REKLAMA

Komentář odborníka na vrata s elektropohonem na dálkové ovládání

Bezpečnost, komfort používání, bezúdržbovost, odolnost a ekonomičnost provozu. To jsou hlavní faktory, které podle specialisty Lubomíra Valenty ovlivňují výběr pohonů garážových vrat a vjezdových bran.
Komentář odborníka na vrata s elektropohonem na dálkové ovládání

Pohony garážových vrat nebo vjezdových bran představují kritický prvek celého systému, jenž zásadním způsobem ovlivňuje celkové užívání. Chybný výběr přitom povede ke každodenní konfrontaci s nedostatky. Proto se doporučuje konzultovat vše s profesionály, kteří mají dostatek zkušeností s jednotlivými typy instalací a specifiky různých stavebních otvorů.

 

Elektropohon jako základ

Garážová vrata či brány lze ovládat ručně nebo elektropohonem. Většina dnes prodávaných systémů už obsahuje elektromotor, zpravidla s možností dálkového ovládání, které může být doplněno i místním tlačítkem, klíčovým spínačem či kódovou klávesnicí. Tato kombinace zajišťuje bezpečnost i příjemné používání pro všechny uživatele. Pohony se vyrábějí nejen pro sekční, posuvná i rolovací garážová vrata, ale také pro brány, závory či parkovací systémy. Podle aktuálních statistik je nejprodávanějším motorem Lomax Exclusive 650. Ten je určen pro sekční garážová vrata, která jsou posuvná bokem, ale i pod strop.

Jaké jsou klíčové parametry motoru?

Popis funkcionalit zmiňovaného typu vrat vystihuje vše, co by měl dnes motor obsahovat. Jedná se například o elektronické vypnutí v koncových polohách a technologii úspory proudu v okamžiku, kdy pohon zrovna není v aktivní činnosti. Toho lze mimo jiné docílit kombinací transformátoru a spínacího zdroje. Kromě toho by neměla chybět funkce speed neboli rychlé zavírání a otvírání, start a stop v režimu soft nebo pojistka proti nadzdvižení. Součástí motoru by měla být i vypínací automatika zjišťující překážky, blokovací ochrana, omezení doby chodu, počitadlo cyklů a údržby, zálohovací baterie, programovatelnost rychlosti chodu motoru pomocí LCD displeje, paměť chybových hlášení a dálkové ovládání. Jako prevenci úrazu nebo poškození by měly být všechny systémy s elektropohonem opatřeny několika bezpečnostními prvky, jako je infrazávora, pádová brzda nebo pojistka proti přetržení pružiny.

 

Kam umístit motor pro garážová vrata?

Motor lze instalovat na nadpraží v místě nad nosnými konzolami, a to tím způsobem, že se hlava pohonu nachází na straně odsuvu vrat nebo na straně dorazového sloupku. V případě posuvných vrat se motor instaluje nejčastěji nad otvor na prodloužené nosné konzole. I v tomto případě může být hlava motoru umístěna na straně odsuvu vrat nebo na straně dorazového sloupku. Konečně třetí varianta vychází z instalace motoru na boční stěně, na straně odsuvu. Ve všech případech je přitom nutné sledovat minimální doporučené rozměry nadpraží či ostění. Každý výrobce má totiž tyto parametry určené jinak. V současnosti se typově nejvíce prodává motor Exclusive pro vrata zajíždějící pod strop.

 

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Ve středočeských městech přibudou nové obchodní domy

Ve středočeských městech přibudou nové obchodní domy

Ve středočeských městech přibudou nové obchodní domy. Rakovník zjišťoval názor občanů na výstavbu obchodního centra, zadal výzkum veřejného mínění. Radnice s investory jednají například i o úpravě ...

Ostrov chce v Hornické ulici vybudovat byty pro seniory

Ostrov chce v Hornické ulici vybudovat byty pro seniory

Ostrov chce v příštím roce přestavět neobývaný dům v Hornické ulici na bytový dům pro seniory. Vzniknout by tam měly nájemní malometrážní byty o maximální výměře 45 čtverečných metrů. Na jejich ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist