REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Letiště Brno investuje do výstavby

Letiště Brno investuje do výstavby moderního multimodálního dopravního centra u brněnského letiště. Zatraktivní kapacitu letiště pro letecké dopravce a zároveň postupně uleví dopravě ve městě.
Letiště Brno investuje do výstavby

„Rozvoj zázemí pro letecké cargo je součástí rozsáhlé modernizace letiště, která začala se vstupem Accolade do společnosti Letiště Brno. Letiště je branou na jižní Moravu a chceme, aby to byla brána atraktivní a přívětivá jak pro cestující tak pro byznys,“ říká Milan Kratina, předseda představenstva společnosti Letiště Brno. Připomíná také, že Letiště Brno před nedávnem podepsalo s Jihomoravskou rozvojovou společností vznik společného podniku, jehož cílem je podporovat rozvoj osobní letecké dopravy.

Kvalitu a atraktivitu multimodálního centra mají zajistit mezinárodní zkušenosti Panattoni Europe, která bude partnerem rozvoje centra. „Brno je pro mě synonymem pro high-tech, inovace a špičkovou univerzitní základnu. Rozvoj jeho letiště se však dlouhodobě potýká s nedostatkem kvalitní kapacity pro dopravce, přitom se synergie plynoucí z prémiové lokality vprostřed Evropy přímo nabízejí. Multimodální centrum vytvoří skvělou základnu evropského významu,“ říká Pavel Sovička, generální ředitel Panattoni Europe pro Českou republiku a Slovensko.

„O podobném zařízení uvažuje například i Ostrava. Brno tak před ní bude mít díky tomuto modernímu centru nezanedbatelný náskok,“ dodává Kratina.

Multimodální komplex využije návaznosti na dráhový systém letiště. Díky tomu odpadne překládání carga z letadla na auta mířící mimo areál. Uživatelé multimodálního centra tím ušetří peníze, a také se díky tomu postupně zklidní doprava v trasách navazujících na letiště. Vedle letecké dopravy centrum využije železniční vlečku do areálu letiště, přičemž na atraktivitě mu jen přidá plánovaná modernizace celého brněnského železničního uzlu. Zbylý silniční náklad pak projede rovnou z areálu letiště na dálnici D1 přímo po Evropské, mimo zastavěné území.

„Územní plán navrhuje dopravní centrum na letišti proto, aby nákladní doprava z dálnice neodbočovala směrem do města a nekomplikovala život lidem v okolních obytných čtvrtích. Postupem času však došla naplnění jen část územního plánu, takže původní dobrá myšlenka rozdělit zásobování na jih a dopravu do výrobních podniků na sever nyní nefunguje a většina provozu míří z dálnice směrem na sever dovnitř města. Stavbou multimodálního centra se tak napravuje historický dluh vůči obyvatelům Slatiny a všem, kteří musí využívat Řípskou ulici,“ říká Milan Kratina.

Letiště Brno plánuje do zázemí pro letecké cargo investovat postupně. První díl komplexu naváže na stávající zemní práce na sever od příletové a odletové haly a v omezeném provozu by měl začít fungovat letos na podzim.

Uskutečněné nebo napevno plánované investice do komfortu a bezpečnosti cestujících v rámci modernizace letiště již od loňského listopadu dosáhly 40 milionů korun. Letiště koupilo nový tahač letadel, pořídilo první kryté nástupní schody a koupilo také hasičský speciál určený pro použití na letištích. A přistavělo garáže, aby bylo novou techniku kde parkovat. V současné době probíhá výstavba nového páteřního vodovodu a plynovodu.

Rozšiřuje se také kapacita pro odbavení cestujících mimo Schengenský prostor a investice míří také do nových rentgenů a detektorů zakázaných látek. Uvnitř letištní haly je inovovaná klimatizace a vzduchotechnika jak ve veřejných prostorách, tak v zázemí. Peníze jsou připravené i na rozšíření parkoviště před terminálem a v blízké budoucnosti se počítá s oživením interiéru odletové a příletové haly, včetně příchodu moderních obchodů a občerstvení pro cestující. 

Vedle investic přímo na letišti také probíhá oprava mostu na příjezdové silnici k terminálu zajišťovaná Jihomoravským krajem. Nutná oprava nadjezdu nad železniční tratí cestu na letiště nárazově zpomaluje a cestující by měli pamatovat na vždy doporučovaný příjezd dvě hodiny před odletem.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Soud odmítl žalobu Dětí Země na stavbu nového nádraží v Brně

Soud odmítl žalobu Dětí Země na stavbu nového nádraží v Brně

Krajský soud v Brně odmítl žalobu spolku Děti Země proti územnímu rozhodnutí na stavbu brněnského nádraží v odsunuté poloze v místě dnešního dolního nádraží. Důvodem je o dva dny opožděné podání žaloby, uvedly Děti Země v tiskové zprávě na svém webu. Územní rozhodnutí je tak pravomocné a Správa železniční dopravní ...

Brno, Ilustrační obrázek © fotolia.com

Brno chce začít práce na dokumentech pro vznik vodáckého kanálu

Brno chce vybudovat vodácký kanál u lokality Anthropos. Může začít pracovat na výběru zhotovitele dokumentace pro územní rozhodnutí, řekl dnes novinářům městský radní pro sport Jaroslav Suchý (KDU-ČSL). Půlkilometrový kanál by měl stát odhadem 350 milionů, město bude chtít získat dotaci od státu.

Za sesuv na D8 podle odborníků mohl nezajištěný zářez a déšť

Za sesuv na D8 podle odborníků mohl nezajištěný zářez a déšť

Sesuv na dálnici D8 v Českém středohoří před šesti lety podle odborníků z Technické univerzity Ostrava způsobil nezajištěný zářez trasy dálnice ve svahu a silný déšť. Na vině podle nich nebyla těžba kamene v lomu Dobkovičky. Uvedli to ve zveřejněné videoprezentaci, na kterou upozornila organizace Děti Země. Stát v ...

Územní rozhodnutí pro odsun nádraží bude řešit soud v Brně

Územní rozhodnutí pro odsun nádraží bude řešit soud v Brně

Žalobu Dětí Země proti územnímu rozhodnutí pro odsun brněnského železničního nádraží bude řešit Krajský soud v Brně. Aktivisté žalobu původně podali do Ostravy, kde působí speciální senát pro velké dopravní stavby. Nejvyšší správní soud (NSS) ale v červnu usnesením definitivně potvrdil přesun řízení na jih Moravy, ...

Nádraží v Brně - foto Jan Krmaš

Ministerstvo dopravy nechce sdělit termín přesunu nádraží v Brně

Ministerstvo dopravy nechce ohledně modernizace brněnského železničního uzlu a přesunu hlavního nádraží na místo dnešního dolního sdělit žádný termín, kdy by se mohlo začít stavět. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO) na tiskové konferenci řekl, že se chce se situací nejprve řádně seznámit a že prioritou je ...

REKLAMA
REKLAMA