Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Silnice ze solárních panelů? Holanďani zkoušejí, jestli by to šlo

Firma SolaRoad u Amsterodamu, uvede do provozu 70 metrů dlouhou cyklistickou stezku "vydlážděnou" solárními moduly. U betonových bloků se solárními moduly bude testována odolnost povrchu. Nabíjení projíždějících elektrokol je ale hudbou budoucnosti.

Není nutné rubat uhlí nebo těžce získávat ropu z mořského dna, ale stačí se naučit dláždit ulice, silnice a dálnice solárními panely. Vždyť Slunce svými paprsky vysílá k Zemi desetitisíckrát více energie, než se zde spotřebuje. A kdyby například v USA pokryli všechny své silnice a dálnice fotovoltaickými panely, získali by trojnásobek své současné celkové spotřeby elektřiny. Na první pohled bláznivý nápad se snaží ověřit v praxi skupina nadšenců v Nizozemsku.

Firma SolaRoad v obci Krommenie, asi 25 kilometrů severně od Amsterodamu, uvede 20. listopadu do provozu 70 metrů dlouhou cyklistickou stezku "vydlážděnou" solárními moduly. Odvážný a drahý experiment přišel na tři miliony eur (přibližně 80 miliónů Kč). Polovinu z toho poskytla vláda provincie Severní Holandsko, další peníze daly například organizace pro průmyslový výzkum TNO a stavitel silnic Ooms Civiel.

Postavit spolehlivou solární stezku není jednoduché. Odborníci vyvinuli a vyrobili pravoúhlé moduly z betonu o rozměrech 3,5 x 2,5 metru. V nich jsou zapuštěny solární křemíkové moduly, které kryje centimetr silná vrstva speciálního skla. Moduly musejí zadržovat dešťovou vodu i sníh. Pilotní projekt v Krommenie by měl také ukázat, do jaké míry účinnost panelů snižuje stín, který vrhají cyklisté a chodci. Je také otázka, jak dlouho vydrží nepoškozený povrch ze speciálního skla. Z laboratorních pokusů vyplynulo, že by měl odolat i tlaku velkého náklaďáku, ale je ohrožen i zespodu mohutnou silou kořenů stromů. Další vážná otázka je, jestli se vůbec může výroba elektřiny "na ulici" vyplatit? Solární panely se musejí natočit ke Slunci ve vhodném úhlu, aby byly co nejúčinnější. Toho lze dosáhnout na střeše nebo na louce, ale na silnici jsou umístěny naplocho. Kromě toho, sluneční energii částečně zadržuje skleněný povrch, na kterém se ještě usazuje prach.

Šéf projektu Sten de Wit k tomu podotýká: "Počítáme s tím, že naše moduly na ulici budou vyrábět asi o 30 procent méně elektřiny, než kdyby byly na střeše. Náklady na solární cyklistickou stezku by se měly vrátit během 20 let, což je na hranici životnosti současných klasických solárních panelů. Pokud by se ale „silniční“ moduly vyráběly velkosériové, návratnost by se podle de Wita snížila na méně než 15 let."

Budou-li výsledky experimentu v Krommenie slibné, firma SolaRoad začne klást solární panely i na silnice. Elektřina z nich získávaná by dokonce měla pohánět projíždějící elektromobily a elektrokola. Ale to je opravdu hudba budoucnosti.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Zdroj: Fotolia – Ivan Kruk

Nedostupnost bydlení a 3 kroky konkrétního řešení

Pokud se zásadně nezrychlí a nezjednoduší výstavba, dostupnost bydlení se zhorší pro celé generace. Potřebujeme motivovat obce skrze rozpočtové určení daní, zjednodušit územní plánování a opravit stavební zákon.

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, rainer-fuhrmann

Soud: Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel

Zvlněnou dálnici D1 v Ostravě musí na své náklady opravit zhotovitel, tedy firmy Eurovia CZ a PKP Cargo International, uvedl podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Rozhodčí soud při Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Žalované vady musí odstranit do jednoho a půl roku od vydání rozhodčího nálezu, sdělilo dnes…

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, guas

Z ubytovny byty zatím nebudou. Praha ruší tendr a vypisuje jej znovu

Pražský magistrát zruší tendr na projektovou dokumentaci pro přestavbu bývalé ubytovny dopravního podniku (DPP) ve Vysočanech na městské nájemní byty a vypíše jej znovu. Dnes to schválili městští radní. Podle primátorovy náměstkyně Alexandry Udženije (ODS) se do soutěže přihlásil jediný uchazeč, který navíc…

Kostel v Kiruně - archivní snímek - zdroj AdobeStock, leiing

Švédské úřady přesouvají kostel v Kiruně o pět kilometrů, trasu urazí za dva dny

Ve švédské Kiruně dnes začal dvoudenní přesun 113 let starého historického kostela. Na pětikilometrovou cestu se červená dřevěná stavba vydala před 8:00 SELČ za přítomnosti tisíce diváků, kteří se s její původní polohou přišli rozloučit. Kostel se rozhodly úřady přesunout, aby vznikl prostor pro rozšíření největšího…

Nýrsko, město. Foto  D. Kopačková, redakce

Areál pro běžkaře v Nýrsku na Šumavě

Traťový areál bude splňovat standardy FIS a bude homologován, bude mít osvětlení a inverzní terén pro udržení sněhu a využití v létě pro bruslaře.

Olomouc, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia - arnoldo96

Bude v Olomouckém kraji dost bytů? Výstavba meziročně poklesla o 40 %

V Olomouckém kraji začala v prvním pololetí letošního roku stavba 581 bytů, meziročně o 40,6 procenta méně. Pokles bytové výstavby byl výraznější než v celorepublikovém průměru. V Česku počet nově stavěných bytů od ledna do června klesl o 5,4 procenta na 16 295. Vyplývá to…

REKLAMA