Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Z Prahy do Vídně se pojede díky novému nádraží o 30 min. rychleji

Vlaky z Prahy do Vídně začnou od poloviny prosince zastavovat na vídeňském hlavním nádraží, které Rakušané začali v metropoli stavět již před osmi lety. Cesta se díky přestavbě vídeňského uzlu zkrátí z Prahy o půl hodiny na čtyři hodiny a deset minut.
Z Prahy do Vídně se pojede díky novému nádraží o 30 min. rychleji

Nové nádraží má však klíčový přínos pro Vídeň v tom, že všechny vlaky mohou nejen do centra metropole zajet, ale také jím projet, řekl dnes českým novinářům na prezentaci vedoucí projektu přestavby Vinzenz Friedel Kroner.

Nové nádraží totiž vzniklo na místě dvou koncových Ostbahnhof a Südbahnhof, kam přijel poslední vlak v roce 2009. Od té doby musela všechny vlaky pojmout okolní nádraží. "O řešení vídeňského uzlu se začalo hovořit už od roku 1899, ale trvalo více než 100 let, než se na něm začalo pracovat," řekl Kroner.

Regionální vlaky začaly na hlavním nádraží zastavovat už dřív, v prosinci se přidají dálkové vlaky. Všechno bude kompletně hotové až v příštím roce, na nádraží se stále pohybují dělníci a dodělávají řadu maličkostí. Cena za stavební práce se vyšplhala na jednu miliardu eur (27,5 mld korun). Nádraží však zabírá jen polovinu z uvolněné stohektarové plochy. Druhou polovinu si koupili investoři. "Investice se včetně nádraží pohybuje mezi čtyřmi a pěti miliardami eur a předpokládá se, že území by mělo být zastavěné v roce 2025," poznamenal Kroner.

O novém vídeňském nádraží se uvažovalo zhruba jedno století, podobnému termínu se blíží i řešení brněnského železničního uzlu. V případě Brna se uvažuje o dvou variantách nového nádraží, přičemž každá z nich by měla přijít odhadem na 20 miliard korun. Pokud by se nádraží přesunulo 800 metrů na jih, také v Brně by vznikla de facto nová čtvrť.

Nové vídeňské nádraží má v prvním patře pět nástupišť s deseti kolejemi, v přízemí vede dvojkolejná trasa pro metro a příměstské vlaky. V přízemí i v prvním patře jsou obchodní galerie, ve dvou podzemních podlažích je parkoviště s 800 místy a technické zázemí. Projektanti počítají s tím, že až bude nádraží v plném provozu, projede přes něj 1000 vlaků denně a projde 100.000 lidí.

Jako většina velkých stavebních projektů vzbudilo nové nádraží kontroverze, i proto rakouské dráhy zřídily u nádraží informační bod, takzvané Bahnorama včetně unikátní vyhlídkové věže. "Abychom předešli větším protestům, pořád jsme lidi informovali, co se děje a bude dít. Každý měsíc jsme pořádali setkání s občany místního vídeňského okresu," vysvětlil Kroner. Vyhlídková věž je však jen provizorní a poslední návštěvníci mají šanci se podívat na nádraží a Vídeň z nadhledu v prosinci.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Náchod, foto redakce

Náchod vybuduje do tří let téměř 30 nájemních bytů za více než 160 milionů korun

Dvacetitisícový Náchod vybuduje do tři let téměř 30 nájemních bytů za více než 160 milionů korun. První osm bytů vznikne přestavbou domu v ulici Odboje a dalších 21 bytů v novostavbě v lokalitě Nová Tepna. První z projektů by mohl začít na podzim a druhý v roce 2027. Řekla to mluvčí radnice Nina Adlof. Podle ní…

Bytový dům, Ilustrační obrázek, zdroj:vojtech-herout, Fotolia

Češi jsou spokojeni se svou bytovou situací, připouští ale finanční náročnost

Skoro dvě třetiny Čechů jsou spokojené se svou současnou bytovou situací, častěji lidé, kteří mají vlastní nemovitost. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ipsos. Dvě pětiny populace by nejraději bydlely v rodinném domě mimo město či předměstí. Většina lidí ale pociťuje zdražování na realitním trhu a většina také…

Hradec Králové, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, PHB.cz

Výstavba bytů v hradeckém kraji loni klesla o 18 %, byla nejnižší od roku 2015

Výstavba bytů v Královéhradeckém kraji loni meziročně klesla o 18 procent a byla nejnižší za posledních devět let. Investoři loni zahájili stavbu 1269 bytů, zatímco předloni rozestavěli 1549 bytů. Méně bytů se v kraji rozestavělo naposledy v roce 2015. Propadla se výstavba bytů v bytových i rodinných domech.

Současný stav kolonády v náchodské Bělovsi již dřívější slávu připomíná jen v malých fragmentech, zdroj redakce

V náchodské Bělovsi začala rekonstrukce historické kolonády IDA za 24 mil. Kč

V areálu Velkých lázní v náchodské městské části Běloves začala rekonstrukce historické kolonády IDA. Oprava budovy a navazujícího prostranství by měla stát 24,2 milionu korun. ČTK to dnes řekli zástupci radnice. Stavební práce zajistí vrchlabská společnost B.C.M. company. Hotovo má být v červenci 2026, což platí i…

Ilustrační obrázek, zdroj: anton-gvozdikov, Fotolia

Brno nesouhlasí s návrhem novely zákona. Má omezit městské stavební předpisy

Vedení Brna se vymezilo proti návrhu novely zákona, která by omezila pravomoci radnic ovlivňovat městské stavební předpisy. Její schválení by mohlo zásadně ohrozit udržitelný rozvoj velkých měst, uvedla dnes v tiskové zprávě primátorka Markéta Vaňková (ODS). Návrh je součástí novely energetického zákona, která je…