REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Povodí Vltavy vybuduje na Orlíku bezpečnostní přeliv a nový výtah

Povodí Vltavy chce do roku 2025 investovat na Orlické přehradě až 1,7 miliardy korun. Vybuduje mimo jiné bezpečnostní přeliv, který má snížit zatížení vodního díla při extrémních povodních, a zmodernizuje lodní výtah. Na dnešním setkání se starosty v Milešově na Příbramsku to řekl technický ředitel Povodí Vltavy Jiří Pechar. Starosty zajímalo, zda se chystané akce dotknou výšky hladiny. Byli ujištěni, že práce vyžadující snížení hladiny se budou provádět mimo rekreační sezonu.
cs:ŠJů [GFDL (http://www.gnu.org/copyleft/fdl.html), CC-BY-SA-3.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/) or CC BY-SA 2.5 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5)], from Wikimedia Commons

Bezpečnostní přeliv vznikne na pravém břehu mimo hráz. Půjde o tři přelivná pole široká 13 metrů a vysoká přes osm metrů. Povodí Vltavy nyní zpracovává dokumentaci pro provádění stavby, na jejímž základě bude zadána veřejná zakázka. "Do poloviny příštího roku předpokládáme zahájení výběrového řízení," uvedl ředitel Povodí Vltavy Petr Kubala. Výstavba by měla být v ideálním případě zahájena na přelomu let 2019 a 2020 a dokončena v roce 2025.

Další důležitou akcí bude modernizace zdvihadla pro lodě do 3,5 tuny. Nově bude schopné přepravit přes korunu hráze plavidla s hmotností až 6,5 tuny. Kromě toho se mají zajistit plavební hloubky pod vodním dílem Kořensko, aby byla maximálně využita tamní plavební komora, a plánuje se i budování nových sjezdů do Vltavy v okolí Orlíku.

Ředitelka Státní stavební správy Klára Němcová na setkání uvedla, že od roku 2015 výrazně stoupá intenzita plavebního provozu a přibývá nových plavidel i oprávnění pro jejich provoz. Do nehodovosti se ale podle Němcové tato situace výrazně nepromítá. "Domnívám se, že je to zejména intenzivním dozorem," uvedla. Například na Slapech se letos stalo pět plavebních nehod a na Orlíku dvě.

Orlická přehrada je největším vodním dílem v České republice. Stavba začala v roce 1954 a hlavní část prací pokračovala až do roku 1961. V minulosti prošla přehrada mnoha zkouškami, těmi nejnáročnějšími byly povodně v letech 2002 a 2006. Tehdy odolala zátěži, se kterou se při jejím budování vůbec nepočítalo.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist

14.11.2018 konference TZB-info o bytových domech

Připravujete rekonstrukci bytového domu? Jak na úspory za energie a zhodnocení domu? Jak plánovat opravy a finance? Unikátní publikace pro účastníky. Těšíme se na vás v Praze.

Program a přihláška