REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

MOL vybuduje závod na výrobu gumoasfaltu, vozovky z něj mají vyšší nosnost

V rafinérii Zala v západomaďarském městě Zalaegerszeg položili základní kámen nového závodu na výrobu gumoasfaltu - asfaltu modifikovaného pryžovým granulátem. Výrobní kapacita závodu umožní ročně výstavbu 200 kilometrů dvouproudých silnic.
MOL vybuduje závod na výrobu gumoasfaltu, vozovky z něj mají vyšší nosnost

Vozovky z gumoasfaltu mají vyšší nosnost, delší životnost a netvoří se na nich výmoly. Tři čtvrtiny investic ve výši 3 mld. HUF (10,3 mil. USD) pokryje Skupina MOL z vlastních zdrojů a čtvrtina je financována prostřednictvím maďarského státního programu na podporu firemních investic. Závod každý rok zrecykluje přibližně půl milionu použitých pneumatik a vyráběný gumoasfalt bude mít ochrannou známku ekologického výrobku.

Základní kámen nového závodu na výrobu gumoasfaltu položili maďarský ministr financí Mihály Varga, starosta Zalaegerszegu Zoltán Balaicz a předseda představenstva a generální ředitel Skupiny MOL Zsolt Hernádi. Závod s roční kapacitou 20 000 tun gumoasfaltu začne vyrábět příští rok. Gumoasfalt bude využit na budování trvalejších asfaltových vozovek s vyšší nosností a nižšími náklady na údržbu. Trvanlivost dobře ilustruje skutečnost, že na žádné z experimentálních komunikací z gumoasfaltu nejsou výmoly, přestože nejstarší má již 15 let.

Gumoasfalt vyráběný ekologickou technologií je primárně určen pro maďarský trh na výstavbu silnic. Patentovaná technologie je výsledkem spolupráce Skupiny MOL a Panonské univerzity. Nový závod, vybudovaný s investicí ve výši 10,3 mil. USD, využije ročně na výrobu gumoasfaltu 3 000 tun gumové drtě a přispěje k recyklaci přibližně půl milionu použitých automobilových pneumatik. Toto množství představuje 8-10 % ročního odpadu z použitých pneumatik v Maďarsku. Výroba 20 000 tun gumoasfaltu ročně umožní výstavbu 200 kilometrů dvouproudých silnic nebo opravu horní vrstvy 600 kilometrů dvouproudých cest.

"Maďarská vláda poskytne Skupině MOL částku 750 mil. HUF v rámci programu na podporu firemních investic. Výstavba nového závodu přispěje ke kvalitnějším cestám v Maďarsku," uvedl maďarský ministr financí Mihály Varga během slavnostního položení základního kamene.

"V naší strategii 2030 se zaměřujeme na výrobu ekologických inovativních výrobků. Jsme jedinou společností v regionu střední a východní Evropy, která disponuje patentem na technologii výroby gumoasfaltu chráněným autorskými právy. Podle našich výpočtů mohou být náklady na výstavbu a údržbu silnic během jejich
třicetiletého životního cyklu až o 30 % nižší. Právě úspora nákladů bude stimulovat široké využití gumoasfaltu v národní ekonomice. Zároveň gumoasfalt chrání životní prostředí. Prostřednictvím tohoto produktu přispěje Skupina MOL v Maďarsku k méně hlučným cestám bez výmolů,"
uvedl Zsolt Hernádi, předseda představenstva a generální ředitel Skupiny MOL.

Skupina MOL zpracovává uhlovodíky v regionu Zala již osm desetiletí a přes 65 let tam provozuje rafinérii. Závod na výrobu gumoasfaltu s roční kapacitou 5 000 tun vznikl v roce 2012. Vybudování nového závodu se čtyřnásobnou kapacitou je reakcí na vysokou poptávku. Nový závod přispěje k efektivnímu provozování rafinérie Zala a zachování pracovních míst. Rafinerie v současnosti zaměstnává asi 100 pracovníků. Během uplynulých šesti let bylo v Maďarsku s použitím gumoasfaltu vybudováno nebo opraveno 60 kilometrů silničních úseků a využila se na to drť z přibližně 150 000 použitých pneumatik.

Výhody výstavby gumoasfaltových silnic ve srovnání s konvenčním asfaltem

  • Přibližně 1,5 krát delší životní cyklus
  • Jeho únavové vlastnosti jsou vynikající, takže asfaltová cesta je méně popraskaná
  • Větší nosnost, nižší tendence trhání
  • Vynikající přilnavost k minerálům snižuje možnost tvorby výmolů
  • Delší životnost a lepší odolnost vůči vlivům prostředí vedou k nižším nákladům na údržbu
  • Je možné dosáhnout významně nižší hlučnost cesty, takže není vždy nutné budovat protihlukové stěny.
  • Zvýšená dopravní bezpečnost díky zkrácení brzdné dráhy, což má významný vliv na zmírnění rizik, zejména v deštivém počasí nebo v blízkosti přechodů pro chodce
  • Použití nového materiálu - odpadních automobilových pneumatik na výstavbu silnic přispívá k udržitelnému hospodářskému rozvoji
  • Recykluje odpadové gumové materiály v souladu se směrnicemi EU. Při zohlednění rozsahu výstavby silnic znamená použití gumoasfaltu pro národní ekonomiku velké výhody

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Nový návrh Hlavního nádraží v Praze, historická fantova budova vlevo, uprostřed magistrála, vlevo část nového zastřešení. Zdroj: CAMP

Nová éra železnice v Praze: Proměny tří nádraží budí emoce

Změna je život. Proměnou procházejí též ikonické stavby hlavního města. Ne vždy se ovšem nápady renomovaných architektů těší veřejné podpoře. Pojďme se podívat na proměny Hlavního, Masarykova a Smíchovského nádraží.

Libeňský most, archivní záběr, foto: Jakub Kopecký

Zavřenou část Libeňského mostu odborníci doporučili zbourat

Odborníci doporučili zbourat nyní uzavřený tzv. inundační most u pražské Palmovky, který je součástí Libeňského soumostí. Silničáři počkají na platné stavební povolení a pak zahájí demolici mostu. Práce by mohly začít letos v dubnu. Dnes to řekla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

Foto: Martin Opatrný, Mluvčí dostavby Pražského okruhu

Pět nejčastějších mýtů o pražském okruhu

Původní návrhy na vybudování dálničního okruhu kolem Prahy sahají až před první světovou válku. Plány na výstavbu Pražského okruhu se začaly významněji rozvíjet teprve po roce 1989, a od té doby byla jeho dostavba postupně projednávána, přepracovávána a realizována s různými problémy a zpožděními. Není…

REKLAMA