REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Dálnice D11 se staví už 40 let, stále končí u Hradce Králové. Podívejte se, jak šel čas

Výstavba "hradecké" dálnice D11 je jedním z mnoha dokladů tristní situace v rozvoji české dálniční sítě. Od zahájení stavby uplynulo loni v září 40 let a z plánovaných 154 kilometrů stále chybí téměř 64. V srpnu 2017 byl po třech letech stavby a předchozích mnoha letech sporů o pozemky otevřen dvouapůlkilometrový nový úsek, díky kterému se dálnice dostala k Hradci Králové.
Dálnice, ilustrační obrázek © fotolia.com, hcast
Dálnice, ilustrační obrázek © fotolia.com, hcast

Zbývající části by měly být dle informací ŘSD z počátku loňského roku dokončeny v letech 2020 (Smiřice - Jaroměř), 2021 (Hradec Králové - Předměřice - Smiřice a Trutnov - hranice s Polskem) a 2024 (Jaroměř - Trutnov). Termín ale může ohrozit nynější odstoupení stavebních firem od smlouvy na výstavbu úseku z Hradce Králové do Smiřic.

Výběr hlavních událostí výstavby dálnice D11:

1938 - První plány na dálnici, kdy se počítalo s napojením na plánovanou dálnici Vídeň-Vratislav. Projekt překazila druhá světová válka.

Září 1978 - Zahájení stavby dálnice D11; původně se počítalo s tím, že povede ke křižovatce s dálnicí D35 u Hradce Králové, později bylo rozhodnuto o jejím prodloužení do Polska v délce 154 kilometrů.

12. října 1984 - Zprovozněn první úsek Praha - Bříství (délka cca 19 kilometrů).

19. října 1985 - Zprovozněn úsek Bříství - Třebestovice (8,2 kilometru).

2. listopadu 1990 - Zprovozněn úsek Třebestovice - Libice nad Cidlinou (15,3 kilometru).

1994 - Počátek sporu o pozemky se statkářkou Ludmilou Havránkovou z královéhradecké čtvrti Plačice. Kvůli přístupu úředníků, kteří jí mj. hrozili vyvlastněním, prodala některá pole ekologickým aktivistům a ostatní odmítala prodat. Po řadě peripetií (mimo jiné se ukázalo, že některé pozemky s Havránkovou spoluvlastní její sestra Jaroslava Štrosová), se v roce 2011 ministerstvo dopravy dohodlo s Havránkovou na prodeji jejích pozemků za 90 milionů korun a výměně za náhradní pozemky. Dohodu o výměně posledního pozemku potřebného pro dostavbu dálnice podepsala Havránková v listopadu 2014.

23. srpna 1995 - Vláda vzhledem k nedostatku peněz rozhodla o omezení či zpomalení výstavby některých dálnic, mimo jiné i D11.

28. srpna 2003 - Ministerstvo životního prostředí vyloučilo tři ekologická hnutí z územního řízení na dostavbu D11.

20. ledna 2004 - Zahájena výstavba D11 v úseku Libice nad Cidlinou - Chýšť. Výstavbu dalších úseků brzdil pomalý výkup pozemků, část z nich vlastnili ekologičtí aktivisté.

19. září 2005 - Oznámeno, že stát doplatí lidem peníze za pozemky, které od nich vykoupil za 21 korun za metr čtvereční krátce před tím, než cenu zvedl na 40 korun.

19. prosince 2006 - Otevřeno nových 42 kilometrů dálnice - úseky Libice - Chýšť a Chýšť - Sedlice. Dálnice končila šest kilometrů před Hradcem Králové.

15. prosince 2008 - Do provozu uveden pravý jízdní pás tříkilometrového úseku u Hradce Králové s novým sjezdem.

27. listopadu 2009 - Uveden do provozu levý jízdní pás úseku u Hradce Králové. U Opatovic nad Labem byla otevřena obří mimoúrovňová křižovatka, která spojila rychlostní komunikaci R35, vycházející z D11, a silnici I/37 z Hradce Králové do Pardubic. Výrazně se tak zjednodušilo napojení Pardubic na D11.

22. července 2014 - Byla zahájena dostavba 2,5 km dlouhého úseku u Hradce Králové. Otevřen byl loni 21. srpna (včetně zhruba 1,3 km již postavené dálnice, kterou nebylo možné využívat).

15. května 2018 - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo stavbu zhruba sedmikilometrového úseku mezi Smiřicemi a Jaroměří.

29. srpna 2018 - Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa oznámil, že podnik uzavřel dohodu s občanským sdružením Děti Země, které stáhne rozklad proti stavebnímu povolení na úsek z Hradce Králové do Předměřic nad Labem. Na navazující část Předměřice nad Labem - Smiřice už silničáři pravomocné povolení měli.

2. října 2018 - ŘSD zahájilo výstavbu úseku dálnice D11 mezi Hradcem Králové a Smiřicem.

26. října 2018 - Ředitelství silnic a dálnic zprovoznilo osm kilometrů modernizovaného úseku D11 u Prahy ve směru na Hradec Králové. Letos na jaře se má začít stavět v opačném směru.

29. ledna 2019 - Sdružení stavebních firem v čele s Eurovií podmínečně odstoupilo od smlouvy na výstavbu D11 z Hradce Králové do Smiřic. Společnosti si stěžují, že jim ŘSD řádně nepředalo staveniště. Sdružení chce také víc peněz.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Boj Číny se znečištěním ovzduší může podpořit solární energetiku

Boj Číny se znečištěním ovzduší může podpořit solární energetiku

Úsilí Číny o snížení chronického znečištění ovzduší by mohlo až o 13 procent zvýšit její možnosti generovat solární energii, neboť umožní, aby se na Zemi dostalo více slunečního světla. Uvádí to studie vědců ze Švýcarska, Nizozemska a Číny, o níž informoval časopis Nature Energy.

Zlín, zdroj: fotolia.com - josefkubes

Návštěvníci si mohou nově projít celou terasu Baťova mrakodrapu

Návštěvníci si mohou nově projít celou terasu v 16. etáži zlínského Baťova mrakodrapu, ve kterém sídlí krajský a finanční úřad. Doposud byla zpřístupněna pouze její východní část. V západní části terasy lidé najdou rozměrný bronzový model zobrazující město v 50. letech minulého století. K dispozici jsou jim také ...

Sucho, ilustrační obrázek, fotolia.com - kesaran

Novelu, která zavádí komise pro sucho, schválila vláda

Stát plánuje zřízení komisí, které budou rozhodovat o opatřeních v době sucha, podobně jako u povodní. Komise budou moci zakázat v době sucha povolené odběry vody nebo nařídit vlastníkovi vodohospodářského zařízení jeho zprovoznění. Počítá s tím návrh novely vodního zákona, kterou připravila ministerstva zemědělství a ...

Nová technologie dokáže zároveň vyrábět pitnou vodu z moře i energii

Nová technologie dokáže zároveň vyrábět pitnou vodu z moře i energii

Tým vědců ze saúdskoarabské univerzity přišel na způsob, jak vyrábět elektřinu a zároveň odsolovat mořskou vodu za pomoci jednoho zařízení. Informoval o tom server BBC. Vedoucí týmu Pcheng Wang věří, že zařízení, jehož základem je solární panel, by mohlo být k dispozici pro komerční účely do pěti let.

Za sesuv na D8 podle odborníků mohl nezajištěný zářez a déšť

Za sesuv na D8 podle odborníků mohl nezajištěný zářez a déšť

Sesuv na dálnici D8 v Českém středohoří před šesti lety podle odborníků z Technické univerzity Ostrava způsobil nezajištěný zářez trasy dálnice ve svahu a silný déšť. Na vině podle nich nebyla těžba kamene v lomu Dobkovičky. Uvedli to ve zveřejněné videoprezentaci, na kterou upozornila organizace Děti Země. Stát v ...

Územní rozhodnutí pro odsun nádraží bude řešit soud v Brně

Územní rozhodnutí pro odsun nádraží bude řešit soud v Brně

Žalobu Dětí Země proti územnímu rozhodnutí pro odsun brněnského železničního nádraží bude řešit Krajský soud v Brně. Aktivisté žalobu původně podali do Ostravy, kde působí speciální senát pro velké dopravní stavby. Nejvyšší správní soud (NSS) ale v červnu usnesením definitivně potvrdil přesun řízení na jih Moravy, ...

Bytový dům, novostavba

Počet zahájených staveb bytů v ČR do června vzrostl o tři pětiny

Stavební firmy v Česku zahájily letos do konce května stavbu 5467 bytů v bytových domech, meziročně o 60 procent více. Tempo růstu proti konci dubna přesto kleslo zhruba na polovinu. Nejvíce jich bylo v Praze, kde počet zahájených staveb stoupl asi o dvě třetiny. Počet zahájených staveb rodinných domů v Česku ...

Demolice

Dříve problémovou lokalitu Bohumín přemění ve stavební parcely

Bohumín na Karvinsku chce do dvou let proměnit někdejší problematickou lokalitu v ulici Petra Cingra na místo pro stavbu rodinných domů. Nyní se tam demoluje poslední z původních sedmi zchátralých cihlových domů. Na místě po zdemolovaných objektech chce město vybudovat 39 nových zasíťovaných stavebních parcel, řekla ...

REKLAMA