REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Dálnice na Slovensku bude možné stavět na nevyvlastněné půdě, v ČR se o tom uvažovalo

Slovenský parlament v noci na dnešek hlasováním prolomil veto prezidenta Andreje Kisky a opětovně schválil zákon, na jehož základě bude možné v zemi stavět dálnice a rychlostní silnice i na nevyvlastněných pozemcích. Poslanci tak rozhodli poté, co hlava státu ve čtvrtek odpoledne vrátila předlohu sněmovně s odůvodněním, že představuje významný zásah do ústavou zaručeného práva vlastnit majetek.
Dálnice, vyvlastnění, Slovensko

Vláda premiéra Roberta Fica navrhla minulý týden zjednodušit pravidla při vydávaní stavebních povolení na vybrané silnice a umožnit vykonávání stavebních prací na cizí půdě. Kabinet tak učinil po problémech s výkupem pozemků pro budování silnic u Bratislavy v rámci projektu veřejně-soukromého partnerství (PPP). Sněmovna pak na počátku tohoto týdne ve zrychleném režimu předlohu poprvé schválila.

Nově bude moci například správce slovenských dálnic, Národná diaľničná spoločnosť, získat stavební povolení již během vyvlastňovacího řízení a ještě předtím, než se stane vlastníkem půdy, na které budou silnice postaveny. Úřady také budou moci povolit na cizích pozemcích některé stavební práce, a to v rozsahu, který ještě umožní případný návrat vyvlastňovaného pozemku do původního stavu.

Prezident Kiska namítal, že norma je v rozporu s ústavou a že by navrhovaným způsobem neměla napravovat manažerské chyby při přípravě zmiňovaného PPP projektu.

Smlouvu s konsorciem pod vedením španělské společnosti Cintra na výstavbu asi 60 kilometrů dálnice a rychlostní silnice v okolí Bratislavy prostřednictvím PPP uzavřelo Slovensko loni, byť úřady tehdy neměly a ani dosud nemají vykoupeny všechny pozemky. Státu za to od konsorcia hrozí pokuta. Podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy Arpáda Érseka zhruba desítka majitelů pozemků požaduje na základě vlastních znaleckých posudků za pozemky mnohem vyšší ceny, než vyplývá z posudků, které si nechal vypracovat stát.

Na rozpor schváleného zákona s ústavou upozorňovala i část opozice. Slovenský ústavní soud již v roce 2011 zrušil zákon z dílny první Ficovy vlády, který umožňoval na nevyvlastněných pozemcích stavět dálnice a rychlostní silnice bez omezení.

V České republice návrh neprošel

Podobný návrh jako nyní schválil slovenský parlament, tedy možnost přiznat takzvanou předběžnou držbu k ještě nevyvlastněným pozemkům a umožnit na nich stavět dopravní stavby, odmítla v dubnu česká Poslanecká sněmovna. Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová tehdy před zavedením tohoto institutu varovala, hrozily by podle ní soudní spory o náhrady škody.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Výstavba dálnice D6, Karlovy Vary, termín dokončení

Dálnice D6 nebude podle Ťoka hotová před rokem 2026

Dálnice D6 nebude podle ministra dopravy Dana Ťoka (za ANO) dokončena před rokem 2026. Ministr to dnes řekl u příležitosti vládní návštěvy v Karlovarském kraji. Přípravu zbývajících úseků ve ...

Oprava dálnice, uzavírka

V pondělí začne rekonstrukce dálnice D5 mezi 0. a 5. km

Ředitelství silnic a dálnici v pondělí zahájí rekonstrukci dálnice D5 mezi nultým a pátým kilometrem. Oprava dálnice vedoucí z Prahy na Plzeň má v daném úseku skončit v polovině července a vyjde na ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist