REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Dálnice D11 už deset let končí v polích před Hradcem Králové

Dálnice D11 představuje nejdůležitější spojnici Prahy s východem Čech, podle projektu má od Hradce Králové dále pokračovat k hranicím s Polskem a výhledově tak nabídne druhé propojení české a polské dálniční sítě. Zároveň má D11 díky přímému napojení na trasu dálnice D35 v budoucnosti umožnit rychlé silniční spojení Prahy a Brna, které by bylo alternativou k přetížené D1.
Dálnice, ilustrační obrázek © fotolia.com

Základní informace o dálnici D11 (19. prosince 2006 byl otevřen 42 kilometrů dlouhý úsek z Poděbrad k Hradci Králové):

  • V současnosti měří dálnice 86 kilometrů a končí v polích před Hradcem Králové, což je zejména důsledkem dlouholetých sporů mezi státem a statkářkou Ludmilou Havránkovou, které patřily pozemky v plánované trase D11. Dlouholetou patovou situaci způsobilo jednak trvání Havránkové na výměně za jinou ornou půdu a její dlouhodobá neochota k alespoň částečné finanční kompenzaci, ale i někdy nepříliš citlivý přístup státu k ženě, která pozemky zdědila po předcích.
  • Kauza kolem pozemků patřících Havránkové začala už v první polovině 90. let a táhla se téměř dvě desítky let. V marné snaze domoci se výměny za jinou půdu statkářka například prodala část parcel ekologickým aktivistům, stát později vážně uvažoval o vyvlastnění potřebných pozemků, které už dokonce v květnu 2010 schválila vláda. Nakonec se ale v roce 2011 ministerstvo dopravy dohodlo s Havránkovou na prodeji jejích pozemků za 90 milionů korun a výměně za náhradní půdu.
  • Spor s Havránkovou ale nebyl jediným důvodem, který brzdil budování dálnice, jejíž první část začala sloužit motoristům už v říjnu 1984. Vedle nedostatku peněz, který vedl vládl v půli 90. let k rozhodnutí o omezení či zpomalení výstavby některých dálnic, které se dotklo i D11, to byl například nesouhlas ekologických aktivistů k trase dálnice u Libice nad Cidlinou kvůli narušení přírodní rezervace Libický luh.
  • Budování D11 začalo už v roce 1978, tedy zhruba dva roky předtím, než bylo dokončeno přímé dálniční spojení Prahy s Brnem. První 19 kilometrů dlouhý úsek mezi Prahou a Břístvím byl otevřen v říjnu 1984, o rok později už dálnice měřila 27 kilometrů a automobily vyvedla na starou silnici u Sadské. Třetí a na dlouho poslední úsek D11, zprovozněný v listopadu 1990, prodloužil dálnici na 42 kilometrů a mimo jiné odvedl tranzitní dopravu z lázeňského města Poděbrady.
  • Na další část si řidiči museli počkat 15 let. Zhruba 18 kilometrů dlouhý úsek mezi Dobšicemi a Chýští, otevřený v roce 2005 v souvislosti s vybudováním automobilky TPCA u Kolína, ovšem na již existující část přímo nenavazoval a fungoval jen v polovičním profilu. V prosinci 2006 se už po plnohodnotné D11 dalo projet z Prahy až těsně před Hradec Králové. O dva roky později ještě přibyl tři kilometry dlouhý úsek k provizornímu sjezdu u obce Praskačka na kilometru 86.
  • Tři roky po dokončení dálnice se ale objevily na části nejnovějšího úseku u obce Dobřenice nerovnosti, nejspíše způsobené nedostatečným geologickým průzkumem. Dálnice tam totiž vede v místech někdejších rybníků. Ministerstvo dopravy se kvůli zvlněné dálnici dostalo do ostrého sporu s dodavatelem, firmou Skanska, nakonec se ale obě strany v létě 2011 dohodly na tom, že opravy uhradí na půl.
  • V současnosti se dokončuje standardní napojení Hradce Králové na D11, který by mělo být hotové do léta 2017. Příští rok také ministerstvo dopravy plánuje začít stavět navazující úsek dálnice z Hradce Králové do Smiřic a o dva roky později příhraniční úsek z Trutnova do Polska. Podle letos na podzim představených plánů by mělo být dálniční spojení do Polska přes Hradec Králové a Trutnov hotové v roce 2025.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Praha nájem byty cena

Ceny starších bytů v Praze do dubna meziročně stouply o 5,7 %

Průměrné ceny starších bytů v Praze vzrostly do konce března meziročně o 5,7 procenta na 87 459 korun za metr čtvereční. Byly tak zhruba o 18 700 korun nižší než u novostaveb. Rozdíl v cenách mezi staršími a novými byty se zvýraznil, když před rokem činil 10 000 korun. Nejdražší byla Praha 1 s průměrnou ...

OD Kotva [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]

Pražský obchodní dům Kotva se stal definitivně památkou

Pražský obchodní dům Kotva se stal definitivně památkou. Proti dřívějšímu rozhodnutí ministerstva kultury nikdo nepodal rozklad, takže nabylo právní moci. Prohlášení Kotvy za památku podle serveru nerozporoval ani vlastník budovy, firma Pražská správa nemovitostí miliardáře Václava Skaly.

Most chce postavit na sídlišti Chanov modulové bydlení

Most chce postavit na sídlišti Chanov modulové bydlení

Most chce přeměnit sídliště Chanov, obývaném převážně Romy, v místo s modulovým bydlením, které připomíná kontejnerové domy ve Vsetíně. Realizace projektu v sociálně vyloučené lokalitě na okraji města je v plánu v první polovině příštího roku.

Růst cen bytů a domů zpomaluje, je nejnižší od roku 2015

Růst cen bytů a domů zpomaluje, je nejnižší od roku 2015

Růst cen bytů v Česku začíná zpomalovat. V prvním letošním čtvrtletí ceny mezikvartálně vzrostly nejméně od roku 2015. V Moravskoslezském kraji ceny stagnovaly a v Ústeckém kraji se mírně snížily. Zpomalení se naopak neprojevilo v Jihočeském, Olomouckém kraji a v Praze. Dnes to v tiskové zprávě sdělila Hypoteční banka.

Počet zahájených staveb bytů do dubna vzrostl o 83 procent

Počet zahájených staveb bytů do dubna vzrostl o 83 procent

Stavební firmy v Česku zahájily v prvním čtvrtletí stavbu 3373 bytů v bytových domech, meziročně o 83 procent více. Nejvíce jich bylo v Praze, kde počet zahájených staveb stoupl téměř čtyřnásobně. Počet zahájených staveb rodinných domů v Česku meziročně vzrostl o desetinu. Vyplývá to z údajů Českého statistického ...

Negrelliho viadukt přemostili

Negrelliho viadukt přemostili

Stavaři včera po 22:15 na Negrelliho viadukt usadili novou ocelovou konstrukci, přemostila tak ulici Prvního pluku v pražském Karlíně. Původně se odhadovalo, že konstrukci, kterou osazoval největší kolový jeřáb v Česku, začnou zvedat v odpoledních hodinách, protáhly se ale přípravné práce, například nakládání zátěže ...

Stát plánuje zařadit do hájených území pro vodu 49 nových míst

Stát plánuje zařadit do hájených území pro vodu 49 nových míst

Ministerstvo zemědělství navrhuje zařadit do hájených území pro stavbu vodních děl nebo pro hospodaření s vodou 49 nových lokalit. Nyní je v tzv. Generelu lokalit pro akumulaci povrchových vod 65 míst. Jak dnes řekl po jednání Národní koalice pro boj se suchem náměstek ministra zemědělství Aleš Kendík, nová místa ...

Ústí n. Labem poskytne na výměnu kotlů bezúročnou půjčku až 200 000 korun

Ústí n. Labem poskytne na výměnu kotlů bezúročnou půjčku až 200 000 korun

Ústí nad Labem poskytne na výměnu kotlů bezúročnou půjčku až do výše 200 000 korun. Město nyní vypsalo dotazník ke kotlíkové dotaci. Cílem je zjistit, kolik zájemců o půjčku bude. Ústecký kraj plánuje zahájit příjem žádostí do zřejmě posledního kola kotlíkových dotací v polovině září.

Brno, Ilustrační obrázek © fotolia.com, Anton Gvozdikov

Praha vs. Brno: Rozdíl v nájmech se v 1. čtvrtletí snížil

Rozdíl v nájmech mezi Prahou a Brnem se v prvním čtvrtletí mírně snížil. U nejžádanějších bytů 2+KK byl na konci loňského roku 28 procent, na konci března 22 procent. V Praze byla průměrná měsíční cena nájmu 16 500 korun, v Brně 13 500 korun. Při porovnání čtyř největších měst Česka vzrostly meziročně ceny u ...

Ilustrační obrázek, Fotolia.com © ttstudio

V Praze je draze? Bydlení na Slovensku je nejdražší za více než deset let

Stále slyšíme o růstu cen bytů v Praze. Podívejme se ale k sousedům. Bydlení na Slovensku v prvním letošním čtvrtletí zdražilo na více než desetileté maximum. Tempo meziročního růstu cen bytů a domů ale mírně zvolnilo. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnila slovenská centrální banka (NBS).

REKLAMA