REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Rohanský most je pro Prahu zásadní. Kdy bude nový most přes Vltavu?

Odborníci ze Sdružení pro architekturu a rozvoj (SAR) se domnívají, že by politici při plánovaní budoucnosti Libeňského mostu neměli zapomínat na úplně nový trvalý most mezi Holešovicemi a Karlínem, o jehož potřebě se mluví už desítky let. Tzv. Rohanský most by zároveň umožnil i opravu Hlávkova mostu, který na tom bude brzy podobně jako ten Libeňský. Je tedy jen dobře, že nově vznikající pražská koalice uvádí výstavbu tohoto mostu spolu s Dvoreckým mezi svými dopravními prioritami.
Zdroj: Fotolia.com - Václav Mach

Libeňský most byl silným předvolením tématem. Názor na to, zda jej zbourat a postavit nový či rekonstruovat ten stávající, dělil nejen politické strany a veřejnost, ale i odborníky. Téma znovu ožilo hned po komunálních volbách. Z vyjednávání o koalici stran Pirátů, Prahy sobě a Společně pro Prahu (TOP 09 a STAN) jsme se zatím z oblasti dopravy dozvěděli především to, že se politici shodli na rekonstrukci tohoto kubistického skvostu. V ten samý čas představil dosluhují radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) varianty, jak zabránit dopravnímu kolapsu v době, kdy se bude v Holešovicích na Libeňském mostě pracovat. Vedle něho by měl vzniknout jeden nebo dva provizorní mosty, a to buď jen pro automobily nebo i pro tramvaje. Příprava by trvala dva roky a provizorní řešení by mělo podle studie TSK stát kolem 350 milionů korun.

Architekt Josef Pleskot, který je zároveň členem Sdružení pro architekturu a rozvoj, nesouhlasí s nápadem překlenout u Libeňského mostu řeku nejprve provizorně, aby bourání nebo oprava toho historického nezpůsobila dopravní Armagedon. „Stavět provizorní most vedle toho starého Libeňského, ten rekonstruovat nebo bourat, postavit nový, pak bourat ten dočasný, jak někteří politici navrhují, bude stát docela slušné peníze. Za to se dá téměř udělat nový most mezi Libeňským a Hlávkovým, tedy Rohanský. Pokud bychom měli nový most, který už plánovali naši dědové, mohl by dočasně zastupovat Libeňský i Hlávkův most,“ navrhl architekt Josef Pleskot.

Co by Praha měla dělat s Libeňským mostem?

Spojnice Holešovice – Karlín

O potřebě nového mostu v Holešovicích v minulosti nikdo nepochyboval, často se ale měnila jeho pozice. Navržena jich byla řada, z různých ulic. Většinou vítězilo propojení ulic Thámova a Komunardů, z mnoha důvodů to ale není reálně možné. V Praze je obecně obtížné stavět mosty, protože musejí být dimenzovány na povodeň z roku 2002, plus jeden metr – obvyklý požadavek na ložiska bývá 50 centimetrů nad stoletou vodu, v Praze je to mnohem výše – což znamená buď obrovské zásahy do nábřeží, nebo se mosty musejí protahovat dál do ulic.

To je specifikum, kvůli kterému většinou nebudou nové pražské mosty přímé a rovné. Rohanský most by byl téměř rovnoběžný s řekou a měl by v budoucnu vést z osy ulice Urxova a stočit se do Jateční. Tak je zakreslen v Metropolitním plánu. Jeho tvůrce Roman Koucký považuje nový Rohanský most pro Prahu za zásadní. Měl by to být podle něho městský, vyhlídkový most, ze kterého budou krásné výhledy na Pražský hrad a na Hradčany, zároveň bude nepostradatelnou spojnicí v době, kdy se konečně podaří nastartovat rozvoj zakonzervovaných Bubnů.

„Poloha nového Rohanského mostu je rozhodnuta, teď je třeba usilovně pracovat na studii, jak jej co nejdříve zrealizovat,“ říká projektant a člen SAR Pavel Štěpán. Ověřovací studii k mostu by měl podle rozhodnutí končící rady města zpracovat odbor strategických investic. Jednou z možností, kterou odborníci diskutují, je, že by město mohlo k novému mostu vzhledem ke kritickému stavu toho Libeňského a Hlávkova přistoupit jako ke krizové strategické stavbě.  „Most z Holešovic do Karlína měl již dávno stát! Jeho trasa byla naplánována již minimálně před jedním stoletím. Skutečnost, že stále nestojí nás může hodně stát, padne-li most Libeňský a Hlávkův. To víme, že hrozí. Na co tedy ještě čekat. Jen je opravdu velmi zapotřebí rozmyslet, co má na obou předmostích umět. A aby je nezkazil, ale zvelebil,“ soudí Josef Pleskot.

Most, ne dálnice!

Nový Rohanský most by měl na rozdíl od Dvoreckého spojujícího Prahu 4 a 5, jehož vítězný návrh město představilo před dvěma týdny, sloužit pro automobily i pro tramvaje. Přesto by neměl být příliš široký. „Od šířky mostu se odvíjí jeho cena. Pokud má integrovat všechny typy dopravy – chodce, kola, auta a tramvaje, je otázkou, zda by někdo neměl ustoupit ze svých standardních požadavků. Pokud je výsledkem most široký 30 metrů, je třeba se zamyslet, zda není zbytečně předimenzovaný,“ upozorňuje Pavel Štěpán v reakci na minulost, kdy se pražské mosty projektovaly spíše jako dálniční než městské.    

„Myslím, že Praze sluší typicky pražské mosty jako Čechův, Mánesův, Legií nebo Palackého či Jiráskův, které mají obyčejně dva jízdní pruhy, některé tramvaj uprostřed, a chodníky na krajích. Širších mostů netřeba. Lepší více normálních než méně těch zbytečně širokých. Zásadní jsou totiž předpolí mostů a jejich návaznost do urbanistické struktury. Normální most se dá lépe integrovat než most dálničního typu,“ říká urbanista, architekt a člen SAR Pavel Hnilička. Rohanský most by měl mít 23 metrů do šířky, Pavel Hnilička soudí, že by to mohlo být ještě méně. Palackého most nebo most Legií jsou široké 16 metrů.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Dálnice D1 je nejdůležitější součástí české silniční sítě. Jak šel čas...

Ťokův průsmyk, nejdelší parkoviště světa a další nelichotivé přezdívky jsou dávány nejdůležitější silniční dopravní tepně v České republice. Stavba trvá již od roku 1971 a stále není hotová. 12. prosince se otevře 14,3 kilometru dlouhý úsek Přerov - Lipník nad Bečvou. Pojďme si připomenout nejdůležitější události ...

Víceúrovňový most spojuje lidi i parky

Víceúrovňový most spojuje lidi i parky

Rozvoj architektury v blízkovýchodních zemích povšechně stojí stranou zájmu světových médií. Přesto práce zdejších profesionálů umí překvapit, a nemusí se přitom jednat jen o zásadní (až megalomanské) projekty, podobné těm z Dubaje nebo Saudské Arábie.

Brno - hlavní nádraží

Na hlavní nádraží v Brně se vrátí po opravách vlaky. Za den jich projede 670

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dokončuje modernizaci zabezpečovacího a sdělovacího zařízení na hlavním nádraží v Brně. V neděli 15. prosince se na něj po roce vrátí všechny vlaky. Ve všední den jich bude 670 a ve špičkách bude jejich množství na hraně kapacity, řekl na tiskové konferenci v Brně generální ...

Silnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Severovýchodní obchvat Pardubic získal stavební povolení

Připravovaný severovýchodní obchvat Pardubic získal stavební povolení. ČTK to zjistila z dokumentu na úřední desce krajského úřadu. Stavbu nazvanou I/36 Pardubice, Trnová - Fáblovka - Dubina připravuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) již mnoho let.

Zakroucený most boří normy, funkce a formy

Zakroucený most boří normy, funkce a formy

Norsko je zemí, které svojí vizuální zajímavost čerpá z přírodních scenérií, z hlediska architektury je spíše skromné a pokorné, což koloritu země jen svědčí. Na mapu světových mimořádností se teď ale dostalo díky realizovanému projektu od dánských architektů. Jimi navržený most nad řekou Randselva se skutečně vyplatí ...

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA