REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Brněnští radní doporučili odsun nádraží k řece, jednotní však nejsou

Brněnští radní doporučují zastupitelstvu, aby schválilo výstavbu hlavního vlakového nádraží v odsunuté poloze u řeky. Novinářům to řekl brněnský primátor Petr Vokřál (ANO). Druhou variantou je stavba pod Petrovem poblíž současného nádraží, jež kapacitně nestačí. Zastupitelstvo bude rozhodovat 27. února. Jeho rozhodnutí i dřívější podpora kraje pro odsun budou jen doporučení pro vládu, která nakonec jednu z poloh vybere. Rada nebyla v rozhodování jednotná, proti byli Zelení a Žít Brno.
Brno, nádraží, odsun

Může to vést k rozpadu koalice ANO, Žít Brno, KDU-ČSL, SZ a TOP 09.

Radní doporučují zastupitelstvu schválit nádraží u řeky s podmínkou, že se mají zahájit jednání o severojižním kolejovém diametru, což je obdoba metra. Diametr by měl výrazně zrychlit dopravu od severu k jihu. Odlehčil by přetíženým tramvajovým linkám v tomto směru. Brno chce také připravit memorandum pro město, kraj a ministerstvo dopravy ohledně návaznosti řešení diametru na přestavbu nádraží. Kromě toho radní v usnesení uvedli, že považují za akceptovatelnou i variantu výstavby nádraží pod Petrovem.

Pro usnesení týkající se nádraží u řeky s podmínkou jednání o diametru bylo ANO, KDU-ČSL, TOP 09 i za Piráty Tomáš Koláčný (Žít Brno a Piráti). Proti byli náměstci Matěj Hollan (Žít Brno) a Martin Ander (Zelení). Koláčný uvedl, že Piráti jsou spíš pro nádraží pod Petrovem, ale variantu odsunu s podmínkou jednání o diametru nakonec podpořil.

Ander s Hollanem uvedli, že odsun nádraží k řece je proti přání veřejnosti, která ho chce nechat v centru. Vychází to z průzkumu mínění veřejnosti. Proto budou Zelení i Žít Brno jednat o tom, zda je rozhodnutí porušením koaliční smlouvy, v níž stojí, že město zvolí variantu, která bude mít podporu veřejnosti. V pondělí bude dohodovací řízení o koalici, v úterý rozhodne o poloze nádraží zastupitelstvo. Primátor Vokřál uvedl, že by bylo škoda koalici rozbít, a bude chtít spory vyřešit.

Stavba nádraží má trvat zhruba šest let. U řeky má stát od 42 do 45 miliard korun, pod Petrovem od 42 do 56 miliard korun. Podle studie proveditelnosti, kterou nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty, by se mohlo u řeky začít stavět v roce 2020, zatímco pod Petrovem nejdříve v roce 2026. Variantu odsunu u řeky dříve podpořila i Kancelář architekta města Brna nebo městská část Brno-střed.

Příznivci odsunuté varianty poukazují na to, že u řeky se může začít stavět dřív, což umožní ještě částečně čerpat peníze z Evropské unie. U varianty pod Petrovem se to nepředpokládá. Poukazují i na větší připravenost projektu, nižší náklady i snazší zapojení vysokorychlostních tratí. Zastánci nádraží pod Petrovem tvrdí, že odsunutá poloha prodlouží dobu cestování lidí a bude se tam hůře dostávat městská hromadná doprava, která je u varianty pod Petrovem rozvinutá.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Zdroj: AdobeStock-Ismaël

Nejvyšší silniční most světa byl otevřen před 15 lety

Před patnácti lety, 14. prosince 2004, francouzský prezident Jacques Chirac slavnostně otevřel u jihofrancouzského Millau nejvyšší silniční most podle výšky mostní konstrukce na světě. Jeho vozovka je široká 32 metrů, vede ve výši až 270 metrů nad zemí a nejvyšší ze sedmi pylonů dosahuje výšky 343 metry, takže ...

Olomouc, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Bytová výstavba v Olomouckém kraji do září vzrostla

V Olomouckém kraji byla za prvních devět měsíců letošního roku zahájena stavba 1671 bytů. Jejich počet se meziročně zvýšil o 0,7 procenta a byl druhý nejvyšší za posledních 11 let. Od ledna do září bylo v kraji díky vysoké rozestavěnosti dokončeno rekordních 1614 bytů. Ve srovnání s loňskem jich bylo o 62,7 procenta ...

Most, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Kontroly dálničních mostů havarijní stav zatím nezjistily

Silničáři při kontrolách 124 rizikových dálničních mostů zatím prověřili 77 mostů, havarijní stav nezjistili u žádného z nich. Kontroly zbylých 47 budou dokončeny příští rok. Na dotaz to uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Dálnice D1 je nejdůležitější součástí české silniční sítě. Jak šel čas...

Ťokův průsmyk, nejdelší parkoviště světa a další nelichotivé přezdívky jsou dávány nejdůležitější silniční dopravní tepně v České republice. Stavba trvá již od roku 1971 a stále není hotová. 12. prosince se otevře 14,3 kilometru dlouhý úsek Přerov - Lipník nad Bečvou. Pojďme si připomenout nejdůležitější události ...

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Nový stavební zákon by dle obcí mohl ohrozit povolování staveb na rok

Nový stavební zákon by mohl zastavit povolování staveb na rok až dva, uvedla v pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi výkonná ředitelka Svazu měst a obcí ČR Radka Vladyková. Stát by podle ní měl efektivněji uplatňovat současný zákon a přistupovat ke změnám postupně. Nejprve by měl počkat, jak bude fungovat ...

Architekti při práci, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Stavební firmy: Elektronické stavební povolení pomůže urychlit výstavbu

Vydávání stavebního povolení v elektronické podobě povede ke zvýšení rychlosti a efektivnosti. Sníží se rizika a chyby vyplývající z projektování a také celkové náklady. Vyplývá to z odpovědí zástupců stavebních a developerských firem, které dnes oslovila. Sněmovna schválila novelu, podle níž vznikne informační systém ...

Brno - hlavní nádraží

Na hlavní nádraží v Brně se vrátí po opravách vlaky. Za den jich projede 670

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dokončuje modernizaci zabezpečovacího a sdělovacího zařízení na hlavním nádraží v Brně. V neděli 15. prosince se na něj po roce vrátí všechny vlaky. Ve všední den jich bude 670 a ve špičkách bude jejich množství na hraně kapacity, řekl na tiskové konferenci v Brně generální ...

Zdroj: AdobeStock-Benedikt

Obyvatelé Jamného v referendu zamítli stavbu větrných elektráren

Lidé v obci Jamné na Jihlavsku dnes v místním referendu nepodpořili výstavbu větrných elektráren na katastru obce. Proti bylo 187 ze 432 oprávněných voličů. V referendu hlasovalo 58,3 procenta občanů, je platné a pro obec závazné, řekl to starosta Luboš Varhaník.

Silnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Severovýchodní obchvat Pardubic získal stavební povolení

Připravovaný severovýchodní obchvat Pardubic získal stavební povolení. ČTK to zjistila z dokumentu na úřední desce krajského úřadu. Stavbu nazvanou I/36 Pardubice, Trnová - Fáblovka - Dubina připravuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) již mnoho let.

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA