REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Most, který spojí dva kontinenty, je před dokončením

Atlantský most v Panamě se konečně blíží svému dokončení. Stavba, kterou prý výrazně narušovalo tropické „vysoce korozivní prostředí“, patřila po léta mezi ty ostře sledované. Už proto, že se jedná o největší budovaný most z předpjatého betonu na světě.

Atlantický most v Panamě se už brzy stane typově největší stavbou tohoto druhu na světě. Z hlediska konstrukčního systému se jedná o kombinovanou konstrukci mostu podepřeného na pilířích a zavěšeného na lanech.

Most, vznikající od roku 2012 v panamském Colónu, bude nad průplavem v pořadí již třetí. Tenhle ale bude stát za to. Už proto, že stojí prakticky v ústí na „atlantické“ straně. Ve srovnání se svými předchůdci vítězí ve všech kategoriích „velikosti“.

Foto: Autoridad del Canal de Panamá (ACP)

S celkovou délkou 2820 metrů, výškou 212 metrů (a výškou nad hladinou 75 metrů, aby pod ním mohly proplout kontejnerové lodě). Zajímavý je ale ještě z jednoho důvodu. Přímo nad vodou, v délce 530 metrů čtyřproudé dálnice, bude vést „ve vzduchu“, bez opory. I kvůli tomu bylo zapotřebí přistoupit na konstrukci s pomocí předpjatého betonu.

Nebylo to jen tak. Stavba původně naceněná na 350 milionů dolarů se už silně prodražila nad plán, a chystané dokončení v roce 2016 také neproběhlo. To se ale má z kraje nového roku změnit. Nejpozději v únoru 2019 by už celé dílo mělo být v provozu.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Nový návrh Hlavního nádraží v Praze, historická fantova budova vlevo, uprostřed magistrála, vlevo část nového zastřešení. Zdroj: CAMP

Nová éra železnice v Praze: Proměny tří nádraží budí emoce

Změna je život. Proměnou procházejí též ikonické stavby hlavního města. Ne vždy se ovšem nápady renomovaných architektů těší veřejné podpoře. Pojďme se podívat na proměny Hlavního, Masarykova a Smíchovského nádraží.

Libeňský most, archivní záběr, foto: Jakub Kopecký

Zavřenou část Libeňského mostu odborníci doporučili zbourat

Odborníci doporučili zbourat nyní uzavřený tzv. inundační most u pražské Palmovky, který je součástí Libeňského soumostí. Silničáři počkají na platné stavební povolení a pak zahájí demolici mostu. Práce by mohly začít letos v dubnu. Dnes to řekla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

Foto: Martin Opatrný, Mluvčí dostavby Pražského okruhu

Pět nejčastějších mýtů o pražském okruhu

Původní návrhy na vybudování dálničního okruhu kolem Prahy sahají až před první světovou válku. Plány na výstavbu Pražského okruhu se začaly významněji rozvíjet teprve po roce 1989, a od té doby byla jeho dostavba postupně projednávána, přepracovávána a realizována s různými problémy a zpožděními. Není…

REKLAMA