REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Dopravní omezení na modernizované D1 budou před zimou ukončena

Doprava na modernizovaných úsecích D1 postupně přechází na zimní režim. Pro řidiče to znamená konec dopravních omezení v těchto částech D1. V úseku Větrný Jeníkov-Jihlava už byla dopravní omezení odstraněna. Během tohoto víkendu budou řidiči jezdit bez omezení také v úseku Lhotka-Velká Bíteš, a to i ve směru na Prahu. Ve zbývajících dvou modernizovaných úsecích (Šternov-Psáře a  Loket-Hořice) skončí práce na přelomu listopadu a prosince.
Dopravní omezení na modernizované D1 budou před zimou ukončena

Po náročném letním provozu, kdy se řidiči museli přizpůsobit jízdě ve zúžených pruzích se sníženou rychlostí, se nyní dočkají prvních výsledků modernizace D1. Nový povrch, který umožňuje bezpečnější jízdu, bude do zimní technologické přestávky položen celkem na 50 kilometrech dálnice. Dva úseky (Šternov-Psáře a Loket-Hořice) budou mít před zimou rozšířený profil a nový povrch v obou jízdních pásech. V úsecích Větrný Jeníkov-Jihlava a Lhotka-Velká Bíteš bude nový povrch zatím v jedné polovině dálnice. Práce na těchto stavbách budou pokračovat na jaře a plně modernizovány by měly být v první polovině příštího roku.

Modernizace přináší rozšíření dálnice o 75 cm v obou jízdních pásech. To má velký význam pro budoucí opravy. Bude totiž možné je zajistit při svedení dopravy do jedné poloviny dálnice a pro řidiče zůstanou zachovány dva pruhy v obou směrech i během oprav. Nový cementobetonový kryt je tišší a má výrazně lepší vlastnosti než dosavadní povrch. Zlepšily se také rozhledové podmínky, protože byl upraven sklon dálnice, například v klopených zatáčkách. To vše přispívá k většímu komfortu řidičů na nově zmodernizovaných částech dálnice.

Ministerstvo dopravy se snaží práce na modernizaci přesunout také do nočních hodin. V noci došlo nejen k bourání mostů, ale také k pokládce cementobetonové vrstvy. Noční práce však nejsou možné všude, zejména s ohledem na nežádoucí hluk v místech, kde je poblíž obytná zóna.

Na jaře 2015 budou práce pokračovat

„Na začátku stavební sezóny 2015 chceme zahájit modernizaci na dalších třech úsecích D1. Pevně věřím, že se podaří dokončit tendry na zhotovitele včas a nebudou nás zdržovat odvolání neúspěšných uchazečů k ÚOHS či námitky ekologických hnutí. V první polovině příštího roku pak chceme zahájit výběrová řízení na modernizaci dalších dvou úseků. Harmonogram modernizace samozřejmě přizpůsobíme tak, aby D1 nebyla uzavírkami extrémně přetížená,“ říká o dalším postupu modernizace Antonín Prachař.

Na jaře roku 2015 by měla začít modernizace úseků Hvězdonice-Ostředek, Měřín-Velké Meziříčí západ a Ostrovačice-Kývalka, soutěž na zhotovitele těchto úseků právě probíhá. Další harmonogram modernizace těchto částí však bude záležet na průběhu výběrových řízení a rovněž na vypořádání rozkladu hnutí Děti země, které napadlo stavební povolení dvou z těchto staveb. Ministr dopravy apeloval na krajské a další úřady, které se na vyřízení rozkladu podílejí, aby věc projednaly co nejrychleji. Téměř všechna stanoviska už má ministerstvo dopravy pohromadě a ještě v listopadu by tak o věci mohl rozhodnout ministr dopravy na základě doporučení své rozkladové komise.

V první polovině roku 2015 by měly být vypsány tendry na další vlnu modernizace. Týká se to úseků Psáře-Soutice a Velká Bíteš-Devět křížů. Ve druhé polovině roku se předpokládá zahájení výběrového řízení na další tři úseky Humpolec-Větrný Jeníkov, Jihlava-Velký Beranov a Velké Meziříčí východ-Lhotka. Zahájení prací v těchto úsecích se ale odvine až od vývoje tendrů.

Dálnice je na konci plánované životnosti

Dálnice D1 je nejvytíženější komunikací na celé české dálniční síti. Po desítkách let provozu je dálnice na konci plánované životnosti, proto bylo nevyhnutelné v části mezi Mirošovicemi a Kývalkou přistoupit k celkové modernizaci. Letité odkládání této stěžejní stavby a chybějící severní alternativa k D1 v podobě silnice R35, kterou se nepodařilo v minulých letech vybudovat, stavějí ministerstvo dopravy při modernizaci D1 do velmi náročné situace. Modernizace nejvytíženější tuzemské dálniční tepny musí probíhat za plného provozu a nelze ji příliš odkládat. Ministr dopravy Antonín Prachař zdědil projekt modernizace od svých předchůdců a nepodílel se na tom, jak byla tato náročná stavba naplánována.

Modernizace D1 se týká celkem 160 kilometrů dálnice, které jsou rozděleny na 21 dílčích úseků. Práce na prvních z nich byly zahájeny v květnu 2013. Úplné dokončení modernizace D1 se předpokládá kolem roku 2020, záleží ovšem také na výsledku výběrových řízení a na tom, zda se neúspěšní uchazeči budou obracet na ÚOHS, což by samozřejmě způsobilo pozdržení staveb.

Průběžně však probíhají na D1 také běžné opravy povrchu vozovky, které nesouvisí s modernizací D1. V některých místech mohou práce pokračovat až do příchodu zimy.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Bytový dům, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia, Vojtech Herout

Ceny domů a bytů v EU od roku 2010 vzrostly o 39 procent, v ČR o 100 procent

Ceny obytných nemovitostí, tedy bytů a domů, se v Evropské unii od roku 2010 do třetího čtvrtletí loni zvýšily zhruba o 39 procent. Ve své zprávě to dnes oznámil statistický úřad Eurostat. V České republice růst za toto období dosahuje téměř 100 procent, v Estonsku či Maďarsku je ale ještě vyšší. Ceny nájmů rostly…

Testování na COVID, zdroj: Adobestock, halfpoint

VŠCHT: Monitoring odpadních vod škol by mohl nahradit antigenní testy

Rozsáhlý monitoring koronaviru v odpadních vodách škol by při ústupu epidemie v Česku mohl nahradit testování žáků a studentů antigenními testy. Zástupci Vysoké školy chemicko-technologické v Praze (VŠCHT), Prahy 9 a Pražských vodovodů a kanalizací (PVK) to dnes uvedli v tiskové zprávě. Předběžné výsledky pilotního…

Pardubice, ilustrační obrázek. Zdroj: fotolia, lukas

Pardubice si nechaly zpracovat zásady pro spolupráci s investory

Pardubice si nechaly zpracovat zásady pro spolupráci s investory. Měly by podpořit kvalitní výstavbu ve městě, sjednotit postup uvnitř úřadu, pomoci spolupráci při řešení veřejné infrastruktury a občanské vybavenosti či zrychlit přípravu projektů a jejich výstavby. O zásadách budou tento měsíc jednat pardubičtí…

Budova Labské filharmonie v Hamburku © Fotolia.com - dietwalther

Nová budova Labské filharmonie je návštěvnickým magnetem Hamburku

Před pěti lety, 11. ledna 2017, byla slavnostně otevřena jedna z nejunikátnějších staveb uplynulé dekády, nová budova Labské filharmonie v Hamburku. Dominanta přístavního města, jejíž střecha připomíná rozbouřenou hladinu Severního moře, se přitom nerodila snadno. Plánovaná doba výstavby se protáhla na trojnásobek,…

Ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

ŘSD nechává opět posoudit vliv D52 na prostředí, stavět se má nejdřív v r. 2025

Po 23 letech od schválení trasy dálnice D52 nechává Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) znovu posuzovat vliv této stavby na životní prostředí (EIA). Zatímco dříve ji rozdělila na několik úseků se samostatnou přípravou, nyní ji nechává posuzovat jako celek, který měří 23 kilometrů. A předpokládá, že by se mělo stavět v…

Sníh na střeše, ilustrační foto D.Kopačková

Horské letiště ve Vrchlabí chátrá

Dlouhodobé nejasnosti s financováním zhoršují stav letištního mobiliáře. Letiště vlastní letecká škola, které hrozí insolvence.

Plyn, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

V Česku loni změnilo dodavatele plynu rekordní množství zákazníků

V Česku loni změnilo dodavatele plynu rekordní množství zákazníků, podle dat Operátora trhu s elektřinou (OTE) jich bylo celkem 384.998. V porovnání s rokem 2020 je to o téměř 184.000 více. Může za to i konec dodavatelů energií, největší počet změn se uskutečnil v listopadu, kdy k novému dodavateli přešlo 110.290…

REKLAMA