REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Válcovaný beton jako efektivní technologie pro stavbu vozovek a zpevněných ploch

Vzhledem k neustále rostoucí intenzitě silniční dopravy v ČR se také zvyšují nároky na kvalitu provedení vozovek a na použití vhodného stavebního materiálu. Správná volba konstrukčního řešení vozovky je klíčovým rozhodnutím, nejen pro budoucí uživatele pozemních komunikací, ale také jejich správce.

Kryt pozemních komunikací ovlivní jízdní komfort, bezpečnost silničního povozu a také finanční prostředky vynaložené na údržbu a opravu. Vozovky silnic a dálnic mohou mít cementobetonový (CB) nebo asfaltový kryt. Stavební technologie asfaltových vozovek je operativnější a méně náročná na mechanizaci. Z hlediska výstavby cementobetonových krytů je zde určitá náročnost na provádění a technologické vybavení.

Betonové vozovky však mají značné výhody na rozdíl od vozovek čistě asfaltových. Především mají dvojnásobnou životnost bez nutnosti oprav, minimální provozní náklady na údržbu a tím pádem i nutnost menšího počtu uzavírek silničního provozu. Kryt z tuhé betonové desky představuje větší bezpečnost jízdy z důvodu absence „vyjetých kolejí“, které najdeme na většině asfaltových vozovek, a lépe odolává vysokému zatížení, které je dnes na hlavních tazích běžné.

Inovativní technologie válcovaného betonu přináší mnoho výhod tuhé betonové vozovky, jako je dlouhodobá životnost a pevnost, a jednoduchý stavební postup, který se uplatňuje při stavbě asfaltových vozovek. Válcované betony jsou pokládány pomocí asfaltového finišeru a následně zhutněny silničními válci.

Vozovky z válcovaného betonu

Tato technologie je rychlá, strojně nenáročná a technicky proveditelná i pro místa, která jsou při uplatnění běžně používaného strojního vybavení pro stavbu CB vozovek nedostupná. Válcovaný beton lze velmi dobře uplatnit pro stavbu komunikací v intravilánu obcí, silnic II. a III. tříd, vysoce zátěžových zpevněných ploch pro průmyslové a skladovací areály. Velmi vhodné použití válcovaného betonu je na parkovacích místech dálničních odpočívadel a na komunikacích s pomalu jedoucími a zastavujícími se nákladními vozidly, kde dochází k soustřednému zatížení jízdní stopy a kumulaci nevratných přetvoření, které vedou k tvorbě kolejí v jízdních stopách vozidel a prohlubním.

Pevnost v tlaku válcovaného betonu je standardně v rozmezí od 30 MPa do 60 MPa. Navíc válcovaný beton má dostatečnou únosnost, aby odolal dopravnímu zatížení přejíždějících vozidel ihned po finálním zhutnění. Tato počáteční únosnost je dána zhutňovacím procesem, který vytváří vysoké vnitřní tření mezi jednotlivými zrny kameniva a dochází tak k vzájemnému zaklínění jednotlivých frakcí. Tento efekt umožňuje přejezd lehkých vozidel po čerstvě položené vozovce z válcovaného betonu bez poškození nebo rozrušení již zabudovaného materiálu. Plný provoz je možné obnovit už po dvou dnech, protože válcovaný beton dosahuje dostatečných pevností, které odolají dopravnímu zatížení.

Náklady na výstavbu

Počáteční náklady na výstavbu komunikací z válcovaného betonu jsou srovnatelné s výstavbou hutněných asfaltových vrstev. Pokud ale předpokládáme vysoké dopravní zatížení, tak budou náklady nižší, než je tomu právě u hutněných asfaltových vrstev. Dlouhodobé náklady na údržbu RCC betonových vozovek přináší 30% úsporu za celou dobu životnosti vozovky, ve srovnání s asfaltovými komunikacemi

Srovnání s asfaltovou konstrukcí vozovky

Konstrukce vozovek, které jsou složeny z tuhé betonové desky a pružných asfaltových vrstev, přenášejí dopravní zatížení odlišně do podkladních vrstev vozovky. Vzhledem k tomu, že konstrukce betonové vozovky se neprohýbá a má vynikající odolnosti proti tvorbě trvalých deformací, tak vyvozené zatížení od silniční dopravy je rychle a rovnoměrně rozprostřeno přes relativně širokou a únosnou oblast. Ve srovnání s netuhou asfaltovou vozovkou se ohyb přizpůsobí dopravnímu zatížení. Pružné asfaltové vrstvy, která leží na podkladní nestmelené vrstvě kameniva, rozloží napětí postupně přes poměrně malou oblast do těchto spodních vrstev. V tomto případě je zapotřebí silnějších vrstev asfaltu, aby ochránily tyto podkladní vrstvy ve stejné míře jako v případě betonové vozovky.

Vozovky z válcovaného betonu jsou odolné, trvanlivé a eliminují běžné problémy, které jsou tradičně spojovány s jinými typy konstrukcí vozovek. Válcovaný beton je schopen vydržet velké bodové a opakující se zatížení, je odolný vůči poškození způsobené pohonnými hmotami, oleji a je mrazuvzdorný. Velmi dobře odolává soustřednému zatížení jízdní stopy. Tyto vlastnosti v kombinaci s rychlostí výstavby a ekonomickou stránkou činí vozovky z válcovaného betonu vysoce konkurenceschopné.

KONTAKT:
Dalibor Beneš
Project Manager - Paving - Czech Republic
E-mail: dalibor.benes@cemex.com

CEMEX Czech Republic, s.r.o.

logo
Laurinova 2800/4
155 00 Praha 5 - Stodůlky

telefon: +420 257 257 400
e-mail: info@cemex.cz

web: www.cemex.cz, www.podlaha.cz

Více o firmě Vyžádat další informace

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Ostrava, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com, kaprikfoto

Studie má navrhnout nejlepší propojení centra Ostravy s Dolní oblastí

Ostrava vyhlásila veřejnou zakázku na zpracování koncepční urbanistické studie budoucího využití území, které propojuje centrum krajské metropole s turisticky atraktivní Dolní oblastí Vítkovice. Cílem studie má být analýza území i zapracování všech dosud vzniklých dokumentů, které se k němu vztahují. Úkolem…

Tramvaj, ilustrační obrázek, Zdroj: fotolia.com, chalabala

Praha schválila změnu územního plánu pro tramvaje k hlavnímu nádraží

Praha změnila územní plán, aby bylo možné vybudovat tramvajovou trať z Vinohradské třídy kolem hlavního nádraží do Bolzanovy ulice. Změnu dnes schválili zastupitelé. Kdy se začne stavět zatím není jasné, magistrát spolu s radnicí Prahy 1 plánuje i úpravy Vrchlického sadů u nádraží. Praha kromě této trasy chystá…

Brno, Ilustrační obrázek © fotolia.com, joyt

Do finále soutěže na nové nádraží v Brně postoupily čtyři návrhy

Porota mezinárodní soutěže o návrh na nové hlavní náraží v Brně vybrala z 12 týmů čtyři do finále. Jejich úkolem bude rozpracovat návrhy do větší podrobnosti, uvedla dnes v tiskové zprávě mluvčí Kanceláře architekta města Brna Jana Běhalová. Týmy mají vyrobit i fyzický model nádraží včetně jeho okolí. Jména čtyř…

Zdroj: Adobe Stock - mike mareen

Dálnici D4 stavíme od 60. let. Další úsek bude formou PPP. Začne se březnu

Výstavba a provoz části dálnice D4 mezi Příbrami a Pískem formou PPP je definitivně stvrzena. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) podepsal smlouvu s francouzským konsorciem DIVia. Stavba by měla začít v března, řekl po podpisu Havlíček. Jde o první projekt výstavby dálnice formou PPP v Česku. Co je PPP a jak šel…

Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Stavba dálnice D4 bude formou PPP projektu. Bude to výhodné?

Sněmovna dnes schválila finanční závazek státu vůči francouzskému konsorciu DIVia za dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Celkem je to zhruba 30,5 miliardy korun. DIVia postaví dálnici formou PPP projektu, tedy projektu partnerství mezi státem a soukromým sektorem.

E-book: Příručky ZDARMA!

Příručka Jak koupit bydlení

Jak koupit bydlení

Pomocník při koupi domu, bytu, pozemku.

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Příručka Jak na povolení rodinného domu

Poradíme s vyřízením stavebního povolení

Nejnovější články

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Akce a slevy

Zdroj: IVAR CS

Akce IVAR DAB Studená voda

Akce IVAR DAB Studená voda

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA