REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Metro v Brně za odsunuté nádraží chce město i kraj, SŽDC s podzemkou nepočítá

Brno, Jihomoravský kraj a státní instituce a organizace preferují nové brněnské nádraží v odsunuté poloze na místě dnešního nákladového dolního nádraží. Vyplývá to z jejich vyjádření. Neshodují se ale na podvariantě, které jsou ve studii proveditelnosti čtyři. Jihomoravský kraj a Brno chtějí nádraží, jehož součástí je podzemní železnice spojující sever a jih města. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) preferuje variantu bez podzemní železnice stejně jako Státní fond dopravní infrastruktury.
Metro v Brně

Vyplývá to z informací, které poskytla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Ministerstvo dopravy považuje za přijatelné de facto všechny varianty nového nádraží.

SŽDC preferuje variantu bez podzemní železnice, takzvaného diametru "s ohledem na výsledky plnění stanovených cílů, na výsledky ekonomické efektivity, na výsledky analýzy rizik a dále s ohledem na dosavadní postupy projektové přípravy a termíny realizace". Dodává, že variantu, která diametr zahrnuje, považuje spíše za přijatelnou. Varianta bez podzemní železnice již získala dosud nepravomocné územní rozhodnutí a je podle studie proveditelnosti o 2,3 miliardy levnější. Všichni dotazovaní považují za akceptovatelné i některé varianty nového nádraží v centru.

SŽDC nyní očekává oficiální vyjádření Brna, které schválili v úterý zastupitelé a dali si do něj podmínku, z níž vyplývá, že po zprovoznění nádraží by se měla co nejdříve zprovoznit alespoň část podzemní železnice.

SŽDC nato vypracuje protokol vyplývající ze studie proveditelnosti a obdržených stanovisek. Poté bude jednat řídicí výbor složený ze zainteresovaných institucí a zástupců kraje a města a bude hledat shodu na výběru varianty a dalším postupu přípravy. "Výbor by se měl sejít na přelomu března a dubna," uvedla Šubová. Poté by se měla stanoviskem výboru zabývat centrální komise ministerstva dopravy a v květnu či červnu vláda.

Otázkou je, jak se ministerstvo dopravy a vláda postaví k požadavku města co nejrychleji připravit stavbu podzemní železnice. Tuto podmínku zpochybnil například náměstek primátora Martin Ander (SZ), který míní, že rozdíl mezi začátkem provozu nádraží a diametru může být 20 až 30 let. Zelení jako jediní byli v úterý proti usnesení zastupitelstva.

"SŽDC chápe a respektuje apel města i kraje na severojižní železniční propojení. Při společném jednání minulý týden v Brně za účasti ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) deklarovala připravenost zahájit kroky k přípravě zadávacích podmínek pro soutěž na zpracování studie proveditelnosti," uvedla Šubová. Doplnila však, že rozhodnutí o poloze nádraží by se nemělo odkládat a podmiňovat, protože příprava nádraží je oproti diametru v několikaletém předstihu. Spekulace o konkrétním trasování a termínech stavby jsou podle Šubové předčasné, stejně jako výše nákladů, která může jít do desítek miliard.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Zdroj: Adobestock – Fotomek

Změny DPH ve stavebnictví

Co se mění? Např. jsou změny v osvobození od DPH v případě prodeje nemovité věci, bude rozšířena možnost aplikovat sníženou sazbu daně u výstavby bytových domů aj.

Zdroj: Fotolia

Vize chytrých regionů v představení Česka na EXPO 2025 v Ósace

V rámci svého byznysového programu v Českém národním pavilonu ve dnech 8.–10. července 2025 uvede Týden autonomních technologií. Návštěvníkům nabídne špičkové inovace v oblasti chytré mobility, bezpečnostních systémů a digitalizace infrastruktury.

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, Gina Sanders

Modernizace vedení, které způsobilo páteční výpadek, vyjde na 1,7 mld. korun

Modernizace vedení V411, u nějž přetržení kabelu v Ústeckém kraji vedlo k pátečnímu rozsáhlému výpadku elektřiny v Česku, začne v příštím roce. Výstavba nového zdvojeného vedení vysokého napětí, která byla plánována ještě před touto událostí, by měla vyjít přibližně na 1,7 miliardy korun. Hotovo má být v květnu 2027.…

Rodný dům E. W. Korngolda v Brně. Zdroj: Brode Capital

V centru Brna vzniká Rezidence Korngold

Citlivě pojatá rekonstrukce historické budovy z přelomu 19. a 20. století nabídne moderní bytové jednotky i obchodní prostor. Název projektu odkazuje na slavného brněnského rodáka, hudebního skladatele Ericha Wolfganga Korngolda, který se v tomto domě narodil.

Zdroj: Fotolia

Senát schválil urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie

Senát schválil zákon o urychlení využívání obnovitelných zdrojů energie (OZE). Tento krok není jen zásadní pro modernizaci české energetiky, ale zároveň představuje klíčový milník potřebný pro rozhodnutí Evropské komise o výplatě další platby z Národního plánu obnovy (NPO). Zákon nyní míří…

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, Jim Vallee

Ekologové: Neschválení energetického zákona by byl krok zpět pro českou energetiku

Ekologické organizace, které oslovila ČTK, varují, že neschválení novely energetického zákona, známé jako lex plyn, by znamenalo krok zpět pro českou energetiku. Senát návrh ve středu večer vrátil Poslanecké sněmovně k projednání. Přestože senátoři nezpochybnili klíčové prvky normy, navrhli úpravy, zejména v oblasti…

Ilustrační obrázek, Adobestock, roman

Chaty a chalupy v pololetí zdražily meziročně o 8,8 % na 3,2 mil. Kč

České chaty a chalupy v letošním prvním pololetí zdražily v průměru o 8,8 procenta na 3,2 milionu korun. Nejnovější rekreační nemovitosti v nejlepších lokalitách se ale mohou prodávat i za 6,4 milionu korun, tedy o 12,3 procenta více než ve stejném období minulého roku. Zatímco loni před letní sezonou měl průměrný…

Měření energií, zdroj: Fotolia, andriano_cz

Spotřeba energií v Česku začala růst, vliv má počasí i pokles cen

Spotřeba energií v Česku začala růst. V prvním čtvrtletí letošního roku Češi zvýšili spotřebu elektřiny meziročně o 2,7 procenta, plynu pak dokonce o 14, 2 procenta. Skončilo tak období kontinuálních poklesů z posledních let. Dnes o tom informoval Energetický regulační úřad (ERÚ). Podle úřadu mělo vliv chladnější…