REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Most, který spojí dva kontinenty, je před dokončením

Atlantský most v Panamě se konečně blíží svému dokončení. Stavba, kterou prý výrazně narušovalo tropické „vysoce korozivní prostředí“, patřila po léta mezi ty ostře sledované. Už proto, že se jedná o největší budovaný most z předpjatého betonu na světě.

Atlantický most v Panamě se už brzy stane typově největší stavbou tohoto druhu na světě. Z hlediska konstrukčního systému se jedná o kombinovanou konstrukci mostu podepřeného na pilířích a zavěšeného na lanech.

Most, vznikající od roku 2012 v panamském Colónu, bude nad průplavem v pořadí již třetí. Tenhle ale bude stát za to. Už proto, že stojí prakticky v ústí na „atlantické“ straně. Ve srovnání se svými předchůdci vítězí ve všech kategoriích „velikosti“.

Foto: Autoridad del Canal de Panamá (ACP)

S celkovou délkou 2820 metrů, výškou 212 metrů (a výškou nad hladinou 75 metrů, aby pod ním mohly proplout kontejnerové lodě). Zajímavý je ale ještě z jednoho důvodu. Přímo nad vodou, v délce 530 metrů čtyřproudé dálnice, bude vést „ve vzduchu“, bez opory. I kvůli tomu bylo zapotřebí přistoupit na konstrukci s pomocí předpjatého betonu.

Nebylo to jen tak. Stavba původně naceněná na 350 milionů dolarů se už silně prodražila nad plán, a chystané dokončení v roce 2016 také neproběhlo. To se ale má z kraje nového roku změnit. Nejpozději v únoru 2019 by už celé dílo mělo být v provozu.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Nádraží v Brně - foto Jan Krmaš

Ministerstvo dopravy nechce sdělit termín přesunu nádraží v Brně

Ministerstvo dopravy nechce ohledně modernizace brněnského železničního uzlu a přesunu hlavního nádraží na místo dnešního dolního sdělit žádný termín, kdy by se mohlo začít stavět. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO) na tiskové konferenci řekl, že se chce se situací nejprve řádně seznámit a že prioritou je ...

Praha vymění ledolamy, které chrání pilíře Karlova mostu

Praha vymění ledolamy, které chrání pilíře Karlova mostu

Pražská městská firma Technická správa komunikací (TSK) začne v polovině června vyměňovat dřevěné ledolamy, které chrání všech sedm pilířů Karlova mostu. Vyjde na 29,5 milionu korun. Přípravné práce již začaly, celá výměna pak potrvá do konce roku. V tiskové zprávě o tom informovala mluvčí TSK Barbora Lišková. Bude ...

Při průzkumu mohyl u D3 pomáhá archeologům letecké skenování

Při průzkumu mohyl u D3 pomáhá archeologům letecké skenování

Jihočeským archeologům, kteří zkoumají pravěká a raně středověká mohylová pohřebiště při trase dálnice D3 i jinde, pomáhá letecké skenování povrchu. Nové mohyly tak objevili poblíž Plavu na Českobudějovicku i u Bechyně. V jižních Čechách jsou tisíce mohyl, mnoho z nich neprozkoumaných. Na konferenci archeologů z ČR, ...

Na Pankráci byly zahájeny práce pro geologický průzkumu metra D

Na Pankráci byly zahájeny práce pro geologický průzkumu metra D

Na pražské Pankráci začaly přípravné práce geologického průzkumu pro stavbu trasy metra D z Pankráce do Písnice. Sdělila to mluvčí dopravního podniku (DPP) Aneta Řehková. Průzkum začne letos 19. června a vyjde na zhruba 1,58 miliardy korun. Se zahájením průzkumu souhlasili před dvěma týdny pražští radní, kteří ...

Výstavba protipovodňové ochrany Olomouce jede podle plánu

Výstavba protipovodňové ochrany Olomouce jede podle plánu

Před zraky místních roste nový most v Komenského ulici. Stavbaři dokončili pilíře spodní stavby a nyní budují podpěrnou konstrukci mostovky. Souběžně realizují přeložku inženýrských sítí včetně kanalizačního sběrače. Činí se však také archeologové – v místě budoucí náplavky na pravém břehu řeky Moravy objevili základy ...

REKLAMA