REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Rodinný dům Polánka je hra barev a materiálů v kontrastním provedení

Pro stavbu architekti zvolili tvarový archetyp domu, jenž tu stával již před jejich zásahem. Nový dům dostává v návrhu radikální a přísné tvary. Materiály a barvy jsou řešeny v kontrastním provedení. Černá stěrková omítka, černá falcovaná krytina, dřevěný rastr obkladu, doplňují prosklení.
Foto: Tomáš Slavík
„Archetyp a jeho pozemská kopie jsou neoddělitelně spojeny jako gin a tonik v koktejlu.“
Karen Armstrong

Prosklená stěna otvírá dům zahradě

Rodinný dům Polánka vychází z pravzoru, jež respektuje zdejší tvary architektury vesnických domů. Je nekonfliktní vůči zástavbě v okolí, jako by sem patřil odjakživa. Nicméně se jedná o dům nový, který se vyjadřuje současnými vyjadřovacími prostředky. Zachovaný tvar domu je odvoláním nejenom na okolní domy, ale i dům, který zde stával původně. Nicméně materiálové pojetí je striktně současné, striktně vymezující objemy stavby a rozlišující její funkce. Černá barva fasády tlumí jednoduché hmoty fasády a je kontrastem k dřevěným obkladům. Ty tvoří nenásilnou hranici mezi hmotou domu, interiérem a exteriérem.

Tak jak je dům opticky uzavřený do ulice, pouze s prolomením fasády dřevěným obkladem zdůrazňujícím průjezdnou garáž propojenou se vstupní partií, tak je naopak otevřený bohatým prosklením do vnitřního traktu se zahradou. Nad částí jídelny je dispozice otevřená až po stropní konstrukci patra světlíkem. Mění tím světlou výšku stropu přízemí a působí prostorněji v místě nad jídelním stolem. Stejně tak záměrně stroze působí černá falcová krytina na střešním plášti s podkrovními místnostmi v patře.

Dům je jasně vymezený, nic nepředstírá a obytné místnosti otevřené do zahradního traktu jsou vzdušné, světlé, příjemně vstřícné životu rodiny majitelů. Materiálové pojetí je jednoduché i v interiéru, dřevo, přiznané betonové konstrukce, bílá omítka. Zahrada nepostrádá venkovní posezení a ovocné stromy. Přechod mezi zahradou a stavbou je doplněn přetaženou pergolou, která stíní prosklené plochy. Dům splňuje požadavky pasívní stavby, je vybaven tepelným čerpadlem a rekuperací. Stavba je jednoduchá, esteticky zdařilá a nekontroverzní.

Fasáda do zahrady Foto: Tomáš Slavík

Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu

Pro stavbu jsme zvolili striktní respektující tvarový archetyp domu, jenž tu stával již před naším zásahem. Ovšem výraz domu dostává v našem návrhu radikální a přísné tvary.

Volba materiálů a barev je provokativně řešena v kontrastním provedení. Na fasádě se nachází černá stěrková omítka, na střeše černá falcovaná krytina.

Ústupy z hlavního objemu jsou pak řešeny v dřevěném obložení právě proto, že se nachází na hranici exteriéru a interiéru. Černá barva nebyla vybrána náhodně. Je v ní skryta symbolika „díry“. Novostavba vyplňuje díru po původním domu, který nebyl několik let obýván. Zatímco do ulice dům působí uzavřeným dojmem, do zahrady se naopak plně otvírá prostřednictvím velké prosklené plochy.

Pohled ze zahrady Foto: Tomáš Slavík

Interiér je barevně a materiálově postaven na materiálové textuře a odhalení základní konstrukce objektu. Celému prostoru dominují cementové stěrkové podlahy, pohledové betony na stropě a bílá výmalba na stěnách. Na tuto barevnost navazuje i práce s vestavěným nábytkem, kde opět převládá bílá barva doplněná o výrazné dubové masivní prvky.

Dispozičně stavba opět reaguje na tradiční principy zdejší zástavby. Provozně je dělena na dva základní celky – průjezdnou garáž s půdou a na část určenou k bydlení.

Dům je založen na betonových základech a desce, vyzděn z vápenopískových cihel, stropní konstrukce tvořena pomocí železobetonu. Krov je řešen pomocí dřevěných „I“ vazníků. Vnější plášť a krov domu jsou dostatečně zatepleny tak ,aby spolu s technickým řešením zdravotně-technických instalací energeticky splňovaly požadavky pro pasivní dům. Dům je vytápěn pomocí tepelného čerpadla systému země-voda, které dokáže nejen v zimě topit, ale v létě pasivně dům chladí. Dále v objektu funguje řízená rekuperace vzduchu.

Uliční pohled Foto: Tomáš Slavík

Doplňující informace

Studio: CL3
Autor: Ing. arch. Radek Pasterný
Umístění projektu: Nová 1611, 672 01 Moravský Krumlov
Země projektu: Česká republika
Rok projektu: 2017-2020
Rok dokončení: 2021
Zastavěná plocha: 175 m²
Hrubá podlahová plocha: 295 m²
Užitná plocha: 257 m²
Plocha pozemku: 1783 m²
Rozměry: 940 m3
Náklady: 5 mil. CZK
Zahrada: Ing. Stanislav Schwarz, www.profizahrady.cz
Statika: Ing. Petr Ducháč
Osvětlení: ATEH lighting, www.ateh.cz

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura

Foto: Jeroen Musch

Ubytování jako v ptačí budce. Chata na nožičkách vás přenese do korun stromů

Můžete je milovat, můžete je nesnášet. Ale to je asi tak všechno, co se s tím dá dělat. Architekti z celého světa je zjevně budou stavět dál. Chaty, přenesené do výšek korun stromů a usazené na chůdách, se totiž líbí. Aktuální nizozemský projekt tu myšlenku ptačí budky ještě posiluje designem.

Foto: Lina Németh

Dřevostavba dýchá s okolní přírodou. Rodinný dům na Benešovsku zapadá do krajiny

Benešovsko je oblíbenou středočeskou destinací s krásnou přírodou a malebnými vesnicemi obklopenými loukami a lesy, jež svádějí k nostalgii a odpočinku. Patří bezesporu i k vyhledávaným lokalitám pro stavbu rodinných domů. Nahlédněme do zajímavě řešené dřevostavby, která daný klid…

Zdroj: STUDIO PEER

Nové lávky v sídlišti Petržalka obyvatelům usnadní a zkvalitní život

Brněnské architektonické studio Peer navrhlo nové lávky na bratislavském sídlišti Petržalka. Cílem je propojit slepé rameno Dunaje s novými MHD zastávkami, které na sídlišti přibydou. Lávky by měly zároveň přispět k tomu, aby se z této lokality stala oblíbená rekreační zóna.

Foto: Jakob Stig Nielsen

Obilný dům žije tradicemi i dnes. Se dřevem to ve Skandinávii vždy uměli

Kulturní a historický význam Jutského poloostrova, který tvoří hlavní pevninskou část Dánska, představuje budova zvaná Obilný dům. Pochází z dílny renomovaného studia Reiulf Ramstad Arkitekter a představila se poprvé české veřejnosti v rámci loňského Salonu dřevostaveb.