REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Odvážná architektura na skalním útesu. Lesklá fasáda vily nese své tajemství

Dramatická krajina si žádá odvážnou architekturu. A jestli něco švédskému projektu Villa Sagalid nechybí, tak právě odvaha. Na rozbrázděné skalní útesy, sklánějící se nad stockholmským zálivem, totiž přichází se svou vlastní skálou. Monumentálním čtyřpodlažním objektem. Neskromným svou výměrou i provedením.
Foto: Åke E:son Lindman

Proti přírodní nepravidelnosti topografických rysů místa staví geometrii strohou a důraznou stejně jako text černobílého parte. Nikdo nemůže pochybovat o tom, že tento masiv je umělým výtvorem. Na úrovni třetího podlaží ještě „drze“ vybíhá do strany, aby připomenul svou nepřirozenou nevyváženost. Jinakost skutečně neskrývá, svou fasádou totiž doslova září. Vedle šedavých kamenů okolních skal je kontrastní leskem keramické fasády.

Zatímco se většina současných realizací v mimoměstské přírodě snaží být co nejméně nápadná a splývat, Villa Sagalid je naprosto k nepřehlédnutí. A co je na tom nejhorší? Tenhle projekt se prostě nedá paušálně odsoudit. Protože – své jinakosti navzdory – je svým provedením vážně povedený. Jeho originalita neustále podněcuje k přemýšlení, jestli se vám líbí či nikoliv.

Má dráždivý charakter, svébytný zneklidňující výraz. Nenechá vás v klidu, nenechá vás bez názoru. Je to zkrátka projekt, který zaslouženě vzbuzuje pozornost.

Foto: Åke E:son Lindman

Experiment s keramikou

Za realizací tohoto nevšedního díla stojí šéfarchitekt Thomas Sandell, ze Sandellsandberg arkitekter. Studia, které už za sebou několik pozoruhodných projektů má. A které jen nerado opakuje již jednou do praxe uvedené motivy. Villa Sagalid má z tohoto hlediska primát v tom, že jde o první jimi navrženou rezidenci s keramickou fasádou. Podtrhuje formu i funkci stavby.

Stavba, která spatřila světlo světa na konci roku 2019, byla umístěna na členitých útesech Djurö. Klient si za touto „nepohodlnou“ dispozicí velmi silně stál, i když stavební řešení a celou realizaci značně prodražovala. O štědrosti provedení pak cosi naznačuje rozloha stavební parcely – 50 000 metrů čtverečních, nebo užitné plochy hotového domu, přesahující hranici 500 metrů čtverečních.

Foto: Åke E:son Lindman

V tom už se ztrácí i zmínka o tom, že se uvnitř nachází sedm ložnic. Kromě toho těží ze své nezvyklé výšky, je vlastně soukromou rozhlednou. Nabízí rozsáhlé otevřené prostory v interiéru, a překvapí i skrytým (nikoliv krytým) bazénem na úbočí skalního útesu. Tím nejvýraznějším rysem ale zůstává ona fasáda, která může z dálky připomínat tradiční šindelový obklad. Aspoň než se začne v záři slunce lesknout.

Proč tedy právě keramika? Prý proto, že se dům nachází poměrně vysoko a je vystaven drásavým přírodním živlům stockholmského souostroví. Bylo třeba zvolit pro fasádu odolný materiál. Současně ale také materiál, který je sám o sobě pěkný, stylový. Něco, co dlouho vydrží a elegantně stárne.

Fasáda, která přirozeně odráží okolí, byla pro architekta velkým lákadlem. „Nikdy jsem přitom keramickou fasádu nedělal, takže to byla opravdu velká legrace,“ vysvětluje Sandell. „Je to něco, s čím se dá velmi dobře experimentovat. Něco, co v sobě nese odolnost a trvanlivost, i možnosti uměleckého vyjádření.“

Největší problém? Najít dodavatele

Z dálky se přitom fasáda Villa Sagalid jeví jako tmavá celistvá plocha, ale při bližším pohledu se třpytí hnědě i modře, podle toho, jak na ní dopadají sluneční paprsky a mění se během dne, i v průběhu celého roku. „I když to tak na první pohled možná nepůsobí, tmavé tóny fasády pomáhají domu vypadat méně masivně,“ říká.

Podle zadání se Sandell rozhodl dát keramickým dlaždicím obdélníkový tvar s hřebenem stoupajícím podél středu. Dlaždice jsou zavěšeny ve svislých spárách na betonovou konstrukci. To umožnilo snadnou montáž, podporuje proudění vzduchu a současně do budoucna usnadňuje údržbu. V případě poškození je možné nahradit konkrétní díl novým.

Za nejnáročnější přitom architekt považuje výběr vhodného dodavatele. Šlo o zakázkovou ruční práci, včetně glazování, tradiční výrobní postup. Ve Švédsku jej ale nikdo neovládal. „Nejprve jsme se rozhlíželi ve Finsku, pak v Německu,“ popisuje Sandell. „Ale v Německu byly dlaždice vyráběny strojově, takže to nemělo tu váhu, jakou jsme pro dům hledali.

S tipem na dodavatele nakonec přispěl sám klient (původem z Holandska). Vzpomněl si na talíře značky Makkuma. Byla to spíš vzpomínka na dětství, než jistota. Však se také výrobce tohoto porcelánu a keramiky nahledali. Ale byli úspěšní, nakonec i v tom, aby u něj zadali zakázku na tuto netradiční zakázku.

Nakonec to byl vlastně náš klient, který je Holanďan, kdo si vzpomněl na Makkuma. Dlouholetý holandský výrobce porcelánu a keramiky stále pracuje s tradičními technikami. Není bez zajímavosti, že ne úplně všechny dlaždice fasády jsou totožné.

Dvacítka z nich nese jakési vpisky s poselstvím, odkazem příštím generacím. Kde přesně na fasádě domu je hledat, to ví jen majitel domu. Tahle hravá drobnost pak jen podtrhuje, že k „vážně“ vypadajícímu projektu lze přistoupit i netradičně. „Bude zábava je jednou objevovat,“ říká Sandell, pro nějž byla celý projekt velmi osvěžujícím zážitkem. „Vždycky je třeba zkoušet nové věci.

Údaje o projektu

Název projektu: Villa Sagalid
Typ projektu: novostavba, rezidence
Architektonické studio: sandellsandberg arkitekter
Lokalizace: Djurö, Stockholm, Švédsko
Vedoucí architekt: Thomas Sandell
Spolupráce: David Eliasson
Dodavatel stavby: Koninklijke
Dodavatel keramiky: Royal Tichelaar Makkum
Klient: soukromá osoba
Užitná plocha: 525 m2
Zahájení projektové fáze: 2018
Rok dokončení (finalizace): 2019

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Foto: Alexander Angelovskiy

Krásný dům dostavěli těsně před vypuknutím války. Stojí ještě? Pokud válku přežije, bude v něm skvělé bydlení

Kvality A-House je těžké posoudit. Byl řádně dohotoven ve smluvně přislíbeném termínu, a podle všeho dodržel rozpočet i zadání. Jestli ale naplnil představy zadavatele nebo jak si vede během užívání, to se zatím neví. Nikdo v něm totiž nejspíš nebydlí, a klienta ani architektů se na bližší podrobnosti realizace…

Foto: Gilbert McCarragher

Pastva pro oči nebo trn v oku? Dům na ostrově budí emoce

Zajímavý podnikatelský záměr, hledání schůdné cestičky v minovém poli stavebních regulí, oživení stavby s mnohasetletou historií, blesková stavba díky konstrukčnímu systému skládačky. Mannal House budí pozornost zaslouženě.