REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Z Prahy do Vídně se pojede díky novému nádraží o 30 min. rychleji

Vlaky z Prahy do Vídně začnou od poloviny prosince zastavovat na vídeňském hlavním nádraží, které Rakušané začali v metropoli stavět již před osmi lety. Cesta se díky přestavbě vídeňského uzlu zkrátí z Prahy o půl hodiny na čtyři hodiny a deset minut.
Z Prahy do Vídně se pojede díky novému nádraží o 30 min. rychleji

Nové nádraží má však klíčový přínos pro Vídeň v tom, že všechny vlaky mohou nejen do centra metropole zajet, ale také jím projet, řekl dnes českým novinářům na prezentaci vedoucí projektu přestavby Vinzenz Friedel Kroner.

Nové nádraží totiž vzniklo na místě dvou koncových Ostbahnhof a Südbahnhof, kam přijel poslední vlak v roce 2009. Od té doby musela všechny vlaky pojmout okolní nádraží. "O řešení vídeňského uzlu se začalo hovořit už od roku 1899, ale trvalo více než 100 let, než se na něm začalo pracovat," řekl Kroner.

Regionální vlaky začaly na hlavním nádraží zastavovat už dřív, v prosinci se přidají dálkové vlaky. Všechno bude kompletně hotové až v příštím roce, na nádraží se stále pohybují dělníci a dodělávají řadu maličkostí. Cena za stavební práce se vyšplhala na jednu miliardu eur (27,5 mld korun). Nádraží však zabírá jen polovinu z uvolněné stohektarové plochy. Druhou polovinu si koupili investoři. "Investice se včetně nádraží pohybuje mezi čtyřmi a pěti miliardami eur a předpokládá se, že území by mělo být zastavěné v roce 2025," poznamenal Kroner.

O novém vídeňském nádraží se uvažovalo zhruba jedno století, podobnému termínu se blíží i řešení brněnského železničního uzlu. V případě Brna se uvažuje o dvou variantách nového nádraží, přičemž každá z nich by měla přijít odhadem na 20 miliard korun. Pokud by se nádraží přesunulo 800 metrů na jih, také v Brně by vznikla de facto nová čtvrť.

Nové vídeňské nádraží má v prvním patře pět nástupišť s deseti kolejemi, v přízemí vede dvojkolejná trasa pro metro a příměstské vlaky. V přízemí i v prvním patře jsou obchodní galerie, ve dvou podzemních podlažích je parkoviště s 800 místy a technické zázemí. Projektanti počítají s tím, že až bude nádraží v plném provozu, projede přes něj 1000 vlaků denně a projde 100.000 lidí.

Jako většina velkých stavebních projektů vzbudilo nové nádraží kontroverze, i proto rakouské dráhy zřídily u nádraží informační bod, takzvané Bahnorama včetně unikátní vyhlídkové věže. "Abychom předešli větším protestům, pořád jsme lidi informovali, co se děje a bude dít. Každý měsíc jsme pořádali setkání s občany místního vídeňského okresu," vysvětlil Kroner. Vyhlídková věž je však jen provizorní a poslední návštěvníci mají šanci se podívat na nádraží a Vídeň z nadhledu v prosinci.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Hoppi CZE, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons

Černé stavby u Novomlýnských nádrží: Dvě šetření ombudsmana potvrdila, že na stovky černých staveb jsou úřady krátké

V případě nepovolených staveb okolo nádrže Nové Mlýny u jihomoravské obce Přítluky se stavební úřad dostal podle zjištění veřejného ochránce práv do patové situace. Množství černých staveb s nejasným vlastnictvím v kombinaci s omezeným množstvím úředníků vedou k tomu, že stavební úřad nezvládá v řízeních o odstranění…

Elektroměr, ilustrační obrázek - zdroj fotolia, Gina Sanders

Distributoři musí během tří let instalovat chytré elektroměry

Až 850.000 odběratelům musí tuzemští distributoři do poloviny roku 2027 nainstalovat tzv. chytré elektroměry. Dnešním dnem jim začala tříletá lhůta, během níž mají tato zařízení bezplatně nainstalovat všem zákazníkům s roční spotřebou elektřiny nad šest megawatthodin (MWh). Chytré elektroměry mají zefektivnit řízení…

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia, ivanods

Novinky v dotacích na výměnu kotlů, které začnou platit od 1. září 2024

Domácnosti mají poslední příležitost zažádat o výhodnější podporu na výměnu kotlů 1. a 2. emisní třídy, jejichž platnost skončí 1. září. Poté už bude finanční příspěvek nižší o desítky tisíc korun. Zvýhodnění pro seniory a nízkopříjmové domácnosti ale zůstává zachováno. Novinkou je, že si od září mohou o finanční…

Zdroj: Fotolia, Andery Popov

Ceny starších domů v ČR meziročně i mezičtvrtletně zdražily

Ceny starších domů po rekonstrukci v Česku průměrně meziročně i mezičtvrtletně zdražily v prvním čtvrtletí o tři procenta. Průměrná cena byla 46.205 korun za metr čtvereční. Přestože většina větších měst a jejich okolí zaznamenala meziroční pokles cen, mezičtvrtletně u velké části z nich ceny vzrostly o procenta.…

Zdroj: Tisková zpráva MMR ČR

Program na obnovu a rozvoj Terezína a Josefova

Vláda schválila materiál MMR, který představuje další krok k obnově a rozvoji pevnostních měst Terezín a Josefov. Obsahuje hlavní teze desetiletého programu. Způsob financování záchrany akutně ohrožených objektů vláda schválila v září loňského roku. Pevnostním městům by v příštích 10 letech…

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia, jamrooferpix

Stovky nových bytů v Přerově. Město se chystá na příchod nových obyvatel

Přerov se s dostavbou dálnice D1 a velkým zájmem investorů o průmyslové zóny chystá na příliv nových obyvatel. Podle vedení radnice ve městě vznikne do pěti let několik set nových bytů. Stavět je budou soukromé firmy, ale i město, které má v plánu vybudovat na místě současného hotelového domu Strojař osm desítek…

Stavba - zdroj: fotolia

Experti: Užití AI ve stavebnictví je v počátcích, vhodná je pro státní správu

Využívání umělé inteligence (AI) ve stavebnictví je v České republice zatím v počáteční fázi. Kromě užití v jazykových modelech, tedy ve vytváření textů a slov, by technologii bylo možné použít například jako součást robotické výstavby. Největší přínos umělé inteligence ve stavebnictví může být v generativním…

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA