Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Z Prahy do Vídně se pojede díky novému nádraží o 30 min. rychleji

Vlaky z Prahy do Vídně začnou od poloviny prosince zastavovat na vídeňském hlavním nádraží, které Rakušané začali v metropoli stavět již před osmi lety. Cesta se díky přestavbě vídeňského uzlu zkrátí z Prahy o půl hodiny na čtyři hodiny a deset minut.
Z Prahy do Vídně se pojede díky novému nádraží o 30 min. rychleji

Nové nádraží má však klíčový přínos pro Vídeň v tom, že všechny vlaky mohou nejen do centra metropole zajet, ale také jím projet, řekl dnes českým novinářům na prezentaci vedoucí projektu přestavby Vinzenz Friedel Kroner.

Nové nádraží totiž vzniklo na místě dvou koncových Ostbahnhof a Südbahnhof, kam přijel poslední vlak v roce 2009. Od té doby musela všechny vlaky pojmout okolní nádraží. "O řešení vídeňského uzlu se začalo hovořit už od roku 1899, ale trvalo více než 100 let, než se na něm začalo pracovat," řekl Kroner.

Regionální vlaky začaly na hlavním nádraží zastavovat už dřív, v prosinci se přidají dálkové vlaky. Všechno bude kompletně hotové až v příštím roce, na nádraží se stále pohybují dělníci a dodělávají řadu maličkostí. Cena za stavební práce se vyšplhala na jednu miliardu eur (27,5 mld korun). Nádraží však zabírá jen polovinu z uvolněné stohektarové plochy. Druhou polovinu si koupili investoři. "Investice se včetně nádraží pohybuje mezi čtyřmi a pěti miliardami eur a předpokládá se, že území by mělo být zastavěné v roce 2025," poznamenal Kroner.

O novém vídeňském nádraží se uvažovalo zhruba jedno století, podobnému termínu se blíží i řešení brněnského železničního uzlu. V případě Brna se uvažuje o dvou variantách nového nádraží, přičemž každá z nich by měla přijít odhadem na 20 miliard korun. Pokud by se nádraží přesunulo 800 metrů na jih, také v Brně by vznikla de facto nová čtvrť.

Nové vídeňské nádraží má v prvním patře pět nástupišť s deseti kolejemi, v přízemí vede dvojkolejná trasa pro metro a příměstské vlaky. V přízemí i v prvním patře jsou obchodní galerie, ve dvou podzemních podlažích je parkoviště s 800 místy a technické zázemí. Projektanti počítají s tím, že až bude nádraží v plném provozu, projede přes něj 1000 vlaků denně a projde 100.000 lidí.

Jako většina velkých stavebních projektů vzbudilo nové nádraží kontroverze, i proto rakouské dráhy zřídily u nádraží informační bod, takzvané Bahnorama včetně unikátní vyhlídkové věže. "Abychom předešli větším protestům, pořád jsme lidi informovali, co se děje a bude dít. Každý měsíc jsme pořádali setkání s občany místního vídeňského okresu," vysvětlil Kroner. Vyhlídková věž je však jen provizorní a poslední návštěvníci mají šanci se podívat na nádraží a Vídeň z nadhledu v prosinci.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, Jim Vallee

Ekologové: Neschválení energetického zákona by byl krok zpět pro českou energetiku

Ekologické organizace, které oslovila ČTK, varují, že neschválení novely energetického zákona, známé jako lex plyn, by znamenalo krok zpět pro českou energetiku. Senát návrh ve středu večer vrátil Poslanecké sněmovně k projednání. Přestože senátoři nezpochybnili klíčové prvky normy, navrhli úpravy, zejména v oblasti…

Ilustrační obrázek, Adobestock, roman

Chaty a chalupy v pololetí zdražily meziročně o 8,8 % na 3,2 mil. Kč

České chaty a chalupy v letošním prvním pololetí zdražily v průměru o 8,8 procenta na 3,2 milionu korun. Nejnovější rekreační nemovitosti v nejlepších lokalitách se ale mohou prodávat i za 6,4 milionu korun, tedy o 12,3 procenta více než ve stejném období minulého roku. Zatímco loni před letní sezonou měl průměrný…

Měření energií, zdroj: Fotolia, andriano_cz

Spotřeba energií v Česku začala růst, vliv má počasí i pokles cen

Spotřeba energií v Česku začala růst. V prvním čtvrtletí letošního roku Češi zvýšili spotřebu elektřiny meziročně o 2,7 procenta, plynu pak dokonce o 14, 2 procenta. Skončilo tak období kontinuálních poklesů z posledních let. Dnes o tom informoval Energetický regulační úřad (ERÚ). Podle úřadu mělo vliv chladnější…

Elektrárna Počerady, foto: Jiří Zilvar

ČEZ: Výroba elektřiny z uhlí se stane nevýhodou na přelomu let 2027 a 2028

Produkce elektřiny z uhlí v elektrárnách společnosti ČEZ se podle současných prognóz stane ekonomicky nevýhodnou v období přelomu let 2027 a 2028. Důvodem jsou především rostoucí ceny emisních povolenek, které by v tomto termínu měly být dražší než vyrobená elektřina. Řekl to finanční ředitel ČEZ Martin Novák. Letos…

Ilustrační obrázek, fotolia, photonbleu

Nové bydlení a rozvoj obce? Nechceme, rozhodli obyvatelé v referendu

Obyvatelé Běstovic na Orlickoústecku se postavili proti bytové výstavbě v obci a přejí si změnu územního plánu, která by tomu zabránila. Rozhodli o tom v nedělním referendu. Jeho výsledky jsou platné a závazné, řekla to nezávislá starostka Denisa Balášová. Hlasování se zúčastnilo téměř 67 procent oprávněných voličů.…

Stavba, zdroj: fotolia, hellen-sergeyeva

Ve výstavbě bytů je patrný pozitivní trend. Developeři varují: Je to jen dočasné

Je patrný pozitivní trend ve výstavbě nových bytů v České republice, uvedli odborníci v reakci na březnové výsledky oboru, o kterých dnes informoval Český statistický úřad (ČSÚ). K oživení rezidenčního trhu podle nich pomohlo snížení úrokových sazeb a tedy pokles nákladů na financování nové výstavby. Problematické je…

V Ostravě vznikne nový justiční areál. Foto: Lukáš Kaboň. Zdroj: Magistrát města Ostravy

V Ostravě vznikne nový justiční areál

Moderní komplex vznikne v úzké spolupráci s městem, které vyčlení dostatečně velký pozemek na umístění areálu. Ten přinese lepší zázemí pro soudy, státní zastupitelství i další instituce.