REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Metro ve Stockholmu je jako největší galerie na světě. Staví ho i česká firma

Metro ve Stockholmu díky barevné výmalbě stanic připomíná vikingské jeskyně mnozí považují za nejkrásnější na světě. Připomíná velkou galerii. Pokud pojedete do Stockholmu určitě si vyhraďte čas na prohlídku stanic. Na výstavbě nových stanic se podílí i česká firma.

Systém metra ve Stockholmu se skládá ze tří tras (zelená, modrá a červená), na kterých je v provozu sedm linek. První část zelené trasy byla otevřena v roce 1950. První část červené trasy byla otevřena pro veřejnost v roce 1964 a jako poslední, modrá trasa, až roku 1976. Nové stanice se již budují.

Stanice jako umělecké dílo? Proč ne!

Nahrubo opracované a betonem stabilizované stěny stanic jsou pro severské země typické, podobně jsou technicky zpracovány například silniční tunely v Norsku. Za zrodem výtvarného řešení metra ve Stockholmu, jež bývá nazýváno nejdelší galerií na světě, stály již koncem 50. let 20. století švédské malířky Siri Derkert a Vera Nilsson.

zdroj: Adobe Stock

V začátku předložili celkem dva návrhy a pro jeden z nich se vyslovily všechny politické síly ve městě. O rok později byla vypsána veřejná soutěž na úpravu hlavní přestupní stanice T-Centralen. Umístění uměleckých děl vzbudilo veliký ohlas, a tak se pokračovalo ve stejném stylu i v dalších stanicích. Díky tomu se v celé síti nachází mnoho moderního umění, a někdy bývá stockholmské metro přirovnáváno ke galerii.

Do současnosti se na podobě devadesáti z celkových sta stanic podílelo více než sto padesát umělců.

Několik stanic (obzvláště na modré lince) je zdobeno surovým a nedokončeným podložím. Ve stanici Rissne je po obou stranách vestibulu informativní nástěnná freska o historii civilizací Země.

Metro ve Stockholmu je jako největší galerie na světě zdroj: Adobe Stock

Prodloužení modré linky vybuduje česká společnost

„Že si nás švédský investor vybral na tak velkou část rozšíření metra, to považuji za zcela mimořádný úspěch nejen pro naši společnost, ale i celou Skupinu Metrostav a české podzemní stavebnictví vůbec. Vzhledem k rozsahu a náročnosti projektu počítáme se zapojením kapacit mateřské společnosti Metrostav a věříme, že s přispěním našich švédských partnerů se společné dílo podaří,“ řekl Ondřej Fuchs, generální ředitel společnosti Subterra.

Prodloužení metra na severozápadní předměstí Stockholmu zahrnuje kromě traťových a servisních tunelů ražené stanice Barkabystaden a Barkaby. Úsek Akalla–Barkarbystaden budou tvořit dva jednokolejné tunely, úsek Barkarbystaden–Barkarby dvoukolejný tunel a tunel servisní.

Barkarby Zdroj: Subterra

Ražby budou provedeny tradiční skandinávskou metodou Drill and Blast (navrtej a odstřel), ostění v tvrdé hornině bude zajištěno převážně pouze pomocí horninových kotev a stříkaného betonu. Se zahájením prací se počítá v červnu letošního roku a s jejich skončením v září roku 2023. Smluvní cena dosahuje v přepočtu téměř 5 miliard Kč.

Ačkoli je Subterra českou firmou, v současnosti se 65 % jejího byznysu odehrává v zahraničí, protože doma nebyl dostatek tunelových zakázek. V minulosti se společnost podílela rovněž na výstavbě pražského metra, v úsecích Nádraží Holešovice – Ládví (2000–2004), Ládví–Letňany (2004–2008) a Dejvická – Nemocnice Motol (2010–2015).

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Železniční most - zdroj fotolia.com

V ČR vyžaduje 319 železničních mostů zásah, stát na ně dá miliardy

Stát chce v příštích deseti letech investovat do zlepšení kvality železničních mostů téměř deset miliard korun. V současnosti vyžaduje stavební zásah 319 mostů, což je 4,7 procenta z celkového počtu železničních mostů v ČR. I tak se ovšem jejich situace v posledních letech zlepšuje, na přelomu tisíciletí byl podíl…

Plzeň hlavní nádraží

Historickou budovu nádraží v Plzni čeká oprava za 720 milionů

Historickou památkově chráněnou budovu hlavního vlakového nádraží v Plzni čeká od příštího roku kompletní rekonstrukce. Správa železnic vyhlásila výběrové řízení na zhotovitele oprav, s nimiž by se mělo začít v březnu 2021. Trvat by měly dva a půl roku a předpokládané celkové náklady jsou 721 milionů korun, sdělila…

Původní trojská lávka před havárií - archivní záběr, zdroj fotolia.com

Trojská lávka se dnes otevírá. Náhrada spadlé trvala tři roky, zřícení řeší soud

Lávka, která přes 33 let spojovala Císařský ostrov s Trojou, se zřítila odpoledne 2. prosince 2017, zraněni tehdy byli čtyři lidé, z toho dva těžce. Co se týká příčiny pádu, nejčastěji se hovořilo o korozi nosných lan, skrytých uvnitř konstrukce. Tři týdny po zřícení nahradil lávku částečně přívoz, který nyní nahradí…

Hlavní nádraží - ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia.com

Odbavovací halu Hlavního nádraží v Praze je nutné znovu opravit

Odbavovací halu pražského Hlavního nádraží je potřeba po několika letech znovu kompletně opravit. Nákladná rekonstrukce za zhruba 800 milionů korun, kterou v roce 2011 na základě smlouvy s Českými drahami dokončila italská společnost Grandi Stazioni, nebyla kvalitní a musí se opakovat. Informoval o tom server…

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Partner tématu

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

Soutěž „Vyhraj tuhle káru“

Soutěž „Vyhraj tuhle káru“

SOUTĚŽ "VYHRAJ TUHLE KÁRU"

Vyfoť domov. HELUZ ocení vítěznou fotku tabletem Apple iPad

Vyfoť domov. HELUZ ocení vítěznou fotku tabletem Apple iPad

Společnost HELUZ opět vyhlásila tradiční fotografickou soutěž! Své snímky…

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA