REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Dopravní omezení na modernizované D1 budou před zimou ukončena

Doprava na modernizovaných úsecích D1 postupně přechází na zimní režim. Pro řidiče to znamená konec dopravních omezení v těchto částech D1. V úseku Větrný Jeníkov-Jihlava už byla dopravní omezení odstraněna. Během tohoto víkendu budou řidiči jezdit bez omezení také v úseku Lhotka-Velká Bíteš, a to i ve směru na Prahu. Ve zbývajících dvou modernizovaných úsecích (Šternov-Psáře a  Loket-Hořice) skončí práce na přelomu listopadu a prosince.
Dopravní omezení na modernizované D1 budou před zimou ukončena

Po náročném letním provozu, kdy se řidiči museli přizpůsobit jízdě ve zúžených pruzích se sníženou rychlostí, se nyní dočkají prvních výsledků modernizace D1. Nový povrch, který umožňuje bezpečnější jízdu, bude do zimní technologické přestávky položen celkem na 50 kilometrech dálnice. Dva úseky (Šternov-Psáře a Loket-Hořice) budou mít před zimou rozšířený profil a nový povrch v obou jízdních pásech. V úsecích Větrný Jeníkov-Jihlava a Lhotka-Velká Bíteš bude nový povrch zatím v jedné polovině dálnice. Práce na těchto stavbách budou pokračovat na jaře a plně modernizovány by měly být v první polovině příštího roku.

Modernizace přináší rozšíření dálnice o 75 cm v obou jízdních pásech. To má velký význam pro budoucí opravy. Bude totiž možné je zajistit při svedení dopravy do jedné poloviny dálnice a pro řidiče zůstanou zachovány dva pruhy v obou směrech i během oprav. Nový cementobetonový kryt je tišší a má výrazně lepší vlastnosti než dosavadní povrch. Zlepšily se také rozhledové podmínky, protože byl upraven sklon dálnice, například v klopených zatáčkách. To vše přispívá k většímu komfortu řidičů na nově zmodernizovaných částech dálnice.

Ministerstvo dopravy se snaží práce na modernizaci přesunout také do nočních hodin. V noci došlo nejen k bourání mostů, ale také k pokládce cementobetonové vrstvy. Noční práce však nejsou možné všude, zejména s ohledem na nežádoucí hluk v místech, kde je poblíž obytná zóna.

Na jaře 2015 budou práce pokračovat

„Na začátku stavební sezóny 2015 chceme zahájit modernizaci na dalších třech úsecích D1. Pevně věřím, že se podaří dokončit tendry na zhotovitele včas a nebudou nás zdržovat odvolání neúspěšných uchazečů k ÚOHS či námitky ekologických hnutí. V první polovině příštího roku pak chceme zahájit výběrová řízení na modernizaci dalších dvou úseků. Harmonogram modernizace samozřejmě přizpůsobíme tak, aby D1 nebyla uzavírkami extrémně přetížená,“ říká o dalším postupu modernizace Antonín Prachař.

Na jaře roku 2015 by měla začít modernizace úseků Hvězdonice-Ostředek, Měřín-Velké Meziříčí západ a Ostrovačice-Kývalka, soutěž na zhotovitele těchto úseků právě probíhá. Další harmonogram modernizace těchto částí však bude záležet na průběhu výběrových řízení a rovněž na vypořádání rozkladu hnutí Děti země, které napadlo stavební povolení dvou z těchto staveb. Ministr dopravy apeloval na krajské a další úřady, které se na vyřízení rozkladu podílejí, aby věc projednaly co nejrychleji. Téměř všechna stanoviska už má ministerstvo dopravy pohromadě a ještě v listopadu by tak o věci mohl rozhodnout ministr dopravy na základě doporučení své rozkladové komise.

V první polovině roku 2015 by měly být vypsány tendry na další vlnu modernizace. Týká se to úseků Psáře-Soutice a Velká Bíteš-Devět křížů. Ve druhé polovině roku se předpokládá zahájení výběrového řízení na další tři úseky Humpolec-Větrný Jeníkov, Jihlava-Velký Beranov a Velké Meziříčí východ-Lhotka. Zahájení prací v těchto úsecích se ale odvine až od vývoje tendrů.

Dálnice je na konci plánované životnosti

Dálnice D1 je nejvytíženější komunikací na celé české dálniční síti. Po desítkách let provozu je dálnice na konci plánované životnosti, proto bylo nevyhnutelné v části mezi Mirošovicemi a Kývalkou přistoupit k celkové modernizaci. Letité odkládání této stěžejní stavby a chybějící severní alternativa k D1 v podobě silnice R35, kterou se nepodařilo v minulých letech vybudovat, stavějí ministerstvo dopravy při modernizaci D1 do velmi náročné situace. Modernizace nejvytíženější tuzemské dálniční tepny musí probíhat za plného provozu a nelze ji příliš odkládat. Ministr dopravy Antonín Prachař zdědil projekt modernizace od svých předchůdců a nepodílel se na tom, jak byla tato náročná stavba naplánována.

Modernizace D1 se týká celkem 160 kilometrů dálnice, které jsou rozděleny na 21 dílčích úseků. Práce na prvních z nich byly zahájeny v květnu 2013. Úplné dokončení modernizace D1 se předpokládá kolem roku 2020, záleží ovšem také na výsledku výběrových řízení a na tom, zda se neúspěšní uchazeči budou obracet na ÚOHS, což by samozřejmě způsobilo pozdržení staveb.

Průběžně však probíhají na D1 také běžné opravy povrchu vozovky, které nesouvisí s modernizací D1. V některých místech mohou práce pokračovat až do příchodu zimy.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Archeologie, dálnice, zdroj: fotolia.com

Archeologové odhalili na trase dálnice D4 pravěká sídliště

Archeologové odhalili na trase budoucí dálnice D4 z Příbramska do jižních Čech několik sídlišť z různých období pravěku. Doloženy jsou i objekty ze středověku a raného novověku. Specifickou skupinu památek tvoří v prostoru plánované stavby doklady posledních bojových operací druhé světové války, informoval o tom ...

Hradec Králové, Ilustrační obrázek, Fotolia.com

Hradec Králové vypsal třetí tendr na lávku přes Labe, uzávěrka je 3. října

Město Hradec Králové vypsalo třetí soutěž na stavbu lávky přes Labe u kongresového centra Aldis. Uzávěrka pro podání nabídek je 3. října, vyplývá z dokumentace tendru. Oproti předchozím dvěma soutěžím jsou nové zadávací podmínky mírnější. Není v nich požadavek na to, že dodavatel umí pracovat s technologií speciálního ...

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Stavebnictví a průmyslu se v červenci dařilo, obchod v přebytku

Českému průmyslu a stavebnictví se v červenci dařilo. Průmysl po červnovém meziročním poklesu o šest procent vzrostl o 5,6 procenta, stavebnictví zrychlilo růst z červnových 1,2 procenta na 6,5 procenta. Bilance zahraničního obchodu skončila přebytkem 0,1 miliardy korun, když v loňském červenci vykázala schodek 8,2 ...

NTK v Praze Dejvicích, zdroj: tiskové podklady NTK

Národní technická knihovna oslaví výročí vzniku výstavami

Výstavami, komentovanými prohlídkami či koncerty oslaví v pondělí 9. září Národní technická knihovna (NTK) v Praze desáté výročí svého provozu v nové moderní budově v Dejvicích. Návštěvníci uvidí mj. knihy z 16. století a večer se mohou zúčastnit koncertu skupiny Tata Bojs. Novinářům to řekli zástupci knihovny a ...

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Lidé v nájmu dávají na bydlení více než vlastníci bytů

Lidé bydlící v nájmu vydávají na bydlení v průměru o 1800 korun měsíčně více než ti, kteří bydlí ve vlastním. V nájmech přitom žijí spíše lidé s nižšími příjmy. Náklady spojené s bydlením představují u vlastníků 27 procent příjmů domácnosti, v nájmu u soukromníka je to 37 procent, ve státním nebo obecním bytě 31 ...

Požár kostela Božího těla v Třinci, zdroj: HZS Moravskoslezského kraje

Stavba repliky kostela v Gutech se kvůli hasičům odkládá

Moravskoslezští hasiči zamítli navrhované protipožární zabezpečení chystané repliky kostela v Třinci-Gutech. Považují ho za nedostatečné. Řekl to jejich mluvčí Petr Kůdela. Zahájení stavby repliky dřevěného kostela, který v srpnu 2017 zničil úmyslně založený požár, se tak odsouvá na neurčito.

Správa železnic letos zahájí desítky staveb, utratí 43,5 mld. Kč

Správa železnic letos zahájí desítky staveb, utratí 43,5 mld. Kč

Správa železnic letos zahájí desítky projektů modernizace železniční infrastruktury, včetně šesti nádražních budov. Celkem na investice do železnice letos vynaloží 43,5 miliardy korun. Dosud dokončila práce na deseti budovách a řadě tratí, desítky jsou rozestavěné. Dnes o tom informovala Správa železniční dopravní ...

Praha, ilustrační obrázek © fotolia.com

Úřad dodatečně povolil místními odmítanou stavbu domů v Praze 5

Stavební úřad Prahy 5 vydal dodatečné stavební povolení ke dvěma domům, které v Košířích v Praze 5 staví developerská firma Central Group. Úřad musel vydat nové povolení poté co zjistil, že se firma při stavbě výrazně odchýlila od původního projektu. Proti stavbě dlouhodobě protestují místní obyvatelé, kteří se chtějí ...

Vlak, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Stát opět dává zdvoukolejnění tratě do Hradce k posouzení EIA

Státní Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) znovu předkládá záměr výstavby druhé koleje z Opatovic nad Labem do Hradce Králové k posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Předchozí dokumentaci ministerstvo životního prostředí v roce 2017 vrátilo k doplnění a k doložení hlukové studie. Část veřejnosti byla proti ...

REKLAMA
REKLAMA