Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
Všechna témata

Vláda schválila návrh zákona o zeleném razítku pro stavebníky. Pomůže zrychlit řízení?

Všechna povolení z oblasti životního prostředí, která dnes stavebník potřebuje, nahradí jedno razítko – jednotné environmentální stanovisko (JES). Zjednoduší se díky němu povolování nejrůznějších typů stavebních i nestavebních záměrů? Ministerstvo slibuje, že zároveň zůstane zachována ochrana životního prostředí i památek. Návrh zákona o jednotném environmentálním stanovisku doprovází novelu stavebního zákona, kterou předložilo Ministerstvo pro místní rozvoj. ESTAV.cz přináší i komentář stavebního advokáta.
Zdroj: AdobeStock - alexsokolov
Zdroj: AdobeStock - alexsokolov

„Jednotné environmentální stanovisko přináší vyšší přehlednost a srozumitelnost pro stavebníky a investory i zrychlení povolovacích procesů, kterého se česká veřejnost dlouhodobě a oprávněně dožaduje. Dokázali jsme vypořádat všechny připomínky a najít shodu na zjednodušení stavební legislativy napříč vládou i kraji a profesními svazy," říká ministryně životního prostředí Anna Hubáčková (za KDU-ČSL).

Nově tak podle návrhu zájemce o stavební povolení podá jednu žádost na kterémkoli stavebním úřadě nebo orgánu ochrany životního prostředí. Tím začne běžet lhůta pro vydání jednotného stanoviska, které v sobě integruje všechny požadavky na posouzení dopadů na životní prostředí podle až devíti zákonů. Zákon také počítá s možností požádat o tzv. předběžné koordinační jednání, díky tomu se stavebníci mohou vyhnout u složitějších staveb případnému zamítnutí žádosti kvůli tomu, že by projekt byl v rozporu s některým ze zákonných požadavků.

Přínosem Jednotného environmentálního stanoviska je i právní jistota pro stavebníky a investory. Povolovací orgány budou posuzování jednotlivých složek životního prostředí koordinovat, zatímco dnes posuzování často probíhá odděleně, navíc u různých správních úřadů.

Jednotné environmentální stanovisko v sobě zahrne správní akty obsažené v devíti různých zákonech z oblasti ochrany životního prostředí.  Příslušným správním orgánem bude obecní úřad obce s rozšířenou působností, ve vybraných případech (např. v případě, že součástí bude výjimka z tzv. druhové ochrany podle zákona o ochraně přírody a krajiny, u rozsáhlejších záborů zemědělské půdy podle zákona o ochraně zemědělského půdního fondu apod.) krajský úřad. Součástí JES může být i proces posuzování vlivů záměru na životní prostředí u záměrů, které mu podléhají podle stávající podoby zákona o posuzování vlivů na životní prostředí. Návrh zákona o JES nyní čeká projednání na parlamentní půdě.

Komentář stavebního advokáta Radka Motzkeho:

Vládní návrh zákona o tzv. zeleném razítku pro stavebníky přijímám s rozpaky. Měl být krokem směřujícím k naplnění zásady "jedna stavba - jeden úřad - jedno razítko." Je pravda, že návrh nahrazuje některá, byť ne všechna, závazná stanoviska vydávaná na úseku ochrany životního prostředí tím, že bude vydáno jednotné environmentální stanovisko (JES). Nevytváří však předpoklady pro to, aby stavebníci získali JES rychleji, než dosud samostatně vydávaná závazná stanoviska.

Úředníci působící na úseku ochrany životního prostředí, tedy např. v ochraně přírody, lesa, či vod, totiž mají zůstat sedět na stejných židlích a ve stejných úřadech, počínaje nejmenšími, tzv. jedničkovými úřady, až po ministerstva. Návrh nepočítá s jejich fyzickou integrací do společných kanceláří a budov a s důsledným oddělením od samospráv, jako tomu bylo v návrhu schváleném vládou Andreje Babiše.

Místo toho má jít pouze o integraci rozhodovacích procesů. Některé environmentální kompetence skutečně formálně přejdou na vyšší úřady, tj. na tzv. trojkové obce a krajské úřady. Ty však budou mít před vydáním JESu nadále možnost, někdy však i povinnost, požádat místní, nižší orgány o vydání vyjádření, která budou podkladem pro vydání JESu. Rozdíl tedy v zásadě nebude v tom, kolik úřadů a úředníků se do přípravy JESu zapojí, ale v tom, že finální podoba JESu vznikne ve vyšších patrech úřední hierarchie. To by mohlo přinést vyšší kvalitu rozhodování. Ale při zachování roztříštěnosti úřadů dojde těžko ke zrychlení. 

Podle mého by vláda měla férově přiznat, že skutečnou integraci povolování dělat nechce, protože samosprávám nechce brát jejich úředníky. Reálné zrychlení tak přinese zřejmě až digitalizace stavebního řízení. Už abychom ji měli. 

Radek Motzke

Advokát specializovaný na architekturu, stavebnictví a ochranu životního prostředí. Své rady zveřejňuje i na www.radekmotzke.cz.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat