REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Dálnici D4 stavíme od 60. let. Další úsek bude formou PPP. Začne se březnu

Výstavba a provoz části dálnice D4 mezi Příbrami a Pískem formou PPP je definitivně stvrzena. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) podepsal smlouvu s francouzským konsorciem DIVia. Stavba by měla začít v března, řekl po podpisu Havlíček. Jde o první projekt výstavby dálnice formou PPP v Česku. Co je PPP a jak šel čas s dálnicí D4?
Zdroj: Adobe Stock - mike mareen

Co je PPP?

PPP předpokládá financování staveb ze strany soukromých investorů, kteří zároveň budou silnici po její dostavbě po určitou dobu provozovat. Stát by poté měl stavbu postupně splácet a po dohodnuté době převzít.

Celková délka smlouvy je stanovena na 28 let. Z toho tři roky a osm měsíců potrvá stavba dálnice a zbylou část její provoz a údržba soukromým investorem. Úsek by měl být hotov v říjnu 2024. Ten bude konsorcium provozovat i s dalšími 16 kilometry dálnice, které už stojí. Podle ministra bude mít stát díky tomu větší kontrolu nad kvalitou dálnice. Smlouva počítá i s možnými sankcemi za případné nedostatky.

Nová část dálnice by měla být po celou dobu ve vlastnictví státu. "Právo a povinnost provozovat, udržovat a brát užitky v podobě platby za dostupnost bude na koncesionáři. Příjmy z výkonového a časového zpoplatnění budou i nadále standardně příjmem SFDI (Státní fond dopravní infrastruktury) a výnosnost z těchto poplatků žádným způsobem nevstupuje do nastaveného platebního mechanismu," uvedl po podpisu Havlíček.

Francouzské konsorcium DIVia tvoří firmy Vinci a Meridiam. V soutěži uspělo s nabídkou 16,55 miliardy korun, což představuje současnou nominální hodnotu projektu. Cenu však postupně navýší další vlivy, jako například inflace či vývoj kurzu koruny. Schválené přímé závazky státu tak představují 18,8 miliardy korun a 446 milionu eur, tedy asi 11,7 miliardy korun.

Jde o první projekt výstavby dálnice za soukromé peníze. Podle Havlíčka by se mohl do budoucna stát vzorem pro příští dopravní stavby, kdy bude nutné najít nové zdroje financování. V minulosti se stát pokoušel pomocí PPP postavit například úsek dálnice D3 mezi Borkem a Bošilcem, nebo ostravskou část D1. Všechny tyto úseky ale nakonec byly stavěné konvenčním způsobem, tedy financováním prostřednictvím SFDI.

D4 je netypická dálnice

Celková délka 84 km; jako D4 je značen 73 km dlouhý úsek Jíloviště (u Prahy) - Nová Hospoda (Písecko), devět km úseku Zbraslav (Praha) - Jíloviště (u Prahy) není značeno jako D4, ale jako I/4, protože nesplňuje parametry dálnice kvůli nevhodnému napojení místních ulic přímo do trasy silnice, autobusovým zastávkám a přechodu pro chodce.

Kritika: Smlouva je pro stát nevýhodná. Jde o skryté zadlužení

Projekt vyvolal i kritiku. Například hlavní ekonom společnosti Natland Petr Bartoň míní, že hlavním problémem projektu je jeho financování, které je podle něho pro stát nevýhodné. "Místo aby si stát půjčil svým jménem levně na finančním trhu, nutí koncesionáře, aby si na něm půjčil on za nutně vyšší úrok, který pak ale stejně zaplatíme všichni. Za dlouhé čtvrtstoletí trvání projektu se navíc úrokový rozdíl ještě znásobí. Zadlužíme se tak ještě více, jen to nebude prozatím tak vidět," řekl Bartoń.

Historie D4 v kostce

  • Stavba byla zahájena již v 60. letech minulého století, první úsek u Prahy (Zbraslav) byl otevřen v roce 1966.
  • Úseky kolem Jíloviště po Řitku (u Prahy) byly otevřeny v 70. letech, úseky od Řitky ke Skalce u Příbrami v 80. letech.
  • Pokračováním D4 má být silnice I/4 přes Strakonice a Vimperk až na hranici s Německem (Strážný).
  • U Nové Hospody na Písecku na D4 plynule navazuje čtyřpruhá silnice I/20 na Písek a České Budějovice (zatím v provozu po Písek).
  • V září 2010 byla zprovozněna stavba Mirotice - Třebkov, která dala vzniknout souvislému úseku D4 v délce 6,7 km.
  • Zatím naposledy se D4 prodloužila o pět km v říjnu 2017, kdy se pro motoristy otevřel úsek mezi Skalkou a křižovatkou se silnicí II/118 (u obce Háje). Výstavba trvala dva roky a vyžádala si 417,5 milionu korun bez DPH.
  • V lednu 2016 vláda schválila dostavbu D4 mezi Příbramí a Miroticemi formou takzvaného PPP projektu (za pomoci soukromých peněz). O výstavbu a provoz dálnice od obce Háje do Mirotic na Písecku měly zájem dvě konsorcia. Stát stanovil, že bude vybranému uchazeči úsek a jeho dostupnost splácet 25 let. Cenově výhodnější nabídka byla 16,5 miliardy korun, druhá o 1,7 miliardy vyšší.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Stavba dálnice D4 bude formou PPP projektu. Bude to výhodné?

Sněmovna dnes schválila finanční závazek státu vůči francouzskému konsorciu DIVia za dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Celkem je to zhruba 30,5 miliardy korun. DIVia postaví dálnici formou PPP projektu, tedy projektu partnerství mezi státem a soukromým sektorem.

Zdroj: Adobe Stock - stephane masclaux

Fotovoltaické dálnice a chodníky. Skutečně je to tak skvělý nápad?

K využití slunečního záření a jeho přeměně na elektřinu se upírají naděje lidstva, jako ke zdroji ekologického a udržitelného zdroje energie. Fotovoltaika se využívá v mnoha podobách. Vidíme aplikace nejen na střechách velkých průmyslových objektů, solární panely má dnes i kdejaký rodinný dům. Technologický vývoj jde…

Pražské metro - foto: Jiří Zilvar

Před 55 lety začala výstavba metra. Původní projekt byla podzemní tramvaj

Úvahy o vybudování podzemní dráhy v Praze se objevily už na konci 19. století a konkrétnější plány pak na sklonku první republiky, stavět se ale začalo teprve koncem 60. let minulého století. Za oficiální zahájení výstavby je považován 7. leden 1966, kdy se v Opletalově ulici zanořilo do země pneumatické kladivo v…

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Příprava dopravních staveb by od letoška měla zrychlit

Přípravu dopravních a energetických staveb by měla od letoška urychlit novela liniového zákona. Ta počítá například s rozšířením tzv. mezitímního rozhodnutí, což by umožnilo začít stavět dálnice a železnice okamžitě, jakmile stát získá přístup k pozemkům v rámci stavebního povolení. Nebude už tak nutné čekat na…

Železniční most - zdroj fotolia.com

V ČR vyžaduje 319 železničních mostů zásah, stát na ně dá miliardy

Stát chce v příštích deseti letech investovat do zlepšení kvality železničních mostů téměř deset miliard korun. V současnosti vyžaduje stavební zásah 319 mostů, což je 4,7 procenta z celkového počtu železničních mostů v ČR. I tak se ovšem jejich situace v posledních letech zlepšuje, na přelomu tisíciletí byl podíl…

REKLAMA
REKLAMA