Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Komentář odborníka na vrata s elektropohonem na dálkové ovládání

Bezpečnost, komfort používání, bezúdržbovost, odolnost a ekonomičnost provozu. To jsou hlavní faktory, které podle specialisty Lubomíra Valenty ovlivňují výběr pohonů garážových vrat a vjezdových bran.

Pohony garážových vrat nebo vjezdových bran představují kritický prvek celého systému, jenž zásadním způsobem ovlivňuje celkové užívání. Chybný výběr přitom povede ke každodenní konfrontaci s nedostatky. Proto se doporučuje konzultovat vše s profesionály, kteří mají dostatek zkušeností s jednotlivými typy instalací a specifiky různých stavebních otvorů.

 

Elektropohon jako základ

Garážová vrata či brány lze ovládat ručně nebo elektropohonem. Většina dnes prodávaných systémů už obsahuje elektromotor, zpravidla s možností dálkového ovládání, které může být doplněno i místním tlačítkem, klíčovým spínačem či kódovou klávesnicí. Tato kombinace zajišťuje bezpečnost i příjemné používání pro všechny uživatele. Pohony se vyrábějí nejen pro sekční, posuvná i rolovací garážová vrata, ale také pro brány, závory či parkovací systémy. Podle aktuálních statistik je nejprodávanějším motorem Lomax Exclusive 650. Ten je určen pro sekční garážová vrata, která jsou posuvná bokem, ale i pod strop.

Jaké jsou klíčové parametry motoru?

Popis funkcionalit zmiňovaného typu vrat vystihuje vše, co by měl dnes motor obsahovat. Jedná se například o elektronické vypnutí v koncových polohách a technologii úspory proudu v okamžiku, kdy pohon zrovna není v aktivní činnosti. Toho lze mimo jiné docílit kombinací transformátoru a spínacího zdroje. Kromě toho by neměla chybět funkce speed neboli rychlé zavírání a otvírání, start a stop v režimu soft nebo pojistka proti nadzdvižení. Součástí motoru by měla být i vypínací automatika zjišťující překážky, blokovací ochrana, omezení doby chodu, počitadlo cyklů a údržby, zálohovací baterie, programovatelnost rychlosti chodu motoru pomocí LCD displeje, paměť chybových hlášení a dálkové ovládání. Jako prevenci úrazu nebo poškození by měly být všechny systémy s elektropohonem opatřeny několika bezpečnostními prvky, jako je infrazávora, pádová brzda nebo pojistka proti přetržení pružiny.

 

Kam umístit motor pro garážová vrata?

Motor lze instalovat na nadpraží v místě nad nosnými konzolami, a to tím způsobem, že se hlava pohonu nachází na straně odsuvu vrat nebo na straně dorazového sloupku. V případě posuvných vrat se motor instaluje nejčastěji nad otvor na prodloužené nosné konzole. I v tomto případě může být hlava motoru umístěna na straně odsuvu vrat nebo na straně dorazového sloupku. Konečně třetí varianta vychází z instalace motoru na boční stěně, na straně odsuvu. Ve všech případech je přitom nutné sledovat minimální doporučené rozměry nadpraží či ostění. Každý výrobce má totiž tyto parametry určené jinak. V současnosti se typově nejvíce prodává motor Exclusive pro vrata zajíždějící pod strop.

 

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Kostel v Kiruně - archivní snímek - zdroj AdobeStock, leiing

Švédské úřady přesouvají kostel v Kiruně o pět kilometrů, trasu urazí za dva dny

Ve švédské Kiruně dnes začal dvoudenní přesun 113 let starého historického kostela. Na pětikilometrovou cestu se červená dřevěná stavba vydala před 8:00 SELČ za přítomnosti tisíce diváků, kteří se s její původní polohou přišli rozloučit. Kostel se rozhodly úřady přesunout, aby vznikl prostor pro rozšíření největšího…

Nýrsko, město. Foto  D. Kopačková, redakce

Areál pro běžkaře v Nýrsku na Šumavě

Traťový areál bude splňovat standardy FIS a bude homologován, bude mít osvětlení a inverzní terén pro udržení sněhu a využití v létě pro bruslaře.

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, gashgeron

Za zřícení domu v centru Prahy potvrdil soud statikovi podmínku a zákaz činnosti

Za zřícení rekonstruované budovy v centru Prahy potvrdil odvolací soud statikovi Jiřímu Hourovi dvouletou podmínku a pětiletý zákaz činnosti autorizovaného inženýra a podnikání v oboru projektování. Při neštěstí se zranili tři dělníci. Podle dnešního pravomocného verdiktu měl Houra na stavbě v době neštěstí autorský…

Zámek Litomyšl, zdroj: AdobeStock-marcin

Na zámku v Litomyšli pokračuje druhá etapa oprav, hlavně sgrafitových fasád

Na zámku v Litomyšli zapsaném na seznamu UNESCO pokračuje druhá etapa celkových oprav. V první stavbaři opravili střechy, krovy, komíny a arkýře, pracovali rovněž na interiérech hlavně třetího nadzemního podlaží zámku. Památkáři na tuto část využili evropskou dotaci. Ve druhé etapě již skončila obnova Panského domu,…

Zdroj: Adobestock – Fotomek

Změny DPH ve stavebnictví

Co se mění? Např. jsou změny v osvobození od DPH v případě prodeje nemovité věci, bude rozšířena možnost aplikovat sníženou sazbu daně u výstavby bytových domů aj.

Zdroj: Fotolia

Vize chytrých regionů v představení Česka na EXPO 2025 v Ósace

V rámci svého byznysového programu v Českém národním pavilonu ve dnech 8.–10. července 2025 uvede Týden autonomních technologií. Návštěvníkům nabídne špičkové inovace v oblasti chytré mobility, bezpečnostních systémů a digitalizace infrastruktury.

Ilustrační obrázek, zdroj fotolia, Gina Sanders

Modernizace vedení, které způsobilo páteční výpadek, vyjde na 1,7 mld. korun

Modernizace vedení V411, u nějž přetržení kabelu v Ústeckém kraji vedlo k pátečnímu rozsáhlému výpadku elektřiny v Česku, začne v příštím roce. Výstavba nového zdvojeného vedení vysokého napětí, která byla plánována ještě před touto událostí, by měla vyjít přibližně na 1,7 miliardy korun. Hotovo má být v květnu 2027.…