REKLAMA

Dálnice D8 se staví od roku 1984. V září 2017 by měla být průjezdná

Dálnice D8 přes České středohoří by měla být plně průjezdná na konci září, řekl včera ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Doprava na takzvané Prackovické estakádě byla kvůli nestabilitě podloží svedena do jednoho dálničního pruhu od loňského otevření posledního úseku D8. S dalším omezením ale musejí řidiči počítat přibližně za půl roku.
Zdroj: Fotolia.com - laborec425

Podle výsledků měření pomohla náročná stabilizace podloží a okolí estakády. "Zatím ta měření jsou povzbudivá a vedou nás k tomu, že bychom mohli dálnici začít zprovozňovat v obou pruzích," uvedl Ťok. Přesný termín ministerstvo dopravy nestanovilo, bude to ale po 20. září, kdy se na celé D8 uskuteční zkušební měření a testování v nedalekých tunelech.

Stavaři se na D8 vrátí znovu na jaře. "V příštím roce nás čekají další stavební úpravy, ty stavební úpravy nebudou jednoduché. Počítáme, že využijeme celou stavební sezonu i v roce příštím," doplnil ředitel Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Omezení provozu souviselo s nestabilitou podloží v okolí. Ředitelství silnic a dálnic v uplynulých měsících nestabilní okolí zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu. Okolí monitoruje asi stovka čidel.

Zdroj: Fotolia.com - laborec425

Dálnice D8 v datech:

Duben 1984 - Na Ústecku byla zahájena výstavba 92,2 km dlouhé dálnice D8.

6. listopadu 1990 - Byl otevřen první úsek - 4,2 km mezi Řehlovicemi a Trmicemi na Ústecku.

Říjen 1990 - Zahájení stavby D8 u Prahy.

23. července 1993 - Otevřen úsek od Prahy (Zdiby) do Úžic (9,6 km).

10. listopadu 1993 - Vláda přijala usnesení, podle něhož měla být dálnice hotova do roku 2002.

18. října 1996 - Otevřen úsek Úžice - Nová Ves dlouhý 8,9 km.

26. října 1998 - Otevřen 13,5 kilometru dlouhý úsek Doksany - Lovosice.

22. května 2000 - Česká vláda schválila návrh smlouvy s Německem o propojení dálnice D8 a německé A17 mostem na hranici. Smlouvu vláda schválila již v roce 1997, německá strana si vyžádala její přepracování, aby byla v souladu s právem EU.

14. července 2000 - Ministerstvo životního prostředí vydalo výjimku ze zákona o ochraně přírody a krajiny pro průchod dálnice D8 v šestnáctikilometrovém úseku přes České středohoří.

12. září 2000 - Ministři dopravy ČR a Německa podepsali v Berlíně mezistátní dohodu o propojení dálnic D8 a A17. 18. června 2001 - Do provozu uveden úsek v délce 16,3 kilometru mezi Novou Vsí na Mělnicku a Doksany; vznikl úsek souvislé dálnice z Prahy do Lovosic o délce 48,3 kilometru.

2. listopadu 2004 - Po deseti letech od první studie trasy dálnice D8 přes Krušné hory začala výstavba tohoto technicky složitého úseku - přes 23 kilometrů z Trmic k hranici.

21. prosince 2006 - Otevřen 23,4 km dlouhý krušnohorský úsek D8, který má celkové převýšení 482 metrů a zahrnuje několik stavebně náročných mostů a tunelů - tunely Panenská (2160 m) a Libouchec (580 m), mosty v Trmicích (1085 m) a u Knínice (1071,5 m). Zároveň byl uveden do provozu úsek německé dálnice A17 od hranic do Drážďan a hraniční přechod Krásný Les - Breitenau.

6. listopadu 2007 - ŘSD zahájilo výstavbu posledního úseku mezi Lovosicemi a Řehlovicemi v délce 16,4 kilometru.

15. prosince 2010 - Otevřena nová křižovatka na D8 u Lovosic, která usnadnila průjezd městem.

15. září 2011 - Ministr dopravy Pavel Dobeš řekl, že D8 bude dostavěna do roku 2015.

23. prosince 2011 - Lovosický stavební úřad vydal povolení pro stavbu zbytku D8 přes České středohoří. Ekologové, kteří s rozhodnutím nesouhlasili, se odvolali ke krajskému úřadu.

6. dubna 2012 - Ministerstvo dopravy vydalo povolení nutné pro zprovoznění mostu nad obcí Vchynice na Litoměřicku. Úsek o délce 3,7 kilometru byl hotový v prosinci 2011, kvůli rozporům ve stavební dokumentaci ho ale nebylo možné uvést do provozu.

20. dubna 2012 - Krajský úřad Ústeckého kraje oznámil, že zamítl odvolání ekologů proti povolení pro poslední úsek D8.

9. května 2012 - Byla zahájena dostavba D8.

24. července 2012 - Krajský soud v Ústí nad Labem zrušil rozhodnutí krajského úřadu, který odmítl odvolání ekologů. Povolení ztratilo platnost a stavba musela být zakonzervována. V srpnu krajský úřad znovu odmítl ekology a D8 se mohla stavět.

20. prosince 2012 - Ústecký krajský soud napodruhé posvětil stavební povolení na dokončení dálnice D8.

7. června 2013 - U Litochovic nad Labem se v době silných lijáků a povodní, které postihly velkou část Čech, sesula půda. Masivní sesuv zasáhl rozestavěnou dálnici v asi dvousetmetrovém úseku. Na dálnici způsobil škodu 700 milionů korun a na souběžné železniční trati 300 milionů. V současnosti se u soudu vede spor, zda je za sesuv zodpovědná společnost Kámen Zbraslav, jež má nedaleko lom. Firma vinu odmítá.

7. dubna 2015 - Skončila první etapa sanace sesutého svahu. V polovině roku 2016 začaly odklízecí práce hlavní trasy dálnice. Na stavbě se v úsecích před a za sesuvem nadále pracovalo.

28. června 2016 - Ministr Ťok oznámil, že poslední úsek D8 bude dokončen podle plánu, tedy v polovině prosince 2016.

17. prosince 2016 - Motoristům se otevřel poslední dvanáctikilometrový úsek dálnice D8. Kvůli nestabilnímu podloží byl ale u Prackovické estakády provoz sveden do jednoho pruhu. Původně se hovořilo o tom, že omezení potrvá několik týdnů či měsíců, platí ale dosud.

30. srpna 2017 - Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) řekl, že dálnice D8 by měla být plně průjezdná na konci září. Ředitelství silnic a dálnic v uplynulých měsících nestabilní okolí estakády zpevňovalo piloty a vysokotlakou injektáží betonu.

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

Ilustrační obrázek Zdroj: Fotolia.com - encierro

Tak jde čas s D11 - hradecká dálnice v datech

Výstavba "hradecké" dálnice D11 včera dospěla do Hradce Králové, kdy byl otevřen nový úsek, který byl budován tři roky, čemuž předcházela dlouholetá jednání o pozemky. Od zahájení celé liniové stavby ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist