REKLAMA
Témata Hledat

Architektonické inspirace

Mozaika nápadů z celého světa na ESTAV.cz!

Tachov usiluje o dotace na opravu monumentální jízdárny Světce

Tachov usiluje o evropskou dotaci na kompletní obnovu a využití jízdárny Světce, která je od roku 2010 národní kulturní památkou. Měla by přijít na 80 milionů korun. Přibýt tam mají nové expozice, zázemí, restaurace a sklady. Téměř 155 let stará monumentální jízdárna se ještě v roce 1999 zdála být odsouzena k záhubě, nyní je obdivovaným skvostem, řekl to starosta Tachova Jiří Struček (ČSSD). Po španělské jízdárně ve Vídni je druhou největší ve střední Evropě.
Tachov usiluje o dotace na opravu monumentální jízdárny Světce
Tachov centrum

"Věřím, že se to povede. Projekt máme dotažený do konce a budeme žádat o dotace z evropského programu IROP (z výzvy určené na národní kulturní památky a památky UNESCO). Výzva se má vyhlásit ještě letos nebo ve dvou fázích začátkem příštího roku," uvedl. Město chce využít všechny prostory památky. Vznikne tam muzeum kovářství a bylinek, zázemí pro účinkující, restaurace, byt správce a sklady. Projektantem je architekt Jan Soukup, který připravuje rekonstrukce stěžejních památek v kraji a na obnově jízdárny spolupracuje od začátku.

Čtrnáct let trvající oprava už přišla na 70 milionů korun. Byla vyřešena statika objektu, je nová střecha, okna a sociální zařízení. Podle studie je potřeba ještě 80 až 90 milionů Kč.

Město, kraj a ministerstvo kultury dávají každý rok na rekonstrukci budovy kolem dvou milionů korun. Tachov loni opravil omítky, historizující malby a suterén. Peníze dává také na provoz a akce, které zajišťuje kulturní středisko. V památce se konají od jara do podzimu Dveře jízdárny dokořán s koncerty, jsou tam i výstavy, noční a pravidelné prohlídky, promítání v kinokavárně, ale také republiková mistrovství mysliveckých ohařů a leteckých modelářů. Loni jízdárnu navštívilo téměř 6000 lidí, zájem o ni mají i filmaři, kteří využívají i okolní ruiny nedostavěného romantického zámku.

V roce 1999 bylo o jeden hlas v zastupitelstvu schváleno rozhodnutí, že město jízdárnu zachrání. Tehdy tam byly jenom ruiny a popadané zdi. Jediné, co stavbu drželo pohromadě, byl unikátní krov a strop.

"V pseudorománské jízdárně je použita směs stylů s cílem, aby byla velkolepá a reprezentativní, jak si to přál generál Windischgrätz (Alfred, český šlechtic a rakouský polní maršál)," řekl průvodce a kastelán tachovského zámku Pavel Voltr. V jízdárně, postavené v modernějším stylu po vzoru o 135 let starší vídeňské, byl původně ve sklepě byt kováře či podkovárna a panstvo mohlo zajíždět přímo do jízdárny kočáry nebo na začátku 20. století i prvními automobily. V přízemí byl prostor pro koně a nahoře pro panstvo a návštěvníky.

Sdílet / hodnotit tento článek

Nejnovější redakční zprávy

REKLAMA
REKLAMA

estav.cz v žebříčku návštěvnosti TOPlist

14.11.2018 konference TZB-info o bytových domech

Připravujete rekonstrukci bytového domu? Jak na úspory za energie a zhodnocení domu? Jak plánovat opravy a finance? Unikátní publikace pro účastníky. Těšíme se na vás v Praze.

Program a přihláška