REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Horizontální výtah již testují v Německu, v provozu by mohl být v roce 2019

Věž v německém Rottweilu vysoká 246 metrů se nyní stala místem, kde se přepisuje historie. Alespoň ta, která je vztažena k vývoji výtahů. Společnost ThyssenKrupp tu v dvanácti šachtách současně testuje provoz výtahů, které jsou schopny se při rychlosti deseti metrů za sekundu pohybovat nejen vertikálně, ale i horizontálně. Jejich výtahový „Multisystem“ by mohl zcela proměnit způsob, jakým pohlížíme na stavbu výškových budov.
Horizontální výtah již testují v Německu, v provozu by mohl být v roce 2019

V roce 1854 došlo ke zrození prvního přepravního výtahu, ale v následujících 160 letech k žádné další výrazné změně v původní technologii nedošlo,“ říkají lidé z ThyssenKrupp. „Přesto tento vynález změnil způsob, jakým žijeme. Jenže model jedné přepravní kabiny, jednoho lana a jedné šachty si změnu prostě zaslouží.“ Prvním signálem, že čas změny se blíží, přinesl rok 2003. Tehdy byly do provozu uvedeny první dvoukabinové horizontální výtahy. „Dvě kabiny v jedné šachtě dokázaly o 30 % zvýšit výkon za cenu téměř totožného výdeje energie. Jenže ani tady se pokrok nesmí zastavit.“

ThyssenKrupp si totiž uvědomují, že budoucnost přivede do měst mnohem větší objem lidí, než v nich žije dnes. A tito lidé budou žít a pracovat ve výškových budovách, jejichž provozní a funkční limit představuje právě ona migrace mezi svrchními a spodními patry. A proto se jejich vývojáři v roce 2014 rozhodli celý koncept přepravy osob v budovách změnit. Opravdu zásadním způsobem, který doslova přidává další rozměr k dosavadní technologii.

ThyssenKrupp prostě odrušili systém vodících lan, a nahradili je kolejnicemi. A ty pak v klíčových bodech dokáží svým výklonem do strany převést buňku kabiny z vertikály na horizontálu. Výtahy, zbavené lan a vybavené vlastní pohonnou jednotkou, mohou být výrazně lehčí. A to až o 50 %. A díky tomu, že se mohou pohybovat i do stran, zvyšují užitnou plochu výškové budovy až o 25 %.

"Tím se otevírá zcela nový směr vývoje. Tyto autonomní výtahy, které putují po celé budově všemi směry, navíc spotřebovávají až o 60 % méně energie,“ říká Andreas Schierenbeck, šéfmanažer společnosti. Počáteční investice do novinky se tak může developerům rychle vrátit v podobě kratšího čekání pasažérů na výtah, vyšší obslužnosti i úsporách v provozu. Variantu představují i kombinované systémy výtahů, propojujících několik budov současně.

Projekt v testovací fázi už má i svého prvního klienta. Zájem o realizaci projevila společnost OVG Real Estate, která by ráda pořídila Multisystem pro svou budovu East Side Tower v Berlíně. První univerzální výtah by tak mohl být v reálném provozu už v roce 2019.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Stavba

Ilustrační obrázek, Česká Lípa. Foto: D. Kopačková, redakce

Debata ČKA na téma dostupné bydlení

Jako dostupné je vnímáno bydlení, na které domácnost vynakládá max. 30 % svého příjmu, ve velkých metropolích pak 45 %. Jako kritická hranice se v parametrech podpory dostupného bydlení v politikách bydlení většiny zemí objevuje úroveň cca 40 %.

Foto: Tomáš Slavík

Rekonstrukce, jako odraz potřeb majitelů

Rekonstrukce starého rodinného domu vychází z touhy vytvořit prostor, který bude reflektovat současné i budoucí potřeby manželů. Záměrem bylo, aby dům téměř nezměnil svůj venkovský charakter a v ulici zůstal nenápadným. Propojení mezi interiérem a exteriérem umožňuje přímý kontakt se zahradou.

Zdroj: Tredje Natur

Čím ochladit město? Dlaždice s dírou dosud nepomáhají

Mohl to být fascinující příběh jednoho velkého úspěchu. Nápadu, který z mála udělal hodně, a chytrým řešením přispěl k řešení velkého problému. Mohly by to být velmi názorný příklad dobré praxe. Jenže celému vyprávění o projektu Climate Tile dodnes chybí kromě závěru to…

Kostel v Kiruně - archivní snímek - zdroj AdobeStock, leiing

Švédské úřady přesouvají kostel v Kiruně o pět kilometrů, trasu urazí za dva dny

Ve švédské Kiruně dnes začal dvoudenní přesun 113 let starého historického kostela. Na pětikilometrovou cestu se červená dřevěná stavba vydala před 8:00 SELČ za přítomnosti tisíce diváků, kteří se s její původní polohou přišli rozloučit. Kostel se rozhodly úřady přesunout, aby vznikl prostor pro rozšíření největšího…

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Nový stavební zákon srozumitelně

Příručka Nový stavební zákon srozumitelně

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Výstavba a rozvoj měst a obcí 2025

Výstavba a rozvoj měst a obcí 2025

Inspirace pro starosty a zastupitele

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

Klimatizace HISENSE a TOSCHIBA, využijte letní akci! Zdroj: M2C

Letní akce M2C: Klimatizace za výhodnou cenu!

Letní akce M2C: Klimatizace za výhodnou cenu!

REKLAMA