Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Zastánci nádraží v centru Brna kritizují kraj, nezná postoj lidí

Aliance Občané pro nádraží v centru kritizuje postup Jihomoravského kraje, jehož radní dali při řešení modernizace brněnského železničního uzlu přednost nádraží v odsunuté poloze v místech nákladového dolního nádraží před nádražím v centru. Kraj podle aliance nezjišťoval postoj obyvatel, kteří do Brna denně dojíždějí. Její zástupci se proto chystají v pondělí na krajské zastupitelstvo, kde chtějí apelovat na zastupitele, aby rozhodnutí odložili a udělali si průzkum veřejného mínění, řekl dnes na tiskové konferenci zástupce aliance Radek Kubala.
Brno, ilustrační obrázek fotolia.com © yoit

Podle něj je nutné, aby se při rozhodování bral ohled na cestující, kterým nádraží slouží. Spor o přesun se v Brně vede téměř 100 let. Jisté je, že nádraží přestalo kapacitně dostačovat, proto je nutné brzy stavět nové.

Kraj, který má stejně jako město a Správa železniční dopravní cesty poradní hlas, než rozhodne vláda, se dotazoval pouze starostů, od nichž dostal minimum odpovědí a jen jeden se jasně vyslovil pro nádraží v centru. "Starostové mají svých starostí dost. Je pro nás nepřijatelné, aby kraj rozhodoval o tak významné investici, aniž uspořádal mezi občany informační kampaň a zjistil si jejich názor," uvedl Kubala.

Brno v nejbližších dnech zahájí průzkum veřejného mínění, přestože Kancelář architekta města Brna jednoznačně uvedla, že preferuje odsun nádraží. "Dikce architekta je velice podobná té, jakou měli v Brně dosud všichni zastánci odsunu nádraží včetně některých argumentů. Například, že současné je bariéra pro rozvoj Jižního centra, přitom to se bude rozvíjet v obou případech a nové nádraží v centru bude průchozí," řekl Miroslav Patrik, který je zároveň členem spolku Děti Země. Zdůraznil, že při rozhodování má hrát prim zájem cestujících, což se podle něj neděje.

Jako dlouhodobý zastánce nádraží v centru vnímá, že politické nálady se kloní ve městě i na krajské úrovni k odsunu. "Budeme apelovat na kraj, aby se zeptal lidí, a budeme lobbovat na národní i evropské úrovni pro nádraží v centru. Budeme upozorňovat, že existuje rozpor mezi snahami politiků a občanů," zmínil Patrik zhruba 60 000 obyvatel Brna, kteří v předloňském referendu hlasovali právě pro nádraží v centru. Výsledek nebyl závazný, přišla jen čtvrtina voličů.

Zastánci nádraží v centru argumentují tím, že studie proveditelnosti prokázala, že z dopravního hlediska je toto řešení lepší. Stejně tak se ve svých posudcích vyjádřili i čtyři městem oslovení odborníci a doporučili městu nádraží neodsunovat. Ze studie vyplývá, že dojezdové časy vlakem se zkrátí v obou případech, avšak při návazných cestách MHD je lepší nádraží v centru. Je od něj do většiny cílů kratší a rychlejší cesta, pojede k němu více linek a bude potřeba méně přestupů. Ve studii proveditelnosti vyšlo toto řešení také lépe v celkových přínosech a v ekonomické efektivitě.

Patrik zpochybnil procesní výhody, o které se opírají zastánci odsunu, tedy možnost stavět dříve a rychleji, tím pádem s pomocí evropských peněz. "Územní řízení pro odsunuté nádraží se táhne od roku 2005 a dosud není u konce. Zahájení v roce 2020 považuji za iluzorní. Na druhou stranu není důvod, proč by se mělo nádraží v centru stavět nejdříve v roce 2028. Územní plán města se změnil po rozhodnutí vlády o odsunu nádraží za dva roky a za tři roky už začalo územní řízení," uvedl Patrik.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Náchod, foto redakce

Náchod vybuduje do tří let téměř 30 nájemních bytů za více než 160 milionů korun

Dvacetitisícový Náchod vybuduje do tři let téměř 30 nájemních bytů za více než 160 milionů korun. První osm bytů vznikne přestavbou domu v ulici Odboje a dalších 21 bytů v novostavbě v lokalitě Nová Tepna. První z projektů by mohl začít na podzim a druhý v roce 2027. Řekla to mluvčí radnice Nina Adlof. Podle ní…

Bytový dům, Ilustrační obrázek, zdroj:vojtech-herout, Fotolia

Češi jsou spokojeni se svou bytovou situací, připouští ale finanční náročnost

Skoro dvě třetiny Čechů jsou spokojené se svou současnou bytovou situací, častěji lidé, kteří mají vlastní nemovitost. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ipsos. Dvě pětiny populace by nejraději bydlely v rodinném domě mimo město či předměstí. Většina lidí ale pociťuje zdražování na realitním trhu a většina také…

Hradec Králové, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia, PHB.cz

Výstavba bytů v hradeckém kraji loni klesla o 18 %, byla nejnižší od roku 2015

Výstavba bytů v Královéhradeckém kraji loni meziročně klesla o 18 procent a byla nejnižší za posledních devět let. Investoři loni zahájili stavbu 1269 bytů, zatímco předloni rozestavěli 1549 bytů. Méně bytů se v kraji rozestavělo naposledy v roce 2015. Propadla se výstavba bytů v bytových i rodinných domech.

Současný stav kolonády v náchodské Bělovsi již dřívější slávu připomíná jen v malých fragmentech, zdroj redakce

V náchodské Bělovsi začala rekonstrukce historické kolonády IDA za 24 mil. Kč

V areálu Velkých lázní v náchodské městské části Běloves začala rekonstrukce historické kolonády IDA. Oprava budovy a navazujícího prostranství by měla stát 24,2 milionu korun. ČTK to dnes řekli zástupci radnice. Stavební práce zajistí vrchlabská společnost B.C.M. company. Hotovo má být v červenci 2026, což platí i…

Ilustrační obrázek, zdroj: anton-gvozdikov, Fotolia

Brno nesouhlasí s návrhem novely zákona. Má omezit městské stavební předpisy

Vedení Brna se vymezilo proti návrhu novely zákona, která by omezila pravomoci radnic ovlivňovat městské stavební předpisy. Její schválení by mohlo zásadně ohrozit udržitelný rozvoj velkých měst, uvedla dnes v tiskové zprávě primátorka Markéta Vaňková (ODS). Návrh je součástí novely energetického zákona, která je…