Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Dálnice D11 už deset let končí v polích před Hradcem Králové

Dálnice D11 představuje nejdůležitější spojnici Prahy s východem Čech, podle projektu má od Hradce Králové dále pokračovat k hranicím s Polskem a výhledově tak nabídne druhé propojení české a polské dálniční sítě. Zároveň má D11 díky přímému napojení na trasu dálnice D35 v budoucnosti umožnit rychlé silniční spojení Prahy a Brna, které by bylo alternativou k přetížené D1.
Dálnice, ilustrační obrázek © fotolia.com

Základní informace o dálnici D11 (19. prosince 2006 byl otevřen 42 kilometrů dlouhý úsek z Poděbrad k Hradci Králové):

  • V současnosti měří dálnice 86 kilometrů a končí v polích před Hradcem Králové, což je zejména důsledkem dlouholetých sporů mezi státem a statkářkou Ludmilou Havránkovou, které patřily pozemky v plánované trase D11. Dlouholetou patovou situaci způsobilo jednak trvání Havránkové na výměně za jinou ornou půdu a její dlouhodobá neochota k alespoň částečné finanční kompenzaci, ale i někdy nepříliš citlivý přístup státu k ženě, která pozemky zdědila po předcích.
  • Kauza kolem pozemků patřících Havránkové začala už v první polovině 90. let a táhla se téměř dvě desítky let. V marné snaze domoci se výměny za jinou půdu statkářka například prodala část parcel ekologickým aktivistům, stát později vážně uvažoval o vyvlastnění potřebných pozemků, které už dokonce v květnu 2010 schválila vláda. Nakonec se ale v roce 2011 ministerstvo dopravy dohodlo s Havránkovou na prodeji jejích pozemků za 90 milionů korun a výměně za náhradní půdu.
  • Spor s Havránkovou ale nebyl jediným důvodem, který brzdil budování dálnice, jejíž první část začala sloužit motoristům už v říjnu 1984. Vedle nedostatku peněz, který vedl vládl v půli 90. let k rozhodnutí o omezení či zpomalení výstavby některých dálnic, které se dotklo i D11, to byl například nesouhlas ekologických aktivistů k trase dálnice u Libice nad Cidlinou kvůli narušení přírodní rezervace Libický luh.
  • Budování D11 začalo už v roce 1978, tedy zhruba dva roky předtím, než bylo dokončeno přímé dálniční spojení Prahy s Brnem. První 19 kilometrů dlouhý úsek mezi Prahou a Břístvím byl otevřen v říjnu 1984, o rok později už dálnice měřila 27 kilometrů a automobily vyvedla na starou silnici u Sadské. Třetí a na dlouho poslední úsek D11, zprovozněný v listopadu 1990, prodloužil dálnici na 42 kilometrů a mimo jiné odvedl tranzitní dopravu z lázeňského města Poděbrady.
  • Na další část si řidiči museli počkat 15 let. Zhruba 18 kilometrů dlouhý úsek mezi Dobšicemi a Chýští, otevřený v roce 2005 v souvislosti s vybudováním automobilky TPCA u Kolína, ovšem na již existující část přímo nenavazoval a fungoval jen v polovičním profilu. V prosinci 2006 se už po plnohodnotné D11 dalo projet z Prahy až těsně před Hradec Králové. O dva roky později ještě přibyl tři kilometry dlouhý úsek k provizornímu sjezdu u obce Praskačka na kilometru 86.
  • Tři roky po dokončení dálnice se ale objevily na části nejnovějšího úseku u obce Dobřenice nerovnosti, nejspíše způsobené nedostatečným geologickým průzkumem. Dálnice tam totiž vede v místech někdejších rybníků. Ministerstvo dopravy se kvůli zvlněné dálnici dostalo do ostrého sporu s dodavatelem, firmou Skanska, nakonec se ale obě strany v létě 2011 dohodly na tom, že opravy uhradí na půl.
  • V současnosti se dokončuje standardní napojení Hradce Králové na D11, který by mělo být hotové do léta 2017. Příští rok také ministerstvo dopravy plánuje začít stavět navazující úsek dálnice z Hradce Králové do Smiřic a o dva roky později příhraniční úsek z Trutnova do Polska. Podle letos na podzim představených plánů by mělo být dálniční spojení do Polska přes Hradec Králové a Trutnov hotové v roce 2025.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Na českém trhu přibývá nekvalitních tepelných čerpadel, varovala asociace

Na českém trhu přibývá nekvalitních tepelných čerpadel, varovala asociace

Na českém trhu v posledních měsících přibylo nekvalitních tepelných čerpadel. Jde především o zařízení dovezená ze zahraničí nebo od nově založených a nezkušených firem. U těch bývají také problémy se servisem. Uvedla to Asociace pro využití tepelných čerpadel (AVTČ). Při výběru dodavatele doporučila ověřit historii…

Velké množství léčiv v odpadních vodách umí čistírny odstranit, ukázal výzkum

Velké množství léčiv v odpadních vodách umí čistírny odstranit, ukázal výzkum

Do čistírny odpadních vod poblíž většího okresního města přitečou za rok léčiva odpovídající až 27.100 rozpuštěným tabletám Ibalginu. Ukázal to výzkum, který zpracovala Vodárenská akciová společnost (VAS). Zároveň však výzkum zjistil, že čistírny mají poměrně vysokou účinnost při odstraňování těchto látek.

Analýza: Ceny komerčních nemovitostí v ČR stagnují, důvodem pozastavená výstavba

Analýza: Ceny komerčních nemovitostí v ČR stagnují, důvodem pozastavená výstavba

Ceny komerčních nemovitostí v letošním druhém pololetí v Česku stagnují. A to i přesto, že v zahraničí jejich cena začala klesat. Důvodem je výrazně menší počet tuzemských investičních komerčních projektů než jinde ve světě, a tedy i menší konkurenční prostředí, a aktuálně pozastavená nová výstavba prostorů. Vyplývá…

ČEZ umožní 160.000 klientů s cenami energií nad stropem přechod na nižší tarif

ČEZ umožní 160.000 klientů s cenami energií nad stropem přechod na nižší tarif

Zhruba 160.000 zákazníků energetické společnosti ČEZ, kteří mají od loňska ceny energií dlouhodobě zafixovány nad úrovní vládního cenového stropu, bude moci přejít na nižší tarif. Nikdo z těchto klientů by tak od roku 2024, kdy by měla skončit platnost vládních stropů, neměl platit za energie cenu nad jejich úrovní.

Břasy na Rokycansku upravily areál bývalé továrny na volnočasovou zónu

Břasy na Rokycansku upravily areál bývalé továrny na volnočasovou zónu

Břasy na Rokycansku s 2300 obyvateli upravily areál zdevastované bývalé továrny na výrobu ultramarinového pigmentu, "ultramarínky", na volnočasovou zónu. Vznikla tam různá sportovní hřiště i hřiště pro děti, in-line dráha, cyklistické trasy a dokončují se karavanová stání a plocha na plážový volejbal.

REKLAMA