Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Rychlejší než výstavba českých dálnic je pohyb hlemýždě. Nedokončenou dálniční síť nelze efektivně využívat

Úvahy o první československé dálnici se vedou od roku 1934. Tvar a rozsah dálniční sítě byl ustanoven v roce 1964. Prvních dvacet jedna kilometrů dálnice z Prahy do Mirošovic bylo otevřen v roce 1971. Od té doby stavíme průměrně 27 km dálnic za rok. To je tempo patnáctkrát pomalejší, než je rychlost hlemýždě.
Zdroj: Fotolia.com - laborec425
Zdroj: Fotolia.com - laborec425

Odkud kam a kudy jezdí auta. Přesně to řeší každý den dopravní analytik Petr Kumpošt. Je odborným asistentem na Fakultě dopravní ČVUT v Praze, zakladatel a vedoucí Mobilní laboratoře pro dopravní analýzy a jednatel společnosti TRALYS. Sběru a vyhodnocení dat z dopravy se zabývá 16 let.

V rozhovoru uslyšíte odpovědi například na tyto otázky:

  • Jakým způsobem se data zpracovávají a co všechno lze z nich vyčíst?
  • Výstavba dopravní infrastruktury je úkol pro generace. Jak je možné takovou rozsáhlou síť naplánovat takto dopředu, zvláště když ji stavíme tak pomalu?
  • Na dálnicích se přidávají pruhy, zvyšují rychlosti, ale vede to k větší plynulosti dopravy? Proč stále vznikají zácpy. Jezdí stále více aut? A kam až jít s přidáváním počtu pruhů?
  • Pokud se někde postaví nová silnice, což je velice drahé, může to dopravní situaci zlepši ale i zhoršit. Na čem to závisí?

Ve studiu pro estav.tv odpovídal dopravní analytik Petr Kumpošt.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Zdroj: Adobestock – mRGB

Jak na vedro ve městech? Vídeň testuje nový druh asfaltu

Rakouská metropole hledá další inovativní řešení, jak čelit rostoucím teplotám ve městě. Letos na jaře proto zahájila testování čtyř nových typů asfaltových směsí, které lépe odolávají vysokým teplotám a umožňují vsakování dešťové vody. Zátěžové zkoušky alternativních povrchů na cyklostezce u řeky…