REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Tunel pro lodě? V Norsku ho již připravují!

Norsko hodlá investovat do vybudování unikátní podzemní infrastruktury, která bude primárně sloužit námořní dopravě. Stavba tunelu pro lodě za 312 milionů dolarů má propojit zátoky Moldefjorden a Kjodepollen, které od sebe pravda dělí jen nějakých 1700 metrů vzdálenosti, ale bohužel také masivní pohoří. Právě pod ním by měl tunel Stad vést. Ptáte se proč?

Moře Stadhavet, které se nachází na severo-západním pobřeží Norska, totiž historicky patří mezi nejzrádnější vody v celé oblasti. Problémy tu dělají silné proudy, velké vlny i proměnlivé klima. Pokud se podíváte na statistiku námořních nehod v této severské zemi, přes 80 % údajů se vztahuje právě k této oblasti. Výběžek pevniny tu přitom vytváří 70 kilometrů dlouhou zajížďku, které by případný tunel mohl předcházet.

Je to fascinující představa,“ říká Terje Andreassen, vedoucí Norské pobřežní správy (NCA). „Představte si jen, kolik paliva by se dalo ušetřit, kolik lidských životů zachránit, kolik času ušetřit.“ Myšlenka na vybudování tunelu Stad přitom není z nejpůvodnějších. První črty tunelu se tu na plánech stavebních inženýrů objevují už na počátku 19. století. Tehdy ale byla stavba zcela mimo technické možnosti.

To se ale teď mění. Stavba bude oficiálně zahájena v lednu roku 2019, a skutečně nepatří svými parametry mezi skromné. S výškou 49 metrů a šířkou 36 umožní proplouvat nákladním o dopravním lodím. Počítá se tu s odtěžením tří milionů kubíků kamene, který bude vážit kolem osmi milionů tun. To vše pod horami, které se šplhají do výšky 335 metrů. Dílo by přitom mělo být hotovo a zpřístupněno pro lodě v roce 2023.

Vrtání a vytesávání lodní cesty bude probíhat souběžně z obou protilehlých stran. U vstupních portálů pak bude zřízena bezpečnostní hráz, která bude bránit průniku vody do tunelu, než bude dohotoven. Betonové vstupní portály pak po dokončení budou opatřeny silnými gumovými nárazníky, které budou eliminovat rizika poškození vplouvajících lodí. Rizikům kolize bude bránit i propracovaný signalizační systém.

Zdroj: Norwegian Coastal Administration

Je trochu překvapivé, že vzhledem k nákladům NCA argumentuje především environmentálními výhodami takového počinu. Kratší trasa bude znamenat výrazné snížení spotřeby neekologického paliva, a méně emisí v ovzduší pak povede k ozdravení celé regionální populace. Významně se také zkrátí cesta z Osla do Bergenu.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Za sesuv na D8 podle odborníků mohl nezajištěný zářez a déšť

Za sesuv na D8 podle odborníků mohl nezajištěný zářez a déšť

Sesuv na dálnici D8 v Českém středohoří před šesti lety podle odborníků z Technické univerzity Ostrava způsobil nezajištěný zářez trasy dálnice ve svahu a silný déšť. Na vině podle nich nebyla těžba kamene v lomu Dobkovičky. Uvedli to ve zveřejněné videoprezentaci, na kterou upozornila organizace Děti Země. Stát v ...

Územní rozhodnutí pro odsun nádraží bude řešit soud v Brně

Územní rozhodnutí pro odsun nádraží bude řešit soud v Brně

Žalobu Dětí Země proti územnímu rozhodnutí pro odsun brněnského železničního nádraží bude řešit Krajský soud v Brně. Aktivisté žalobu původně podali do Ostravy, kde působí speciální senát pro velké dopravní stavby. Nejvyšší správní soud (NSS) ale v červnu usnesením definitivně potvrdil přesun řízení na jih Moravy, ...

Nádraží v Brně - foto Jan Krmaš

Ministerstvo dopravy nechce sdělit termín přesunu nádraží v Brně

Ministerstvo dopravy nechce ohledně modernizace brněnského železničního uzlu a přesunu hlavního nádraží na místo dnešního dolního sdělit žádný termín, kdy by se mohlo začít stavět. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO) na tiskové konferenci řekl, že se chce se situací nejprve řádně seznámit a že prioritou je ...

Praha vymění ledolamy, které chrání pilíře Karlova mostu

Praha vymění ledolamy, které chrání pilíře Karlova mostu

Pražská městská firma Technická správa komunikací (TSK) začne v polovině června vyměňovat dřevěné ledolamy, které chrání všech sedm pilířů Karlova mostu. Vyjde na 29,5 milionu korun. Přípravné práce již začaly, celá výměna pak potrvá do konce roku. V tiskové zprávě o tom informovala mluvčí TSK Barbora Lišková. Bude ...

Při průzkumu mohyl u D3 pomáhá archeologům letecké skenování

Při průzkumu mohyl u D3 pomáhá archeologům letecké skenování

Jihočeským archeologům, kteří zkoumají pravěká a raně středověká mohylová pohřebiště při trase dálnice D3 i jinde, pomáhá letecké skenování povrchu. Nové mohyly tak objevili poblíž Plavu na Českobudějovicku i u Bechyně. V jižních Čechách jsou tisíce mohyl, mnoho z nich neprozkoumaných. Na konferenci archeologů z ČR, ...

REKLAMA