REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Válcovaný beton jako efektivní technologie pro stavbu vozovek a zpevněných ploch

Vzhledem k neustále rostoucí intenzitě silniční dopravy v ČR se také zvyšují nároky na kvalitu provedení vozovek a na použití vhodného stavebního materiálu. Správná volba konstrukčního řešení vozovky je klíčovým rozhodnutím, nejen pro budoucí uživatele pozemních komunikací, ale také jejich správce.

Kryt pozemních komunikací ovlivní jízdní komfort, bezpečnost silničního povozu a také finanční prostředky vynaložené na údržbu a opravu. Vozovky silnic a dálnic mohou mít cementobetonový (CB) nebo asfaltový kryt. Stavební technologie asfaltových vozovek je operativnější a méně náročná na mechanizaci. Z hlediska výstavby cementobetonových krytů je zde určitá náročnost na provádění a technologické vybavení.

Betonové vozovky však mají značné výhody na rozdíl od vozovek čistě asfaltových. Především mají dvojnásobnou životnost bez nutnosti oprav, minimální provozní náklady na údržbu a tím pádem i nutnost menšího počtu uzavírek silničního provozu. Kryt z tuhé betonové desky představuje větší bezpečnost jízdy z důvodu absence „vyjetých kolejí“, které najdeme na většině asfaltových vozovek, a lépe odolává vysokému zatížení, které je dnes na hlavních tazích běžné.

Inovativní technologie válcovaného betonu přináší mnoho výhod tuhé betonové vozovky, jako je dlouhodobá životnost a pevnost, a jednoduchý stavební postup, který se uplatňuje při stavbě asfaltových vozovek. Válcované betony jsou pokládány pomocí asfaltového finišeru a následně zhutněny silničními válci.

Vozovky z válcovaného betonu

Tato technologie je rychlá, strojně nenáročná a technicky proveditelná i pro místa, která jsou při uplatnění běžně používaného strojního vybavení pro stavbu CB vozovek nedostupná. Válcovaný beton lze velmi dobře uplatnit pro stavbu komunikací v intravilánu obcí, silnic II. a III. tříd, vysoce zátěžových zpevněných ploch pro průmyslové a skladovací areály. Velmi vhodné použití válcovaného betonu je na parkovacích místech dálničních odpočívadel a na komunikacích s pomalu jedoucími a zastavujícími se nákladními vozidly, kde dochází k soustřednému zatížení jízdní stopy a kumulaci nevratných přetvoření, které vedou k tvorbě kolejí v jízdních stopách vozidel a prohlubním.

Pevnost v tlaku válcovaného betonu je standardně v rozmezí od 30 MPa do 60 MPa. Navíc válcovaný beton má dostatečnou únosnost, aby odolal dopravnímu zatížení přejíždějících vozidel ihned po finálním zhutnění. Tato počáteční únosnost je dána zhutňovacím procesem, který vytváří vysoké vnitřní tření mezi jednotlivými zrny kameniva a dochází tak k vzájemnému zaklínění jednotlivých frakcí. Tento efekt umožňuje přejezd lehkých vozidel po čerstvě položené vozovce z válcovaného betonu bez poškození nebo rozrušení již zabudovaného materiálu. Plný provoz je možné obnovit už po dvou dnech, protože válcovaný beton dosahuje dostatečných pevností, které odolají dopravnímu zatížení.

Náklady na výstavbu

Počáteční náklady na výstavbu komunikací z válcovaného betonu jsou srovnatelné s výstavbou hutněných asfaltových vrstev. Pokud ale předpokládáme vysoké dopravní zatížení, tak budou náklady nižší, než je tomu právě u hutněných asfaltových vrstev. Dlouhodobé náklady na údržbu RCC betonových vozovek přináší 30% úsporu za celou dobu životnosti vozovky, ve srovnání s asfaltovými komunikacemi

Srovnání s asfaltovou konstrukcí vozovky

Konstrukce vozovek, které jsou složeny z tuhé betonové desky a pružných asfaltových vrstev, přenášejí dopravní zatížení odlišně do podkladních vrstev vozovky. Vzhledem k tomu, že konstrukce betonové vozovky se neprohýbá a má vynikající odolnosti proti tvorbě trvalých deformací, tak vyvozené zatížení od silniční dopravy je rychle a rovnoměrně rozprostřeno přes relativně širokou a únosnou oblast. Ve srovnání s netuhou asfaltovou vozovkou se ohyb přizpůsobí dopravnímu zatížení. Pružné asfaltové vrstvy, která leží na podkladní nestmelené vrstvě kameniva, rozloží napětí postupně přes poměrně malou oblast do těchto spodních vrstev. V tomto případě je zapotřebí silnějších vrstev asfaltu, aby ochránily tyto podkladní vrstvy ve stejné míře jako v případě betonové vozovky.

Vozovky z válcovaného betonu jsou odolné, trvanlivé a eliminují běžné problémy, které jsou tradičně spojovány s jinými typy konstrukcí vozovek. Válcovaný beton je schopen vydržet velké bodové a opakující se zatížení, je odolný vůči poškození způsobené pohonnými hmotami, oleji a je mrazuvzdorný. Velmi dobře odolává soustřednému zatížení jízdní stopy. Tyto vlastnosti v kombinaci s rychlostí výstavby a ekonomickou stránkou činí vozovky z válcovaného betonu vysoce konkurenceschopné.

KONTAKT:
Dalibor Beneš
Project Manager - Paving - Czech Republic
E-mail: dalibor.benes@cemex.com

CEMEX Czech Republic, s.r.o.

logo
Laurinova 2800/4
155 00 Praha 5 - Stodůlky

telefon: +420 257 257 400
e-mail: info@cemex.cz

web: www.cemex.cz, www.podlaha.cz

Více o firmě Vyžádat další informace

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Pražské metro - foto: Jiří Zilvar

Před 55 lety začala výstavba metra. Původní projekt byla podzemní tramvaj

Úvahy o vybudování podzemní dráhy v Praze se objevily už na konci 19. století a konkrétnější plány pak na sklonku první republiky, stavět se ale začalo teprve koncem 60. let minulého století. Za oficiální zahájení výstavby je považován 7. leden 1966, kdy se v Opletalově ulici zanořilo do země pneumatické kladivo v…

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Příprava dopravních staveb by od letoška měla zrychlit

Přípravu dopravních a energetických staveb by měla od letoška urychlit novela liniového zákona. Ta počítá například s rozšířením tzv. mezitímního rozhodnutí, což by umožnilo začít stavět dálnice a železnice okamžitě, jakmile stát získá přístup k pozemkům v rámci stavebního povolení. Nebude už tak nutné čekat na…

Železniční most - zdroj fotolia.com

V ČR vyžaduje 319 železničních mostů zásah, stát na ně dá miliardy

Stát chce v příštích deseti letech investovat do zlepšení kvality železničních mostů téměř deset miliard korun. V současnosti vyžaduje stavební zásah 319 mostů, což je 4,7 procenta z celkového počtu železničních mostů v ČR. I tak se ovšem jejich situace v posledních letech zlepšuje, na přelomu tisíciletí byl podíl…

Plzeň hlavní nádraží

Historickou budovu nádraží v Plzni čeká oprava za 720 milionů

Historickou památkově chráněnou budovu hlavního vlakového nádraží v Plzni čeká od příštího roku kompletní rekonstrukce. Správa železnic vyhlásila výběrové řízení na zhotovitele oprav, s nimiž by se mělo začít v březnu 2021. Trvat by měly dva a půl roku a předpokládané celkové náklady jsou 721 milionů korun, sdělila…

REKLAMA