REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Nádraží Zvonařka v Brně změnilo majitele

Nádraží Zvonařka je klíčovým brněnským dopravním uzlem pro linky městské i meziměstské hromadné dopravy. Postaveno bylo v letech 1977 až 1985.
Zvonařka, rekonstrukce a nový majitel. Zdroj TZB-info

Hlavní brněnské autobusové nádraží Zvonařka přešlo do vlastnictví nemovitostní skupiny EP Real Estate, patřící EPH

Zvonařka z roku 1978 –  brutalistní provedení stavby s masívní příhradovinou nesoucí železobetonovou desku, s opravdu brutalistním lemováním robustní železobetonovou členěnou atikou, dílo ve shodě s dobovým kontextem tehdejší architektury. Pokud forma brutalismu žádá podle kritérií stylu zapamatovatelnost díla, výraznou konstrukci, jasně vyjádřené materiály s pravidelnou a opakující se strukturou konstrukce, potom jsme zde správně. Pro objasnění pojmu brut (brutalistní) – výraz pochází z francouzštiny a značí hrubý, neotesaný, drsný, surový ve vztahu k povrchu převážně užitého betonu u tohoto architektonického stylu, píše v článku na TZB-info Ing. arch. Petr Brandejský.

Rekonstrukce autobusového nádraží v roce 2019, světlo jako alfa a omega nového řešení

Roku 2019 byla zahájena dvouletá rekonstrukce autobusového nádraží Zvonařka  za 105 milionů korun podle návrhu z roku 2017 architektonického ateliéru Chybik + Kristof Architects & Urban Designers.

Detail rekonstrukce: Znovuzrození ÚAN Brno Zvonařka 2021

Návrh stávající architektonicky hodnotnou stavbu zachovává a modernizuje ji pomocí uceleného barevného sjednocení, a hlavně výrazného osvětlení kryté plochy.

Modernizované nádraží bylo otevřeno v roce 2021 na jaře, většinu peněz zaplatily evropské fondy.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura

Foto: François Dantart

Sešívaný kamenný dům. Dvojitý projekt na nádherném místě v krajině

Místo, které má sílu a kus historie. Ovšem v původní podobě hodnotné spíše jen rozlohou parcely, než zástavbou. Dvě stávající nemovitosti, rodinné domy na pozemku, totiž moc autenticky nepůsobily. Architektka je ale dokázala zasadit do rámu krásného obrazu, kontextu sousedství k krajinářského díla.