REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Brněnští radní doporučili odsun nádraží k řece, jednotní však nejsou

Brněnští radní doporučují zastupitelstvu, aby schválilo výstavbu hlavního vlakového nádraží v odsunuté poloze u řeky. Novinářům to řekl brněnský primátor Petr Vokřál (ANO). Druhou variantou je stavba pod Petrovem poblíž současného nádraží, jež kapacitně nestačí. Zastupitelstvo bude rozhodovat 27. února. Jeho rozhodnutí i dřívější podpora kraje pro odsun budou jen doporučení pro vládu, která nakonec jednu z poloh vybere. Rada nebyla v rozhodování jednotná, proti byli Zelení a Žít Brno.
Brno, nádraží, odsun

Může to vést k rozpadu koalice ANO, Žít Brno, KDU-ČSL, SZ a TOP 09.

Radní doporučují zastupitelstvu schválit nádraží u řeky s podmínkou, že se mají zahájit jednání o severojižním kolejovém diametru, což je obdoba metra. Diametr by měl výrazně zrychlit dopravu od severu k jihu. Odlehčil by přetíženým tramvajovým linkám v tomto směru. Brno chce také připravit memorandum pro město, kraj a ministerstvo dopravy ohledně návaznosti řešení diametru na přestavbu nádraží. Kromě toho radní v usnesení uvedli, že považují za akceptovatelnou i variantu výstavby nádraží pod Petrovem.

Pro usnesení týkající se nádraží u řeky s podmínkou jednání o diametru bylo ANO, KDU-ČSL, TOP 09 i za Piráty Tomáš Koláčný (Žít Brno a Piráti). Proti byli náměstci Matěj Hollan (Žít Brno) a Martin Ander (Zelení). Koláčný uvedl, že Piráti jsou spíš pro nádraží pod Petrovem, ale variantu odsunu s podmínkou jednání o diametru nakonec podpořil.

Ander s Hollanem uvedli, že odsun nádraží k řece je proti přání veřejnosti, která ho chce nechat v centru. Vychází to z průzkumu mínění veřejnosti. Proto budou Zelení i Žít Brno jednat o tom, zda je rozhodnutí porušením koaliční smlouvy, v níž stojí, že město zvolí variantu, která bude mít podporu veřejnosti. V pondělí bude dohodovací řízení o koalici, v úterý rozhodne o poloze nádraží zastupitelstvo. Primátor Vokřál uvedl, že by bylo škoda koalici rozbít, a bude chtít spory vyřešit.

Stavba nádraží má trvat zhruba šest let. U řeky má stát od 42 do 45 miliard korun, pod Petrovem od 42 do 56 miliard korun. Podle studie proveditelnosti, kterou nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty, by se mohlo u řeky začít stavět v roce 2020, zatímco pod Petrovem nejdříve v roce 2026. Variantu odsunu u řeky dříve podpořila i Kancelář architekta města Brna nebo městská část Brno-střed.

Příznivci odsunuté varianty poukazují na to, že u řeky se může začít stavět dřív, což umožní ještě částečně čerpat peníze z Evropské unie. U varianty pod Petrovem se to nepředpokládá. Poukazují i na větší připravenost projektu, nižší náklady i snazší zapojení vysokorychlostních tratí. Zastánci nádraží pod Petrovem tvrdí, že odsunutá poloha prodlouží dobu cestování lidí a bude se tam hůře dostávat městská hromadná doprava, která je u varianty pod Petrovem rozvinutá.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Zdroj: Fotolia.com - marioszek

Prodejní ceny bytů v ČR vzrostly o 11 procent

Prodejní ceny bytů v Praze a krajských městech na konci pololetí vzrostly meziročně v průměru o 10,8 procenta na 55 200 korun za metr čtvereční. Nejdražší byla Praha (71 800 Kč za metr čtvereční), ...

Malostranské nájměstí, přestavba, rekonstrukce, parkování

Obnova Malostranského náměstí získala stavební povolení

Dlouho plánovaná přeměna Malostranského náměstí v Praze získala stavební povolení. Stavební úřad Prahy 1 to zveřejnil na své úřední desce. Pokud se v 15denní lhůtě nikdo neodvolá, nabude rozhodnutí ...

Památky, prohlášení památkou

O památkovou ochranu ročně přijde 20 až 30 nemovitostí

Ministerstvo kultury (MK) ročně zruší památkovou ochranu dvou až tří desítek nemovitostí. Byť se rušením ochrany zabývá méně často než jejím udílením novým objektům, ročně posoudí a ukončí až 80 ...

REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist

14.11.2018 konference TZB-info o bytových domech

Připravujete rekonstrukci bytového domu? Jak na úspory za energie a zhodnocení domu? Jak plánovat opravy a finance? Unikátní publikace pro účastníky. Těšíme se na vás v Praze.

Program a přihláška