REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Dálnice D11 už deset let končí v polích před Hradcem Králové

Dálnice D11 představuje nejdůležitější spojnici Prahy s východem Čech, podle projektu má od Hradce Králové dále pokračovat k hranicím s Polskem a výhledově tak nabídne druhé propojení české a polské dálniční sítě. Zároveň má D11 díky přímému napojení na trasu dálnice D35 v budoucnosti umožnit rychlé silniční spojení Prahy a Brna, které by bylo alternativou k přetížené D1.
Dálnice, ilustrační obrázek © fotolia.com

Základní informace o dálnici D11 (19. prosince 2006 byl otevřen 42 kilometrů dlouhý úsek z Poděbrad k Hradci Králové):

  • V současnosti měří dálnice 86 kilometrů a končí v polích před Hradcem Králové, což je zejména důsledkem dlouholetých sporů mezi státem a statkářkou Ludmilou Havránkovou, které patřily pozemky v plánované trase D11. Dlouholetou patovou situaci způsobilo jednak trvání Havránkové na výměně za jinou ornou půdu a její dlouhodobá neochota k alespoň částečné finanční kompenzaci, ale i někdy nepříliš citlivý přístup státu k ženě, která pozemky zdědila po předcích.
  • Kauza kolem pozemků patřících Havránkové začala už v první polovině 90. let a táhla se téměř dvě desítky let. V marné snaze domoci se výměny za jinou půdu statkářka například prodala část parcel ekologickým aktivistům, stát později vážně uvažoval o vyvlastnění potřebných pozemků, které už dokonce v květnu 2010 schválila vláda. Nakonec se ale v roce 2011 ministerstvo dopravy dohodlo s Havránkovou na prodeji jejích pozemků za 90 milionů korun a výměně za náhradní půdu.
  • Spor s Havránkovou ale nebyl jediným důvodem, který brzdil budování dálnice, jejíž první část začala sloužit motoristům už v říjnu 1984. Vedle nedostatku peněz, který vedl vládl v půli 90. let k rozhodnutí o omezení či zpomalení výstavby některých dálnic, které se dotklo i D11, to byl například nesouhlas ekologických aktivistů k trase dálnice u Libice nad Cidlinou kvůli narušení přírodní rezervace Libický luh.
  • Budování D11 začalo už v roce 1978, tedy zhruba dva roky předtím, než bylo dokončeno přímé dálniční spojení Prahy s Brnem. První 19 kilometrů dlouhý úsek mezi Prahou a Břístvím byl otevřen v říjnu 1984, o rok později už dálnice měřila 27 kilometrů a automobily vyvedla na starou silnici u Sadské. Třetí a na dlouho poslední úsek D11, zprovozněný v listopadu 1990, prodloužil dálnici na 42 kilometrů a mimo jiné odvedl tranzitní dopravu z lázeňského města Poděbrady.
  • Na další část si řidiči museli počkat 15 let. Zhruba 18 kilometrů dlouhý úsek mezi Dobšicemi a Chýští, otevřený v roce 2005 v souvislosti s vybudováním automobilky TPCA u Kolína, ovšem na již existující část přímo nenavazoval a fungoval jen v polovičním profilu. V prosinci 2006 se už po plnohodnotné D11 dalo projet z Prahy až těsně před Hradec Králové. O dva roky později ještě přibyl tři kilometry dlouhý úsek k provizornímu sjezdu u obce Praskačka na kilometru 86.
  • Tři roky po dokončení dálnice se ale objevily na části nejnovějšího úseku u obce Dobřenice nerovnosti, nejspíše způsobené nedostatečným geologickým průzkumem. Dálnice tam totiž vede v místech někdejších rybníků. Ministerstvo dopravy se kvůli zvlněné dálnici dostalo do ostrého sporu s dodavatelem, firmou Skanska, nakonec se ale obě strany v létě 2011 dohodly na tom, že opravy uhradí na půl.
  • V současnosti se dokončuje standardní napojení Hradce Králové na D11, který by mělo být hotové do léta 2017. Příští rok také ministerstvo dopravy plánuje začít stavět navazující úsek dálnice z Hradce Králové do Smiřic a o dva roky později příhraniční úsek z Trutnova do Polska. Podle letos na podzim představených plánů by mělo být dálniční spojení do Polska přes Hradec Králové a Trutnov hotové v roce 2025.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist