REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Metro v Brně za odsunuté nádraží chce město i kraj, SŽDC s podzemkou nepočítá

Brno, Jihomoravský kraj a státní instituce a organizace preferují nové brněnské nádraží v odsunuté poloze na místě dnešního nákladového dolního nádraží. Vyplývá to z jejich vyjádření. Neshodují se ale na podvariantě, které jsou ve studii proveditelnosti čtyři. Jihomoravský kraj a Brno chtějí nádraží, jehož součástí je podzemní železnice spojující sever a jih města. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) preferuje variantu bez podzemní železnice stejně jako Státní fond dopravní infrastruktury.
Metro v Brně

Vyplývá to z informací, které poskytla mluvčí SŽDC Kateřina Šubová. Ministerstvo dopravy považuje za přijatelné de facto všechny varianty nového nádraží.

SŽDC preferuje variantu bez podzemní železnice, takzvaného diametru "s ohledem na výsledky plnění stanovených cílů, na výsledky ekonomické efektivity, na výsledky analýzy rizik a dále s ohledem na dosavadní postupy projektové přípravy a termíny realizace". Dodává, že variantu, která diametr zahrnuje, považuje spíše za přijatelnou. Varianta bez podzemní železnice již získala dosud nepravomocné územní rozhodnutí a je podle studie proveditelnosti o 2,3 miliardy levnější. Všichni dotazovaní považují za akceptovatelné i některé varianty nového nádraží v centru.

SŽDC nyní očekává oficiální vyjádření Brna, které schválili v úterý zastupitelé a dali si do něj podmínku, z níž vyplývá, že po zprovoznění nádraží by se měla co nejdříve zprovoznit alespoň část podzemní železnice.

SŽDC nato vypracuje protokol vyplývající ze studie proveditelnosti a obdržených stanovisek. Poté bude jednat řídicí výbor složený ze zainteresovaných institucí a zástupců kraje a města a bude hledat shodu na výběru varianty a dalším postupu přípravy. "Výbor by se měl sejít na přelomu března a dubna," uvedla Šubová. Poté by se měla stanoviskem výboru zabývat centrální komise ministerstva dopravy a v květnu či červnu vláda.

Otázkou je, jak se ministerstvo dopravy a vláda postaví k požadavku města co nejrychleji připravit stavbu podzemní železnice. Tuto podmínku zpochybnil například náměstek primátora Martin Ander (SZ), který míní, že rozdíl mezi začátkem provozu nádraží a diametru může být 20 až 30 let. Zelení jako jediní byli v úterý proti usnesení zastupitelstva.

"SŽDC chápe a respektuje apel města i kraje na severojižní železniční propojení. Při společném jednání minulý týden v Brně za účasti ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) deklarovala připravenost zahájit kroky k přípravě zadávacích podmínek pro soutěž na zpracování studie proveditelnosti," uvedla Šubová. Doplnila však, že rozhodnutí o poloze nádraží by se nemělo odkládat a podmiňovat, protože příprava nádraží je oproti diametru v několikaletém předstihu. Spekulace o konkrétním trasování a termínech stavby jsou podle Šubové předčasné, stejně jako výše nákladů, která může jít do desítek miliard.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia, kyo

Investice do úspor energie loni vzrostly desetkrát na 1,96 mld. Kč

Investice do projektů energetických úspor loni v Česku meziročně vzrostly skoro desetkrát na 1,96 miliardy korun. Týkaly se 16 projektů, které energetické firmy realizovaly na budovách veřejných institucí, případně průmyslových firem. Informovala o tom Asociace poskytovatelů energetických služeb (APES). Dosud jde o…

Byty, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, jamrooferpix

Ombudsman: Byty zkolaudované k bydlení nelze využívat pro krátkodobou rekreaci

Byty zkolaudované k trvalému bydlení nelze podle veřejného ochránce práv Stanislava Křečka využívat pro krátkodobé ubytovací služby. Považuje to za obcházení stavebního zákona. Majitelé by takové byty měli nechat rekolaudovat. Ombudsman o tom dnes informoval na webu. Zabýval se stížností obyvatele domu, kterému…

Louvre, zdroj: Netfalls - stock.adobe.com

Impozantní skleněná pyramida stojí na nádvoří Louvru již 35 let

Impozantní skleněná pyramida uprostřed Napoleonova nádvoří před Louvrem, která od 29. března 1989 slouží jako hlavní vchod do tohoto nejznámějšího pařížského muzea, patří k symbolům francouzské metropole. Odvážný projekt amerického architekta čínského původu Ieoha Minga Peie prosadil v roce 1983 tehdejší francouzský…

Emise, zdroj: Adobestock

Prezident podepsal odsun termínu vyřazování emisních povolenek o pět měsíců

Firmy budou moci vyřazovat emisní povolenky za emise, které vypustily do ovzduší v předchozím roce, až k 30. září. Dosud tak musely učinit k 30. dubnu. Pětiměsíční odklad prezident Petr Pavel podepsal. Odklad se vztahuje také na termín, dokdy musí firmy příslušné množství povolenek nakoupit. Budou tak moci jejich…

Cihly - ilustrační obrázek, zdroj: pterwort, fotolia

Poptávka po cihlách roste, prodejci se předzásobují ze strachu z výpadků dodávek

Poptávka po zdicích a dalších stavebních materiálech začíná opět růst. Na začátek jarní stavební sezony mají prodejci ve skladech dostatek cihel, se zvyšující se poptávkou ale budou muset zásoby doplňovat. ČTK to sdělili největší čeští prodejci stavebnin DEK a Pro-Doma. Jedním z důvodů, proč se chtějí prodejci…

Veřejné osvětlení, zdroj fotolia, sema_srinouljan

O dotaci na výměnu osvětlení si zažádalo 700 obcí

O dotaci na rekonstrukci veřejného osvětlení zprostředkovávanou ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) si zažádalo 700 obcí. Z vyčleněné částky 2,52 miliardy korun se vyčerpalo 1,78 miliardy korun. Výzva k čerpání dotací určená na opravu lampových stožárů, instalaci LED svítidel a další opatření k úspoře energie za…

OD Kotva [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]

Obchodní dům Kotva dnes uzavřela rekonstrukce, potrvá dva roky

Obchodní dům Kotva v Praze 1 ode dneška uzavřela rekonstrukce. Potrvá dva roky. V nižších patrech vzniknou luxusní obchody a ve vyšších kanceláře. Promění se také okolí Kotvy, například zmizí nynější vstup do potravin. Sedmipodlažní budova s celkovou plochou 28.000 metrů čtverečních byla otevřena v roce 1975.

Libeňský most, archivní záběr, foto: Jakub Kopecký

Zavřenou část Libeňského mostu odborníci doporučili zbourat

Odborníci doporučili zbourat nyní uzavřený tzv. inundační most u pražské Palmovky, který je součástí Libeňského soumostí. Silničáři počkají na platné stavební povolení a pak zahájí demolici mostu. Práce by mohly začít letos v dubnu. Dnes to řekla mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

Bytový dům, zdroj: fotolia

Ceny nemovitostí opět na vzestupu. Starší nemovitosti ke konci roku zdražovaly

Průměrná cena staršího bytu v ČR činila ve čtvrtém čtvrtletí minulého roku 87 838 korun za metr čtvereční. Mezičtvrtletně to bylo o pět procent víc a meziročně o sedm procent víc. Cena vzrostla v Česku mezičtvrtletně o osm procent také u rodinných domů, a to na průměrných 55 160 korun za metr čtvereční. O nižší…

REKLAMA