REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Komentář odborníka na vrata s elektropohonem na dálkové ovládání

Bezpečnost, komfort používání, bezúdržbovost, odolnost a ekonomičnost provozu. To jsou hlavní faktory, které podle specialisty Lubomíra Valenty ovlivňují výběr pohonů garážových vrat a vjezdových bran.

Pohony garážových vrat nebo vjezdových bran představují kritický prvek celého systému, jenž zásadním způsobem ovlivňuje celkové užívání. Chybný výběr přitom povede ke každodenní konfrontaci s nedostatky. Proto se doporučuje konzultovat vše s profesionály, kteří mají dostatek zkušeností s jednotlivými typy instalací a specifiky různých stavebních otvorů.

 

Elektropohon jako základ

Garážová vrata či brány lze ovládat ručně nebo elektropohonem. Většina dnes prodávaných systémů už obsahuje elektromotor, zpravidla s možností dálkového ovládání, které může být doplněno i místním tlačítkem, klíčovým spínačem či kódovou klávesnicí. Tato kombinace zajišťuje bezpečnost i příjemné používání pro všechny uživatele. Pohony se vyrábějí nejen pro sekční, posuvná i rolovací garážová vrata, ale také pro brány, závory či parkovací systémy. Podle aktuálních statistik je nejprodávanějším motorem Lomax Exclusive 650. Ten je určen pro sekční garážová vrata, která jsou posuvná bokem, ale i pod strop.

Jaké jsou klíčové parametry motoru?

Popis funkcionalit zmiňovaného typu vrat vystihuje vše, co by měl dnes motor obsahovat. Jedná se například o elektronické vypnutí v koncových polohách a technologii úspory proudu v okamžiku, kdy pohon zrovna není v aktivní činnosti. Toho lze mimo jiné docílit kombinací transformátoru a spínacího zdroje. Kromě toho by neměla chybět funkce speed neboli rychlé zavírání a otvírání, start a stop v režimu soft nebo pojistka proti nadzdvižení. Součástí motoru by měla být i vypínací automatika zjišťující překážky, blokovací ochrana, omezení doby chodu, počitadlo cyklů a údržby, zálohovací baterie, programovatelnost rychlosti chodu motoru pomocí LCD displeje, paměť chybových hlášení a dálkové ovládání. Jako prevenci úrazu nebo poškození by měly být všechny systémy s elektropohonem opatřeny několika bezpečnostními prvky, jako je infrazávora, pádová brzda nebo pojistka proti přetržení pružiny.

 

Kam umístit motor pro garážová vrata?

Motor lze instalovat na nadpraží v místě nad nosnými konzolami, a to tím způsobem, že se hlava pohonu nachází na straně odsuvu vrat nebo na straně dorazového sloupku. V případě posuvných vrat se motor instaluje nejčastěji nad otvor na prodloužené nosné konzole. I v tomto případě může být hlava motoru umístěna na straně odsuvu vrat nebo na straně dorazového sloupku. Konečně třetí varianta vychází z instalace motoru na boční stěně, na straně odsuvu. Ve všech případech je přitom nutné sledovat minimální doporučené rozměry nadpraží či ostění. Každý výrobce má totiž tyto parametry určené jinak. V současnosti se typově nejvíce prodává motor Exclusive pro vrata zajíždějící pod strop.

 

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Původní trojská lávka před havárií - archivní záběr, zdroj fotolia.com

Zkoušky dnes prověří novou Trojskou lávku

Novou lávku propojující Troju s Císařským ostrovem dnes čekají zatěžovací zkoušky, které prověří její konstrukci. Stavba, která by podle dřívějších informací měla být uvedena do provozu do konce října a vyjde na 128 milionů korun, nahradila původní lávku, která se zřítila v prosinci 2017. Zraněni při tom byli čtyři…

Ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Zeměměřičský úřad bude vydávat otevřená data, změnu posoudí vláda

Zeměměřičský úřad bude poskytovat databázové údaje nebo státní mapy bezplatně jako otevřená data. Omezený přístup k nim bude pouze kvůli ochraně kritické infrastruktury podle krizového zákona. Změnu zavádí novela zeměměřičského zákona, kterou v pondělí projedná kabinet premiéra Andreje Babiše (ANO). Novela také…

Okruh Prahy, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Obchvat Prahy se nestaví, naposledy se rozrostl před 10 lety

Česká dálniční síť co do rozsahu i kvality velmi zaostává za vyspělou Evropou a přes mnohá prohlášení politiků v posledních desetiletích se rozrůstá velmi pomalu. Zemi stále chybí dálniční spojení se sousedním Rakouskem či okruh Prahy. Tato jedna z nejpotřebnějších dopravních staveb nadnárodního významu se naposledy…

Bratislava, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Slovenský průmysl zmírnil pokles, stavebnictví znovu propadlo

Tempo meziročního poklesu výkonů slovenského průmyslu bylo v červenci nejnižší od března, kdy v zemi propukla koronavirová krize. Stavebnictví ale opět zaznamenalo dvouciferný propad, oznámil dnes slovenský statistický úřad.

Libeňský most, foto: Jakub Kopecký

Rekonstrukce Libeňského mostu vyjde asi na dvě miliardy

Hlavní město odhaduje, že rekonstrukce všech mostů Libeňského soumostí se zachováním současné podoby historicky cenných částí vyjde na zhruba dvě miliardy korun. Začít by mohla v polovině roku 2022 a skončit v roce 2025 a její součástí má být nová konstrukce tzv. inundačního mostu, která má v případě povodní umožnit…

Brno, Ilustrační obrázek © fotolia.com

Lidé se na zastupitelstvu v Brně ohradili proti územnímu plánu

Lidé v Brně předali zastupitelstvu otevřený dopis, kterým se ohrazují proti návrhu nového územního plánu. Požadují větší ochranu zeleně a klimatu. Současný územní plán platí v Brně s různými aktualizacemi od roku 1994. Do konce roku 2022 musí podle stavebního zákona začít platit nový územní plán. Město má jeho návrh,…

Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Meziroční propad stavební výroby zpomalil v červenci na 10,4 pct

Propad stavební výroby v Česku mírně zpomalil. V červenci se reálně meziročně snížila o 10,4 procenta po červnovém revidovaném poklesu o 11,8 procenta. V červenci si pohoršilo pozemní stavitelství, kam spadá výstavba bytů, kanceláří nebo skladů, i inženýrské stavby, mezi něž patří hlavně dopravní infrastruktura.…

Brno, Ilustrační obrázek © fotolia.com

V Brně začala soutěž na autora hlavního nádraží

Kancelář architekta města Brna (KAM) zahájila mezinárodní urbanisticko-dopravně-architektonickou soutěž, ze které vzejde autor podoby nového hlavního nádraží v Brně. Vyzvalo do ní i autory hlavních nádraží ve Vídni, Berlíně a Amsterdamu. Další zájemci se mohou hlásit do 25. září. Vítěze porota vybere v červnu…

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Partner tématu

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA