REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Válcovaný beton jako efektivní technologie pro stavbu vozovek a zpevněných ploch

Vzhledem k neustále rostoucí intenzitě silniční dopravy v ČR se také zvyšují nároky na kvalitu provedení vozovek a na použití vhodného stavebního materiálu. Správná volba konstrukčního řešení vozovky je klíčovým rozhodnutím, nejen pro budoucí uživatele pozemních komunikací, ale také jejich správce.

Kryt pozemních komunikací ovlivní jízdní komfort, bezpečnost silničního povozu a také finanční prostředky vynaložené na údržbu a opravu. Vozovky silnic a dálnic mohou mít cementobetonový (CB) nebo asfaltový kryt. Stavební technologie asfaltových vozovek je operativnější a méně náročná na mechanizaci. Z hlediska výstavby cementobetonových krytů je zde určitá náročnost na provádění a technologické vybavení.

Betonové vozovky však mají značné výhody na rozdíl od vozovek čistě asfaltových. Především mají dvojnásobnou životnost bez nutnosti oprav, minimální provozní náklady na údržbu a tím pádem i nutnost menšího počtu uzavírek silničního provozu. Kryt z tuhé betonové desky představuje větší bezpečnost jízdy z důvodu absence „vyjetých kolejí“, které najdeme na většině asfaltových vozovek, a lépe odolává vysokému zatížení, které je dnes na hlavních tazích běžné.

Inovativní technologie válcovaného betonu přináší mnoho výhod tuhé betonové vozovky, jako je dlouhodobá životnost a pevnost, a jednoduchý stavební postup, který se uplatňuje při stavbě asfaltových vozovek. Válcované betony jsou pokládány pomocí asfaltového finišeru a následně zhutněny silničními válci.

Vozovky z válcovaného betonu

Tato technologie je rychlá, strojně nenáročná a technicky proveditelná i pro místa, která jsou při uplatnění běžně používaného strojního vybavení pro stavbu CB vozovek nedostupná. Válcovaný beton lze velmi dobře uplatnit pro stavbu komunikací v intravilánu obcí, silnic II. a III. tříd, vysoce zátěžových zpevněných ploch pro průmyslové a skladovací areály. Velmi vhodné použití válcovaného betonu je na parkovacích místech dálničních odpočívadel a na komunikacích s pomalu jedoucími a zastavujícími se nákladními vozidly, kde dochází k soustřednému zatížení jízdní stopy a kumulaci nevratných přetvoření, které vedou k tvorbě kolejí v jízdních stopách vozidel a prohlubním.

Pevnost v tlaku válcovaného betonu je standardně v rozmezí od 30 MPa do 60 MPa. Navíc válcovaný beton má dostatečnou únosnost, aby odolal dopravnímu zatížení přejíždějících vozidel ihned po finálním zhutnění. Tato počáteční únosnost je dána zhutňovacím procesem, který vytváří vysoké vnitřní tření mezi jednotlivými zrny kameniva a dochází tak k vzájemnému zaklínění jednotlivých frakcí. Tento efekt umožňuje přejezd lehkých vozidel po čerstvě položené vozovce z válcovaného betonu bez poškození nebo rozrušení již zabudovaného materiálu. Plný provoz je možné obnovit už po dvou dnech, protože válcovaný beton dosahuje dostatečných pevností, které odolají dopravnímu zatížení.

Náklady na výstavbu

Počáteční náklady na výstavbu komunikací z válcovaného betonu jsou srovnatelné s výstavbou hutněných asfaltových vrstev. Pokud ale předpokládáme vysoké dopravní zatížení, tak budou náklady nižší, než je tomu právě u hutněných asfaltových vrstev. Dlouhodobé náklady na údržbu RCC betonových vozovek přináší 30% úsporu za celou dobu životnosti vozovky, ve srovnání s asfaltovými komunikacemi

Srovnání s asfaltovou konstrukcí vozovky

Konstrukce vozovek, které jsou složeny z tuhé betonové desky a pružných asfaltových vrstev, přenášejí dopravní zatížení odlišně do podkladních vrstev vozovky. Vzhledem k tomu, že konstrukce betonové vozovky se neprohýbá a má vynikající odolnosti proti tvorbě trvalých deformací, tak vyvozené zatížení od silniční dopravy je rychle a rovnoměrně rozprostřeno přes relativně širokou a únosnou oblast. Ve srovnání s netuhou asfaltovou vozovkou se ohyb přizpůsobí dopravnímu zatížení. Pružné asfaltové vrstvy, která leží na podkladní nestmelené vrstvě kameniva, rozloží napětí postupně přes poměrně malou oblast do těchto spodních vrstev. V tomto případě je zapotřebí silnějších vrstev asfaltu, aby ochránily tyto podkladní vrstvy ve stejné míře jako v případě betonové vozovky.

Vozovky z válcovaného betonu jsou odolné, trvanlivé a eliminují běžné problémy, které jsou tradičně spojovány s jinými typy konstrukcí vozovek. Válcovaný beton je schopen vydržet velké bodové a opakující se zatížení, je odolný vůči poškození způsobené pohonnými hmotami, oleji a je mrazuvzdorný. Velmi dobře odolává soustřednému zatížení jízdní stopy. Tyto vlastnosti v kombinaci s rychlostí výstavby a ekonomickou stránkou činí vozovky z válcovaného betonu vysoce konkurenceschopné.

KONTAKT:
Dalibor Beneš
Project Manager - Paving - Czech Republic
E-mail: dalibor.benes@cemex.com

CEMEX Czech Republic, s.r.o.

logo
Laurinova 2800/4
155 00 Praha 5 - Stodůlky

telefon: +420 257 257 400
e-mail: info@cemex.cz

web: www.cemex.cz, www.podlaha.cz

Více o firmě Vyžádat další informace

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Dopravní stavby

Brno, Ilustrační obrázek © fotolia.com

Brno chce začít práce na dokumentech pro vznik vodáckého kanálu

Brno chce vybudovat vodácký kanál u lokality Anthropos. Může začít pracovat na výběru zhotovitele dokumentace pro územní rozhodnutí, řekl dnes novinářům městský radní pro sport Jaroslav Suchý (KDU-ČSL). Půlkilometrový kanál by měl stát odhadem 350 milionů, město bude chtít získat dotaci od státu.

Za sesuv na D8 podle odborníků mohl nezajištěný zářez a déšť

Za sesuv na D8 podle odborníků mohl nezajištěný zářez a déšť

Sesuv na dálnici D8 v Českém středohoří před šesti lety podle odborníků z Technické univerzity Ostrava způsobil nezajištěný zářez trasy dálnice ve svahu a silný déšť. Na vině podle nich nebyla těžba kamene v lomu Dobkovičky. Uvedli to ve zveřejněné videoprezentaci, na kterou upozornila organizace Děti Země. Stát v ...

Územní rozhodnutí pro odsun nádraží bude řešit soud v Brně

Územní rozhodnutí pro odsun nádraží bude řešit soud v Brně

Žalobu Dětí Země proti územnímu rozhodnutí pro odsun brněnského železničního nádraží bude řešit Krajský soud v Brně. Aktivisté žalobu původně podali do Ostravy, kde působí speciální senát pro velké dopravní stavby. Nejvyšší správní soud (NSS) ale v červnu usnesením definitivně potvrdil přesun řízení na jih Moravy, ...

Nádraží v Brně - foto Jan Krmaš

Ministerstvo dopravy nechce sdělit termín přesunu nádraží v Brně

Ministerstvo dopravy nechce ohledně modernizace brněnského železničního uzlu a přesunu hlavního nádraží na místo dnešního dolního sdělit žádný termín, kdy by se mohlo začít stavět. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (ANO) na tiskové konferenci řekl, že se chce se situací nejprve řádně seznámit a že prioritou je ...

Praha vymění ledolamy, které chrání pilíře Karlova mostu

Praha vymění ledolamy, které chrání pilíře Karlova mostu

Pražská městská firma Technická správa komunikací (TSK) začne v polovině června vyměňovat dřevěné ledolamy, které chrání všech sedm pilířů Karlova mostu. Vyjde na 29,5 milionu korun. Přípravné práce již začaly, celá výměna pak potrvá do konce roku. V tiskové zprávě o tom informovala mluvčí TSK Barbora Lišková. Bude ...

REKLAMA
REKLAMA