. Lucie Hlobilová
Umístění projektu Radlická 751/113e, 158 00 Praha
Země projektu Česká republika
Rok projektu 2023
Rok dokončení 2023
Užitná plocha 150 m2
Klient INVESTIKA, NRE Avenir
Fotografie Tomáš Havel, www.tomashaveldesign.com
Spolupráce Statický výpočet: Ing. Marek Schejbal
Zámečnické prvky: Vestavstyl
Belgický kámen Blue Stone: Kamenictví JEŽ
Osvětlení: Feel Design
Nástěnné malby a obrazy: Jakub Špaňhel
Materiály Seznam použitých materiálů
ocelový plech – recepční pult, lavice, stolky, portály výtahů, informativní stěna, nástěnné logo
belgický kámen – recepční pult, lavice, stolky, menhir
keramická dlažba – podlaha
alucobondové desky – podhled, opláštění sloupů
betonová stěrka – příčky
sklo – světla
kůže – čalouněná křesla
Značky Seznam použitých značek
světlo Pyrite – Bomma
centrální světlo – Ideal Lux
kancelářská židle I am – Ahrend
hasicí přístroj a hydrant – Amplla
protipožární dveře se skrytou zárubní – Sapeli
keramická dlažba – Keramika Soukup
O studiu/autorovi Bližší informace

Jsme tým nadšených architektů, kteří spojují své znalosti a zkušenosti k tomu, aby vytvářeli prostředí, která nejen odrážejí jedinečný styl, ale také plně vyhovují potřebám a vizím našich klientů. Neustále se snažíme o inovaci a hledání nových inspirací, abychom přinášeli projekty, které jsou jak esteticky oslnivé, tak i funkční a udržitelné. Každý projekt pro nás představuje novou výzvu, kterou se s vášní a pečlivostí snažíme realizovat. Naše práce je inspirována nejen současnými trendy v architektuře, ale také historií a kulturou. Věříme, že luxusní architektura není jen o pouhém materiálním bohatství, ale spíše o tom, jakým způsobem se prostřednictvím designu a konstrukce dotýkáme lidských smyslů a emocí.

Bohuslav Šenkýř vystudoval Fakultu architektury na ČVUT v Praze a po praxi v mezinárodních architektonických kancelářích založil vlastní architektonické studio Šenkýř Architekti.

Použité podklady:

  • Citáty – http://www.citaty.net
  • Fotografie – Tomáš Havel, www.tomashaveldesign.com
  • Fotografie, část textů a tisková zpráva – STUDIO ŠENKÝŘ Architekti a Vendula Tůmová, LINKA NEWS s.r.o.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura

Vizualizace Nová podoba autobusového nádraží Florenc; zdroj: ONplan, 2024

Proměna pražské Florence. Čtyři městské bloky schovají magistrálu

Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) zveřejnil plány na proměnu pražské Florence a opět vyzval architekty z celého světa, aby se zapojili do soutěže na čtyři městské bloky v území mezi magistrálou a autobusovým nádražím Praha Florenc. Do čtyř soutěží se mohou přihlásit do…

REKLAMA