REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Místo nádraží a kolejí budou domy a ulice. Plán pro Hradčanskou v Praze

Na Hradčanské by měly být po převedení železnice do tunelu v okolí nádraží Praha-Dejvice postaveny nové domy a ulice. Budou tam bytové i kancelářské domy a obchody. Vyplývá to ze studie Institutu plánování a rozvoje (IPR). Pro výstavbu je nutné změnit územní plán, současný s ní nepočítá.
ŠJů, Wikimedia Commons / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)
ŠJů, Wikimedia Commons / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)

Zahájení změny dnes projedná magistrátní výbor pro územní rozvoj, který je ale pouze poradní orgán zastupitelů a jeho usnesení není konečné. Studie se navíc bude měnit poté, až bude schválena konečná trasa železničního tunelu.

Kdo bude na Hradčanské případně stavět, není jasné. Vlastník, Správa železnic (SŽ, dříve SŽDC), se nyní snaží vypovědět za minulého vedení uzavřenou smlouvu se společností Amádeus Real, která měla pozemky získat bez výběrového řízení.

Bytové domy by podle studie měly přiléhat k dejvické blokové struktuře. Administrativní budovy by pak měly stát nad plánovaným vlakovým tunelem a ve svažitém kopci směrem k ulici Milady Horákové. "Občanská vybavenost, náplň kulturní či obchodní, se orientuje na památkově chráněné objekty nebo přestupní vlakový terminál s vazbou na přestup stanice metra A," píše se v dokumentu. Dům mezi ulicemi Pelléova a Bubenečská může sloužit pro potřeby městské části.

Nově zastavěné území protne ulice pro pěší s cyklotrasou, která bude překřížena několika novými komunikacemi. V ose Mařákovy ulice má pak vzniknout pasáž. Nová nárožní dominanta ukončí ulici Pod kaštany a završí tak bývalou královskou cestu do Stromovky. U současné stanice metra vznikne přestupní terminál s náměstím. Upraveno bude okolí historické budovy dejvického nádraží a zachována bude nádražní hospoda.

Výstavba by podle dokumentu IPR mohla do této lokality přivést denně několik tisíc aut. Vzhledem k počtu bytů bude také potřeba vytvořit asi tisícovku parkovacích míst, která mají být převážně v podzemí. Vzhledem k umístění tunelu Blanka či metra ale bude obtížné podzemní garáže vybudovat, a není tak pravděpodobné, že by se do nich podařilo vměstnat rovněž část aut parkujících nyní v dejvických ulicích.

Pokud se začne na pozemcích stavět, stavebník se bude muset vypořádat s několika omezeními. V podzemí je metro a tunel Blanka a bude tam i železnice. Územím také vedou přiváděcí a hlavní vodovodní řady, je tam plocha využívaná k zabezpečení vodojemu a čerpací stanice Bruska a také kmenová stoka a hlavní kanalizační sběrač.

Jak přesně bude ale zástavba vypadat, ještě není rozhodnuto. Nutné je totiž nejdříve stanovit definitivní trasu železničního tunelu. Poté bude území takzvaně stabilizováno a studie podle toho upravena. Mezitím chce město začít pracovat na změně územního plánu, jejíž pořízení může zabrat i několik let.

Pozemky provází z minulosti sporná smlouva o prodeji mezi vlastníkem, Správou železnic (SŽ, tehdy SŽDC), a společností Amádeus Real, a to bez veřejné soutěže. Nové vedení SŽ loni v červnu kvůli tomu podalo žalobu na neplatnost smlouvy o budoucím prodeji pozemků. Lukrativní parcely o rozloze 24.000 metrů čtverečních mohou mít v budoucnu podle odhadů tržní hodnotu až miliardu korun. Smlouva s developerem počítá se stanovením ceny pozemků až v době transakce za pomoci znaleckých posudků tak, aby odpovídala cenám okolních pozemků. V registru smluv byla uvedena cena 283 milionů.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Kostel v Kiruně - archivní snímek - zdroj AdobeStock, leiing

Švédské úřady přesouvají kostel v Kiruně o pět kilometrů, trasu urazí za dva dny

Ve švédské Kiruně dnes začal dvoudenní přesun 113 let starého historického kostela. Na pětikilometrovou cestu se červená dřevěná stavba vydala před 8:00 SELČ za přítomnosti tisíce diváků, kteří se s její původní polohou přišli rozloučit. Kostel se rozhodly úřady přesunout, aby vznikl prostor pro rozšíření největšího…

Nýrsko, město. Foto  D. Kopačková, redakce

Areál pro běžkaře v Nýrsku na Šumavě

Traťový areál bude splňovat standardy FIS a bude homologován, bude mít osvětlení a inverzní terén pro udržení sněhu a využití v létě pro bruslaře.

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, gashgeron

Za zřícení domu v centru Prahy potvrdil soud statikovi podmínku a zákaz činnosti

Za zřícení rekonstruované budovy v centru Prahy potvrdil odvolací soud statikovi Jiřímu Hourovi dvouletou podmínku a pětiletý zákaz činnosti autorizovaného inženýra a podnikání v oboru projektování. Při neštěstí se zranili tři dělníci. Podle dnešního pravomocného verdiktu měl Houra na stavbě v době neštěstí autorský…

Zámek Litomyšl, zdroj: AdobeStock-marcin

Na zámku v Litomyšli pokračuje druhá etapa oprav, hlavně sgrafitových fasád

Na zámku v Litomyšli zapsaném na seznamu UNESCO pokračuje druhá etapa celkových oprav. V první stavbaři opravili střechy, krovy, komíny a arkýře, pracovali rovněž na interiérech hlavně třetího nadzemního podlaží zámku. Památkáři na tuto část využili evropskou dotaci. Ve druhé etapě již skončila obnova Panského domu,…

Zdroj: Adobestock – Fotomek

Změny DPH ve stavebnictví

Co se mění? Např. jsou změny v osvobození od DPH v případě prodeje nemovité věci, bude rozšířena možnost aplikovat sníženou sazbu daně u výstavby bytových domů aj.

Zdroj: Fotolia

Vize chytrých regionů v představení Česka na EXPO 2025 v Ósace

V rámci svého byznysového programu v Českém národním pavilonu ve dnech 8.–10. července 2025 uvede Týden autonomních technologií. Návštěvníkům nabídne špičkové inovace v oblasti chytré mobility, bezpečnostních systémů a digitalizace infrastruktury.

REKLAMA