REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa!

Metro ve Stockholmu je jako největší galerie na světě. Staví ho i česká firma

Metro ve Stockholmu díky barevné výmalbě stanic připomíná vikingské jeskyně mnozí považují za nejkrásnější na světě. Připomíná velkou galerii. Pokud pojedete do Stockholmu určitě si vyhraďte čas na prohlídku stanic. Na výstavbě nových stanic se podílí i česká firma.

Systém metra ve Stockholmu se skládá ze tří tras (zelená, modrá a červená), na kterých je v provozu sedm linek. První část zelené trasy byla otevřena v roce 1950. První část červené trasy byla otevřena pro veřejnost v roce 1964 a jako poslední, modrá trasa, až roku 1976. Nové stanice se již budují.

Stanice jako umělecké dílo? Proč ne!

Nahrubo opracované a betonem stabilizované stěny stanic jsou pro severské země typické, podobně jsou technicky zpracovány například silniční tunely v Norsku. Za zrodem výtvarného řešení metra ve Stockholmu, jež bývá nazýváno nejdelší galerií na světě, stály již koncem 50. let 20. století švédské malířky Siri Derkert a Vera Nilsson.

zdroj: Adobe Stock

V začátku předložili celkem dva návrhy a pro jeden z nich se vyslovily všechny politické síly ve městě. O rok později byla vypsána veřejná soutěž na úpravu hlavní přestupní stanice T-Centralen. Umístění uměleckých děl vzbudilo veliký ohlas, a tak se pokračovalo ve stejném stylu i v dalších stanicích. Díky tomu se v celé síti nachází mnoho moderního umění, a někdy bývá stockholmské metro přirovnáváno ke galerii.

Do současnosti se na podobě devadesáti z celkových sta stanic podílelo více než sto padesát umělců.

Několik stanic (obzvláště na modré lince) je zdobeno surovým a nedokončeným podložím. Ve stanici Rissne je po obou stranách vestibulu informativní nástěnná freska o historii civilizací Země.

Metro ve Stockholmu je jako největší galerie na světě zdroj: Adobe Stock

Prodloužení modré linky vybuduje česká společnost

„Že si nás švédský investor vybral na tak velkou část rozšíření metra, to považuji za zcela mimořádný úspěch nejen pro naši společnost, ale i celou Skupinu Metrostav a české podzemní stavebnictví vůbec. Vzhledem k rozsahu a náročnosti projektu počítáme se zapojením kapacit mateřské společnosti Metrostav a věříme, že s přispěním našich švédských partnerů se společné dílo podaří,“ řekl Ondřej Fuchs, generální ředitel společnosti Subterra.

Prodloužení metra na severozápadní předměstí Stockholmu zahrnuje kromě traťových a servisních tunelů ražené stanice Barkabystaden a Barkaby. Úsek Akalla–Barkarbystaden budou tvořit dva jednokolejné tunely, úsek Barkarbystaden–Barkarby dvoukolejný tunel a tunel servisní.

Barkarby Zdroj: Subterra

Ražby budou provedeny tradiční skandinávskou metodou Drill and Blast (navrtej a odstřel), ostění v tvrdé hornině bude zajištěno převážně pouze pomocí horninových kotev a stříkaného betonu. Se zahájením prací se počítá v červnu letošního roku a s jejich skončením v září roku 2023. Smluvní cena dosahuje v přepočtu téměř 5 miliard Kč.

Ačkoli je Subterra českou firmou, v současnosti se 65 % jejího byznysu odehrává v zahraničí, protože doma nebyl dostatek tunelových zakázek. V minulosti se společnost podílela rovněž na výstavbě pražského metra, v úsecích Nádraží Holešovice – Ládví (2000–2004), Ládví–Letňany (2004–2008) a Dejvická – Nemocnice Motol (2010–2015).

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

fotolia.com © chalabala

Vlaky se na opravený Negrelliho viadukt vrátí 1. června

laky se na opravený Negrelliho viadukt v Praze vrátí hned v první den jeho otevření, tedy 1. června. Jezdit po něm budou linky z Prahy do Kladna a Kralup nad Vltavou. Spolu s tím se změní i jízdní řády těchto spojů. Cesta do centra Prahy se tím zkrátí asi o sedm minut. Informovaly o tom České dráhy. Oprava památkově ...

ŠJů, Wikimedia Commons / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)

Místo nádraží a kolejí budou domy a ulice. Plán pro Hradčanskou v Praze

Na Hradčanské by měly být po převedení železnice do tunelu v okolí nádraží Praha-Dejvice postaveny nové domy a ulice. Budou tam bytové i kancelářské domy a obchody. Vyplývá to ze studie Institutu plánování a rozvoje (IPR). Pro výstavbu je nutné změnit územní plán, současný s ní nepočítá.

Původní trojská lávka před havárií - archivní záběr, zdroj fotolia.com

Nová trojská lávka v Praze: Základy a pilíře dokončeny

Stavebníci dokončili založení nové pražské trojské lávky a všech pět pilířů. Nyní pilíře takzvaně osazují a staví dvě opěry. V červnu začnou usazovat mostovku. Novinářům to dnes řekli vedoucí projektu Tomáš Záruba, primátor Zdeněk Hřib (Piráti) a jeho náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě). Lávka bude hotova do konce ...

Václavské náměstí, zdroj: fotolia.com

Návrat tramvají na Václavské náměstí žádá výměnu desek u metra

Před prodloužením tramvajových kolejí z pražské Vinohradské třídy na Václavské náměstí se budou muset vyměnit desky pod vozovkou u stanice metra A Muzeum. Významné zásahy do stanice se neočekávají. Novinářům to řekl primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě). Stavba tramvajové trati by měla začít v roce 2022 a ...

Brno, Ilustrační obrázek © fotolia.com

Územní plán Brna počítá s řadou nových tramvajových tratí

Návrh územního plánu Brna, který město představilo před týdnem, obsahuje řadu plánovaných tramvajových tratí, o nichž se v posledních letech příliš nemluvilo. Jde například o trať ze Starého Lískovce do Bosonoh či z Komárova do Modřic přes plánovanou novou zástavbu Dolních Heršpic. Železniční stavby vycházejí z ...

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Partner tématu

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA