REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Záměna názvu produktu a značky ve stavebnictví je častá. Neznalost vede k záměnám

Pokud konkurence využívá cizí značku, o které tvrdí, že zlidověla, může se dopustit nekalosoutěžního jednání. V případě, že používá k označení produktu název cizí značky spotřebitel, ale k žádnému porušení zákona nedochází. Pro prodejce nebo řemeslníka však může být matoucí.
Zdroj: Fotolia.com

České firmy se potýkají s neznalostí zákazníků, kteří poptávají jejich produkty pod názvem konkurence

„Se zobecňováním a zaměňováním názvů se v našem oboru setkáváme běžně. Segment stavebnictví má svůj specifický slovník, a klient-laik se tak může v termínech ztrácet. Aby si pojmenování produktu usnadnil, osvojí si název značky, který je pro něj jednodušší k zapamatování. Záleží ale na vztahu klienta a projektanta. Právě on by měl z komunikace správně vycítit, zda má jeho zákazník na mysli konkrétní značku, nebo jí jen obecně nazývá nějaký produkt,“ vysvětluje Josef Pivoda, člen České komory autorizovaných inženýrů a techniků.

Problém zaměňování názvů produktů za konkurenční značky pociťuje řada výrobců

Například český výrobce sanitární techniky, společnost AlcaPlast k problému uvádí: „Naši zákazníci mají největší potíže s pojmenováním WC modulů, které se využívají pro závěsné toalety. Správný název těchto modulů zní předstěnové instalační systémy. Takové označení je však těžko zapamatovatelné,“ podotýká projektový manažer společnosti AlcaPlast Martin Jurkovič s tím, že zákazníci WC moduly běžně nesprávně označují Geberit. Tedy názvem konkurenčního zahraničního výrobce. „Přestože čeští zákazníci běžně dávají přednost tuzemským výrobkům kvůli kvalitě, dostupnosti zboží a dobrému servisu, často nejsou schopni prodejcům vysvětlit, o jaký produkt mají zájem,“ dodává Jurkovič.

„Setkáváme se zejména se zaměňováním názvu našich zdících bloků Sendwix. Lidé je označují jako Ytong, přestože jediným společným prvkem obou výrobků je bílá barva. Vlastnostmi se však od sebe produkty výrazně liší,“ popisuje Marek Žídek, obchodní ředitel společnosti KM BETA. Jak dodává, účinným nástrojem pro boj s takovými záměnami je zvýšená propagace, a především trpělivé vysvětlování výhod proti konkurenčním značkám. S tím souhlasí i Jurkovič. „Kromě koncových klientů školíme také odborníky. Chybování v názvech je lidské, ale jsem přesvědčen, že na straně profesionálů by k němu nemělo docházet.“

Právní spory jsou vzácností

Záměna názvu produktu za známou značku je odborně nazývána apelativizace. Cílené zneužívání známého názvu firmy v názvu konkurenčního produktu je trestné a jedná se o nekalou soutěž. Tuzemské firmy se však potýkají s opačným problémem, kdy zákazníci jejich produkty označují názvem konkurence z nevědomosti. Tento problém pak právně postižitelný není. „Pokud konkurence využívá cizí značku, o které tvrdí, že zlidověla, může se dopustit nekalosoutěžního jednání. To by se dalo považovat za parazitování na dobré pověsti cizího produktu a pak má spor smysl,“ vysvětluje Vít Křížka z advokátní kanceláře Křížka Kuckirová Legal. „V případě, že používá k označení produktu název cizí značky spotřebitel, ale k žádnému porušení zákona nedochází. Jediné, co může společnost, kterou tento jev poškozuje, udělat, je intenzivnější propagace a osvěta vlastních produktů,“ uzavírá Křížka.  

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Stavba

Foto: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)

Prázdninové výlety za architekturou. Pěšky, na kole i za vozem…

K prázdninám patří slunce, voda a cesty za dobrodružstvím – a nemusejí to být zrovna exotické dálky či tuzemská bujará příroda. I město má co nabídnout. V Praze se rozsvítily neony a slavnostně se otevřel letní program plný přednášek, filmů, turistiky a spotu. Nová sezóna…

Foto: Petr Polák

Areál s vlastní duší ve stylu průmyslové gotiky

V Plzni navrhujeme konverzi bývalé Piettovy papírny, jejíž počátky sahají do roku 1870. Je to jedinečný areál s vlastní duší ve stylu průmyslové gotiky. Plzeňská Papírna je součástí nové obytné zóny o objemu cca 1 700 bytových jednotek, která vzniká v městské části Slovany.

Požár, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, ambrozinio

Hoří! Požár v bytě probíhá jinak, než si myslíte. Plameny jsou jen začátek

„Lidé svým objektům nerozumí,“ říká Radek Kislinger, odborník na prevenci požáru a soudní znalec v oblasti požáru. Kde nejčastěji v bytovém domě vzniká požár? A kolik máme času na efektivní zásah? I utíkat od požáru se dá správně nebo špatně. Požár to nejsou jen plameny a kouř. Problémy…

Zdroj: Adobestock – Fotomek

Změny DPH ve stavebnictví

Co se mění? Např. jsou změny v osvobození od DPH v případě prodeje nemovité věci, bude rozšířena možnost aplikovat sníženou sazbu daně u výstavby bytových domů aj.