REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Stát letos rekordně podpoří stavbu cyklostezek, přibude 50,1 km

Stát letos rekordně podpoří výstavbu nových cyklostezek. V Česku by mělo vzniknout 49 nových projektů, které by měly rozšířit nebo zkvalitnit trasy určené pro cyklisty o více než 50,1 kilometru. Celkové náklady na stavby by se měly vyšplhat na 562,3 milionu korun. Stát zároveň předefinuje své cíle na podíl cyklistiky na celkových přepravách. Sdělilo to ministerstvo dopravy. V Česku je 3240 kilometrů cyklostezek a chráněných komunikací pro cyklisty a stát do nich od roku 2000 investoval více než 1,9 miliardy korun.
cyklostezky

Stát se letos bude prostřednictvím dotací ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) podílet na projektech částkou 354,4 milionu korun. Další peníze poskytnou kraje a obce, buď z vlastního rozpočtu, nebo z rozpočtů dobrovolných svazků obcí. Letošní suma státních peněz na výstavbu cyklostezek je tak nejvyšší od roku 2000, kdy stát prostřednictvím SFDI začal tyto stavby podporovat. Loni se postavilo necelých 18,2 kilometru cyklostezek, ze SFDI tehdy stát uvolnil 131,3 milionu korun.

Výrazný nárůst staveb je podle Jitky Vrtalové z Asociace měst pro cyklisty především důsledkem rekordního zájmu obcí. Nově od loňského roku přibyly také žádosti od krajů, se kterými stát spolupracuje na stavbě páteřních tras. Nejvíce se letos bude bude stavět v Jihomoravském a Olomouckem kraji, kde je naplánováno shodně osm nových projektů.

I přes stavbu nových cyklostezek bude podle Zbyňka Speráta z Centra dopravního výzkumu (CDV) jejich dopad na zvyšování podílu cyklistiky na celkových přepravách zanedbatelný, protože cyklostezky slouží spíš pro rekreaci než pro přepravu. Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy pro léta 2013 až 2020 počítá s tím, že podíl jízdních kol na celkových přepravních výkonech by měl do roku 2020 činit deset procent. Zda se tento cíl podaří splnit, ministerstvo neuvedlo.

Ministerstvo nicméně v příštím roce začne připravovat novou strategii. V ní by měl být cíl předefinován a nově hodnocen jen na místní úrovni, kde to podle resortu dává větší smysl. "Některá města, především ta v rovinatějším terénu, například Pardubice, Hradec Králové a mnoho dalších, už tohoto podílu dosahují nyní," řekl mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar. Podle údajů CDV se podíl cyklodopravy ve východočeských krajských městech pohybuje okolo 17 procent, naopak v Praze nebo v Brně nepřesahuje podíl cyklistiky ani dvě procenta.

Podle Vrtalové jsou dosavadní cíle státu v porovnání s okolními zeměmi stále poměrné nízké. V sousedním Rakousku chtějí zvýšit podíl cyklodopravy na 13 procent, cílem Evropské hospodářské komise OSN (UNECE) je dokonce zdvojnásobit podíl cyklistické dopravy v průměru všech 24 zapojených zemí.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist

14.11.2018 konference TZB-info o bytových domech

Připravujete rekonstrukci bytového domu? Jak na úspory za energie a zhodnocení domu? Jak plánovat opravy a finance? Unikátní publikace pro účastníky. Těšíme se na vás v Praze.

Program a přihláška