REKLAMA

Opravy historických budov a reklama na nich

V pořadu Třináctka plus Českého rozhlasu Regina odpovídal Jiří Skalický, ředitel odboru památkové péče pražského Magistrátu. J. Skalický mimo jiné řekl, že granty se v roce 2015 zvýší o 5 mil. Kč., a budou dále platit dosavadní kritéria a upřesnil.
Dlouhodobě kritizovaný historický dům v desolátním stavu na Palachově náměstí v Praze, foto D.Kopačková

„Granty poskytneme na obnovu nemovitostí, které jsou památkovými objekty nebo jsou v památkových zónách, zejména na statické zabezpečení, opravu fasád, krovů a střech. Nově budou granty poskytnuty i na restaurování věcí movitých, podmínkou je, aby byly po dobu 5 let veřejně přístupné. Jedná se o sochy, sbírkové předměty, obrazy…“

„Sbíráme žádosti, ukončení 25. 11. 2014. Chtěli bychom žadatele uspokojit v max. možné míře a uplatňujeme systémový přístup v koordinaci s Ministerstvem kultury a městskými částmi, aby byl efekt finanční pomoci co největší.“

Špatný stav řady historických objektů

Objekt barokního statku Malovanka, na který se ptal jeden z posluchačů, je podle J. Skalického jen příkladem podobně zanedbaných usedlostí a objektů. „Problémy jsou důsledkem vlastnických vztahů. Nemovitosti byly mnohdy zakoupeny ze spekulativních důvodů. Majitelé čekají, až spadne a bude zrušena památková ochrana a pak si tam postaví, co chtějí. Nařizujeme opatření, udělujeme pokuty, ale asi se stále majitelům vyplatí počkat. Snad pomůže i novela památkového zákona, která se nyní projednává na úrovni krajů. Slibujeme si od novely velký posun, který reaguje na společenskou objednávku, ale na druhou stranu je tu velký tlak lobbistických skupin“, řekl Skalický.

Ředitel Skalický komentoval také situaci reklamy na Královské cestě a jednoznačně se přiklonil k názoru, že celá památková rezervace by měla být vyčištěna od černé reklamy. „Máme pravidla pro reklamu, spolupracujeme s odborem dopravy a živnostenským odborem, máme nové pracovní skupiny. Někde narážíme opět na vlastnické vztahy, ale např. sloupy pronajímala agentura a peníze ani nešly do rozpočtu. Prioritou je proto řádné zasmluvnění a zúčtování. Město začalo skutečný boj s nelegální reklamou a začalo u sebe,“ řekl Skalický. Největší kritika směřuje do oblasti Václavské náměstí a Příkopy. Pro dobrý příklad stačí porovnání s kultivovanou Pařížskou ulicí.

Sdílet / hodnotit tento článek

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist