REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Z Prahy do Vídně se pojede díky novému nádraží o 30 min. rychleji

Vlaky z Prahy do Vídně začnou od poloviny prosince zastavovat na vídeňském hlavním nádraží, které Rakušané začali v metropoli stavět již před osmi lety. Cesta se díky přestavbě vídeňského uzlu zkrátí z Prahy o půl hodiny na čtyři hodiny a deset minut.
Z Prahy do Vídně se pojede díky novému nádraží o 30 min. rychleji

Nové nádraží má však klíčový přínos pro Vídeň v tom, že všechny vlaky mohou nejen do centra metropole zajet, ale také jím projet, řekl dnes českým novinářům na prezentaci vedoucí projektu přestavby Vinzenz Friedel Kroner.

Nové nádraží totiž vzniklo na místě dvou koncových Ostbahnhof a Südbahnhof, kam přijel poslední vlak v roce 2009. Od té doby musela všechny vlaky pojmout okolní nádraží. "O řešení vídeňského uzlu se začalo hovořit už od roku 1899, ale trvalo více než 100 let, než se na něm začalo pracovat," řekl Kroner.

Regionální vlaky začaly na hlavním nádraží zastavovat už dřív, v prosinci se přidají dálkové vlaky. Všechno bude kompletně hotové až v příštím roce, na nádraží se stále pohybují dělníci a dodělávají řadu maličkostí. Cena za stavební práce se vyšplhala na jednu miliardu eur (27,5 mld korun). Nádraží však zabírá jen polovinu z uvolněné stohektarové plochy. Druhou polovinu si koupili investoři. "Investice se včetně nádraží pohybuje mezi čtyřmi a pěti miliardami eur a předpokládá se, že území by mělo být zastavěné v roce 2025," poznamenal Kroner.

O novém vídeňském nádraží se uvažovalo zhruba jedno století, podobnému termínu se blíží i řešení brněnského železničního uzlu. V případě Brna se uvažuje o dvou variantách nového nádraží, přičemž každá z nich by měla přijít odhadem na 20 miliard korun. Pokud by se nádraží přesunulo 800 metrů na jih, také v Brně by vznikla de facto nová čtvrť.

Nové vídeňské nádraží má v prvním patře pět nástupišť s deseti kolejemi, v přízemí vede dvojkolejná trasa pro metro a příměstské vlaky. V přízemí i v prvním patře jsou obchodní galerie, ve dvou podzemních podlažích je parkoviště s 800 místy a technické zázemí. Projektanti počítají s tím, že až bude nádraží v plném provozu, projede přes něj 1000 vlaků denně a projde 100.000 lidí.

Jako většina velkých stavebních projektů vzbudilo nové nádraží kontroverze, i proto rakouské dráhy zřídily u nádraží informační bod, takzvané Bahnorama včetně unikátní vyhlídkové věže. "Abychom předešli větším protestům, pořád jsme lidi informovali, co se děje a bude dít. Každý měsíc jsme pořádali setkání s občany místního vídeňského okresu," vysvětlil Kroner. Vyhlídková věž je však jen provizorní a poslední návštěvníci mají šanci se podívat na nádraží a Vídeň z nadhledu v prosinci.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

České stavebnictví si mezi zeměmi EU polepšilo o čtyři místa

České stavebnictví si mezi zeměmi EU polepšilo o čtyři místa

České stavebnictví bylo v letošním prvním pololetí s meziročním poklesem o 4,6 procenta mezi 26 zeměmi Evropské unie na 13. místě, údaje z Itálie a Kypru nejsou k dispozici. Meziročně si Česko polepšilo o čtyři místa, v porovnání s koncem prvního čtvrtletí na tom bylo stejně. Vyplývá to z údajů evropského…

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Obce: Projednávání stavebního zákona je v rozporu s legislativou

Postup projednávání nového stavebního zákona je v rozporu s legislativními pravidly vlády. Zákon neprošel řádným schvalovacím procesem, protože nebyl projednán s povinnými připomínkovými místy. Na tiskové konferenci to dnes řekl předseda Svazu měst a obcí (SMO) ČR František Lukl.

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Věřitelský výbor H-Systemu schválil první posudky na prodej bytů

Věřitelský výbor zkrachovalé společnosti H-System schválil prvních deset znaleckých posudků, které určily prodejní cenu bytů po H-Systemu v Horoměřicích u Prahy. Prodávat se bude 60 bytů, cena je známá zatím u deseti z nich. Jde o stejné byty 1+1 s předzahrádkou, která se u jednotlivých bytů liší plochou.

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Praha plánuje spalovat kaly vzniklé čištěním odpadních vod

Hlavní město plánuje v budoucnu spalovat kaly, které vznikají v Ústřední čistírně odpadních vod (ÚČOV) na Císařském ostrově. Radní dnes zadali městem vlastněné Pražské vodohospodářské společnosti (PVS), aby rozpracovala plán tzv. kalového hospodářství, který počítá se spalováním buď v Malešické spalovně, nebo v…

Původní trojská lávka před havárií - archivní záběr, zdroj fotolia.com

Zkoušky dnes prověří novou Trojskou lávku

Novou lávku propojující Troju s Císařským ostrovem dnes čekají zatěžovací zkoušky, které prověří její konstrukci. Stavba, která by podle dřívějších informací měla být uvedena do provozu do konce října a vyjde na 128 milionů korun, nahradila původní lávku, která se zřítila v prosinci 2017. Zraněni při tom byli čtyři…

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Zeměměřičský úřad bude vydávat otevřená data, změnu posoudí vláda

Zeměměřičský úřad bude poskytovat databázové údaje nebo státní mapy bezplatně jako otevřená data. Omezený přístup k nim bude pouze kvůli ochraně kritické infrastruktury podle krizového zákona. Změnu zavádí novela zeměměřičského zákona, kterou v pondělí projedná kabinet premiéra Andreje Babiše (ANO). Novela také…

Okruh Prahy, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Obchvat Prahy se nestaví, naposledy se rozrostl před 10 lety

Česká dálniční síť co do rozsahu i kvality velmi zaostává za vyspělou Evropou a přes mnohá prohlášení politiků v posledních desetiletích se rozrůstá velmi pomalu. Zemi stále chybí dálniční spojení se sousedním Rakouskem či okruh Prahy. Tato jedna z nejpotřebnějších dopravních staveb nadnárodního významu se naposledy…

Bratislava, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Slovenský průmysl zmírnil pokles, stavebnictví znovu propadlo

Tempo meziročního poklesu výkonů slovenského průmyslu bylo v červenci nejnižší od března, kdy v zemi propukla koronavirová krize. Stavebnictví ale opět zaznamenalo dvouciferný propad, oznámil dnes slovenský statistický úřad.

REKLAMA