REKLAMA

Silnice ze solárních panelů? Holanďani zkoušejí, jestli by to šlo

Firma SolaRoad u Amsterodamu, uvede do provozu 70 metrů dlouhou cyklistickou stezku "vydlážděnou" solárními moduly. U betonových bloků se solárními moduly bude testována odolnost povrchu. Nabíjení projíždějících elektrokol je ale hudbou budoucnosti.

Není nutné rubat uhlí nebo těžce získávat ropu z mořského dna, ale stačí se naučit dláždit ulice, silnice a dálnice solárními panely. Vždyť Slunce svými paprsky vysílá k Zemi desetitisíckrát více energie, než se zde spotřebuje. A kdyby například v USA pokryli všechny své silnice a dálnice fotovoltaickými panely, získali by trojnásobek své současné celkové spotřeby elektřiny. Na první pohled bláznivý nápad se snaží ověřit v praxi skupina nadšenců v Nizozemsku.

Firma SolaRoad v obci Krommenie, asi 25 kilometrů severně od Amsterodamu, uvede 20. listopadu do provozu 70 metrů dlouhou cyklistickou stezku "vydlážděnou" solárními moduly. Odvážný a drahý experiment přišel na tři miliony eur (přibližně 80 miliónů Kč). Polovinu z toho poskytla vláda provincie Severní Holandsko, další peníze daly například organizace pro průmyslový výzkum TNO a stavitel silnic Ooms Civiel.

Postavit spolehlivou solární stezku není jednoduché. Odborníci vyvinuli a vyrobili pravoúhlé moduly z betonu o rozměrech 3,5 x 2,5 metru. V nich jsou zapuštěny solární křemíkové moduly, které kryje centimetr silná vrstva speciálního skla. Moduly musejí zadržovat dešťovou vodu i sníh. Pilotní projekt v Krommenie by měl také ukázat, do jaké míry účinnost panelů snižuje stín, který vrhají cyklisté a chodci. Je také otázka, jak dlouho vydrží nepoškozený povrch ze speciálního skla. Z laboratorních pokusů vyplynulo, že by měl odolat i tlaku velkého náklaďáku, ale je ohrožen i zespodu mohutnou silou kořenů stromů. Další vážná otázka je, jestli se vůbec může výroba elektřiny "na ulici" vyplatit? Solární panely se musejí natočit ke Slunci ve vhodném úhlu, aby byly co nejúčinnější. Toho lze dosáhnout na střeše nebo na louce, ale na silnici jsou umístěny naplocho. Kromě toho, sluneční energii částečně zadržuje skleněný povrch, na kterém se ještě usazuje prach.

Šéf projektu Sten de Wit k tomu podotýká: "Počítáme s tím, že naše moduly na ulici budou vyrábět asi o 30 procent méně elektřiny, než kdyby byly na střeše. Náklady na solární cyklistickou stezku by se měly vrátit během 20 let, což je na hranici životnosti současných klasických solárních panelů. Pokud by se ale „silniční“ moduly vyráběly velkosériové, návratnost by se podle de Wita snížila na méně než 15 let."

Budou-li výsledky experimentu v Krommenie slibné, firma SolaRoad začne klást solární panely i na silnice. Elektřina z nich získávaná by dokonce měla pohánět projíždějící elektromobily a elektrokola. Ale to je opravdu hudba budoucnosti.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Zdroj: Fotolia.com - oriontrail

Požáry komínů loni napáchaly škody za 47 milionů korun

Požáry způsobené komíny napáchaly v poslední topné sezoně od loňského října do letošního března škody za 46,9 milionu korun. Zemřel při nich jeden člověk a 30 lidí se zranilo. Za většinu těchto ...

Zdroj: Fotolia.com - Piotr Adamowicz

ČKA představuje teze k novému stavebnímu zákonu

Česká komora architektů představuje teze k novému stavebnímu zákonu. Jsou sepsány z pohledu architektů, tedy těch, kdo navrhují a tvoří domy, obce, města a krajinu. V českých právních podmínkách je ...

REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist