REKLAMA
Témata Hledat

Ceny nemovitostí a nájmů

Přehledně v mapě!

Válcovaný beton jako efektivní technologie pro stavbu vozovek a zpevněných ploch

Vzhledem k neustále rostoucí intenzitě silniční dopravy v ČR se také zvyšují nároky na kvalitu provedení vozovek a na použití vhodného stavebního materiálu. Správná volba konstrukčního řešení vozovky je klíčovým rozhodnutím, nejen pro budoucí uživatele pozemních komunikací, ale také jejich správce.

Kryt pozemních komunikací ovlivní jízdní komfort, bezpečnost silničního povozu a také finanční prostředky vynaložené na údržbu a opravu. Vozovky silnic a dálnic mohou mít cementobetonový (CB) nebo asfaltový kryt. Stavební technologie asfaltových vozovek je operativnější a méně náročná na mechanizaci. Z hlediska výstavby cementobetonových krytů je zde určitá náročnost na provádění a technologické vybavení.

Betonové vozovky však mají značné výhody na rozdíl od vozovek čistě asfaltových. Především mají dvojnásobnou životnost bez nutnosti oprav, minimální provozní náklady na údržbu a tím pádem i nutnost menšího počtu uzavírek silničního provozu. Kryt z tuhé betonové desky představuje větší bezpečnost jízdy z důvodu absence „vyjetých kolejí“, které najdeme na většině asfaltových vozovek, a lépe odolává vysokému zatížení, které je dnes na hlavních tazích běžné.

Inovativní technologie válcovaného betonu přináší mnoho výhod tuhé betonové vozovky, jako je dlouhodobá životnost a pevnost, a jednoduchý stavební postup, který se uplatňuje při stavbě asfaltových vozovek. Válcované betony jsou pokládány pomocí asfaltového finišeru a následně zhutněny silničními válci.

Vozovky z válcovaného betonu

Tato technologie je rychlá, strojně nenáročná a technicky proveditelná i pro místa, která jsou při uplatnění běžně používaného strojního vybavení pro stavbu CB vozovek nedostupná. Válcovaný beton lze velmi dobře uplatnit pro stavbu komunikací v intravilánu obcí, silnic II. a III. tříd, vysoce zátěžových zpevněných ploch pro průmyslové a skladovací areály. Velmi vhodné použití válcovaného betonu je na parkovacích místech dálničních odpočívadel a na komunikacích s pomalu jedoucími a zastavujícími se nákladními vozidly, kde dochází k soustřednému zatížení jízdní stopy a kumulaci nevratných přetvoření, které vedou k tvorbě kolejí v jízdních stopách vozidel a prohlubním.

Pevnost v tlaku válcovaného betonu je standardně v rozmezí od 30 MPa do 60 MPa. Navíc válcovaný beton má dostatečnou únosnost, aby odolal dopravnímu zatížení přejíždějících vozidel ihned po finálním zhutnění. Tato počáteční únosnost je dána zhutňovacím procesem, který vytváří vysoké vnitřní tření mezi jednotlivými zrny kameniva a dochází tak k vzájemnému zaklínění jednotlivých frakcí. Tento efekt umožňuje přejezd lehkých vozidel po čerstvě položené vozovce z válcovaného betonu bez poškození nebo rozrušení již zabudovaného materiálu. Plný provoz je možné obnovit už po dvou dnech, protože válcovaný beton dosahuje dostatečných pevností, které odolají dopravnímu zatížení.

Náklady na výstavbu

Počáteční náklady na výstavbu komunikací z válcovaného betonu jsou srovnatelné s výstavbou hutněných asfaltových vrstev. Pokud ale předpokládáme vysoké dopravní zatížení, tak budou náklady nižší, než je tomu právě u hutněných asfaltových vrstev. Dlouhodobé náklady na údržbu RCC betonových vozovek přináší 30% úsporu za celou dobu životnosti vozovky, ve srovnání s asfaltovými komunikacemi

Srovnání s asfaltovou konstrukcí vozovky

Konstrukce vozovek, které jsou složeny z tuhé betonové desky a pružných asfaltových vrstev, přenášejí dopravní zatížení odlišně do podkladních vrstev vozovky. Vzhledem k tomu, že konstrukce betonové vozovky se neprohýbá a má vynikající odolnosti proti tvorbě trvalých deformací, tak vyvozené zatížení od silniční dopravy je rychle a rovnoměrně rozprostřeno přes relativně širokou a únosnou oblast. Ve srovnání s netuhou asfaltovou vozovkou se ohyb přizpůsobí dopravnímu zatížení. Pružné asfaltové vrstvy, která leží na podkladní nestmelené vrstvě kameniva, rozloží napětí postupně přes poměrně malou oblast do těchto spodních vrstev. V tomto případě je zapotřebí silnějších vrstev asfaltu, aby ochránily tyto podkladní vrstvy ve stejné míře jako v případě betonové vozovky.

Vozovky z válcovaného betonu jsou odolné, trvanlivé a eliminují běžné problémy, které jsou tradičně spojovány s jinými typy konstrukcí vozovek. Válcovaný beton je schopen vydržet velké bodové a opakující se zatížení, je odolný vůči poškození způsobené pohonnými hmotami, oleji a je mrazuvzdorný. Velmi dobře odolává soustřednému zatížení jízdní stopy. Tyto vlastnosti v kombinaci s rychlostí výstavby a ekonomickou stránkou činí vozovky z válcovaného betonu vysoce konkurenceschopné.

KONTAKT:
Dalibor Beneš
Project Manager - Paving - Czech Republic
E-mail: dalibor.benes@cemex.com

CEMEX Czech Republic, s.r.o.

logo
Laurinova 2800/4
155 00 Praha 5 - Stodůlky

telefon: +420 257 257 400
e-mail: info@cemex.cz

web: www.cemex.cz, www.podlaha.cz

Více o firmě Vyžádat další informace

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Zdroj: bhisham pratap padha

Nejvyšší železniční most světa vypadá jako křehké monstrum

Cesta z Udhampuru do Baramully, tedy napříč údolím Kašmíru, dost dobře nepatří k výletům, které si lidé mimo Indii plánují jako cíl dovolené. Přesto si naši pozornost zaslouží. Trasa železnice dlouhá 338 kilometrů je totiž plná překvapení. Nechybí strhující výhledy do hlubokých údolí, dramatické scenérie velehor a…

Dálnice, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia

Část dálnice D1 na Benešovsku se bude kvůli špatnému betonu znovu opravovat

Dálnici D1 čeká oprava už zrekonstruovaného úseku. Mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Rýdl dnes novinářům řekl, že provoz na D1 se omezí pravděpodobně příští pátek 17. září zhruba na dva týdny, a to v 600 až 800 metrů dlouhém úseku mezi 65. a 66. kilometrem ve směru na Prahu. Opraví se zde nekvalitní beton.…

Zdroj: Michiel van der Kleij

V Holandsku staví most 3D tiskárna. Nemožné ihned, zázraky do tří dnů

Projektů, které dokazují šíři využitelnosti 3D tisku ve stavebnictví, se vrší jeden na druhý. Jen málokterý alternativní tvůrce se ale zatím odhodlal vstoupit na „mokrý“ terén. Prázdný prostor mezi dvěma břehy teď ale dost originálním způsobem vyplnil nizozemský architekt a designér Michiel van der Kley.

Železnice-ilustrační obrázek, fotolia

Architekti v soutěži navrhnou podobu terminálu rychlodráhy v Roudnici nad Labem

Správa železnic chystá další architektonickou soutěž na podobu terminálu vysokorychlostní železnice, a to v Roudnici nad Labem. Terminál bude na připravované trase z Prahy do Drážďan. Informovala o tom Správa železnic v tiskové zprávě. Organizace už dříve uskutečnila architektonickou soutěž také pro terminál…

REKLAMA

REKLAMA