Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Dopravní omezení na modernizované D1 budou před zimou ukončena

Doprava na modernizovaných úsecích D1 postupně přechází na zimní režim. Pro řidiče to znamená konec dopravních omezení v těchto částech D1. V úseku Větrný Jeníkov-Jihlava už byla dopravní omezení odstraněna. Během tohoto víkendu budou řidiči jezdit bez omezení také v úseku Lhotka-Velká Bíteš, a to i ve směru na Prahu. Ve zbývajících dvou modernizovaných úsecích (Šternov-Psáře a  Loket-Hořice) skončí práce na přelomu listopadu a prosince.
Dopravní omezení na modernizované D1 budou před zimou ukončena

Po náročném letním provozu, kdy se řidiči museli přizpůsobit jízdě ve zúžených pruzích se sníženou rychlostí, se nyní dočkají prvních výsledků modernizace D1. Nový povrch, který umožňuje bezpečnější jízdu, bude do zimní technologické přestávky položen celkem na 50 kilometrech dálnice. Dva úseky (Šternov-Psáře a Loket-Hořice) budou mít před zimou rozšířený profil a nový povrch v obou jízdních pásech. V úsecích Větrný Jeníkov-Jihlava a Lhotka-Velká Bíteš bude nový povrch zatím v jedné polovině dálnice. Práce na těchto stavbách budou pokračovat na jaře a plně modernizovány by měly být v první polovině příštího roku.

Modernizace přináší rozšíření dálnice o 75 cm v obou jízdních pásech. To má velký význam pro budoucí opravy. Bude totiž možné je zajistit při svedení dopravy do jedné poloviny dálnice a pro řidiče zůstanou zachovány dva pruhy v obou směrech i během oprav. Nový cementobetonový kryt je tišší a má výrazně lepší vlastnosti než dosavadní povrch. Zlepšily se také rozhledové podmínky, protože byl upraven sklon dálnice, například v klopených zatáčkách. To vše přispívá k většímu komfortu řidičů na nově zmodernizovaných částech dálnice.

Ministerstvo dopravy se snaží práce na modernizaci přesunout také do nočních hodin. V noci došlo nejen k bourání mostů, ale také k pokládce cementobetonové vrstvy. Noční práce však nejsou možné všude, zejména s ohledem na nežádoucí hluk v místech, kde je poblíž obytná zóna.

Na jaře 2015 budou práce pokračovat

„Na začátku stavební sezóny 2015 chceme zahájit modernizaci na dalších třech úsecích D1. Pevně věřím, že se podaří dokončit tendry na zhotovitele včas a nebudou nás zdržovat odvolání neúspěšných uchazečů k ÚOHS či námitky ekologických hnutí. V první polovině příštího roku pak chceme zahájit výběrová řízení na modernizaci dalších dvou úseků. Harmonogram modernizace samozřejmě přizpůsobíme tak, aby D1 nebyla uzavírkami extrémně přetížená,“ říká o dalším postupu modernizace Antonín Prachař.

Na jaře roku 2015 by měla začít modernizace úseků Hvězdonice-Ostředek, Měřín-Velké Meziříčí západ a Ostrovačice-Kývalka, soutěž na zhotovitele těchto úseků právě probíhá. Další harmonogram modernizace těchto částí však bude záležet na průběhu výběrových řízení a rovněž na vypořádání rozkladu hnutí Děti země, které napadlo stavební povolení dvou z těchto staveb. Ministr dopravy apeloval na krajské a další úřady, které se na vyřízení rozkladu podílejí, aby věc projednaly co nejrychleji. Téměř všechna stanoviska už má ministerstvo dopravy pohromadě a ještě v listopadu by tak o věci mohl rozhodnout ministr dopravy na základě doporučení své rozkladové komise.

V první polovině roku 2015 by měly být vypsány tendry na další vlnu modernizace. Týká se to úseků Psáře-Soutice a Velká Bíteš-Devět křížů. Ve druhé polovině roku se předpokládá zahájení výběrového řízení na další tři úseky Humpolec-Větrný Jeníkov, Jihlava-Velký Beranov a Velké Meziříčí východ-Lhotka. Zahájení prací v těchto úsecích se ale odvine až od vývoje tendrů.

Dálnice je na konci plánované životnosti

Dálnice D1 je nejvytíženější komunikací na celé české dálniční síti. Po desítkách let provozu je dálnice na konci plánované životnosti, proto bylo nevyhnutelné v části mezi Mirošovicemi a Kývalkou přistoupit k celkové modernizaci. Letité odkládání této stěžejní stavby a chybějící severní alternativa k D1 v podobě silnice R35, kterou se nepodařilo v minulých letech vybudovat, stavějí ministerstvo dopravy při modernizaci D1 do velmi náročné situace. Modernizace nejvytíženější tuzemské dálniční tepny musí probíhat za plného provozu a nelze ji příliš odkládat. Ministr dopravy Antonín Prachař zdědil projekt modernizace od svých předchůdců a nepodílel se na tom, jak byla tato náročná stavba naplánována.

Modernizace D1 se týká celkem 160 kilometrů dálnice, které jsou rozděleny na 21 dílčích úseků. Práce na prvních z nich byly zahájeny v květnu 2013. Úplné dokončení modernizace D1 se předpokládá kolem roku 2020, záleží ovšem také na výsledku výběrových řízení a na tom, zda se neúspěšní uchazeči budou obracet na ÚOHS, což by samozřejmě způsobilo pozdržení staveb.

Průběžně však probíhají na D1 také běžné opravy povrchu vozovky, které nesouvisí s modernizací D1. V některých místech mohou práce pokračovat až do příchodu zimy.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia

Stavební výrobu snižuje drahé financování a menší výstavba budov

Stavební výrobu v České republice významně snižuje nedostatečná výstavba pozemních staveb, tedy například bytových domů či kanceláří. Může za to převážně drahé financování a ekonomická nejistota. Ochromení stavebních řízení v souvislosti s digitalizací se ale na dnes zveřejněných datech Českého statistického úřadu…

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia, fotofabrika

Trutnov bude kupovat byty pro mladé rodiny. Hledá je na volném trhu

Třicetitisícový Trutnov hodlá na volném trhu kupovat byty a rozšířit o ně svůj bytový fond. Radnice by chtěla byty především nabídnout k nájmu mladým rodinám a motivovat je k tomu, aby ve městě zůstaly. Aktuálně má město zájem o koupi dvou bytů o velikosti dvou až tří pokojů. Radnice předpokládá, že by na koupi bytů…

Jiří Sedláček, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

České firmy by mohly mít na výstavbě Dukovan zakázky až za 240 mld. Kč

České firmy by mohly na výstavbě dvou nových jaderných reaktorů v Dukovanech získat zakázky až za 240 miliard korun. V Plzni to dnes řekl premiér Petr Fiala (ODS). S jihokorejským prezidentem Jun Sok-jolem navštívil podniky Doosan Škoda Power a Škodu JS, jež mají být významnými subdodavateli korejské společnosti…

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia, vege

Bartoš bude stavební řízení vysvětlovat poslancům, opozice to má za nedostatečné

Informace o digitalizaci stavebního řízení od ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti) vyslechnou poslanci po návratu z prázdnin do Sněmovny 10. září. Na zařazení bodu zřejmě na úvod zářijové schůze dolní komory se dnes domluvil organizační výbor. Předseda klubu občanských demokratů Marek Benda po jeho…

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia, Sebastian Duda

Svaz obcí žádá opravu zásadních chyb v systému stavebního řízení do 20. srpna

Svaz měst a obcí (SMO) chce po ministerstvu pro místní rozvoj (MMR) opravit některé zásadní nedodělky v systémech digitalizace stavebního řízení do 20. srpna. Tehdy se mají zástupci svazu na MMR setkat s ministrem pro místní rozvoj Ivanem Bartošem (Piráti) současně se Sdružením tajemníků městských a obecních úřadů.…

Technická místnost, ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia, matteogirelli

K výměně stále zbývá až 150 tisíc kotlů, firmy čekají nápor po létě

Výměny nevyhovujících kotlů v českých domácnostech zatím váznou. V Česku je podle odhadů stále až 150.000 neekologických kotlů, které je nutné do září vyměnit. Podle výrobců sice zájem o výměnu od skončení topné sezony postupně roste, majitelé je však často plánují až na závěr léta. Po letních prázdninách proto…

REKLAMA