REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

MOL vybuduje závod na výrobu gumoasfaltu, vozovky z něj mají vyšší nosnost

V rafinérii Zala v západomaďarském městě Zalaegerszeg položili základní kámen nového závodu na výrobu gumoasfaltu - asfaltu modifikovaného pryžovým granulátem. Výrobní kapacita závodu umožní ročně výstavbu 200 kilometrů dvouproudých silnic.
MOL vybuduje závod na výrobu gumoasfaltu, vozovky z něj mají vyšší nosnost

Vozovky z gumoasfaltu mají vyšší nosnost, delší životnost a netvoří se na nich výmoly. Tři čtvrtiny investic ve výši 3 mld. HUF (10,3 mil. USD) pokryje Skupina MOL z vlastních zdrojů a čtvrtina je financována prostřednictvím maďarského státního programu na podporu firemních investic. Závod každý rok zrecykluje přibližně půl milionu použitých pneumatik a vyráběný gumoasfalt bude mít ochrannou známku ekologického výrobku.

Základní kámen nového závodu na výrobu gumoasfaltu položili maďarský ministr financí Mihály Varga, starosta Zalaegerszegu Zoltán Balaicz a předseda představenstva a generální ředitel Skupiny MOL Zsolt Hernádi. Závod s roční kapacitou 20 000 tun gumoasfaltu začne vyrábět příští rok. Gumoasfalt bude využit na budování trvalejších asfaltových vozovek s vyšší nosností a nižšími náklady na údržbu. Trvanlivost dobře ilustruje skutečnost, že na žádné z experimentálních komunikací z gumoasfaltu nejsou výmoly, přestože nejstarší má již 15 let.

Gumoasfalt vyráběný ekologickou technologií je primárně určen pro maďarský trh na výstavbu silnic. Patentovaná technologie je výsledkem spolupráce Skupiny MOL a Panonské univerzity. Nový závod, vybudovaný s investicí ve výši 10,3 mil. USD, využije ročně na výrobu gumoasfaltu 3 000 tun gumové drtě a přispěje k recyklaci přibližně půl milionu použitých automobilových pneumatik. Toto množství představuje 8-10 % ročního odpadu z použitých pneumatik v Maďarsku. Výroba 20 000 tun gumoasfaltu ročně umožní výstavbu 200 kilometrů dvouproudých silnic nebo opravu horní vrstvy 600 kilometrů dvouproudých cest.

"Maďarská vláda poskytne Skupině MOL částku 750 mil. HUF v rámci programu na podporu firemních investic. Výstavba nového závodu přispěje ke kvalitnějším cestám v Maďarsku," uvedl maďarský ministr financí Mihály Varga během slavnostního položení základního kamene.

"V naší strategii 2030 se zaměřujeme na výrobu ekologických inovativních výrobků. Jsme jedinou společností v regionu střední a východní Evropy, která disponuje patentem na technologii výroby gumoasfaltu chráněným autorskými právy. Podle našich výpočtů mohou být náklady na výstavbu a údržbu silnic během jejich
třicetiletého životního cyklu až o 30 % nižší. Právě úspora nákladů bude stimulovat široké využití gumoasfaltu v národní ekonomice. Zároveň gumoasfalt chrání životní prostředí. Prostřednictvím tohoto produktu přispěje Skupina MOL v Maďarsku k méně hlučným cestám bez výmolů,"
uvedl Zsolt Hernádi, předseda představenstva a generální ředitel Skupiny MOL.

Skupina MOL zpracovává uhlovodíky v regionu Zala již osm desetiletí a přes 65 let tam provozuje rafinérii. Závod na výrobu gumoasfaltu s roční kapacitou 5 000 tun vznikl v roce 2012. Vybudování nového závodu se čtyřnásobnou kapacitou je reakcí na vysokou poptávku. Nový závod přispěje k efektivnímu provozování rafinérie Zala a zachování pracovních míst. Rafinerie v současnosti zaměstnává asi 100 pracovníků. Během uplynulých šesti let bylo v Maďarsku s použitím gumoasfaltu vybudováno nebo opraveno 60 kilometrů silničních úseků a využila se na to drť z přibližně 150 000 použitých pneumatik.

Výhody výstavby gumoasfaltových silnic ve srovnání s konvenčním asfaltem

  • Přibližně 1,5 krát delší životní cyklus
  • Jeho únavové vlastnosti jsou vynikající, takže asfaltová cesta je méně popraskaná
  • Větší nosnost, nižší tendence trhání
  • Vynikající přilnavost k minerálům snižuje možnost tvorby výmolů
  • Delší životnost a lepší odolnost vůči vlivům prostředí vedou k nižším nákladům na údržbu
  • Je možné dosáhnout významně nižší hlučnost cesty, takže není vždy nutné budovat protihlukové stěny.
  • Zvýšená dopravní bezpečnost díky zkrácení brzdné dráhy, což má významný vliv na zmírnění rizik, zejména v deštivém počasí nebo v blízkosti přechodů pro chodce
  • Použití nového materiálu - odpadních automobilových pneumatik na výstavbu silnic přispívá k udržitelnému hospodářskému rozvoji
  • Recykluje odpadové gumové materiály v souladu se směrnicemi EU. Při zohlednění rozsahu výstavby silnic znamená použití gumoasfaltu pro národní ekonomiku velké výhody

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Praha připravuje osm P+R parkovacích domů pro téměř 5000 aut

Hlavní město připravuje stavbu osmi domů pro potřeby P+R záchytných parkovišť, které by měly celkem pojmout téměř 5000 aut. Letos by se měly začít stavět dva, a to na Černém Mostě a v Nových Butovicích. Zároveň magistrát plánuje letos zahájit stavbu dvou klasických záchytných parkovišť v Kyjích a v Hostivaři, celkem ...

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Na D8 na Litoměřicku se vrátí dělníci, řidiče čekají omezení

Řidiči musejí od víkendu opět počítat s omezením provozu na dálnici D8 na Litoměřicku. Dělníci se totiž po zimní přestávce vrátí na jedenáctikilometrový opravovaný úsek. Dnes zahájí stavební práce. Sdělil to mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

Cyklostezka, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Brno chce cyklostezkami propojit jihovýchod se středem města

Brno chce za 15 milionů postavit dvě cyklostezky, které spojí jihovýchodní část města s centrem. Jedna propojí ulice Pod Sídlištěm a Podstránská a druhá Olomouckou s Nezamyslovu. Primátorka Brna Markéta Vaňková (ODS) novinářům řekla, že by mohly být stavby hotové za dva roky. Cílem je zvýšit bezpečnost cyklistů a ...

Most, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Z mostů hradeckého kraje je 15 procent ve špatném stavu

Z celkového počtu 868 mostů ve vlastnictví Královéhradeckého kraje je ve špatném nebo havarijním stavu 15 procent z nich. Do kategorie mostu ve špatném stavu spadá sto mostů, ve velmi špatném je 31 a v havarijním stavu jsou dva mosty. Kraj na opravy mostů vynakládá v průměru 64 milionů korun ročně, což je ...

Foto: Zaha Hadid Architects (ZHA)

Evropský dopravní projekt století

Rail Baltica je občas nazývána projektem století, a minimálně mezi Finskem, Lotyšskem, Estonskem, Litvou a Polskem tomu tak skutečně je. Je to železniční stavba, která ze dvou, severní a střední Evropy udělá jednu, dopravně propojenou. I proto do celého projektu masivně investuje Evropská unie, v rámci rozvoje ...

REKLAMA