REKLAMA
Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Vedení Brna si k nádraží nechá udělat průzkum veřejného mínění

Vedení Brna si před rozhodnutím o poloze nádraží nechá zpracovat průzkum veřejného mínění. Konečnou odpověď odsunulo z konce ledna na únor, řekl to náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno). Jihomoravští krajští radní plánují své stanovisko zveřejnit v pondělí.
Vedení Brna si k nádraží nechá udělat průzkum veřejného mínění

Brněnské hlavní nádraží se dlouhodobě nechávalo "dožít" a počítalo se s tím, že v současnosti již bude fungovat nové nádraží. Proto v posledních pěti letech prodělává nynější nádraží výrazné opravy. O jeho odsunu o kilometr na jih se sice mluví již téměř 100 let, v posledních 20 letech byl však hlas odpůrců tak silný, že se dosud nestaví. Požadují totiž zachování nádraží blízko centra města a studie proveditelnosti prokázala, že je to možné, že není bezpodmínečně nutné je přesouvat. Brzy má padnout rozhodnutí města a kraje, na které naváže ministerstvo dopravy.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zveřejnila studii proveditelnosti na konci října a od té doby se k ní vyjadřují zájmové skupiny i politici, téma se znovu stalo prostředkem politického boje.

Brněnská koalice termín rozhodnutí o několik týdnů odsune kvůli tomu, že v koaliční smlouvě má větu o tom, že bude preferovat variantu, která bude mít podporu veřejnosti. Podrobnosti k průzkumu a dalšímu vývoji řekne vedení města v úterý. Teprve až se vyjádří kraj a město, budou se zabývat řešením ministerstvo dopravy a vláda. Hlavním investorem stavby za více než 40 miliard korun bude stát.

Studie SŽDC uvedla, že technicky jsou uskutečnitelné obě varianty polohy nádraží a u každé popsala výhody a nevýhody. Pro odsunutou variantu hraje větší připravenost a možnost stavět zhruba o šest let dříve. Naopak největším rizikem je, že se nestihne postavit městská infrastruktura. U nádraží v centru je největším rizikem nepřipravenost. Nádraží není v ani územním plánu. Výhodou je naopak dobré dopravní napojení na systém MHD. Ze studie vyplývá, že z většiny území Brna bude nádraží v centru dostupné rychleji a větším počtem linek.

Nevyřešeným problémem jsou vysokorychlostní tratě. Sice se hovoří o tom, že pro nádraží v centru by se musela budovat samostatná podzemní stanice a soustava tunelů pod západní částí Brna, dosud však neexistuje ani studie proveditelnosti pro vysokorychlostní železnici v Česku. "Je proto nutné technicky, územně a provozně prověřit jiné alternativy zapojení vysokorychlostních tratí a následně zvážit jejich výhodnost v porovnání s řešením uvažovaným ve studii proveditelnosti," uvádí autoři studie.

Pro odsunutou variantu se vyslovila například Regionální hospodářská komora či Asociace brněnských architektů a stavitelů. Komora vyzdvihuje možnost stavět dříve s možností evropských dotací. Hovoří také o levnějším nádraží, ovšem pouze s ohledem na dosud nevyjasněné napojení na vysokorychlostní tratě. Bez nich jsou náklady srovnatelné. Taktéž se podle ní zlepší dostupnost Brna. Asociace argumentuje podobně, považuje za výhodu také to, že město musí vynaložit větší náklady na infrastrukturu, protože to pomůže lépe rozvíjet tzv. Jižní centrum. Podobné argumenty používá také Spolek Brno+ bývalého náměstka primátora Roberta Kotziana (dříve ODS). Naopak pro nádraží v centru je dlouhodobě spolek Děti Země, který řadu let bojuje proti odsunu nádraží.

Preference Brňanů naznačila referenda v letech 2004 a 2016. V obou případech drtivá většina hlasujících chtěla nádraží v centru, vždy přišla zhruba čtvrtina oprávněných voličů.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

foto Libeňské Docky /STUDIO QARTA ARCHITEKTURA/ BoysPlayNice

Zájem investorů o výstavbu na brownfieldech loni v ČR vzrostl o 51 procent

Mezi investory, kteří hledají v Česku lokality pro své podnikání, se loni o 51 procent zvýšil zájem o stavby na brownfieldech, tedy nevyužívaných nemovitostech. Důvodem je mimo jiné nedostatek vhodných a infrastrukturně připravených pozemků. ČTK o tom dnes informovala státní agentura CzechInvest. V Národní databázi…

MMR pomůže obcím s demolicí zchátralých budov částkou 120 milionů Kč, foto D.Kopačková, redakce

Dotace pro obce na demolice zchátralých budov

Podpora demolic zchátralých budov v obcích s rizikem vzniku sociálně vyloučené lokality. Na to se zaměřuje nově vyhlášená výzva Ministerstva pro místní rozvoj, která pomůže obcím i krajům částkou 120 milionů korun.

Komunitní energetika, ilustrační obrázek, zdroj fotolia, Grigory_Bruev

Královéhradecký kraj připravuje studii na sdílení elektřiny v regionu

Královéhradecký kraj zvažuje možnost vytvoření krajské komunity měst, obcí, podniků, bytových družstev i jednotlivých obyvatel, kteří by mezi sebou sdíleli elektřinu, a zvýšili tím svou energetickou nezávislost. Nechá proto připravit studii, která bude podkladem pro další kroky. Informovali o tom zástupci…

Pozemek, ilustrační obrázek - fotolia

Stát udělá inventuru nemovitostí, nepotřebné nabídne přednostně obcím

Stát chce poprvé udělat celkovou inventuru nemovitostí státních institucí. Cílem je odhalit nepotřebné nemovitosti, které by mohly přednostně získat obce a kraje. Stát by tím ušetřil zbytné náklady, které aktuálně ani nedokáže vyčíslit. Samosprávám by jejich získání umožnilo například rychleji stavět cyklostezky či…

Hradec Králové, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia, phb.cz

Hradec Králové by mohl mít územní plán do dvou let, tvoří jej od roku 2010

Stotisícový Hradec Králové by mohl mít nový územní plán do dvou let. Radnice jej tvoří od roku 2010. Podle vedení města se vydání územního plánu v posledních měsících výrazně přiblížilo. V létě by mohlo přijít na řadu opakované veřejné projednání územního plánu. Jeho dokončení patří mezi priority vládnoucí…

Hněvín, hrad nad jezerem Most, fotolia, pandawild

Na jezeře Most vzniknou vyhlídková a odpočinková místa a připomínka kostela

Na jezeře Most letos budou vysazeny stromy a keře ve tvaru obvodových zdí kostela a vyznačení umístění oltáře. Výsadba na místě původního svatostánku bude připomínat jeho přesun. Pracovat se bude na příjezdové silnici k jezeru, vzniknou vyhlídková a odpočinková místa pro turisty. Řekla to Hana Volfová, mluvčí…

Dálnice - ilustrační obrázek, fotolia, hcast

Stát nepočítá s dostavbou D3 pomocí PPP, podle Kupky by to bylo rizikové

Stát nebude stavět středočeský úsek dálnice D3 pomocí takzvaného PPP projektu, tedy za pomoci soukromých peněz. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) by to kvůli častým odvoláním a žalobám odpůrců trasy bylo značně rizikové. Kupka to řekl na dnešním setkání se starosty v Jílovém u Prahy. Zástupci dotčených obcí,…

REKLAMA