Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Co se starými a nevyužívanými budovami? Než je využijeme, věnujme je lidem

Malá i velká města, světové metropole. Mají je všechny. Co? Staré budovy s předlouhou minulostí, které ale mají pramalou buducnost. Haly starých fabrik, garáže a autodílny, zaniklé podniky. Spoustu objektů, které možná dokládají postupný vývoj lidských sídel, ale zase ne tolik, aby se na ně mohla vztahovat nějaká forma památkové nebo technické ochrany. Dá se říct, že zatím průběžně chátrají, a čekají na demoliční výměr. Nebo, než padnou do oka nějakému developerovi, který v nich místo problému uvidí příležitost.
Zdroj: Onnis Luque

Je to dílem přirozené, ale pro obyvatele konkrétních měst z toho zatím nic užitečného neplyne. Než takové objekty zmizí, budou strženy nebo přestavěny, rekonstruovány, zůstávají nehezkou stopou v zastavěném prostředí. Nevábným místem, ke kterým se často stahují podivné existence, nelegální skládky odpadu, škůdci z řad hlodavců. Přitom to jde i jinak, jak dokládá příklad z Mexico City. Města, které s desítkou milionů obyvatel na ploše 1485 kilometrů čtverečních ví o starých a nepotřebných budovách své.

Proto se tu, v rámci projektu Rooftop Prim, rozhodli „otevřít a vrátit“ veřejnosti jeden takový objekt zpět. Poté, co se k záměru vyjádřili památkáři a statici, přišli na řadu architekti. A vytvořili tu na střeše jedné takové budovy společenský prostor, sloužící k obohacení kulturního života města. Vytvořili tu, s příspěvkem stávajícího majitele pozemku, padesátimetrovou střešní konstrukci (složenou ze 45 vylehčených podpůrných prvků, krytých polykarbonátem). A tím dodali místu perspektivu, a městu zajímavý multifunkční prostor.

Foto: Onnis Luque

Čekání s přidanou hodnotou

Co tu bude? Může to být letní kino, městská střešní zahrada, park ve výškách, výstavní nebo koncertní prostor. Místa, která jsou ve městech vždy zapotřebí, ale nepřichází lacino. Tady je to jiné. Podstatné je, že střecha v dané podobě částečně konzervuje stavbu, která nebyla k užitku, a dodává jí smysluplné využití. Ano, jednou se možná dočká rekonstrukce nebo demolice, ale do té doby může stále prospívat lidem, kteří žijí v jejím sousedství. Nestane se z ní vybydlený squat nebo skládka, nehezká skvrna v městském plánu. Ale vysoce funkční prostor, sloužící k užitku všech.

Až padne definitivní rozhodnutí, co s onou stavbou bude? Pak jen stačí střechu rozebrat. A využít jí třeba u dalšího opuštěného objektu. Je to způsob, jak efektivně adaptovat staré budovy, dodat jim novou estetickou kvalitu a zapojit je do života ve městě. Prospěch z toho přitom mají lidé, radnice, majitelé takových staveb. Není to nic náročného, ale tvář měst to mění zásadním způsobem. I kdyby takové objekty jen čekaly na demolici, pořád mají co nabídnout.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Reality

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, guas

Z ubytovny byty zatím nebudou. Praha ruší tendr a vypisuje jej znovu

Pražský magistrát zruší tendr na projektovou dokumentaci pro přestavbu bývalé ubytovny dopravního podniku (DPP) ve Vysočanech na městské nájemní byty a vypíše jej znovu. Dnes to schválili městští radní. Podle primátorovy náměstkyně Alexandry Udženije (ODS) se do soutěže přihlásil jediný uchazeč, který navíc…

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, kletr

MMR couvá od povinné grafiky územních plánů. Odborníci žádají reformu obsahu

Novela vyhlášky č. 157/2024 Sb. ruší povinný grafický standard územních plánů a obcím i krajům má ušetřit miliony korun. Zůstává pouze závazný datový standard, který zajistí digitální transformaci plánování. Podle České komory architektů ale hlavní problém stavebního zákona – obsahová kvalita a srozumitelnost…

Ilustrační obrázek, Česká Lípa. Foto: D. Kopačková, redakce

Debata ČKA na téma dostupné bydlení

Jako dostupné je vnímáno bydlení, na které domácnost vynakládá max. 30 % svého příjmu, ve velkých metropolích pak 45 %. Jako kritická hranice se v parametrech podpory dostupného bydlení v politikách bydlení většiny zemí objevuje úroveň cca 40 %.

REKLAMA