Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Záměna názvu produktu a značky ve stavebnictví je častá. Neznalost vede k záměnám

Pokud konkurence využívá cizí značku, o které tvrdí, že zlidověla, může se dopustit nekalosoutěžního jednání. V případě, že používá k označení produktu název cizí značky spotřebitel, ale k žádnému porušení zákona nedochází. Pro prodejce nebo řemeslníka však může být matoucí.
Zdroj: Fotolia.com

České firmy se potýkají s neznalostí zákazníků, kteří poptávají jejich produkty pod názvem konkurence

„Se zobecňováním a zaměňováním názvů se v našem oboru setkáváme běžně. Segment stavebnictví má svůj specifický slovník, a klient-laik se tak může v termínech ztrácet. Aby si pojmenování produktu usnadnil, osvojí si název značky, který je pro něj jednodušší k zapamatování. Záleží ale na vztahu klienta a projektanta. Právě on by měl z komunikace správně vycítit, zda má jeho zákazník na mysli konkrétní značku, nebo jí jen obecně nazývá nějaký produkt,“ vysvětluje Josef Pivoda, člen České komory autorizovaných inženýrů a techniků.

Problém zaměňování názvů produktů za konkurenční značky pociťuje řada výrobců

Například český výrobce sanitární techniky, společnost AlcaPlast k problému uvádí: „Naši zákazníci mají největší potíže s pojmenováním WC modulů, které se využívají pro závěsné toalety. Správný název těchto modulů zní předstěnové instalační systémy. Takové označení je však těžko zapamatovatelné,“ podotýká projektový manažer společnosti AlcaPlast Martin Jurkovič s tím, že zákazníci WC moduly běžně nesprávně označují Geberit. Tedy názvem konkurenčního zahraničního výrobce. „Přestože čeští zákazníci běžně dávají přednost tuzemským výrobkům kvůli kvalitě, dostupnosti zboží a dobrému servisu, často nejsou schopni prodejcům vysvětlit, o jaký produkt mají zájem,“ dodává Jurkovič.

„Setkáváme se zejména se zaměňováním názvu našich zdících bloků Sendwix. Lidé je označují jako Ytong, přestože jediným společným prvkem obou výrobků je bílá barva. Vlastnostmi se však od sebe produkty výrazně liší,“ popisuje Marek Žídek, obchodní ředitel společnosti KM BETA. Jak dodává, účinným nástrojem pro boj s takovými záměnami je zvýšená propagace, a především trpělivé vysvětlování výhod proti konkurenčním značkám. S tím souhlasí i Jurkovič. „Kromě koncových klientů školíme také odborníky. Chybování v názvech je lidské, ale jsem přesvědčen, že na straně profesionálů by k němu nemělo docházet.“

Právní spory jsou vzácností

Záměna názvu produktu za známou značku je odborně nazývána apelativizace. Cílené zneužívání známého názvu firmy v názvu konkurenčního produktu je trestné a jedná se o nekalou soutěž. Tuzemské firmy se však potýkají s opačným problémem, kdy zákazníci jejich produkty označují názvem konkurence z nevědomosti. Tento problém pak právně postižitelný není. „Pokud konkurence využívá cizí značku, o které tvrdí, že zlidověla, může se dopustit nekalosoutěžního jednání. To by se dalo považovat za parazitování na dobré pověsti cizího produktu a pak má spor smysl,“ vysvětluje Vít Křížka z advokátní kanceláře Křížka Kuckirová Legal. „V případě, že používá k označení produktu název cizí značky spotřebitel, ale k žádnému porušení zákona nedochází. Jediné, co může společnost, kterou tento jev poškozuje, udělat, je intenzivnější propagace a osvěta vlastních produktů,“ uzavírá Křížka.  

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Stavba

Foto: Petr Bohuslávek, TZB-info

Zateplujeme, 5. díl: Natažení omítky

Omítka vytváří konečný vzhled zateplení, proto musí být natažena pečlivě a v jednom záběru, aby měla po celé fasádě jednotnou strukturu a barvu. U natahování omítky se nedělají žádné pracovní spáry. Byly by na dokončené fasádě vidět, a to nechceme.

Zdroj: CAMP, IPR, MHMP

Metropolitní plán byl zveřejněn a představen veřejnosti. Na podzim se uskuteční veřejná projednání a schvalovat se bude za rok

Metropolitní plán zamezuje rozrůstání Prahy do okolní krajiny, chrání přírodu, jasně nastavuje maximální povolenou výšku staveb, ctí veřejná prostranství a charakter pražských lokalit. Soustředí se i revitalizace starých průmyslových areálů, podporuje jejich citlivou proměnu v moderní městské čtvrti,…

Foto: Veronika Raffajová

Mezi Srnky můžete zavítat i v Praze. Osobité bistro na Vinohradech

Bistro Mezi Srnky se nachází v nedávno zrekonstruovaném činžovním domě s historizující fasádou z konce 19. století nedaleko náměstí Míru na pražských Vinohradech. Skládá se ze dvou vzájemně propojených místností, z nichž každá má svůj specifický charakter.

Ilustrační obrázek, zdroj: fotoschlick, Fotolia

Nový Bor připravuje výstavbu bytového domu ze dřeva, hledá dodavatele

Výstavbu bytového domu ze dřeva připravují v Novém Boru na Českolipsku, město hledá dodavatele. Náklady na dřevostavbu s deseti byty odhadli projektanti na více než 70 milionů korun. Lhůta pro nabídky končí 3. listopadu. Podobné projekty jsou zatím v Česku ojedinělé, podle údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) loni…

Foto: Petr Bohuslávek, TZB-info

Zateplujeme, 4. díl: Stěrkování tepelné izolace

Stěrkování, čili provádění tzv. základní vrstvy zateplovacího systému, je technologicky nejsložitější krok. Na jeho kvalitě ale z velké části záleží životnost zateplovacího systému. Skleněná síťovina, neboli také perlinka se zatírá do předem nanesené stěrkové hmoty a další vrstvou stěrky se zakrývá.

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Nový stavební zákon srozumitelně

Příručka Nový stavební zákon srozumitelně

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Výstavba a rozvoj měst a obcí 2025

Výstavba a rozvoj měst a obcí 2025

Inspirace pro starosty a zastupitele

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

Zdroj: SATJAM s.r.o.

Podzimní trojice výhod s plechovými krytinami SATJAM

Podzimní trojice výhod s plechovými krytinami SATJAM

REKLAMA