Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Přívětivý rodinný dům architekti vytvořili s ohledem na potřeby jeho obyvatel

Musí být každý architektonický projekt vizuálně strhující, omračující svým inovativním provedením plným moderního strohého designu? Ne nutně, dokazují na příkladu J&J house architekti Hyoungnam Lim, Eunjoo Roh z jihokorejského studia GAON. Postavili (ne)obyčejný rodinný dům na míru svým zákazníkům, po vizuální stránce přívětivý a architektonicky čistý.

Názorně dokládají, že i ty nejobyčejnější věci lze uchopit bez excentrického zápalu. Tam, kde je život, prostě architektura jen dopomáhá vytvořit atmosféru, a nemusí přitom lámat nějaké rekordy. A už tím je jejich projekt z roku 2017 zázračný. V detailech se totiž skrývá kouzlo celistvosti, a na první pohled možná neprůrazný J&J house disponuje osobitou a velmi příjemnou aurou.

Stavíme to pro lidi

Lidé ze studia GAON ostatně představují svůj záměr lidskými slovy: „Připravovali jsme projekt obytného domu pro typickou čtyřčlennou rodinu. Představte si tichého, ale charismatického otce, který je hlavou rodiny, jeho milou a příjemnou ženu, která se ráda směje; a nakonec dvě děti, které chvilku neposedí. Takoví jsou totiž naši klienti.“

Foto: Youngchae Park

Z celkového přehledu relizovaných zakázek studia je přitom zřejmé, že i když rezidenční výstavba netvoří majoritu jejich projektů, na rodinných domech (loni například v San-Jo či San-Ang) přesto umí ukázat své umění vyváženosti a uměřenosti. GAON totiž pracuje s principem hlubokého porozumění významu stavby. Svou slavnou akademii pro šachové hráče navrhli proto, že mají rádi tuto hru, a stejně tak rezidenční obydlí pro rodiny dělají rádi proto, že Lim i Roh už dobře ví, co domácká atmosféra vyžaduje. Jednoduchost a pocit bezpečí.

Obé pak dokázali vystihnout na stavební parcele o rozloze 288 metrů čtverečních, do které vsadili dvoupatrovou stavbu s plochou 80,2 m2. Vzhledem k nabídce prostoru se to může zdát poněkud málo, ale s celkovou využitelnou plochou 120 m2, rozdělenou do jedné desítky místností a příslušenství vlastně čtyřčlenná rodina ani víc nepotřebuje. Pokušení zvětšovat objem na úkor obsahu je zmíněným architektům zkrátka cizí.

Foto: Youngchae Park

Širší rámec dává místo úvahám, jak s prostorem dále naložit. Přestáváte řešit to nezbytné, a začínáte se věnovat nepodstatnému. Nakonec můžete zapomenout, kdo stojí na konci celého projektu. Nikoliv architekt, ale spokojený klient,“ říká Eunjoo Roh. A jaké další podněty se realizce týkaly? Třeba to, jak rychle se mění charakter jihokorejského města Naju (Naju-si).

Rodinné bydlení v měnícím se světě

Z původně historické zástavby památkově chráněné lokality v zemědělsky obhospodařované krajině se totiž v posledních dvou desetiletích stává dočista jiné město. „Město Naju bylo vybráno řadou komerčních a veřejných korporací za své nové sídlo,“ prozrazují architekti. „Silně se tím obměnila věková pyramida, stejně jako složení obyvatel. V regionu však došlo k jistému vykořenění, kdy se styl lidí příchozích z města neshodoval s tradičním pojetím života venkovské rodiny.“

Foto: Youngchae Park

Syntéza byla nejen možná, ale přímo žádaná. Klient doputoval s rodinou ze Soulu, kde žil v apartmánovém bytě, právě proto, aby tu mohl jako s rodinou žít. Bez zbytečného stresu a hluku velkoměsta, nezdravého životního stylu, bez pozlátka reklamy a nebezpečí ulice. A Naju-si se ukázalo být jako ideální řešení. Sama parcela však v architektech vyvolávala lehký tón nejistoty.

Dům měl stát na předměstské lokalitě, určené k obytné zástavbě. To by zase tak zlé nebylo, volný prostor potěší. Jenže na místě v době přípravy projektu nestál žádný další dům. Dřív tu bylo jen rýžové pole, které se změnilo na stavební parcely. Byly tu jen silnice, přípojky na elektřinu a vodovodní řad. Jinak nic,“ říká Hyoungnam Lim. Proč by to měl být problém?

Foto: Youngchae Park

To vysvětluje Eunjoo Roh: „Celá krajinná scéna byla uměle rozdělena na pravidelné plochy. Jindy se musíte ohlížet, abyste udrželi kontext s jejích charakterem. Ale tady? Chyběl tu podkres čehokoliv výrazného. Bylo to jako zpívat karaoke bez hudby, nebo dávat dohromady slova písně, když vám chybí rytmus. Nakonec jsme tento hluchý tanec museli rozjet čistě s naší osobní zkušeností a představivostí. Ta je pro architekta někdy rozptylující, ale tady by to bez toho nešlo.“

Co tu ale vyroste příště?

Obavy vycházely nejen z toho, co na lokalitě přítomné není, ale co by tu také v nepříliš vzdálené budoucnosti mohlo vyrůst. I proto se architekti ze studia GAON rozhodli pro skromnější dispozice, a poměr objemu zsatavěné plochy vůči pozemku ponechali na 1:3 (v případě využitelné plochy i s podlažím pak 45,27 %). „Návrh také počítal s tím, že dlouhodobé dogma, či spíše sociální koncept podporovaný vládou – a to trojgenerační rodina – už ani v Naju nenalezne odezvu,“ říkají architekti.

Foto: Youngchae Park

Dnes stojíme daleko za tímto jednoduchým pojetím. Jsou tu Dinkies (Dual Income, No Kids), svobodní bezdětní, nebo naopak rodiny s větším počtem dětí než dvě (což ještě nedávno nebylo právě díky sociální politice obvyklé). I kvůli tomu jsme tvořili cosi jako „dům bez reference“, a bez kontextu k místu. J&J house je prostě jen místem pro život rodiny.“

Přiměřenost nakloněná dětem

Architekti z GAON tak mohli zvolna načrtnout dům, jehož střecha v nejvyšším bodě nepřesáhne 8,6 metrů výšky, a od tohoto pevného bodu pak mohli začít rozpracovávat projekt domu, konstrukčně řešeného především ze dřeva. Cihla tu zůstává zastoupena rovněž, ale je skryta pod izolací. O to výrazněji pak působí zinkovaný plech střechy. Rodinný dům, který nabývá profilu písmene T, v sobě slučuje vše potřebné. V přízemí se nachází kuchyně, obývací pokoj, hlavní koupelna a ložnice rodičů. Nezbytností je i technické zázemí a spíže.

Příjemným překvapením je pak malý skleník, jehož stěna se promítá do ložnice. Schodiště pak vede do patra, kde se nachází nebývale velká knihovna, dva dětské pokoje, šatna, bez přesně definovaného využití. Mimochodem, oddělení dětských pokojů je pro jihokorejskou architekturu také novum, se kterým se teprve učí pracovat.

Foto: Youngchae Park

Nepochybně dominantním rysem domu je otevřený prostor nad obývacím pokojem, který dává vyrůst velkému oknu. To vyplňuje celou stěnu, včetně střešního lomu. Slunce tak prostupuje nejen celé přízemí, ale šatny a knihovnu v patře.  Dům je v maximální míře otevřen dětem. Čistě teoreticky se v něm nachází místa, kam se děti dostanou snáz, než jejich rodiče.

Pro klienta jsme uspořádání definovali termíny Juckdang a Jakdang. Juckdang znamená cosi jako „umírněný svými prostředky“, nepřekrývající se a nepřetékající. Jakdang je zase o zprostředkování aktivit a zábavy pro život celé rodiny. Výsledkem naší práce je prostorný dům, ve kterém může rodina vychovat své děti. Je to místo, kde se dá žít v pocitu bezpečí. Pro korejské pojetí rodiny je poněkud zvláštní představou, že J&J house nebude pravděpodobně využíván potomky poté, co odrostou. Ale i tak bude místem dětství, které si budou pamatovat.“

Údaje o projektu

Název projektu: J&J house
Typ projektu: výstavba rodinného domu
Architektonické studio: studio GAON
Lokalizace: Bitgaram-dong, Naju-si, Jeollanam-do, Jižní Korea
Vedoucí projektu: Hyoungnam Lim, Eunjoo Roh
Projektový tým: Joowon Moon, Sungpil Lee, Jiwoo Han
Dodavatel stavby: Samlim Housing
Stavební dozor: studio GAON
Stavební konzultanti: LG hausis, Yerim, Yungki
Klient: Sourkomá osoba
Zahájení projektové činnosti: duben 2016
Zahájení stavební činnosti: srpen 2016
Rok dokončení (finalizace): leden 2017
Počet podlaží: 2
Využitelná plocha podlaží: 130,42 m2
Zastavěná plocha pozemku: 80,2 m2
Plocha pozemku: 288 m2

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura

Louvre, zdroj: Netfalls - stock.adobe.com

Impozantní skleněná pyramida stojí na nádvoří Louvru již 35 let

Impozantní skleněná pyramida uprostřed Napoleonova nádvoří před Louvrem, která od 29. března 1989 slouží jako hlavní vchod do tohoto nejznámějšího pařížského muzea, patří k symbolům francouzské metropole. Odvážný projekt amerického architekta čínského původu Ieoha Minga Peie prosadil v roce 1983 tehdejší francouzský…

Foto: Petr Polák

Z původní truhlárny a staré školy vznikl nový bytový dům

Bytový dům vznikl na základu strženého jižního objektu bývalého areálu truhlárny. Třípodlažní objekt s průběžnými balkóny je reakcí na původní urbanismus a vzhled areálu. Další budova bývalé školy dala za vznik mezonetovému bydlení se samostatnou zahrádkou a vlastním vstupem.

Foto: Matej Hakár

Strohá čtvercová dispozice domu přináší nečekané možnosti a bonusy

Už při prvním pohledu je zřejmé, že elementární kulisy fasád, které ohraničují čtvercový půdorys domu, zároveň ukrývají členitou organickou vnitřní strukturu. Klasické schéma kompaktního domu, rozšířeného o terasy, nahrazuje otevřená obytná krajina se zónami různých proporcí.

REKLAMA