REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Vedení Brna si k nádraží nechá udělat průzkum veřejného mínění

Vedení Brna si před rozhodnutím o poloze nádraží nechá zpracovat průzkum veřejného mínění. Konečnou odpověď odsunulo z konce ledna na únor, řekl to náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno). Jihomoravští krajští radní plánují své stanovisko zveřejnit v pondělí.
Vedení Brna si k nádraží nechá udělat průzkum veřejného mínění

Brněnské hlavní nádraží se dlouhodobě nechávalo "dožít" a počítalo se s tím, že v současnosti již bude fungovat nové nádraží. Proto v posledních pěti letech prodělává nynější nádraží výrazné opravy. O jeho odsunu o kilometr na jih se sice mluví již téměř 100 let, v posledních 20 letech byl však hlas odpůrců tak silný, že se dosud nestaví. Požadují totiž zachování nádraží blízko centra města a studie proveditelnosti prokázala, že je to možné, že není bezpodmínečně nutné je přesouvat. Brzy má padnout rozhodnutí města a kraje, na které naváže ministerstvo dopravy.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zveřejnila studii proveditelnosti na konci října a od té doby se k ní vyjadřují zájmové skupiny i politici, téma se znovu stalo prostředkem politického boje.

Brněnská koalice termín rozhodnutí o několik týdnů odsune kvůli tomu, že v koaliční smlouvě má větu o tom, že bude preferovat variantu, která bude mít podporu veřejnosti. Podrobnosti k průzkumu a dalšímu vývoji řekne vedení města v úterý. Teprve až se vyjádří kraj a město, budou se zabývat řešením ministerstvo dopravy a vláda. Hlavním investorem stavby za více než 40 miliard korun bude stát.

Studie SŽDC uvedla, že technicky jsou uskutečnitelné obě varianty polohy nádraží a u každé popsala výhody a nevýhody. Pro odsunutou variantu hraje větší připravenost a možnost stavět zhruba o šest let dříve. Naopak největším rizikem je, že se nestihne postavit městská infrastruktura. U nádraží v centru je největším rizikem nepřipravenost. Nádraží není v ani územním plánu. Výhodou je naopak dobré dopravní napojení na systém MHD. Ze studie vyplývá, že z většiny území Brna bude nádraží v centru dostupné rychleji a větším počtem linek.

Nevyřešeným problémem jsou vysokorychlostní tratě. Sice se hovoří o tom, že pro nádraží v centru by se musela budovat samostatná podzemní stanice a soustava tunelů pod západní částí Brna, dosud však neexistuje ani studie proveditelnosti pro vysokorychlostní železnici v Česku. "Je proto nutné technicky, územně a provozně prověřit jiné alternativy zapojení vysokorychlostních tratí a následně zvážit jejich výhodnost v porovnání s řešením uvažovaným ve studii proveditelnosti," uvádí autoři studie.

Pro odsunutou variantu se vyslovila například Regionální hospodářská komora či Asociace brněnských architektů a stavitelů. Komora vyzdvihuje možnost stavět dříve s možností evropských dotací. Hovoří také o levnějším nádraží, ovšem pouze s ohledem na dosud nevyjasněné napojení na vysokorychlostní tratě. Bez nich jsou náklady srovnatelné. Taktéž se podle ní zlepší dostupnost Brna. Asociace argumentuje podobně, považuje za výhodu také to, že město musí vynaložit větší náklady na infrastrukturu, protože to pomůže lépe rozvíjet tzv. Jižní centrum. Podobné argumenty používá také Spolek Brno+ bývalého náměstka primátora Roberta Kotziana (dříve ODS). Naopak pro nádraží v centru je dlouhodobě spolek Děti Země, který řadu let bojuje proti odsunu nádraží.

Preference Brňanů naznačila referenda v letech 2004 a 2016. V obou případech drtivá většina hlasujících chtěla nádraží v centru, vždy přišla zhruba čtvrtina oprávněných voličů.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Plyn, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

Energetický úřad navrhuje změny energetického zákona v souvislosti s DPI

Energetický regulační úřad (ERÚ) navrhuje změny energetického zákona v souvislosti s možným přechodem klientů do záchranného režimu dodavatele poslední instance (DPI) v případě, že jejich současný dodavatel ukončí dodávky energie. Úřad chce nově režim DPI také pro velkoodběratele, diskutovat bude také o výši záloh a…

Brno, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia, aharond

Brno chce dát do pěti let na stovky střech solární panely za 1,2 miliardy

Brno plánuje, že do pěti let umístí na stovky střech solární panely odhadem za 1,2 miliardy korun. Chce tím snížit emise oxidu uhličitého (CO2) a ušetřit za energie. Novinářům to dnes řekl primátorčin náměstek Petr Hladík (KDU-ČSL). Kvůli tomu vznikne dceřiná společnost městské firmy Sako Brno, která ponese název…

Ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

Developeři: Zpřísnění poskytování hypoték neřeší nedostatek bydlení

Oslovení developeři vidí za extrémní nedostupností bydlení málo stavebních povolení. Odhady České národní banky o nadhodnocení ceny bytů ale odmítají pro přetrvávající zájem kupujících byt či jinou nemovitost koupit. Zpřísnění podmínek pro poskytování hypoték podle nich nepovede k řešení bytové krize.

Praha, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia, m-sur

Program dostupného bydlení není pro Prahu použitelný, tvrdí Hřib

Praha bude po státu chtít, aby upravil podmínky dotačního programu, ve kterém mohou obce žádat o peníze na stavbu dostupného bydlení. Pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti) v rozhovoru s ČTK řekl, že ty současné jsou nastavené tak, že je program pro metropoli v podstatě nepoužitelný, i když bytová krize je v Praze…

Stavba, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia, sergeyeva

Praha 5 změnila pravidla pro příspěvky developerů, mají platit více

Praha 5 změnila pravidla pro spolupráci s developery, na základě kterých firmy dobrovolně přispívají městské části na budování infrastruktury. Příspěvky se zvedly o 40 procent na 1400 korun za metr čtvereční u projektů, které vyžadují změnu územního plánu, a 700 korun u ostatních. Rozhodli o tom zastupitelé městské…

ČEZ: Každý druhý zákazník odcházející z DPI využívá on-line podpis smlouvy

ČEZ: Každý druhý zákazník odcházející z DPI využívá on-line podpis smlouvy

Každý druhý zákazník odcházející z režimu dodavatele poslední instance (DPI) využívá u společnosti ČEZ on-line podpis smlouvy na webu. Celkem 29 procent zákazníků, kteří využívají on-line formulář, je starších 70 let. Řekl to mluvčí ČEZ Roman Gazdík. Celkem se ocitlo v režimu dodavatele poslední instance (DPI) na…

Bytový dům, ilustrační obrázek, Zdroj: Fotolia

Starší byty ve 3. čtvrtletí zdražily meziročně o čtvrtinu

Téměř o čtvrtinu stouply ve třetím čtvrtletí letošního roku oproti loňsku průměrné prodejní ceny starších bytů v Česku. Vyplývá to z údajů realitní skupiny European Housing Services. Nejdražší jsou starší byty v Praze s průměrnou cenou za metr čtvereční skoro 113.000 korun. Praha má také nejvyšší nájmy, v průměru za…

Stavba, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia

V Praze 6 by mohly být tři městské domy se 42 startovacími byty pro mladé

V bytových domech, které chce v pražské Ruzyni stavět Praha 6, by mělo být 42 nájemních malometrážních bytů. Podle plánů radnice by měly sloužit zvláště mladým lidem jako takzvané startovací bydlení. Na dnešním zasedání zastupitelstva Prahy 6 to řekl místostarosta šesté městské části Jakub Stárek (ODS). Na podobu…

Rekonstrukce, ilustrační obrázek, fotolia.com, leonardo-franko

Češi během pandemie rekonstruovali hlavně uvnitř, nároky na bydlení nemění

Čtyři z pěti Čechů, kteří od začátku koronavirové epidemie loni na jaře rekonstruovali dům či byt, se zaměřili na úpravu jeho vnitřku. Cíl vytvořit pracovnu potřebnou pro práci z domova měla ale jen dvě procenta úprav. Vyplývá z průzkumu agentury STEM/MARK mezi 833 klienty Stavební spořitelny České spořitelny (SSČS),…

Ilustrační obrázek, fotolia.com, raths

Vláda by ve středu měla jednat o dávce mimořádné okamžité pomoci kvůli energiím

Vláda bude ve středu stanovovat podmínky pro dávku mimořádné okamžité pomoci v souvislosti se zdražováním energií a krachem některých dodavatelů. Pomoc by měla státní rozpočet přijít na dvě miliardy korun. V současnosti se týká 250.000 lidí a podle ministerstva práce a sociálních věcí to bude zhruba o 200.000 lidí…

REKLAMA