Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Brněnští radní doporučili odsun nádraží k řece, jednotní však nejsou

Brněnští radní doporučují zastupitelstvu, aby schválilo výstavbu hlavního vlakového nádraží v odsunuté poloze u řeky. Novinářům to řekl brněnský primátor Petr Vokřál (ANO). Druhou variantou je stavba pod Petrovem poblíž současného nádraží, jež kapacitně nestačí. Zastupitelstvo bude rozhodovat 27. února. Jeho rozhodnutí i dřívější podpora kraje pro odsun budou jen doporučení pro vládu, která nakonec jednu z poloh vybere. Rada nebyla v rozhodování jednotná, proti byli Zelení a Žít Brno.
Brno, nádraží, odsun

Může to vést k rozpadu koalice ANO, Žít Brno, KDU-ČSL, SZ a TOP 09.

Radní doporučují zastupitelstvu schválit nádraží u řeky s podmínkou, že se mají zahájit jednání o severojižním kolejovém diametru, což je obdoba metra. Diametr by měl výrazně zrychlit dopravu od severu k jihu. Odlehčil by přetíženým tramvajovým linkám v tomto směru. Brno chce také připravit memorandum pro město, kraj a ministerstvo dopravy ohledně návaznosti řešení diametru na přestavbu nádraží. Kromě toho radní v usnesení uvedli, že považují za akceptovatelnou i variantu výstavby nádraží pod Petrovem.

Pro usnesení týkající se nádraží u řeky s podmínkou jednání o diametru bylo ANO, KDU-ČSL, TOP 09 i za Piráty Tomáš Koláčný (Žít Brno a Piráti). Proti byli náměstci Matěj Hollan (Žít Brno) a Martin Ander (Zelení). Koláčný uvedl, že Piráti jsou spíš pro nádraží pod Petrovem, ale variantu odsunu s podmínkou jednání o diametru nakonec podpořil.

Ander s Hollanem uvedli, že odsun nádraží k řece je proti přání veřejnosti, která ho chce nechat v centru. Vychází to z průzkumu mínění veřejnosti. Proto budou Zelení i Žít Brno jednat o tom, zda je rozhodnutí porušením koaliční smlouvy, v níž stojí, že město zvolí variantu, která bude mít podporu veřejnosti. V pondělí bude dohodovací řízení o koalici, v úterý rozhodne o poloze nádraží zastupitelstvo. Primátor Vokřál uvedl, že by bylo škoda koalici rozbít, a bude chtít spory vyřešit.

Stavba nádraží má trvat zhruba šest let. U řeky má stát od 42 do 45 miliard korun, pod Petrovem od 42 do 56 miliard korun. Podle studie proveditelnosti, kterou nechala zpracovat Správa železniční dopravní cesty, by se mohlo u řeky začít stavět v roce 2020, zatímco pod Petrovem nejdříve v roce 2026. Variantu odsunu u řeky dříve podpořila i Kancelář architekta města Brna nebo městská část Brno-střed.

Příznivci odsunuté varianty poukazují na to, že u řeky se může začít stavět dřív, což umožní ještě částečně čerpat peníze z Evropské unie. U varianty pod Petrovem se to nepředpokládá. Poukazují i na větší připravenost projektu, nižší náklady i snazší zapojení vysokorychlostních tratí. Zastánci nádraží pod Petrovem tvrdí, že odsunutá poloha prodlouží dobu cestování lidí a bude se tam hůře dostávat městská hromadná doprava, která je u varianty pod Petrovem rozvinutá.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Náchod, foto redakce

Náchod vybuduje do tří let téměř 30 nájemních bytů za více než 160 milionů korun

Dvacetitisícový Náchod vybuduje do tři let téměř 30 nájemních bytů za více než 160 milionů korun. První osm bytů vznikne přestavbou domu v ulici Odboje a dalších 21 bytů v novostavbě v lokalitě Nová Tepna. První z projektů by mohl začít na podzim a druhý v roce 2027. Řekla to mluvčí radnice Nina Adlof. Podle ní…

Bytový dům, Ilustrační obrázek, zdroj:vojtech-herout, Fotolia

Češi jsou spokojeni se svou bytovou situací, připouští ale finanční náročnost

Skoro dvě třetiny Čechů jsou spokojené se svou současnou bytovou situací, častěji lidé, kteří mají vlastní nemovitost. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ipsos. Dvě pětiny populace by nejraději bydlely v rodinném domě mimo město či předměstí. Většina lidí ale pociťuje zdražování na realitním trhu a většina také…

Hradec Králové, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, PHB.cz

Výstavba bytů v hradeckém kraji loni klesla o 18 %, byla nejnižší od roku 2015

Výstavba bytů v Královéhradeckém kraji loni meziročně klesla o 18 procent a byla nejnižší za posledních devět let. Investoři loni zahájili stavbu 1269 bytů, zatímco předloni rozestavěli 1549 bytů. Méně bytů se v kraji rozestavělo naposledy v roce 2015. Propadla se výstavba bytů v bytových i rodinných domech.

Současný stav kolonády v náchodské Bělovsi již dřívější slávu připomíná jen v malých fragmentech, zdroj redakce

V náchodské Bělovsi začala rekonstrukce historické kolonády IDA za 24 mil. Kč

V areálu Velkých lázní v náchodské městské části Běloves začala rekonstrukce historické kolonády IDA. Oprava budovy a navazujícího prostranství by měla stát 24,2 milionu korun. ČTK to dnes řekli zástupci radnice. Stavební práce zajistí vrchlabská společnost B.C.M. company. Hotovo má být v červenci 2026, což platí i…

Ilustrační obrázek, zdroj: anton-gvozdikov, Fotolia

Brno nesouhlasí s návrhem novely zákona. Má omezit městské stavební předpisy

Vedení Brna se vymezilo proti návrhu novely zákona, která by omezila pravomoci radnic ovlivňovat městské stavební předpisy. Její schválení by mohlo zásadně ohrozit udržitelný rozvoj velkých měst, uvedla dnes v tiskové zprávě primátorka Markéta Vaňková (ODS). Návrh je součástí novely energetického zákona, která je…