REKLAMA

Stavba tunelového komplexu Blanka trvala více než sedm let

Je součástí severozápadní části městského okruhu. Po svém otevření doplní již provozovanou část okruhu s tunely Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským. Tunel Blanka je největší podzemní stavbou nejen v Praze, ale i v ČR. Komplex tunelů měří 5,5 kilometru a jeho součástí je nejdelší souvislý ražený tunel v ČR, dlouhý až 2,23 kilometru.
Stavba tunelového komplexu Blanka trvala více než sedm let

Výstavbu schválilo vedení města v čele s bývalým primátorem Pavlem Bémem (ODS) s tím, že vyjde asi na 21 miliard korun. Toto číslo však postupně rostlo a v současnosti se konečné náklady na stavbu odhadují už na 36,9 miliardy korun. Stavební práce na komplexu začaly v létě 2007. Původně měl být zprovozněn do října 2011, termín se později odsunul na jaro 2014, poté se neoficiálně mluvilo o předvolebním termínu 4. října, nyní je ve hře duben 2015. Letos 6. října má být otevřen alespoň silniční a tramvajový Trojský most přes Vltavu, který je součástí komplexu.

Stavba zahrnuje tři tunelové úseky mezi křižovatkou Malovanka u severního portálu Strahovského tunelu a křižovatkou Troja u nového trojského mostu přes Vltavu:

  1. úsek Brusnice - od severního portálu Strahovského tunelu ulicí Patočkovou nejdříve hloubenými tunely, za křižovatkou s ulicí Myslbekovou ražený úsek, který končí před křižovatkou Prašný most, kde pokračují opět tunely hloubené. Celková délka úseku je 1,4 km, z toho je 550 metrů ražených tunelů.
  2. úsek Dejvice - od křižovatky Prašný most pokračuje v celé délce hloubenými tunely třídou Milady Horákové až do prostoru stavební jámy na Letné, kde je umístěna budoucí křižovatka U Vorlíků, délka úseku je jeden km.
  3. úsek Královská - od křižovatky U Vorlíků nejdříve krátkým hloubeným úsekem na Letné, na který navazuje ražený úsek vedoucí směrem pod zástavbu, Stromovku (Královskou oboru), plavební kanál, Císařský ostrov, Vltavu a potom hloubeným úsekem až k trojskému portálu; celková délka úseku je 3,09 km, z toho je 2230 metrů ražených.

Součástí stavebního povolení byla podmínka, že komplex bude zprovozněn v koordinaci se severozápadní částí Pražského okruhu (obchvatu Prahy plánovaného přes Suchdol), ten se však ještě stavět nezačal a v nejbližší době ani nezačne.

Výstavbu provázela už dříve celá řada závažných problémů, mimo jiné se na stavbě tunelů několikrát propadla zemina, objevily se problémy kolem financování stavby, stavebních povolení, proti stavbě také protestovali obyvatelé z okolí.

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist