REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

MOL vybuduje závod na výrobu gumoasfaltu, vozovky z něj mají vyšší nosnost

V rafinérii Zala v západomaďarském městě Zalaegerszeg položili základní kámen nového závodu na výrobu gumoasfaltu - asfaltu modifikovaného pryžovým granulátem. Výrobní kapacita závodu umožní ročně výstavbu 200 kilometrů dvouproudých silnic.
MOL vybuduje závod na výrobu gumoasfaltu, vozovky z něj mají vyšší nosnost

Vozovky z gumoasfaltu mají vyšší nosnost, delší životnost a netvoří se na nich výmoly. Tři čtvrtiny investic ve výši 3 mld. HUF (10,3 mil. USD) pokryje Skupina MOL z vlastních zdrojů a čtvrtina je financována prostřednictvím maďarského státního programu na podporu firemních investic. Závod každý rok zrecykluje přibližně půl milionu použitých pneumatik a vyráběný gumoasfalt bude mít ochrannou známku ekologického výrobku.

Základní kámen nového závodu na výrobu gumoasfaltu položili maďarský ministr financí Mihály Varga, starosta Zalaegerszegu Zoltán Balaicz a předseda představenstva a generální ředitel Skupiny MOL Zsolt Hernádi. Závod s roční kapacitou 20 000 tun gumoasfaltu začne vyrábět příští rok. Gumoasfalt bude využit na budování trvalejších asfaltových vozovek s vyšší nosností a nižšími náklady na údržbu. Trvanlivost dobře ilustruje skutečnost, že na žádné z experimentálních komunikací z gumoasfaltu nejsou výmoly, přestože nejstarší má již 15 let.

Gumoasfalt vyráběný ekologickou technologií je primárně určen pro maďarský trh na výstavbu silnic. Patentovaná technologie je výsledkem spolupráce Skupiny MOL a Panonské univerzity. Nový závod, vybudovaný s investicí ve výši 10,3 mil. USD, využije ročně na výrobu gumoasfaltu 3 000 tun gumové drtě a přispěje k recyklaci přibližně půl milionu použitých automobilových pneumatik. Toto množství představuje 8-10 % ročního odpadu z použitých pneumatik v Maďarsku. Výroba 20 000 tun gumoasfaltu ročně umožní výstavbu 200 kilometrů dvouproudých silnic nebo opravu horní vrstvy 600 kilometrů dvouproudých cest.

"Maďarská vláda poskytne Skupině MOL částku 750 mil. HUF v rámci programu na podporu firemních investic. Výstavba nového závodu přispěje ke kvalitnějším cestám v Maďarsku," uvedl maďarský ministr financí Mihály Varga během slavnostního položení základního kamene.

"V naší strategii 2030 se zaměřujeme na výrobu ekologických inovativních výrobků. Jsme jedinou společností v regionu střední a východní Evropy, která disponuje patentem na technologii výroby gumoasfaltu chráněným autorskými právy. Podle našich výpočtů mohou být náklady na výstavbu a údržbu silnic během jejich
třicetiletého životního cyklu až o 30 % nižší. Právě úspora nákladů bude stimulovat široké využití gumoasfaltu v národní ekonomice. Zároveň gumoasfalt chrání životní prostředí. Prostřednictvím tohoto produktu přispěje Skupina MOL v Maďarsku k méně hlučným cestám bez výmolů,"
uvedl Zsolt Hernádi, předseda představenstva a generální ředitel Skupiny MOL.

Skupina MOL zpracovává uhlovodíky v regionu Zala již osm desetiletí a přes 65 let tam provozuje rafinérii. Závod na výrobu gumoasfaltu s roční kapacitou 5 000 tun vznikl v roce 2012. Vybudování nového závodu se čtyřnásobnou kapacitou je reakcí na vysokou poptávku. Nový závod přispěje k efektivnímu provozování rafinérie Zala a zachování pracovních míst. Rafinerie v současnosti zaměstnává asi 100 pracovníků. Během uplynulých šesti let bylo v Maďarsku s použitím gumoasfaltu vybudováno nebo opraveno 60 kilometrů silničních úseků a využila se na to drť z přibližně 150 000 použitých pneumatik.

Výhody výstavby gumoasfaltových silnic ve srovnání s konvenčním asfaltem

  • Přibližně 1,5 krát delší životní cyklus
  • Jeho únavové vlastnosti jsou vynikající, takže asfaltová cesta je méně popraskaná
  • Větší nosnost, nižší tendence trhání
  • Vynikající přilnavost k minerálům snižuje možnost tvorby výmolů
  • Delší životnost a lepší odolnost vůči vlivům prostředí vedou k nižším nákladům na údržbu
  • Je možné dosáhnout významně nižší hlučnost cesty, takže není vždy nutné budovat protihlukové stěny.
  • Zvýšená dopravní bezpečnost díky zkrácení brzdné dráhy, což má významný vliv na zmírnění rizik, zejména v deštivém počasí nebo v blízkosti přechodů pro chodce
  • Použití nového materiálu - odpadních automobilových pneumatik na výstavbu silnic přispívá k udržitelnému hospodářskému rozvoji
  • Recykluje odpadové gumové materiály v souladu se směrnicemi EU. Při zohlednění rozsahu výstavby silnic znamená použití gumoasfaltu pro národní ekonomiku velké výhody

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Obchvat, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Praha letos zahájí geologický průzkum pro dostavbu okruhu

Pražský magistrát v letošním roce zahájí geologický průzkum nutný pro dokončení úseku městského okruhu z Pelc-Tyrolky do Štěrbohol. Bude potřeba vyhloubit desítky sond. V rozhovoru to řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Chybějící úsek známý jako Vlasta bude měřit 10,3 kilometru, z toho větší část ...

Metro, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Metro D: Pražský dopravní podnik vypíše tendr na první úsek

Pražský dopravní podnik (DPP) dnes vypíše veřejnou zakázku na první část nové linky metra D, která zahrnuje přestupní stanici na Pankráci, novou stanici Olbrachtova a tunely mezi nimi. Doba výstavby má být 7,5 roku a předpokládaná hodnota zakázky činí 10,8 miliardy korun bez DPH. Informoval o tom projektový manažer ...

Obchvat, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Obchvat Karviné se má začít stavět na jaře, ŘSD hodnotí nabídky

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje na jaro zahájení stavby obchvatu Karviné. Nyní vyhodnocuje nabídky, které podali uchazeči o zakázku. Předpokládaná cena stavby je bez DPH 1,106 miliardy korun. Vyplývá to z informací na internetových stránkách ŘSD. Mluvčí karvinské radnice Lukáš Hudeček řekl, že město doufá, ...

Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Dva severní úseky Pražského okruhu budou mít jeden proces EIA

Plánované úseky Pražského okruhu mezi Suchdolem a Březiněvsí a mezi Suchdolem a Ruzyní budou mít společný posudek vlivů na životní prostředí (EIA). Vyplývá to z databáze EIA. Jako první by se měl začít stavět prvně zmíněný úsek, označovaný 519, a to v roce 2024. O rok později by měla začít stavba části 518. Nejblíže ...

Hyperloop nebude jen o super-rychlé přepravě. Jaký obrázek nabízí budoucnost?

Hyperloop nebude jen o super-rychlé přepravě. Jaký obrázek nabízí budoucnost?

Hodně se o něm mluví, a ještě více píše, ale jen málokdo měl zatím možnost zvědět o něm něco konkrétního. Hyperloop, coby koncept vysokorychlostního transportního systému, prostě vzbuzuje zvědavost i kontroverze, byť představa cestování rychlostí 460 kilometrů v hodině se jeví přinejmenším lákavá.

REKLAMA