REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa!

Dopravní omezení na modernizované D1 budou před zimou ukončena

Doprava na modernizovaných úsecích D1 postupně přechází na zimní režim. Pro řidiče to znamená konec dopravních omezení v těchto částech D1. V úseku Větrný Jeníkov-Jihlava už byla dopravní omezení odstraněna. Během tohoto víkendu budou řidiči jezdit bez omezení také v úseku Lhotka-Velká Bíteš, a to i ve směru na Prahu. Ve zbývajících dvou modernizovaných úsecích (Šternov-Psáře a  Loket-Hořice) skončí práce na přelomu listopadu a prosince.
Dopravní omezení na modernizované D1 budou před zimou ukončena

Po náročném letním provozu, kdy se řidiči museli přizpůsobit jízdě ve zúžených pruzích se sníženou rychlostí, se nyní dočkají prvních výsledků modernizace D1. Nový povrch, který umožňuje bezpečnější jízdu, bude do zimní technologické přestávky položen celkem na 50 kilometrech dálnice. Dva úseky (Šternov-Psáře a Loket-Hořice) budou mít před zimou rozšířený profil a nový povrch v obou jízdních pásech. V úsecích Větrný Jeníkov-Jihlava a Lhotka-Velká Bíteš bude nový povrch zatím v jedné polovině dálnice. Práce na těchto stavbách budou pokračovat na jaře a plně modernizovány by měly být v první polovině příštího roku.

Modernizace přináší rozšíření dálnice o 75 cm v obou jízdních pásech. To má velký význam pro budoucí opravy. Bude totiž možné je zajistit při svedení dopravy do jedné poloviny dálnice a pro řidiče zůstanou zachovány dva pruhy v obou směrech i během oprav. Nový cementobetonový kryt je tišší a má výrazně lepší vlastnosti než dosavadní povrch. Zlepšily se také rozhledové podmínky, protože byl upraven sklon dálnice, například v klopených zatáčkách. To vše přispívá k většímu komfortu řidičů na nově zmodernizovaných částech dálnice.

Ministerstvo dopravy se snaží práce na modernizaci přesunout také do nočních hodin. V noci došlo nejen k bourání mostů, ale také k pokládce cementobetonové vrstvy. Noční práce však nejsou možné všude, zejména s ohledem na nežádoucí hluk v místech, kde je poblíž obytná zóna.

Na jaře 2015 budou práce pokračovat

„Na začátku stavební sezóny 2015 chceme zahájit modernizaci na dalších třech úsecích D1. Pevně věřím, že se podaří dokončit tendry na zhotovitele včas a nebudou nás zdržovat odvolání neúspěšných uchazečů k ÚOHS či námitky ekologických hnutí. V první polovině příštího roku pak chceme zahájit výběrová řízení na modernizaci dalších dvou úseků. Harmonogram modernizace samozřejmě přizpůsobíme tak, aby D1 nebyla uzavírkami extrémně přetížená,“ říká o dalším postupu modernizace Antonín Prachař.

Na jaře roku 2015 by měla začít modernizace úseků Hvězdonice-Ostředek, Měřín-Velké Meziříčí západ a Ostrovačice-Kývalka, soutěž na zhotovitele těchto úseků právě probíhá. Další harmonogram modernizace těchto částí však bude záležet na průběhu výběrových řízení a rovněž na vypořádání rozkladu hnutí Děti země, které napadlo stavební povolení dvou z těchto staveb. Ministr dopravy apeloval na krajské a další úřady, které se na vyřízení rozkladu podílejí, aby věc projednaly co nejrychleji. Téměř všechna stanoviska už má ministerstvo dopravy pohromadě a ještě v listopadu by tak o věci mohl rozhodnout ministr dopravy na základě doporučení své rozkladové komise.

V první polovině roku 2015 by měly být vypsány tendry na další vlnu modernizace. Týká se to úseků Psáře-Soutice a Velká Bíteš-Devět křížů. Ve druhé polovině roku se předpokládá zahájení výběrového řízení na další tři úseky Humpolec-Větrný Jeníkov, Jihlava-Velký Beranov a Velké Meziříčí východ-Lhotka. Zahájení prací v těchto úsecích se ale odvine až od vývoje tendrů.

Dálnice je na konci plánované životnosti

Dálnice D1 je nejvytíženější komunikací na celé české dálniční síti. Po desítkách let provozu je dálnice na konci plánované životnosti, proto bylo nevyhnutelné v části mezi Mirošovicemi a Kývalkou přistoupit k celkové modernizaci. Letité odkládání této stěžejní stavby a chybějící severní alternativa k D1 v podobě silnice R35, kterou se nepodařilo v minulých letech vybudovat, stavějí ministerstvo dopravy při modernizaci D1 do velmi náročné situace. Modernizace nejvytíženější tuzemské dálniční tepny musí probíhat za plného provozu a nelze ji příliš odkládat. Ministr dopravy Antonín Prachař zdědil projekt modernizace od svých předchůdců a nepodílel se na tom, jak byla tato náročná stavba naplánována.

Modernizace D1 se týká celkem 160 kilometrů dálnice, které jsou rozděleny na 21 dílčích úseků. Práce na prvních z nich byly zahájeny v květnu 2013. Úplné dokončení modernizace D1 se předpokládá kolem roku 2020, záleží ovšem také na výsledku výběrových řízení a na tom, zda se neúspěšní uchazeči budou obracet na ÚOHS, což by samozřejmě způsobilo pozdržení staveb.

Průběžně však probíhají na D1 také běžné opravy povrchu vozovky, které nesouvisí s modernizací D1. V některých místech mohou práce pokračovat až do příchodu zimy.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Okruh Prahy, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Obchvat Prahy se nestaví, naposledy se rozrostl před 10 lety

Česká dálniční síť co do rozsahu i kvality velmi zaostává za vyspělou Evropou a přes mnohá prohlášení politiků v posledních desetiletích se rozrůstá velmi pomalu. Zemi stále chybí dálniční spojení se sousedním Rakouskem či okruh Prahy. Tato jedna z nejpotřebnějších dopravních staveb nadnárodního významu se naposledy…

Bratislava, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Slovenský průmysl zmírnil pokles, stavebnictví znovu propadlo

Tempo meziročního poklesu výkonů slovenského průmyslu bylo v červenci nejnižší od března, kdy v zemi propukla koronavirová krize. Stavebnictví ale opět zaznamenalo dvouciferný propad, oznámil dnes slovenský statistický úřad.

Libeňský most, foto: Jakub Kopecký

Rekonstrukce Libeňského mostu vyjde asi na dvě miliardy

Hlavní město odhaduje, že rekonstrukce všech mostů Libeňského soumostí se zachováním současné podoby historicky cenných částí vyjde na zhruba dvě miliardy korun. Začít by mohla v polovině roku 2022 a skončit v roce 2025 a její součástí má být nová konstrukce tzv. inundačního mostu, která má v případě povodní umožnit…

Brno, Ilustrační obrázek © fotolia.com

Lidé se na zastupitelstvu v Brně ohradili proti územnímu plánu

Lidé v Brně předali zastupitelstvu otevřený dopis, kterým se ohrazují proti návrhu nového územního plánu. Požadují větší ochranu zeleně a klimatu. Současný územní plán platí v Brně s různými aktualizacemi od roku 1994. Do konce roku 2022 musí podle stavebního zákona začít platit nový územní plán. Město má jeho návrh,…

Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Meziroční propad stavební výroby zpomalil v červenci na 10,4 pct

Propad stavební výroby v Česku mírně zpomalil. V červenci se reálně meziročně snížila o 10,4 procenta po červnovém revidovaném poklesu o 11,8 procenta. V červenci si pohoršilo pozemní stavitelství, kam spadá výstavba bytů, kanceláří nebo skladů, i inženýrské stavby, mezi něž patří hlavně dopravní infrastruktura.…

Brno, Ilustrační obrázek © fotolia.com

V Brně začala soutěž na autora hlavního nádraží

Kancelář architekta města Brna (KAM) zahájila mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonickou soutěž, ze které vzejde autor podoby nového hlavního nádraží v Brně. Vyzvalo do ní i autory hlavních nádraží ve Vídni, Berlíně a Amsterdamu. Další zájemci se mohou hlásit do 25. září. Vítěze porota vybere v červnu…

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Stavbaři přeruší všechny práce na D1 do konce listopadu

Stavbaři přeruší veškeré práce na dálnici D1 do konce listopadu, na prvních třech opravovaných úsecích z celkem sedmi už během září. Přes zimu by tak měla být dálnice zcela průjezdná bez omezení. Informovalo o tom dnes ministerstvo dopravy. Práce na dálnici budou znovu pokračovat od jara příštího roku, hotova by…

Bratislava, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Bydlení na Slovensku zdražilo téměř dvouciferným tempem

Ceny nemovitostí určených k bydlení na Slovensku ve druhém čtvrtletí rostly meziročně téměř dvouciferným tempem. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil slovenský statistický úřad. Data slovenské centrální banky (NBS) už dříve ukázala, že ceny bydlení v zemi pod Tatrami jsou rekordní.

REKLAMA