Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Metro v Brně za odsunuté nádraží chce město i kraj, SŽDC s podzemkou nepočítá

Brno, Jihomoravský kraj a státní instituce a organizace preferují nové brněnské nádraží v odsunuté poloze na místě dnešního nákladového dolního nádraží. Vyplývá to z jejich vyjádření. Neshodují se ale na podvariantě, které jsou ve studii proveditelnosti čtyři. Jihomoravský kraj a Brno chtějí nádraží, jehož součástí je podzemní železnice spojující sever a jih města. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) preferuje variantu bez podzemní železnice stejně jako Státní fond dopravní infrastruktury.
Metro v Brně

Vyplývá to z informací, které poskytla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Ministerstvo dopravy považuje za přijatelné de facto všechny varianty nového nádraží.

SŽDC preferuje variantu bez podzemní železnice, takzvaného diametru "s ohledem na výsledky plnění stanovených cílů, na výsledky ekonomické efektivity, na výsledky analýzy rizik a dále s ohledem na dosavadní postupy projektové přípravy a termíny realizace". Dodává, že variantu, která diametr zahrnuje, považuje spíše za přijatelnou. Varianta bez podzemní železnice již získala dosud nepravomocné územní rozhodnutí a je podle studie proveditelnosti o 2,3 miliardy levnější. Všichni dotazovaní považují za akceptovatelné i některé varianty nového nádraží v centru.

SŽDC nyní očekává oficiální vyjádření Brna, které schválili v úterý zastupitelé a dali si do něj podmínku, z níž vyplývá, že po zprovoznění nádraží by se měla co nejdříve zprovoznit alespoň část podzemní železnice.

SŽDC nato vypracuje protokol vyplývající ze studie proveditelnosti a obdržených stanovisek. Poté bude jednat řídicí výbor složený ze zainteresovaných institucí a zástupců kraje a města a bude hledat shodu na výběru varianty a dalším postupu přípravy. "Výbor by se měl sejít na přelomu března a dubna," uvedla Šubová. Poté by se měla stanoviskem výboru zabývat centrální komise ministerstva dopravy a v květnu či červnu vláda.

Otázkou je, jak se ministerstvo dopravy a vláda postaví k požadavku města co nejrychleji připravit stavbu podzemní železnice. Tuto podmínku zpochybnil například náměstek primátora Martin Ander (SZ), který míní, že rozdíl mezi začátkem provozu nádraží a diametru může být 20 až 30 let. Zelení jako jediní byli v úterý proti usnesení zastupitelstva.

"SŽDC chápe a respektuje apel města i kraje na severojižní železniční propojení. Při společném jednání minulý týden v Brně za účasti ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) deklarovala připravenost zahájit kroky k přípravě zadávacích podmínek pro soutěž na zpracování studie proveditelnosti," uvedla Šubová. Doplnila však, že rozhodnutí o poloze nádraží by se nemělo odkládat a podmiňovat, protože příprava nádraží je oproti diametru v několikaletém předstihu. Spekulace o konkrétním trasování a termínech stavby jsou podle Šubové předčasné, stejně jako výše nákladů, která může jít do desítek miliard.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Náchod, foto redakce

Náchod vybuduje do tří let téměř 30 nájemních bytů za více než 160 milionů korun

Dvacetitisícový Náchod vybuduje do tři let téměř 30 nájemních bytů za více než 160 milionů korun. První osm bytů vznikne přestavbou domu v ulici Odboje a dalších 21 bytů v novostavbě v lokalitě Nová Tepna. První z projektů by mohl začít na podzim a druhý v roce 2027. Řekla to mluvčí radnice Nina Adlof. Podle ní…

Bytový dům, Ilustrační obrázek, zdroj:vojtech-herout, Fotolia

Češi jsou spokojeni se svou bytovou situací, připouští ale finanční náročnost

Skoro dvě třetiny Čechů jsou spokojené se svou současnou bytovou situací, častěji lidé, kteří mají vlastní nemovitost. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ipsos. Dvě pětiny populace by nejraději bydlely v rodinném domě mimo město či předměstí. Většina lidí ale pociťuje zdražování na realitním trhu a většina také…

Hradec Králové, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, PHB.cz

Výstavba bytů v hradeckém kraji loni klesla o 18 %, byla nejnižší od roku 2015

Výstavba bytů v Královéhradeckém kraji loni meziročně klesla o 18 procent a byla nejnižší za posledních devět let. Investoři loni zahájili stavbu 1269 bytů, zatímco předloni rozestavěli 1549 bytů. Méně bytů se v kraji rozestavělo naposledy v roce 2015. Propadla se výstavba bytů v bytových i rodinných domech.

Současný stav kolonády v náchodské Bělovsi již dřívější slávu připomíná jen v malých fragmentech, zdroj redakce

V náchodské Bělovsi začala rekonstrukce historické kolonády IDA za 24 mil. Kč

V areálu Velkých lázní v náchodské městské části Běloves začala rekonstrukce historické kolonády IDA. Oprava budovy a navazujícího prostranství by měla stát 24,2 milionu korun. ČTK to dnes řekli zástupci radnice. Stavební práce zajistí vrchlabská společnost B.C.M. company. Hotovo má být v červenci 2026, což platí i…

Ilustrační obrázek, zdroj: anton-gvozdikov, Fotolia

Brno nesouhlasí s návrhem novely zákona. Má omezit městské stavební předpisy

Vedení Brna se vymezilo proti návrhu novely zákona, která by omezila pravomoci radnic ovlivňovat městské stavební předpisy. Její schválení by mohlo zásadně ohrozit udržitelný rozvoj velkých měst, uvedla dnes v tiskové zprávě primátorka Markéta Vaňková (ODS). Návrh je součástí novely energetického zákona, která je…