REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Dopravní omezení na modernizované D1 budou před zimou ukončena

Doprava na modernizovaných úsecích D1 postupně přechází na zimní režim. Pro řidiče to znamená konec dopravních omezení v těchto částech D1. V úseku Větrný Jeníkov-Jihlava už byla dopravní omezení odstraněna. Během tohoto víkendu budou řidiči jezdit bez omezení také v úseku Lhotka-Velká Bíteš, a to i ve směru na Prahu. Ve zbývajících dvou modernizovaných úsecích (Šternov-Psáře a  Loket-Hořice) skončí práce na přelomu listopadu a prosince.
Dopravní omezení na modernizované D1 budou před zimou ukončena

Po náročném letním provozu, kdy se řidiči museli přizpůsobit jízdě ve zúžených pruzích se sníženou rychlostí, se nyní dočkají prvních výsledků modernizace D1. Nový povrch, který umožňuje bezpečnější jízdu, bude do zimní technologické přestávky položen celkem na 50 kilometrech dálnice. Dva úseky (Šternov-Psáře a Loket-Hořice) budou mít před zimou rozšířený profil a nový povrch v obou jízdních pásech. V úsecích Větrný Jeníkov-Jihlava a Lhotka-Velká Bíteš bude nový povrch zatím v jedné polovině dálnice. Práce na těchto stavbách budou pokračovat na jaře a plně modernizovány by měly být v první polovině příštího roku.

Modernizace přináší rozšíření dálnice o 75 cm v obou jízdních pásech. To má velký význam pro budoucí opravy. Bude totiž možné je zajistit při svedení dopravy do jedné poloviny dálnice a pro řidiče zůstanou zachovány dva pruhy v obou směrech i během oprav. Nový cementobetonový kryt je tišší a má výrazně lepší vlastnosti než dosavadní povrch. Zlepšily se také rozhledové podmínky, protože byl upraven sklon dálnice, například v klopených zatáčkách. To vše přispívá k většímu komfortu řidičů na nově zmodernizovaných částech dálnice.

Ministerstvo dopravy se snaží práce na modernizaci přesunout také do nočních hodin. V noci došlo nejen k bourání mostů, ale také k pokládce cementobetonové vrstvy. Noční práce však nejsou možné všude, zejména s ohledem na nežádoucí hluk v místech, kde je poblíž obytná zóna.

Na jaře 2015 budou práce pokračovat

„Na začátku stavební sezóny 2015 chceme zahájit modernizaci na dalších třech úsecích D1. Pevně věřím, že se podaří dokončit tendry na zhotovitele včas a nebudou nás zdržovat odvolání neúspěšných uchazečů k ÚOHS či námitky ekologických hnutí. V první polovině příštího roku pak chceme zahájit výběrová řízení na modernizaci dalších dvou úseků. Harmonogram modernizace samozřejmě přizpůsobíme tak, aby D1 nebyla uzavírkami extrémně přetížená,“ říká o dalším postupu modernizace Antonín Prachař.

Na jaře roku 2015 by měla začít modernizace úseků Hvězdonice-Ostředek, Měřín-Velké Meziříčí západ a Ostrovačice-Kývalka, soutěž na zhotovitele těchto úseků právě probíhá. Další harmonogram modernizace těchto částí však bude záležet na průběhu výběrových řízení a rovněž na vypořádání rozkladu hnutí Děti země, které napadlo stavební povolení dvou z těchto staveb. Ministr dopravy apeloval na krajské a další úřady, které se na vyřízení rozkladu podílejí, aby věc projednaly co nejrychleji. Téměř všechna stanoviska už má ministerstvo dopravy pohromadě a ještě v listopadu by tak o věci mohl rozhodnout ministr dopravy na základě doporučení své rozkladové komise.

V první polovině roku 2015 by měly být vypsány tendry na další vlnu modernizace. Týká se to úseků Psáře-Soutice a Velká Bíteš-Devět křížů. Ve druhé polovině roku se předpokládá zahájení výběrového řízení na další tři úseky Humpolec-Větrný Jeníkov, Jihlava-Velký Beranov a Velké Meziříčí východ-Lhotka. Zahájení prací v těchto úsecích se ale odvine až od vývoje tendrů.

Dálnice je na konci plánované životnosti

Dálnice D1 je nejvytíženější komunikací na celé české dálniční síti. Po desítkách let provozu je dálnice na konci plánované životnosti, proto bylo nevyhnutelné v části mezi Mirošovicemi a Kývalkou přistoupit k celkové modernizaci. Letité odkládání této stěžejní stavby a chybějící severní alternativa k D1 v podobě silnice R35, kterou se nepodařilo v minulých letech vybudovat, stavějí ministerstvo dopravy při modernizaci D1 do velmi náročné situace. Modernizace nejvytíženější tuzemské dálniční tepny musí probíhat za plného provozu a nelze ji příliš odkládat. Ministr dopravy Antonín Prachař zdědil projekt modernizace od svých předchůdců a nepodílel se na tom, jak byla tato náročná stavba naplánována.

Modernizace D1 se týká celkem 160 kilometrů dálnice, které jsou rozděleny na 21 dílčích úseků. Práce na prvních z nich byly zahájeny v květnu 2013. Úplné dokončení modernizace D1 se předpokládá kolem roku 2020, záleží ovšem také na výsledku výběrových řízení a na tom, zda se neúspěšní uchazeči budou obracet na ÚOHS, což by samozřejmě způsobilo pozdržení staveb.

Průběžně však probíhají na D1 také běžné opravy povrchu vozovky, které nesouvisí s modernizací D1. V některých místech mohou práce pokračovat až do příchodu zimy.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Stavba, ilustrační obrázek, zdroj:  Adobestock

Stavbaři: V systému testování na COVID-19 je chaos, musíme si pomoci sami

Povinné testování na koronavirus je chaotické, nařízení vlády jsou zmatečná a mnohdy i nesrozumitelná. Stát přehodil odpovědnost za testování na podnikatele a firmy. Že za to navíc vyhrožuje sankcemi, je nehorázné. Vyplývá to z odpovědí oslovených zástupců stavebních firem s 50 až 249 zaměstnanci. Z bezpečnostních a…

Stavební zákon, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com, fotomek

Sněmovna upřednostnila verzi stavebního zákona se státními úřady

oslanci dnes rozhodli, že základem pro další projednávání návrhu nového stavebního zákona už nebude původní materiál ministerstva pro místní rozvoj. Místo něj se stane podkladem komplexní pozměňovací návrh sněmovního hospodářského výboru, který počítá s převodem všech stavebních úřadů pod stát. K tomuto návrhu budou…

Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Objem stavebních zakázek byl na konci roku 2020 nejvyšší od 2008

Stavební firmy v Česku měly na konci loňského roku 18.286 zakázek za 199,8 miliardy korun, meziročně o 16,8 procenta více. Hodnota byla nejvyšší od roku 2008. Necelé tři pětiny patřily veřejným zakázkám, zbytek připadal na soukromé. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu. Evidovány jsou údaje z firem s 50 a…

Liberec, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com, jiri-castka

Liberec chce své bytové podíly na družstevníky převést za korunu

Liberec chce převést své podíly v bytových družstvech na družstevníky za korunu. Přípravu záměru dnes jednohlasně schválili zastupitelé. Město návrh nyní předloží družstvům, zda s tímto způsobem převodu souhlasí. Předkladatel návrhu a radní Michal Hron (Starostové pro Liberecký kraj) není přesvědčený, že všechna na…

Bytový dům, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com

Na Vysočině loni přibylo 1556 bytů, o 4,9 % víc než předloni

Na Vysočině loni stavbaři dokončili 1556 bytů, v porovnání s předchozím rokem o 4,9 procenta víc. Většina krajů v Česku přitom zaznamenala pokles. Víc bytů než předloni bylo kromě Vysočiny předáno jen v Olomouckém kraji a v Moravskoslezském kraji. Vyplývá to z dat jihlavské správy Českého statistického úřadu.

Bytový dům, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com, mimacz

Pandemie výrazně omezila poptávku pendlerů po bydlení v pohraničí

Rok trvající problémy s pandemií nového typu koronaviru výrazně omezily v pohraničí poptávku po parcelách a bytech ze strany pendlerů, kteří dojíždějí denně za prací do Německa. ČTK to řekl starosta Všerub na Domažlicku Václav Bernard (STAN). Příhraniční městys, který se snaží udržet svých 800 obyvatel, přitom…

Bytový dům, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com

Podíl investičních bytů v Praze vzrostl, někde je až 40 procent

Podíl nových bytů, které lidé kupují jako investici, loni v Praze vzrostl. V některých projektech dosahuje až 40 procent. Především kvůli opatřením proti šíření koronaviru ubylo investorů ze zahraničí. Roste také podíl institucionálních investorů. Vyplývá to z odpovědí zástupců developerských společností.

Tezba uhli, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com, thongchai

V ČR se loni vytěžilo dosud nejméně uhlí, propad byl větší u černého

V Česku se loni vytěžilo dosud nejméně uhlí, čísla jsou nejnižší od roku 1965, odkdy jsou údaje k dispozici. Vyplývá to z aktuální statistiky ministerstva průmyslu a obchodu. Meziročně podle ní výrazněji klesla produkce černého uhlí, která se proti roku 2019 snížila o 37,6 procenta na 2,1 milionu tun. Objem…

Uran Liberec, zdroj: www.rearchitekti.cz

Rekonstrukce budovy Uran v Liberci si vyžádá asi 84 mil. Kč

Rekonstrukce úřednické sedmipodlažní budovy Uran v Liberci si vyžádá asi 84 milionů korun, město na ni bude žádat dotaci z evropského programu. Obnovit potřebuje hlavně fasáda, práce by se měly dělat v příštím roce. Novinářům to dnes řekl primátor Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj).

Stavba, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com, fuhrmann

Hodnota veřejných stavebních zakázek v lednu klesla o 51,8 pct

Objem zakázek, které veřejní investoři zadali stavebním firmám, v lednu meziročně klesl o 51,8 procenta na 10,7 miliardy korun. Počet se snížil o 6,3 procenta na 268. Největším zadavatelem byla Správa železnic se zakázkami za 3,3 miliardy korun. Hodnota nově vypsaných zakázek klesla rovněž o 51,8 procenta. Vyplývá to…

REKLAMA
REKLAMA