REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Dálnice D11 se staví už 40 let, nyní se dostane za Hradec Králové

Výstavba "hradecké" dálnice D11 je jedním z mnoha dokladů tristní situace v rozvoji české dálniční sítě. Od zahájení stavby uplynulo letos v září již 40 let a z plánovaných 154 kilometrů stále chybí téměř 64. Loni v srpnu byl po třech letech výstavby a předchozích mnoha letech majetkoprávních sporů otevřen zhruba dvaapůlkilometrový nový úsek, díky kterému se dálnice dostala k Hradci Králové.
výstavba dálnice, D11, Hradec Králové

Zbývající části by měly být dle informací ŘSD z počátku roku dokončeny v letech 2020 (Smiřice - Jaroměř), 2021 (Hradec Králové - Předměřice - Smiřice a Trutnov - hranice s Polskem) a 2024 (Jaroměř - Trutnov). Nyní bude 2. října oficiálně zahájena stavba osmikilometrového úseku z Hradce Králové do Smiřic:

Výběr hlavních událostí výstavby dálnice D11

  • 1938 - První plány na dálnici, kdy se počítalo s napojením na plánovanou dálnici Vídeň-Vratislav. Projekt překazila druhá světová válka.
  • Září 1978 - Zahájení stavby dálnice D11; původně se počítalo s tím, že povede ke křižovatce s dálnicí D35 u Hradce Králové, později padlo rozhodnutí o jejím prodloužení do Polska v délce 154 kilometrů.
  • 12. října 1984 - Zprovozněn první úsek Praha - Bříství (délka cca 19 kilometrů).
  • 19. října 1985 - Zprovozněn úsek Bříství - Třebestovice (8,2 kilometru).
  • 2. listopadu 1990 - Zprovozněn úsek Třebestovice - Libice nad Cidlinou (15,3 kilometru).
  • 1994 - Počátek sporu o pozemky se statkářkou Ludmilou Havránkovou z královéhradecké čtvrti Plačice. Kvůli přístupu úředníků, kteří jí mj. hrozili vyvlastněním, prodala některá pole ekologickým aktivistům a ostatní odmítala prodat. Po řadě peripetií (mimo jiné se ukázalo, že některé pozemky s Havránkovou spoluvlastní její sestra Jaroslava Štrosová), se v roce 2011 ministerstvo dopravy dohodlo s Havránkovou na prodeji jejích pozemků za 90 milionů korun a výměně za náhradní pozemky. Dohodu o výměně posledního pozemku potřebného pro dostavbu dálnice podepsala Havránková v listopadu 2014.
  • 23. srpna 1995 - Vláda vzhledem k nedostatku peněz rozhodla o omezení či zpomalení výstavby některých dálnic, mimo jiné i D11.
  • 28. srpna 2003 - Ministerstvo životního prostředí vyloučilo tři ekologická hnutí z územního řízení na dostavbu D11.
  • 20. ledna 2004 - Zahájena výstavba D11 v úseku Libice nad Cidlinou - Chýšť. Výstavbu dalších úseků brzdil pomalý výkup pozemků, část z nich vlastnili ekologičtí aktivisté.
  • 19. září 2005 - Oznámeno, že stát doplatí lidem peníze za pozemky, které od nich vykoupil za 21 korun za metr čtvereční krátce před tím, než cenu zvedl na 40 korun.
  • 19. prosince 2006 - Otevřeno nových 42 kilometrů dálnice - úseky Libice - Chýšť a Chýšť - Sedlice. Dálnice končila šest kilometrů před Hradcem Králové.
  • 15. prosince 2008 - Do provozu byl dán pravý jízdní pás tříkilometrového úseku u Hradce Králové s novým sjezdem.
  • 27. listopadu 2009 - Uveden do provozu levý jízdní pás úseku u Hradce Králové. U Opatovic nad Labem byla otevřena obří mimoúrovňová křižovatka, která spojila rychlostní komunikaci R35, vycházející z D11, a silnici I/37 z Hradce Králové do Pardubic. Výrazně se tak zjednodušilo napojení Pardubic na D11.
  • 22. července 2014 - Byla zahájena dostavba 2,5 km dlouhého úseku u Hradce Králové. Otevřen byl loni 21. srpna (včetně zhruba 1,3 km již postavené dálnice, kterou nebylo možné využívat).
  • 15. května 2018 - Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zahájilo stavbu zhruba sedmikilkometrového úseku mezi Smiřicemi a Jaroměří.
  • 29. srpna 2018 - Generální ředitel ŘSD Jan Kroupa oznámil, že podnik uzavřel dohodu s občanským sdružením Děti Země, které stáhne rozklad podaný proti stavebnímu povolení na úsek z Hradce Králové do Předměřic nad Labem. Na navazující část Předměřice nad Labem - Smiřice už silničáři pravomocné povolení měli.
  • 2. října 2018 - Bude oficiálně zahájena stavba úseku z Hradce Králové do Smiřic.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Boj Číny se znečištěním ovzduší může podpořit solární energetiku

Boj Číny se znečištěním ovzduší může podpořit solární energetiku

Úsilí Číny o snížení chronického znečištění ovzduší by mohlo až o 13 procent zvýšit její možnosti generovat solární energii, neboť umožní, aby se na Zemi dostalo více slunečního světla. Uvádí to studie vědců ze Švýcarska, Nizozemska a Číny, o níž informoval časopis Nature Energy.

Zlín, zdroj: fotolia.com - josefkubes

Návštěvníci si mohou nově projít celou terasu Baťova mrakodrapu

Návštěvníci si mohou nově projít celou terasu v 16. etáži zlínského Baťova mrakodrapu, ve kterém sídlí krajský a finanční úřad. Doposud byla zpřístupněna pouze její východní část. V západní části terasy lidé najdou rozměrný bronzový model zobrazující město v 50. letech minulého století. K dispozici jsou jim také ...

Sucho, ilustrační obrázek, fotolia.com - kesaran

Novelu, která zavádí komise pro sucho, schválila vláda

Stát plánuje zřízení komisí, které budou rozhodovat o opatřeních v době sucha, podobně jako u povodní. Komise budou moci zakázat v době sucha povolené odběry vody nebo nařídit vlastníkovi vodohospodářského zařízení jeho zprovoznění. Počítá s tím návrh novely vodního zákona, kterou připravila ministerstva zemědělství a ...

Nová technologie dokáže zároveň vyrábět pitnou vodu z moře i energii

Nová technologie dokáže zároveň vyrábět pitnou vodu z moře i energii

Tým vědců ze saúdskoarabské univerzity přišel na způsob, jak vyrábět elektřinu a zároveň odsolovat mořskou vodu za pomoci jednoho zařízení. Informoval o tom server BBC. Vedoucí týmu Pcheng Wang věří, že zařízení, jehož základem je solární panel, by mohlo být k dispozici pro komerční účely do pěti let.

Za sesuv na D8 podle odborníků mohl nezajištěný zářez a déšť

Za sesuv na D8 podle odborníků mohl nezajištěný zářez a déšť

Sesuv na dálnici D8 v Českém středohoří před šesti lety podle odborníků z Technické univerzity Ostrava způsobil nezajištěný zářez trasy dálnice ve svahu a silný déšť. Na vině podle nich nebyla těžba kamene v lomu Dobkovičky. Uvedli to ve zveřejněné videoprezentaci, na kterou upozornila organizace Děti Země. Stát v ...

Územní rozhodnutí pro odsun nádraží bude řešit soud v Brně

Územní rozhodnutí pro odsun nádraží bude řešit soud v Brně

Žalobu Dětí Země proti územnímu rozhodnutí pro odsun brněnského železničního nádraží bude řešit Krajský soud v Brně. Aktivisté žalobu původně podali do Ostravy, kde působí speciální senát pro velké dopravní stavby. Nejvyšší správní soud (NSS) ale v červnu usnesením definitivně potvrdil přesun řízení na jih Moravy, ...

REKLAMA