REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Výroba nízkohlučného asfaltu v ČR loni dosáhla 21 000 tun

Výroba nízkohlučného asfaltu v České republice loni dosáhla 21 000 tun. Informovalo o tom Sdružení pro výstavbu silnic Praha. Meziroční srovnání není k dispozici, sdružení sleduje data teprve od loňského roku. Celkově se v ČR vyrobilo 7,68 milionu tun asfaltu, podíl nízkohlučného tak činil zhruba 0,3 procenta. Podle odborníků tento podíl bude růst, především v městské zástavbě. Příkladem jeho využití je ulice 5. května v Praze.
stavba silnice

V Česku se používá pro výrobu nízkohlučného asfaltu několik technologií. "Každá z nich má svoje výhody a nevýhody. Co je ale společné pro všechny povrchy, je vyšší cena. Podle mého odhadu je to v průměru deset procent. Pro zachování potřebné kvality jsou vyšší také náklady na údržbu. Pokud se povrch nevysává speciálním čisticím autem, zmenšuje se jeho účinnost," uvedl jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Praha Petr Svoboda. Nevýhodou je podle něj také kratší životnost. Nízkohlučné povrchy se v Česku začaly používat od roku 2012 s vypsáním programu "Nové technologie".

Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Václav Matyáš nutnost údržby za nevýhodu nepovažuje. Tu podle něj vyžadují i standardní druhy povrchů. "Základním principem je snížení valivého hluku až o čtyři decibely. Přitom při snížení hladiny hluku o tři decibely jde pocitově o poloviční snížení intenzity dopravy," řekl.

Podle Svobody má zavedení nízkohlučného asfaltu smysl především tam, kde není možné nebo vhodné postavit protihlukovou stěnu. "V úvahu se musí brát i rychlost vozidel," uvedl Svoboda. Největší využití má tento povrch v obydlených oblastech. "Proto se zřejmě nebude používat u všech projektů dopravní infrastruktury, v některých místech by jeho využití postrádalo smysl. Podíl v městské zástavbě ale rozhodně poroste," uvedl Matyáš.

Nízkohlučný asfalt byl použit například v úseku dálnice D1 u Průhonic, v ulici 5. května nebo v Michelské ulici v Praze, v Nádražní ulici v Českých Budějovicích, nebo při průtazích Nymburka, Příbrami, Kutné Hory nebo Kaznějova. Podle Matyáše je zavádění nových technologií pozitivní zprávou. "Je to cesta, kterou se ubírají i jiné obory, není tedy důvod, proč by se jí mělo stavebnictví vyhýbat. Naopak přinese nové materiály a postupy, které mohou ve výsledku zvýšit kvalitu staveb," dodal Matyáš.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

Senát podpořil výstavbu dálnic ve Zlínském kraji

Senát podpořil výstavbu dálnic ve Zlínském kraji

Senát podpořil urychlení výstavby dálnic z Otrokovic do Břeclavi a z Hulína na hranice se Slovenskem, které by měly zlepšit dopravní situaci ve Zlínském kraji. Horní komora Parlamentu se záležitostí ...

SFDI bude příští rok hospodařit s 86,3 miliardy korun

SFDI bude příští rok hospodařit s 86,3 miliardy korun

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), ze kterého jsou financovány zejména stavby a opravy silnic a železnic, se příští rok zvýší na 86,3 miliardy korun. Je to téměř o 14 miliard Kč ...

Nový stavební zákon, územní plánování

Odmítne vláda návrh ODS na změny ve stavebním řízení?

Návrh poslanců ODS na změny ve stavebním řízení zřejmě narazí na nesouhlas vlády. Vláda na středečním zasedání zřejmě odmítne návrh občanských demokratů vypustit ze stavebního zákona ustanovení, ...

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist

14.11.2018 konference TZB-info o bytových domech

Připravujete rekonstrukci bytového domu? Jak na úspory za energie a zhodnocení domu? Jak plánovat opravy a finance? Unikátní publikace pro účastníky. Těšíme se na vás v Praze.

Program a přihláška