Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Rychlejší než výstavba českých dálnic je pohyb hlemýždě. Nedokončenou dálniční síť nelze efektivně využívat

Úvahy o první československé dálnici se vedou od roku 1934. Tvar a rozsah dálniční sítě byl ustanoven v roce 1964. Prvních dvacet jedna kilometrů dálnice z Prahy do Mirošovic bylo otevřen v roce 1971. Od té doby stavíme průměrně 27 km dálnic za rok. To je tempo patnáctkrát pomalejší, než je rychlost hlemýždě.
Zdroj: Fotolia.com - laborec425
Zdroj: Fotolia.com - laborec425

Odkud kam a kudy jezdí auta. Přesně to řeší každý den dopravní analytik Petr Kumpošt. Je odborným asistentem na Fakultě dopravní ČVUT v Praze, zakladatel a vedoucí Mobilní laboratoře pro dopravní analýzy a jednatel společnosti TRALYS. Sběru a vyhodnocení dat z dopravy se zabývá 16 let.

V rozhovoru uslyšíte odpovědi například na tyto otázky:

  • Jakým způsobem se data zpracovávají a co všechno lze z nich vyčíst?
  • Výstavba dopravní infrastruktury je úkol pro generace. Jak je možné takovou rozsáhlou síť naplánovat takto dopředu, zvláště když ji stavíme tak pomalu?
  • Na dálnicích se přidávají pruhy, zvyšují rychlosti, ale vede to k větší plynulosti dopravy? Proč stále vznikají zácpy. Jezdí stále více aut? A kam až jít s přidáváním počtu pruhů?
  • Pokud se někde postaví nová silnice, což je velice drahé, může to dopravní situaci zlepši ale i zhoršit. Na čem to závisí?

Ve studiu pro estav.tv odpovídal dopravní analytik Petr Kumpošt.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Nový návrh Hlavního nádraží v Praze, historická fantova budova vlevo, uprostřed magistrála, vlevo část nového zastřešení. Zdroj: CAMP

Nová éra železnice v Praze: Proměny tří nádraží budí emoce

Změna je život. Proměnou procházejí též ikonické stavby hlavního města. Ne vždy se ovšem nápady renomovaných architektů těší veřejné podpoře. Pojďme se podívat na proměny Hlavního, Masarykova a Smíchovského nádraží.

Libeňský most, archivní záběr, foto: Jakub Kopecký

Zavřenou část Libeňského mostu odborníci doporučili zbourat

Odborníci doporučili zbourat nyní uzavřený tzv. inundační most u pražské Palmovky, který je součástí Libeňského soumostí. Silničáři počkají na platné stavební povolení a pak zahájí demolici mostu. Práce by mohly začít letos v dubnu. Dnes to řekla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

Foto: Martin Opatrný, Mluvčí dostavby Pražského okruhu

Pět nejčastějších mýtů o pražském okruhu

Původní návrhy na vybudování dálničního okruhu kolem Prahy sahají až před první světovou válku. Plány na výstavbu Pražského okruhu se začaly významněji rozvíjet teprve po roce 1989, a od té doby byla jeho dostavba postupně projednávána, přepracovávána a realizována s různými problémy a zpožděními. Není…

REKLAMA