REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Tunel pro lodě? V Norsku ho již připravují!

Norsko hodlá investovat do vybudování unikátní podzemní infrastruktury, která bude primárně sloužit námořní dopravě. Stavba tunelu pro lodě za 312 milionů dolarů má propojit zátoky Moldefjorden a Kjodepollen, které od sebe pravda dělí jen nějakých 1700 metrů vzdálenosti, ale bohužel také masivní pohoří. Právě pod ním by měl tunel Stad vést. Ptáte se proč?

Moře Stadhavet, které se nachází na severo-západním pobřeží Norska, totiž historicky patří mezi nejzrádnější vody v celé oblasti. Problémy tu dělají silné proudy, velké vlny i proměnlivé klima. Pokud se podíváte na statistiku námořních nehod v této severské zemi, přes 80 % údajů se vztahuje právě k této oblasti. Výběžek pevniny tu přitom vytváří 70 kilometrů dlouhou zajížďku, které by případný tunel mohl předcházet.

Je to fascinující představa,“ říká Terje Andreassen, vedoucí Norské pobřežní správy (NCA). „Představte si jen, kolik paliva by se dalo ušetřit, kolik lidských životů zachránit, kolik času ušetřit.“ Myšlenka na vybudování tunelu Stad přitom není z nejpůvodnějších. První črty tunelu se tu na plánech stavebních inženýrů objevují už na počátku 19. století. Tehdy ale byla stavba zcela mimo technické možnosti.

To se ale teď mění. Stavba bude oficiálně zahájena v lednu roku 2019, a skutečně nepatří svými parametry mezi skromné. S výškou 49 metrů a šířkou 36 umožní proplouvat nákladním o dopravním lodím. Počítá se tu s odtěžením tří milionů kubíků kamene, který bude vážit kolem osmi milionů tun. To vše pod horami, které se šplhají do výšky 335 metrů. Dílo by přitom mělo být hotovo a zpřístupněno pro lodě v roce 2023.

Vrtání a vytesávání lodní cesty bude probíhat souběžně z obou protilehlých stran. U vstupních portálů pak bude zřízena bezpečnostní hráz, která bude bránit průniku vody do tunelu, než bude dohotoven. Betonové vstupní portály pak po dokončení budou opatřeny silnými gumovými nárazníky, které budou eliminovat rizika poškození vplouvajících lodí. Rizikům kolize bude bránit i propracovaný signalizační systém.

Zdroj: Norwegian Coastal Administration

Je trochu překvapivé, že vzhledem k nákladům NCA argumentuje především environmentálními výhodami takového počinu. Kratší trasa bude znamenat výrazné snížení spotřeby neekologického paliva, a méně emisí v ovzduší pak povede k ozdravení celé regionální populace. Významně se také zkrátí cesta z Osla do Bergenu.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia

Část dálnice D1 na Benešovsku se bude kvůli špatnému betonu znovu opravovat

Dálnici D1 čeká oprava už zrekonstruovaného úseku. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl dnes novinářům řekl, že provoz na D1 se omezí pravděpodobně příští pátek 17. září zhruba na dva týdny, a to v 600 až 800 metrů dlouhém úseku mezi 65. a 66. kilometrem ve směru na Prahu. Opraví se zde nekvalitní beton.…

Zdroj: Michiel van der Kleij

V Holandsku staví most 3D tiskárna. Nemožné ihned, zázraky do tří dnů

Projektů, které dokazují šíři využitelnosti 3D tisku ve stavebnictví, se vrší jeden na druhý. Jen málokterý alternativní tvůrce se ale zatím odhodlal vstoupit na „mokrý“ terén. Prázdný prostor mezi dvěma břehy teď ale dost originálním způsobem vyplnil nizozemský architekt a designér Michiel van der Kley.

Železnice-ilustrační obrázek, fotolia

Architekti v soutěži navrhnou podobu terminálu rychlodráhy v Roudnici nad Labem

Správa železnic chystá další architektonickou soutěž na podobu terminálu vysokorychlostní železnice, a to v Roudnici nad Labem. Terminál bude na připravované trase z Prahy do Drážďan. Informovala o tom Správa železnic v tiskové zprávě. Organizace už dříve uskutečnila architektonickou soutěž také pro terminál…

Ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

Metru D hrozí zpoždění, ministerstvo zrušilo odmítnutí podjatosti magistrátu

Stavbě pražského metra D hrozí zpoždění zahájení výstavby. Ministerstvo dopravy (MDČR) totiž zrušilo v pátek vlastní rozhodnutí z loňského září, kterým odmítlo podjatost magistrátu při rozhodování o stavbě. Rozhodnutí odkládá vydání stavebního povolení na neurčito. Případ tak musí MD projednat znovu. Řekl to náměstek…

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA