REKLAMA

Komentář odborníka na vrata s elektropohonem na dálkové ovládání

Bezpečnost, komfort používání, bezúdržbovost, odolnost a ekonomičnost provozu. To jsou hlavní faktory, které podle specialisty Lubomíra Valenty ovlivňují výběr pohonů garážových vrat a vjezdových bran.

Pohony garážových vrat nebo vjezdových bran představují kritický prvek celého systému, jenž zásadním způsobem ovlivňuje celkové užívání. Chybný výběr přitom povede ke každodenní konfrontaci s nedostatky. Proto se doporučuje konzultovat vše s profesionály, kteří mají dostatek zkušeností s jednotlivými typy instalací a specifiky různých stavebních otvorů.

 

Elektropohon jako základ

Garážová vrata či brány lze ovládat ručně nebo elektropohonem. Většina dnes prodávaných systémů už obsahuje elektromotor, zpravidla s možností dálkového ovládání, které může být doplněno i místním tlačítkem, klíčovým spínačem či kódovou klávesnicí. Tato kombinace zajišťuje bezpečnost i příjemné používání pro všechny uživatele. Pohony se vyrábějí nejen pro sekční, posuvná i rolovací garážová vrata, ale také pro brány, závory či parkovací systémy. Podle aktuálních statistik je nejprodávanějším motorem Lomax Exclusive 650. Ten je určen pro sekční garážová vrata, která jsou posuvná bokem, ale i pod strop.

Jaké jsou klíčové parametry motoru?

Popis funkcionalit zmiňovaného typu vrat vystihuje vše, co by měl dnes motor obsahovat. Jedná se například o elektronické vypnutí v koncových polohách a technologii úspory proudu v okamžiku, kdy pohon zrovna není v aktivní činnosti. Toho lze mimo jiné docílit kombinací transformátoru a spínacího zdroje. Kromě toho by neměla chybět funkce speed neboli rychlé zavírání a otvírání, start a stop v režimu soft nebo pojistka proti nadzdvižení. Součástí motoru by měla být i vypínací automatika zjišťující překážky, blokovací ochrana, omezení doby chodu, počitadlo cyklů a údržby, zálohovací baterie, programovatelnost rychlosti chodu motoru pomocí LCD displeje, paměť chybových hlášení a dálkové ovládání. Jako prevenci úrazu nebo poškození by měly být všechny systémy s elektropohonem opatřeny několika bezpečnostními prvky, jako je infrazávora, pádová brzda nebo pojistka proti přetržení pružiny.

 

Kam umístit motor pro garážová vrata?

Motor lze instalovat na nadpraží v místě nad nosnými konzolami, a to tím způsobem, že se hlava pohonu nachází na straně odsuvu vrat nebo na straně dorazového sloupku. V případě posuvných vrat se motor instaluje nejčastěji nad otvor na prodloužené nosné konzole. I v tomto případě může být hlava motoru umístěna na straně odsuvu vrat nebo na straně dorazového sloupku. Konečně třetí varianta vychází z instalace motoru na boční stěně, na straně odsuvu. Ve všech případech je přitom nutné sledovat minimální doporučené rozměry nadpraží či ostění. Každý výrobce má totiž tyto parametry určené jinak. V současnosti se typově nejvíce prodává motor Exclusive pro vrata zajíždějící pod strop.

 

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Po letech oprav dnes bude plně zprovozněn Nuselský most

Po letech oprav dnes bude plně zprovozněn Nuselský most

Dnes v poledne bude plně zprovozněn pražský Nuselský most, který v posledních šesti letech procházel rozsáhlou rekonstrukcí. V jejím rámci byla mimo jiné opravena horní plocha mostovky, vyměněny ...

Kraj dostal na přestavbu nemocnice Náchod tři nabídky

Kraj dostal na přestavbu nemocnice Náchod tři nabídky

Královéhradecký kraj dostal tři nabídky na přestavbu Oblastní nemocnice Náchod. Nejnižší nabídku podaly dohromady firmy Geosan Group a BAK stavební společnost, činí 1,344 miliardy korun bez DPH. Kraj ...

Pocta České komory architektů byla v minulosti udělena i autorovi vysílače Ještěd Karlu Hubáčkovi, fotolia.com © pyty

Nominujte osobnost do Pocty České komory architektů

Česká komora architektů (ČKA) otevřela nominace do Pocty ČKA za rok 2016. Oceněním vzdává Komora od roku 2000 hold význačným osobnostem z oblasti architektury. Nominovat svoji osobnost může odborná ...

Skončily úpravy pražské Stromovky za 71,5 milionu korun

Skončily úpravy pražské Stromovky za 71,5 milionu korun

Pražský magistrát ukončil práce v centrální části Stromovky, kde stavebníci v posledních třech letech rekonstruovali vodní plochy, cesty a také vybudovali dva nové rybníky. Upravenou část parku dnes ...

Evropané se vzdávají naděje na vlastnické bydlení

Evropané se vzdávají naděje na vlastnické bydlení

Čtyřicet osm procent Evropanů ve 13 evropských zemích, kteří nejsou vlastníky domů, se vzdalo naděje, že si je jednou koupí. Největšími pesimisty jsou Britové a Němci, zjistila studie nizozemské ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist