REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Metro ve Stockholmu je jako největší galerie na světě. Staví ho i česká firma

Metro ve Stockholmu díky barevné výmalbě stanic připomíná vikingské jeskyně mnozí považují za nejkrásnější na světě. Připomíná velkou galerii. Pokud pojedete do Stockholmu určitě si vyhraďte čas na prohlídku stanic. Na výstavbě nových stanic se podílí i česká firma.

Systém metra ve Stockholmu se skládá ze tří tras (zelená, modrá a červená), na kterých je v provozu sedm linek. První část zelené trasy byla otevřena v roce 1950. První část červené trasy byla otevřena pro veřejnost v roce 1964 a jako poslední, modrá trasa, až roku 1976. Nové stanice se již budují.

Stanice jako umělecké dílo? Proč ne!

Nahrubo opracované a betonem stabilizované stěny stanic jsou pro severské země typické, podobně jsou technicky zpracovány například silniční tunely v Norsku. Za zrodem výtvarného řešení metra ve Stockholmu, jež bývá nazýváno nejdelší galerií na světě, stály již koncem 50. let 20. století švédské malířky Siri Derkert a Vera Nilsson.

zdroj: Adobe Stock

V začátku předložili celkem dva návrhy a pro jeden z nich se vyslovily všechny politické síly ve městě. O rok později byla vypsána veřejná soutěž na úpravu hlavní přestupní stanice T-Centralen. Umístění uměleckých děl vzbudilo veliký ohlas, a tak se pokračovalo ve stejném stylu i v dalších stanicích. Díky tomu se v celé síti nachází mnoho moderního umění, a někdy bývá stockholmské metro přirovnáváno ke galerii.

Do současnosti se na podobě devadesáti z celkových sta stanic podílelo více než sto padesát umělců.

Několik stanic (obzvláště na modré lince) je zdobeno surovým a nedokončeným podložím. Ve stanici Rissne je po obou stranách vestibulu informativní nástěnná freska o historii civilizací Země.

Metro ve Stockholmu je jako největší galerie na světě zdroj: Adobe Stock

Prodloužení modré linky vybuduje česká společnost

„Že si nás švédský investor vybral na tak velkou část rozšíření metra, to považuji za zcela mimořádný úspěch nejen pro naši společnost, ale i celou Skupinu Metrostav a české podzemní stavebnictví vůbec. Vzhledem k rozsahu a náročnosti projektu počítáme se zapojením kapacit mateřské společnosti Metrostav a věříme, že s přispěním našich švédských partnerů se společné dílo podaří,“ řekl Ondřej Fuchs, generální ředitel společnosti Subterra.

Prodloužení metra na severozápadní předměstí Stockholmu zahrnuje kromě traťových a servisních tunelů ražené stanice Barkabystaden a Barkaby. Úsek Akalla–Barkarbystaden budou tvořit dva jednokolejné tunely, úsek Barkarbystaden–Barkarby dvoukolejný tunel a tunel servisní.

Barkarby Zdroj: Subterra

Ražby budou provedeny tradiční skandinávskou metodou Drill and Blast (navrtej a odstřel), ostění v tvrdé hornině bude zajištěno převážně pouze pomocí horninových kotev a stříkaného betonu. Se zahájením prací se počítá v červnu letošního roku a s jejich skončením v září roku 2023. Smluvní cena dosahuje v přepočtu téměř 5 miliard Kč.

Ačkoli je Subterra českou firmou, v současnosti se 65 % jejího byznysu odehrává v zahraničí, protože doma nebyl dostatek tunelových zakázek. V minulosti se společnost podílela rovněž na výstavbě pražského metra, v úsecích Nádraží Holešovice – Ládví (2000–2004), Ládví–Letňany (2004–2008) a Dejvická – Nemocnice Motol (2010–2015).

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Původní trojská lávka před havárií - archivní záběr, zdroj fotolia.com

Zkoušky dnes prověří novou Trojskou lávku

Novou lávku propojující Troju s Císařským ostrovem dnes čekají zatěžovací zkoušky, které prověří její konstrukci. Stavba, která by podle dřívějších informací měla být uvedena do provozu do konce října a vyjde na 128 milionů korun, nahradila původní lávku, která se zřítila v prosinci 2017. Zraněni při tom byli čtyři…

Okruh Prahy, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Obchvat Prahy se nestaví, naposledy se rozrostl před 10 lety

Česká dálniční síť co do rozsahu i kvality velmi zaostává za vyspělou Evropou a přes mnohá prohlášení politiků v posledních desetiletích se rozrůstá velmi pomalu. Zemi stále chybí dálniční spojení se sousedním Rakouskem či okruh Prahy. Tato jedna z nejpotřebnějších dopravních staveb nadnárodního významu se naposledy…

Libeňský most, foto: Jakub Kopecký

Rekonstrukce Libeňského mostu vyjde asi na dvě miliardy

Hlavní město odhaduje, že rekonstrukce všech mostů Libeňského soumostí se zachováním současné podoby historicky cenných částí vyjde na zhruba dvě miliardy korun. Začít by mohla v polovině roku 2022 a skončit v roce 2025 a její součástí má být nová konstrukce tzv. inundačního mostu, která má v případě povodní umožnit…

Brno, Ilustrační obrázek © fotolia.com

V Brně začala soutěž na autora hlavního nádraží

Kancelář architekta města Brna (KAM) zahájila mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonickou soutěž, ze které vzejde autor podoby nového hlavního nádraží v Brně. Vyzvalo do ní i autory hlavních nádraží ve Vídni, Berlíně a Amsterdamu. Další zájemci se mohou hlásit do 25. září. Vítěze porota vybere v červnu…

REKLAMA