REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Svítící žížaly na náměstí rozveselily lidi po lockdownu

Umění pro umění, jednorázové expoziční řešení, konceptuální moderna. Jinými slovy nahodilé prvky, jež tu a tam krášlí náměstí každého města, a přitom se pojí s otázkami kolemjdoucích, co takové dílo nejspíš nakonec znamená a kdo to vlastně financuje. Sky Castle od australské umělkyně Lyndal Hallové a kreativců ze studia ENESS měl tímhle směrem také našlápnuto. Jenže se trefil do chuti a nálady lidí, kteří si tenhle kousek instantní pohodové atmosféry zamilovali.
Zdroj: zhuruiphoto

Loni v lednu se obyvatelé Austrálie vzpamatovávali z průběhu svého třetího lockdownu, a na pokleslé náladě lidí to bylo znát. Nastřádaná únava, otupělost a psychické vyčerpání si prostě vybíralo svou daň, a chtělo to alespoň minimální pozitivní signál k veřejnosti, že třeba bude zase lépe a na konci tmavého tunelu bliká světélko. A tohle pomyslné světlo naděje se pak skutečně v únoru 2020 jasně rozzářilo. Kde? V Melbourne, na náměstí Fed, poblíž křižovatky ulic Flinders a Swanston. V podobě duhově rozzářených oblouků Nebeského zámku, světelné a akustické instalace od designérského studia ENESS. Jaké je jeho poselství? To je právě trochu chyták. Umělci (Nimrod Weis, Jarrod Hamlbeton a Lachlan Major), vedení svou kreativní ředitelkou Lyndall Hallovou, totiž s nějakým košatým výkladem svého díla šetřili, a vesměs nechali volně na divácích a kolemjdoucích, aby si mysleli „to své“.

Světlo, které prozáří temnou noc

 Z průvodní interpretace se dá ale odtušit, že čím je tma větší (a situace se jeví být zoufalejší), tím je i světlo malé svíce jasnější a výraznější (a naděje zřetelnější). Proto také tohle dílo nezáří za denního světla, a k životu se probírá až s noční tmou. Kombinovaná instalace Sky Castle byla nezávisle koncipována jako vyjádření svobody, obraz radosti a veselí po vymanění se z dlouhodobé sociální izolace, ztvárnění okamžiku pozitivní nálady po překonaných těžkých časech. Zkrátka a dobře, byla symbolickým zobrazením „lepších časů“. A musí se nechat, že se lidem procházejícím kolem Fed Square tahle barevná novinka zalíbila. Jednak proto, že příjemně vyplňovala sterilní prostor města, ale v zásadě jej nijak hluboce neměnila. Oblouky Nebeského zámku jsou totiž nafouknuté, s „kouzelným“ LED podsvícením zabudovaným dovnitř. Nic náročného ani nákladného. Navíc kromě záplavy světel v noční tmě nabízí nečekaný interaktivní prvek.

Foto: zhuruiphoto

Jednotlivé oblouky totiž vydávají zvuky, respektive „hrají“ v tónech ne nepodobnému elektrickému xylofonu, podle toho, jak blízko nebo daleko od nich (či pod nimi) procházíte. Poté co zazní tón, se změní i barva celého oblouku. Jeden tón za každý průchod zní osaměle a jeden takový procházející člověk moc velký hudební part nerozehraje a prostor nerozsvítí. Ale když se na nočním náměstí sejde celá řádka procházejících lidí? Je z toho docela zajímavý orchestrální i vizuální kousek. Však také jak se postupně chýlily proti-pandemické karantény v Melbourne ke svému konci, zněla tato neumělá hudba na náměstí stále častěji. Obyvatelům města z okolí to připomínalo, že se situace okolo vrací zpět do normálu, že město není ztichlé jako dřív a že pořád žije. A lidé se s tímto milým pocitem v časech všeobecné nejistoty a vyčerpání identifikovali.

Nenáročné a proto smysluplné

Byl to neexpanzivní a nenásilný prvek pouličního umění, líbivě pochopitelná a jednoduchá záležitost. Nic na velké přemýšlení a dumání, co tím asi chtěl umělec sdělit. Poté, co si Sky Castle odbyl svou premiéru v Melbourne, vyrazil – vybaven povšechně dobrou reputací – do světa. Objevil se například v čínském Šen-čenu. A pak se z asijského turné vydal do Kanady a Bruselu, aby se zase vrátil do Austrálie. Zazářil a zlepšil náladu lidem v Adelaide, v Sydney a později byl k vidění na festivalu v Brisbane. Kde už se instalace  - zabírající v plně rozložené kompozici plochu 500 metrů čtverečních - nedala přímo myšlenkově navázat na pandemickou linku, ale vlastně jen na obecný prožitek veselí a dobré nálady. Z jednorázovky, konceptuální moderny a dočasného prvku oživujícího veřejný prostor, se stala mobilní a v podstatě trvale žádaná záležitost. Designéři, umělci a kreativci ze studia ENESS s takovou popularitou nejspíš ani nepočítali. Protože o letošní přítomnost Sky Castle na vánočních ulicích nyní soupeří hned několik měst v Austrálii. Jak je to možné?

Foto: zhuruiphoto

Lidé si tuhle nenáročnou hru světel a zvuků oblíbili natolik, že z ní chtějí udělat novou tradici. Zvyky a obyčeje se vyvíjejí a vznikají postupně, prochází nejrůznějšími fázemi pochopení a racionalizace. A zrovna tak se to má i se Sky Castle. Nejprve symbol naděje a světélka na konci tunelu, pak prožitek radosti a veselí a nakonec pohody vánočních oslav. Řada zažitých vánočních tradic vznikla zrovna takhle. Sky Castle si prostě začal žít svým vlastním životem, což je pro jeho tvůrce/umělce tou největší pochvalou. A bude dělat hezkou sváteční atmosféru i ve městech, kde sníh v zimě k vidění nebývá.

Název projektu: Sky Castle
Lokalizace: aktuálně Melbourne, Austrálie
Architektonické studio: ENESS
Vedoucí projektu: Nimrod Weis
Zvukový design: Jarrod Hambleton
Industriální design: Lachlan Major
Kreativní projekt: Lynadl Hall
Zastavěná plocha: 500 m2
Realizace: únor 2020

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Kam se poděly Vánoce? Hledat je můžete v kouzelném Šeptajícím lese

Kam se poděly Vánoce? Hledat je můžete v kouzelném Šeptajícím lese

Hravé pojetí technicky nenáročné a přitom vizuálně poutavé instalace, obohatilo v roce 2018 vánoční trhy v severoitalském Neumarktu. Návštěvníkům, hlavně těm dětským ale i hravým dospělým, zprostředkovalo zajímavý zážitek, plný koled a překvapení. A o tom přeci Vánoce jsou, ne?

REKLAMA