REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Trojská lávka spadla v roce 2017, kauzu bude řešit soud. Kdo bude obviněn?

Ke zřícení trojské lávky pro pěší do Vltavy došlo 2. prosince 2017. Soud začne tuto kauzu projednávat v úterý 15. září, obžalováni jsou dva lidé. Co o lávce všechno víme?
Původní trojská lávka před havárií - archivní záběr, zdroj fotolia.com

Lávka, která přes 33 let spojovala Císařský ostrov s Trojou, se zřítila odpoledne 2. prosince 2017, zraněni tehdy byli čtyři lidé, z toho dva těžce. Co se týká příčiny pádu, nejčastěji se hovořilo o korozi nosných lan, skrytých uvnitř konstrukce. Tři týdny po zřícení nahradil lávku částečně přívoz, který bude po letošním dokončení nové lávky zrušen.

V březnu 2019 policie obvinila dva lidi z obecného ohrožení z nedbalosti. Jedná se o projektanta lávky a jejího správce. Letos v únoru byli obžalováni. Podle dřívějších informací jsou v případu stíháni autor lávky Jiří Stráský a bývalý vedoucí oddělení mostů Technické správy komunikací (TSK) Antonín Semecký. Muži se svým stíháním nesouhlasí, proti jeho zahájení neúspěšně podali stížnost.

Zástupci České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) letos v červnu řekli, že obvinění projektanta a správce je diskutabilní. Projektant podle nich nemá žádné nástroje, jak ovlivňovat provozování konstrukce a její údržbu. Správce mostu zase musí zpravidla spoléhat na výsledky práce jiných odborníků.

Město v roce 2018 každému ze zraněných dalo 50.000 korun. Další odškodnění vyplatila dvěma z poškozených pojišťovna, vedení Prahy s ní uzavřelo dohodu, podle které dostali peníze ještě před skončením policejního vyšetřování. Výši odškodnění pojišťovna nesdělila.

Stavba nové lávky začala v listopadu 2019. Letos v dubnu stavebníci dokončili založení lávky a všech pět pilířů, mostovku začali osazovat na začátku června. Před měsícem pak namontovali nosné ocelové konstrukce a začali skládat dřevěné části mostovky a zábradlí. Lávka bude hotová do konce října a vyjde na 128 milionů korun.

Proti původní zřícené lávce bude ta nová širší i vyšší. Lávka bude 256 metrů dlouhá a čtyři metry široká, takže se po ní bude dát nejen chodit, ale i jezdit na bruslích nebo na kole. V případě nutnosti po ní projede i záchranka. Pro město ji staví firma SMP CZ. V době pandemie se stavebníci potýkali s problémy s dodávkami.

Nová lávka bude mít obloukový spojitý nosník z ocelového profilu s potrubím o průměru 913 milimetrů. Při povodni se u jejích pilířů nebudou nedělat víry. Také bude mít sklopné zábradlí, přes které voda v případě nutnosti lépe přeteče.

Zřícená lávka byla zprovozněna 7. července 1984 na místě, kde původně fungoval přívoz (na zimu nahrazovaný pontonovým mostem) a v polovině 70. let vojenský montovaný most pro pěší. Ten byl v létě 1977 vážně poškozen lodí, utrženou během povodní, a platil na něj zákaz vstupu, který ovšem místní příliš nerespektovali. Lávka v tomto stavu je k vidění v jednom z dílů seriálu 30 případů majra Zemana (Rukojmí v Bella Vista). V červenci 1981 pak poškozený most strhla další povodeň.

Stejnou konstrukci a stejného autora jako lávka v Troji mělo i přemostění Labe v Nymburce z roku 1985. Necelé dva týdny po pádu pražské lávky vedení Nymburka stavbu uzavřelo a od června 2018 pod ní nesměly plout lodě. Provoz na řece byl obnoven po dvou měsících, mezitím byla lávka stržena. Od září 2018 v Nymburce funguje přívoz. Návrh na novou lávku připravila společnost SHP - Stráský, Hustý a partneři. Autorem návrhu je opět Jiří Stráský.

Mosty mají dlouhodobé problémy

Podle dokumentu, který loni vypracovali odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT, je v hlavním městě 275 mostů zařazených do kategorie takzvaných předpjatých mostů (tedy obdobné konstrukce jako trojská lávka). Více než polovina z nich není v dobrém stavu. Jedním z problémů předpjatých mostů je koroze lan. Nejstarším mostem, který je v seznamu, je devítimetrové přemostění na Folimance z roku 1952. Stav jeho nosné konstrukce je špatný. Naopak nejmladší je zhruba dva roky stará Lávka Waltrovka, která je v bezvadném stavu.

Praha má problémy se stavem mostů dlouhodobě. Ve špatném stavu je i několik mostů přes Vltavu, mezi nimi Libeňský či Hlávkův, most Legií a Palackého most. Město prostřednictvím TSK zahájilo diagnostiku jejich stavu, stejně jako lanového mostu na Jižní spojce.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Věřitelský výbor H-Systemu schválil první posudky na prodej bytů

Věřitelský výbor zkrachovalé společnosti H-System schválil prvních deset znaleckých posudků, které určily prodejní cenu bytů po H-Systemu v Horoměřicích u Prahy. Prodávat se bude 60 bytů, cena je známá zatím u deseti z nich. Jde o stejné byty 1+1 s předzahrádkou, která se u jednotlivých bytů liší plochou.

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Praha plánuje spalovat kaly vzniklé čištěním odpadních vod

Hlavní město plánuje v budoucnu spalovat kaly, které vznikají v Ústřední čistírně odpadních vod (ÚČOV) na Císařském ostrově. Radní dnes zadali městem vlastněné Pražské vodohospodářské společnosti (PVS), aby rozpracovala plán tzv. kalového hospodářství, který počítá se spalováním buď v Malešické spalovně, nebo v…

Původní trojská lávka před havárií - archivní záběr, zdroj fotolia.com

Zkoušky dnes prověří novou Trojskou lávku

Novou lávku propojující Troju s Císařským ostrovem dnes čekají zatěžovací zkoušky, které prověří její konstrukci. Stavba, která by podle dřívějších informací měla být uvedena do provozu do konce října a vyjde na 128 milionů korun, nahradila původní lávku, která se zřítila v prosinci 2017. Zraněni při tom byli čtyři…

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Zeměměřičský úřad bude vydávat otevřená data, změnu posoudí vláda

Zeměměřičský úřad bude poskytovat databázové údaje nebo státní mapy bezplatně jako otevřená data. Omezený přístup k nim bude pouze kvůli ochraně kritické infrastruktury podle krizového zákona. Změnu zavádí novela zeměměřičského zákona, kterou v pondělí projedná kabinet premiéra Andreje Babiše (ANO). Novela také…

Okruh Prahy, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Obchvat Prahy se nestaví, naposledy se rozrostl před 10 lety

Česká dálniční síť co do rozsahu i kvality velmi zaostává za vyspělou Evropou a přes mnohá prohlášení politiků v posledních desetiletích se rozrůstá velmi pomalu. Zemi stále chybí dálniční spojení se sousedním Rakouskem či okruh Prahy. Tato jedna z nejpotřebnějších dopravních staveb nadnárodního významu se naposledy…

Bratislava, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Slovenský průmysl zmírnil pokles, stavebnictví znovu propadlo

Tempo meziročního poklesu výkonů slovenského průmyslu bylo v červenci nejnižší od března, kdy v zemi propukla koronavirová krize. Stavebnictví ale opět zaznamenalo dvouciferný propad, oznámil dnes slovenský statistický úřad.

Libeňský most, foto: Jakub Kopecký

Rekonstrukce Libeňského mostu vyjde asi na dvě miliardy

Hlavní město odhaduje, že rekonstrukce všech mostů Libeňského soumostí se zachováním současné podoby historicky cenných částí vyjde na zhruba dvě miliardy korun. Začít by mohla v polovině roku 2022 a skončit v roce 2025 a její součástí má být nová konstrukce tzv. inundačního mostu, která má v případě povodní umožnit…

Brno, Ilustrační obrázek © fotolia.com

Lidé se na zastupitelstvu v Brně ohradili proti územnímu plánu

Lidé v Brně předali zastupitelstvu otevřený dopis, kterým se ohrazují proti návrhu nového územního plánu. Požadují větší ochranu zeleně a klimatu. Současný územní plán platí v Brně s různými aktualizacemi od roku 1994. Do konce roku 2022 musí podle stavebního zákona začít platit nový územní plán. Město má jeho návrh,…

REKLAMA